Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Verleure, een westhoekse naam

3 plaatsers

Ga naar beneden

Verleure, een westhoekse naam Empty Verleure, een westhoekse naam

Bericht  eric v68 za jun 07, 2008 10:18 pm

Komt de naam Verleur of Verleure nog voor in Frans-Vlaanderen ?

Zoals jullie wellicht weten ben ik wat in mijn stamboom aan het graven gegaan en kwam uiteindelijk uit in de Westhoek.
dat was ene Aernout Verleure, in 1696 getrouwd in Amsterdam, met de vermelding dat hij apotheker was in Diksmuide.
Wat verder zoeken naar de naam zelf bracht aan het licht dat de naam in de 17e eeuw ook voorkwam in oa. Veurne, Lo en Hondschoote.

Ik vroeg me af of de naam nu nog steeds bekend is in de streek, en zo ja waar heeft de naam betrekking op.
Enkele vage suggesties naar de herkomst van de naam, leiden mogelijk naar leer looien, marskramers (leuren langs de deur), of wellicht een parochie of heerlijkheid in Frans Vlaanderen. Deze laatste optie was een vermoeden van de Vlaamse genealogievereniging tijdens een onderzoek in de jaren 70 vorige eeuw.

iemand ?

PS. de 'v' in mijn nick heeft geen betrekking op de naam Verleur(e). is ook niet mijn achternaam.

eric v68

Aantal berichten : 9
Registration date : 26-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Verleure, een westhoekse naam Empty Re: Verleure, een westhoekse naam

Bericht  Bissezeele zo jun 08, 2008 8:33 am

Geen Verleur(e) gevonden.

Ik heb net in het fameuse telefoonboek van de Franse Westhoek gezocht, zonder succes.

Er zijn Verley, Verleye, Verlyck, Verloop, Verlet, Verleene, Verlande, Verlinden, Verlynde, enz.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Verleure, een westhoekse naam Empty Re: Verleure, een westhoekse naam

Bericht  Stef za jun 14, 2008 8:04 am

Mijn grootmoeder noemde Verleye maar weet niet meer vanwaar ze eigenlijk afkomstig was
Stef
Stef

Aantal berichten : 635
Registration date : 05-03-08

http://community.webshots.com/user/stefvdd

Terug naar boven Ga naar beneden

Verleure, een westhoekse naam Empty Re: Verleure, een westhoekse naam

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum