Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Boerenland en natuur: een steeds zeldzamer combinatie

2 plaatsers

Ga naar beneden

Boerenland en natuur: een steeds zeldzamer combinatie Empty Boerenland en natuur: een steeds zeldzamer combinatie

Bericht  Vlaklander ma jun 22, 2009 7:40 pm

Een van de zaken waarvoor nog niet zoveel aandacht is hier in de Fora is de natuur in Frans Vlaanderen. Ik zou trouwens meteen willen vragen voor of een apart forum voor natuur of om de titel te veranderen in Natuur en Milieu. Milieu heeft in ieder geval in Nederland voornamelijk de associatie met milieuproblemen en ik zie dat hier ook onderwerpen staan die niet over problemen gaan maar gewoon over de mooie natuur in de Westhoek.

Ik ben van opleiding bioloog en al heb ik in mijn werk niets meer aan deze studie, het waarnemend oog heb ik gelukkig behouden. Wat mij meteen opviel in Frans-Vlaanderen was dat het er hier goed voorstaat met de vogelsoorten. Meest opvallend was de veldleeuwerik, deze vroeger in Nederland algemene soort is daar vrijwel geheel verbannen naar enkele paartjes in natuurgebieden en is op het boerenland onvindbaar. In Frans Vlaanderen echter klinkt het kenmerkende gezang nog veelvuldig hoog uit de lucht boven de akkers. Het is één van die dingen die het boerenland van F-VL zo’n karakteristieke sfeer geeft, een sfeer die helaas in Nederland verdwenen is, maar die ik mij nog goed kan herinneren. Het zou een onderzoek waard zijn om de oorzaken van de verschillen te vinden. Ik vermoed dat het de veel industrielere vorm van landbouw in Nederland is waarbij iedere centimeter benut wordt maar er zijn veel meer oorzaken mogelijk.

Ook de houtwallen door het landschap, vaak voorzien van wandelpaden doen veel goeds voor de vogelstand en ook dat is te horen (spotvogel, zwartkop, tuinfluiter, tjiftjaf, putter, kneu, koekoek, patrijs etc. etc.). De inzet van Yserhoeck voor het herstellen van wallen is daarom erg belangrijk.

Kortom naast de wat opvallender natuur in het moeras en langs de kust (zie www.observado.org, France Nord) is het boerenland met zn paadjes eindigend in het grind, zn vervallen schuren en rommelhoekjes een pareltje om trots op te zijn en een zeldzaam pareltje bovendien want de combinatie van boerenland en natuur is er een die sommige beleidsmakers in Nederland graag zouden zien terugkeren maar wat ondanks allerlei subsidies (wel mijn vakgebied) helaas maar niet wil lukken.

Vlaklander

Aantal berichten : 79
Registration date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenland en natuur: een steeds zeldzamer combinatie Empty Re: Boerenland en natuur: een steeds zeldzamer combinatie

Bericht  Bissezeele ma jun 22, 2009 7:48 pm

Van harte bedankt ! "A consommer sans modération..." drunken

U hebt blijkbaar bezocht de "Yser Houck"* (tussen Noordpene, Buisscheure en Millam) en het Frans-Vlaamse moeras...

Het is inderdaad een - relatief - beschermd gebied.

* de naam van de bekende vereniging, maar ook van een gebied; "le Coin de l'Yser"...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenland en natuur: een steeds zeldzamer combinatie Empty Re: Boerenland en natuur: een steeds zeldzamer combinatie

Bericht  Vlaklander wo jun 24, 2009 9:22 am

Bissezele schreef: "A consommer sans modération..." drunken

Inderdaad cyclops Very Happy

Dat in tegenstelling tot de Ginièvre en het bier die de waarnemingen prettig kunnen vertroebelen.

Iets anders: Ik heb mij sinds kort aangemeld bij observado.org/waarneming.nl en een van de mogelijkheden is om gebieden aan te melden met de bijbehorende naamgeving. Op dit moment vallen alle waarnemingen in een groot gebied te weten France Nord dat loopt van de kust tot aan Belgie bij Chimay. Een waarneming in een zo groot gebied is vrij nietszeggend. Ik dacht er aan om wat tweetalige gebieden in te voeren. Vinden jullie dat een goed idee? Zou Flandre francaise/Frans-Vlaanderen een optie zijn? De zee, het Aa kanaal (de grens met Artois, het kalkrijk heuvelland) en de Leie zijn ook voor de natuur redelijke grenzen.

Vlaklander

Aantal berichten : 79
Registration date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenland en natuur: een steeds zeldzamer combinatie Empty Re: Boerenland en natuur: een steeds zeldzamer combinatie

Bericht  Bissezeele wo jun 24, 2009 9:17 pm

Vlaklander schreef:
Ik dacht er aan om wat tweetalige gebieden in te voeren. Vinden jullie dat een goed idee? Zou Flandre francaise/Frans-Vlaanderen een optie zijn? De zee, het Aa kanaal (de grens met Artois, het kalkrijk heuvelland) en de Leie zijn ook voor de natuur redelijke grenzen.

Goed idee inderdaad. U hebt heel goed begrepen de 'grenzen' van het 'Vlaamssprekende gebied' van Frans-Vlaanderen; nog een goede keus Very Happy
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenland en natuur: een steeds zeldzamer combinatie Empty Re: Boerenland en natuur: een steeds zeldzamer combinatie

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum