De molens van Frans-Vlaanderen

Pagina 4 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Re: De molens van Frans-Vlaanderen

Bericht  cornelis op ma okt 24, 2016 2:31 pm

Heemkunde schreef:

Dit is de foto die ik in mijn bericht van vorige zaterdag za okt 22, 2016 11:34 pm heb willen meegeven. Maar wellicht was de resolutie van mijn oorspronkelijke foto te groot... Er zijn grenzen aan alles!

Wie ooit in onze gewesten het geluk heeft gekend met windmolens te mogen werken, kan er niet naast kijken: onze vriend Cornelis heeft zijn foto in spiegelbeeld afgedrukt. Hij hoeft er echt niet beschaamd over te zijn: er zijn zo honderden afbeeldingen en voorwaar zelfs gravures in omploop. Het ogenblik van verstrooidheid volstaat (en het overkomt aan iedereen wel eens, niet?).

Overigens is zijn foto heel mooi en de ere-burgemeester mag best fier zijn! Joseph Dezitter heeft van die zware Fransvlaamse staakmolen een prachtige houtsnede gemaakt (p.7 Molens van mijn Vlaanderen, 1938). Hij heeft ook melding gemaakt van het inschrift dat hij gezien heeft in die molen: JACOBUS BAEFCOP, GHEMAECKT EN GELEVERT DOOR ENGELBERTUS DE SMYTTERE 1737.

Het kombuis aan de steenweeg (dus op de rechts op de foto) diende om zakken op te stapelen. In het hogergebouwde kombuis aan de andere zijde stond de buil.

Als toemaatje, nog dit: Louis-Benoît Vangrevelynghe was ooit eigenaar-molenaar van die molen. En wie is die Louis-Benoït? Juist, een neef - wij zeggen in het Westvlaam ne kozen, van onze Jan-Baptiste Van Grevelynghe of Tisje-Tasje die trouwens te Buysscheure is geboren.

En nu dat ik mijn schrijfsel met zijn zantjes ga toevertrouwen aan het mysterie van de elektronika, hoop ik maar dat alles netjes leesbaar wordt voor Jan, Piet, Joris en... Corneel...

Beste vriend heemkunde,

De foto die ik heb gepubliceerd is juist afgedrukt....ik had een gesprek met de burgemeester bij 'zijn' molen en heb het gefilmd. Hij heeft als kind nog de vroegere molenaar gekend en erover verteld.
Ik bezit ook de houtsnede van Joseph Dezitter en die molen lijkt mij identiek.
Als ik tijd heb kan ik het filmpje eens monteren.

cornelis

Aantal berichten : 1531
Registration date : 28-04-12

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Heemkunde op ma okt 24, 2016 3:39 pm

Beste heemvriend Cornelis,

Als de foto juist is, en ik betwijfel uiteraard uw getuigenis niet, dan is er toch een probleempje.

In onze gewesten is het zo dat de wieken van onze windmolens steeds "links" draaien, dat wil zeggen in tegengestelde zin van de wijzers van een uurwerk, als ge voor het gevlucht staat. Daar bestaat geen enkele uitzondering op. Uit mijn rijke verzameling aan molenfoto's koos ik er op het goed geluk eentje uit dat ik diezelfde dag heb gemaakt, nl. dat van de Molen Deschodt (het was toen een heel grauwgrijze dag!).

Als vrijwillige molenaar heb ik honderden keren wieken opgezeild, en dan springt die linksdraaiende wiekenvorm onmiddellijk in het oog.

De reden waarom al onze molens links draaien heeft al veel inkt doen vloeien, maar eigenlijk heeft niemand daar al een afdoende wetenschappelijke uitleg voor gevonden. Let wel: als de molenaar op zijn molen staat, dan ziet hij binnenin het grote vangwiel "rechts" draaien. Dat is ook het geval wanneer we de molen bekijken langs de voorkant [= de kant van de deur en de trap]: dan draait het wiekenkruis ook naar "rechts" (zie de houtsnede van Dezitter).

Het lijkt allemaal wat ingewikkelder dan wat het in feite is: maar ofwel heeft onze verdienstelijke burgemeester zijn wiekenkruis fout uitgevoerd, ofwel zou de film in spiegelbeeld zijn afgedrukt, maar dat laatste kan ik me moeilijk voorstellen.

Het doet me veel plezier met iemand die nog belangstelling heeft over dergelijke zaken te mogen van gedachten te wisselen. Doorgaans is daar nog weinig belangstelling voor...

Uiteraard blijf ik graag open voor alle op- en aanmerkingen.

Heemkunde

Aantal berichten : 17
Registration date : 31-07-16

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  cornelis op ma okt 24, 2016 7:32 pm

Beste Heemkunde,

Ik ben helemaal geen molenkenner, maar heb wel interesse.
Ziehier het filmtje, maar dan zonder klank....toeval of niet, maar de wieken draaien zowel naar links en rechts.

cornelis

Aantal berichten : 1531
Registration date : 28-04-12

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Heemkunde op di okt 25, 2016 9:12 am

Beste Cornelis,

Het filmpje geeft inderdaad een heel leuk en speels effect.

Dergelijke draaiwijze van een gevlucht is geen weergave van enige werkelijkheid (bij die maquette komt waarschijnlijk een motortje te pas?).

Verder gaan we niet meer uitweiden over de bouw van dat gevlucht: hoe meer ik het bekijk, hoe meer het duidelijk is dat het aan geen enkele werkelijkheid beantwoordt. Het volstaat de askop van de molen De Hoop te Elen (Dilsen-Stokkem in de provincie Limburg) te bekijken (dit is het metalen stuk, waarin de roeden of wieken kruisgewijs en in twee achter elkaar gegoten gaten worden vast gespied): heel het gevlucht zoals gemaakt door de burgemeester van Buisscheure ligt in één enkel vlak!

Tenslotte nog dit: het draaiend werk van een molen is volledig gemaakt op een wiekenkruis dat links draait: ook de rem of de vang is daarop voorzien. Een wiekenkruis dat rechts draait (gelukkig komt dat zelden voor) kan een ramp veroorzaken: er is niets in of aan de molen die omgekeerd draaiende wieken kan afremmen of stopzetten!

Het neemt allemaal niets af van het mooie initiatief van die ere-burgemeester, zijn mooi molentje staat bovendien in een blijkbaar goed en fraai verzorgde tuin. Hij weze er om geprezen!

Heemkunde

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Heemkunde op vr nov 25, 2016 10:20 pm

Op 25 november 2017, 12.30u, schreef Emmanuel Pall een artikel over de voorstelling van een trip met Audrey Caudron door Frans-Vlaanderen: musea, molens, belforten...

Na een bezoek aan het Musée départemental de Flandre, volgt als tweede, een kennismaking met de Steenmolen van Terdegem.

Zoals zijn naam het aangeeft is de Steenmeulen de enige bovenkruier of stenen molen van Frans-Vlaanderen. Hij werd in 1864 gebouwd door Jan Decat uit Staden (West-Vlaanderen), ter vervanging van een omgewaaide staakmolen. De molen maalt nog regelmatig en kan ook bezocht worden. De hoeve aan de voet van de molen is omgevormd tot een rijk museum van de Vlaamse landbouw en landelijk leven. Bezienswaardig voor wie geboeid is door de geschiedenis van het malen, zijn alleszins de armgasmotor van de molen van Wimille, de cylinders, plansichters en graankuiser van de maalderij van Fretin.

Een geleid bezoek aan molen en museum duurt anderhalf uur.

In het hoger bedoeld artikel worden verder het "Musée de la Vie rurale" van Steenwerk besproken, de "Gigottos Automates" van Ekelsbeke, alsook het Belfort van Sint-Winoksbergen.

Heemkunde

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Pagina 4 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: