Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat is ons verleden? - Den draed

4 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is ons verleden? - Den draed Empty Wat is ons verleden? - Den draed

Bericht  Admin ma dec 07, 2009 10:45 am

Toen ik op school in Frans-Vlaanderen zat, heb ik de geschiedenis van Egypte, van Groot Brittannië, van de VS, ….gestudeerd. Dat was allemaal mooi en wel, maar dat verteelde me niet waarom mijn streek zo was?, waarom er Vlaamse namen stonden en dat we toch in het Frans praatten? …

In mijn inleiding, was ik vergeten dat we de geschiedenis van Frankrijk leerden. Maar welke geschiedenis? Ja, vanuit een historisch standpunt, is Frankrijk toch een samenstelling van verschillende gemeenschappen. In feit wordt in Frankrijk niet ...

De rest van het artikel, vindt u op:

http://nl.dendraed.com/wat-is-ons-verleden/

Admin
Admin

Aantal berichten : 404
Registration date : 03-02-08

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is ons verleden? - Den draed Empty Verleden

Bericht  DESSERON ma dec 07, 2009 12:41 pm

Admin schreef:Toen ik op school in Frans-Vlaanderen zat, heb ik de geschiedenis van Egypte, van Groot Brittannië, van de VS, ….gestudeerd. Dat was allemaal mooi en wel, maar dat verteelde me niet waarom mijn streek zo was?, waarom er Vlaamse namen stonden en dat we toch in het Frans praatten? …

In mijn inleiding, was ik vergeten dat we de geschiedenis van Frankrijk leerden. Maar welke geschiedenis? Ja, vanuit een historisch standpunt, is Frankrijk toch een samenstelling van verschillende gemeenschappen. In feit wordt in Frankrijk niet ...

De rest van het artikel, vindt u op:

http://nl.dendraed.com/wat-is-ons-verleden/

Frankrijk heeft - zeker vanaf de Franse revolutie - een doelgerichte compromisloze politiek gevoerd van assimilatie van etnische minderheden. Ruim 2 eeuwen na de Franse revolutie is er niet veel meer over van het Bretoens, het Baskisch, het Occitaans, het Nederlands (Vlaams)enz. Nauwelijks 65 jaar na de wederinlijving van Elzas en Lotharingen is het Duits (Elzassisch) al herleid tot de taal van een ouder wordende minderheid, voornamelijk wonend op het platteland. Anno 2009 (straks 2010) vinden sommige mensen die in grensgebieden leven het nog steeds overbodig om de taal te leren van de buurvolkeren ( in casu : Fransen bij de Belgisch-Vlaamse grens waarvan slechts een heel klein deel Nederlands(Vlaams) leert, zelfs al zijn ze van Vlaamse afkomst (Vlaamse familienaam, Vlaamse naam van hun dorp, van hun wijk...). De Franse overheid heeft alle regionale bewegingen gewurgd door hen te overladen met de verdenking fascistisch te zijn geweest tijdens de oorlog. Nu een groot aantal regionale talen en dialecten op sterven na dood zijn, duldt men "pro forma" het oprichten van folkloristische bewegingen en staat men met mondjesmaat (dat wil zeggen : uiterst beperkt qua aantal leerlingen, leerkrachten en scholen - nota bene voor "Frans-Vlaams" is er welgeteld één (1) leerkracht) onderwijs toe - natuurlijk veel te weinig lesuren, veel te weinig leerlingen en scholen enz. Dit alles vanuit de gedachte om een soort nieuw "imago" te creëren, dat van een Franse staat die open staat voor andere culturen en voor nationale minderheden. Ik vrees dat dit slechts "boerenbedrog" is en dat de Franse staat pas tevreden zal zijn als de laatste Fransman met een moedertaal die geen Frans is, verdwenen zal zijn. Dan zal men een Frankrijk hebben , une et indivisible. De volgende stap zal dan zijn het verfransen van de oude plaatsnamen, zodat na verloop van enkele tientallen jaren zelfs de herinnering aan niet-Franssprekende gebieden in Frankrijk verdwenen zal zijn. Maar misschien ben ik verkeerd, ik hoop het althans.....
DESSERON
DESSERON

Aantal berichten : 156
Leeftijd : 65
Woonplaats : Brugge
Registration date : 21-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is ons verleden? - Den draed Empty Re: Wat is ons verleden? - Den draed

Bericht  Bissezeele ma dec 07, 2009 4:27 pm

Admin - in Den Draed - schreef: Dat Lodewijk XIV onze eerste Franse koning was?
Ja en nee. Het is een beetje ingewikelder... Inderdaad was (voor de Burgondische periode) het graafschap Vlaanderen, min of meer, volgens de graven, in de mouvance van het koninkrijk Frankrijk...


Admin - in Den Draed - schreef: Dat het Frans-Vlaams, de voertaal op school in Frans-Vlaanderen was tot 1868?
Heeft iemand meer informaties ? Is het zo duidelijk ? Dat hangt er van af de scholen, de parochies, de dorpen of de steden, nee ?
Was het niet een lang proces (het Frans in het basisonderwijs) ?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is ons verleden? - Den draed Empty Welke Bart De Wever schudt de Frans-Vlamingen wakker om hen te overtuigen dat ze Vlamingen zijn, in Frankrijk?

Bericht  PaRePyne ma jan 10, 2011 3:26 pm

Ook ik merkte geen gemeenschappelijk verleden van Vlaanderen in Frankrijk, dus na de slag aan de Peene, op tijdens mijn bezoek aan het Musée de Flandre in Cassel zondag 09-01-2011...
No

Ontzettend veel volk heb ik wel gezien aan de ingang om het Musée de Flandre binnen te geraken.
En, afgaand op de Franse nummerplaten op de grote markt in Cassel, waren er vooral Frans-Vlamingen, op zoek naar... hun verleden.
Embarassed

Wie in Frans-Vlaanderen kan daar werk van maken?

Welke politieke partij in Frans-Vlaanderen durft het aan om de Vlaming in Frankrijk de door Frankrijk ontnomen Vlaamse identiteit weer te geven?

Welke Bart De Wever schudt de Frans-Vlamingen wakker om hen te overtuigen dat ze Vlamingen zijn, in Frankrijk?
Question

PaRePyne

Aantal berichten : 130
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is ons verleden? - Den draed Empty Re: Wat is ons verleden? - Den draed

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum