Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Leeft nog het Vlaams gevoel in Rijsel ?

Ga naar beneden

Leeft nog het Vlaams gevoel in Rijsel ? Empty Leeft nog het Vlaams gevoel in Rijsel ?

Bericht  Bissezeele vr dec 11, 2009 8:22 pm

Jan Deloof - in de eerste alinea’s van La Flandre au Lion - schreef:
« Le lecteur pourrait se poser cette question: pourquoi un éditeur breton publie-t-il en français « Le lion des Flandres »? Évidemment, je pourrais répondre que mon arrière-grand’père était un Flamand de Kassel/Cassel, que je connais et que j’aime ce pays. Que tout petit - ça m’a vraiment intrigué - j’ai appris que cet arrière-grand’père parlait une autre langue que le français. Je sais depuis que le flamand est une forme dialectale du néerlandais et qu’entre les Flamands de Belgique, les Néerlandais et 400.000 Surinamois, cette langue représente 22 millions de locuteurs. Rangée par nombre delocuteurs, elle vient à la 37e place parmi les environ 6500 langues parlées dans le monde. A ce stade, on ne peut plus parler de langue minoritaire, n’est-ce pas ?

Un petit événement, somme toute anodin, m’a fait réagir: il y a à peu prés 15 ans de cela, pendant la période estivale en Bretagne, j’avais embarqué un couple d’autostoppeurs. Discussion classique:

- Vous êtes d’où?
- De Lille.
- Ah, bon, vous êtes donc Flamands.
- ... Heu oui.
Et peu après, mon interlocuteur:
- En fait, on préfère dire qu’on est Ch’tis.
- Comment ça?
- Ben oui, parce que « flamand » c’est péjoratif.
- ??!!!

C’est sûr que pour moi, breton, cette réflexion était incroyable, d’autant qu’elle émanait de deux personnes qui avaient tout au plus 20 ans. Ainsi donc, il existait encore dans l’Hexagone une population qui avait honte de son identité et de ses origines. M’étant renseigné depuis, il m’a été confirmé que dans l’agglomération lilloise, cette prise de position était monnaie courante, alors même que Lille (Rijsel) est la capitale officielle dela Flandre française et la première capitale (avant Gent / Gand) des comtes de Flandre. Il est vrai que le sentiment flamand se porte bien dans le Westhoek (région de Duinkerke /Dunkerque) mais pour autant, depuis environ 30 ans, il n’y a plus aucune chanson en flamand pendant le carnaval, pourtant si flamand dans l’esprit... »
Bron (KFV-Mededelingen 2008, pagina 60) : http://209.85.229.132/search?q=cache:Nz9krejLf34J:www.kfv-fransvlaanderen.org/data/KFVmededelingen-Sept08.pdf&cd=4&hl=fr&ct=clnk&gl=ca

Alles wordt gezegd in dit gesprek...
Wat denken jullie ervan ?


Laatst aangepast door Bissezeele op do jan 03, 2013 11:23 am; in totaal 2 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Leeft nog het Vlaams gevoel in Rijsel ? Empty Re: Leeft nog het Vlaams gevoel in Rijsel ?

Bericht  Bissezeele do dec 17, 2009 1:09 pm

Hartelijk dank aan onze vriend Desseron voor de vertaling.

Een heel interessante tekst om te verstaan de huidige identiteit van de Rijselaars...

Jan Deloof - in de eerste alinea’s van La Flandre au Lion - schreef:
«De lezer zou zich deze vraag kunnen stellen : waarom publiceert een Bretoense uitgever "De leeuw van Vlaanderen" in het Frans ? Natuurlijk zou ik kunnen antwoorden dat mijn overgrootvader een Vlaming was van Kassel, dat ik dit land ken en er van hou. Dat toen ik heel klein was - dat heeft me echt geïntrigeerd - vernomen heb dat die overgrootvader een andere taal dan Frans sprak. Sindsdien weet ik dat het Vlaams een dialectische vorm is van het Nederlands en dat onder de Vlamingen van België, de Nederlanders en de Surinamers die taal 22 miljoen sprekers vertegenwoordigt. Gerangschikt volgens het aantal sprekers, komt ze op de 37ste plaats tussen de ongeveer 6500 talen die in de wereld worden gesproken. Op dat niveau kan men niet meer spreken van minderheidstalen, nietwaar ?

Een klein voorval, niet zonder betekenis, heeft me doen reageren: ongeveer 15 jaar geleden, tijdens de zomerperiode in Bretagne, had ik een paar lifters meegenomen. Klassieke conversatie :

- Van waar zijn jullie ?
- Van Rijsel
- Ah, goed, jullie zijn dus Vlamingen
- Euh, ja
Kort daarna, mijn gesprekspartner :
- Eigenlijk zeggen we liever dat we Ch'tis zijn
- Hoezo ?
- Welja, omdat 'Vlaams" pejoratief is.
- ??!!!

Zeker is dat voor mij, Bretoen, deze overweging ongelooflijk was, te meer daar ze uitging van twee personen die ongeveer 20 jaar oud waren. Bijgevolg bestond er dus in de Hexagoon een bevolking die zich schaamde over haar identiteit en over haar oorsprong. Sinds ik me geïnformeerd heb, werd me bevestigd dat deze houding in de Rijselse agglomeratie zeer gebruikelijk was, dit terwijl Rijsel de officiële hoofdstad is van Frans Vlaanderen en de eerste hoofdstad (voor Gent) van de graven van Vlaanderen. Het klopt dat het Vlaams gevoel het goed stelt in de Westhoek (regio Duinkerke), maar toch, sinds ongeveer 30 jaar, is er geen enkel Vlaams lied meer tijdens karnaval, nochtans zo Vlaams van geest......»
Bron (KFV-Mededelingen 2008, pagina 60) : http://209.85.229.132/search?q=cache:Nz9krejLf34J:www.kfv-fransvlaanderen.org/data/KFVmededelingen-Sept08.pdf&cd=4&hl=fr&ct=clnk&gl=ca
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Leeft nog het Vlaams gevoel in Rijsel ? Empty Re: Leeft nog het Vlaams gevoel in Rijsel ?

Bericht  Bissezeele za jul 10, 2010 3:30 pm

De drie standbeelden symboliseren de historische provincies van Noord-Frankrijk; VLAANDEREN, ARTESIE en HENEGOUWEN. Ze zijn zichtbaar boven een gebouw van...de grote markt van Rijsel !!

Weet u welk gebouw ?

Leeft nog het Vlaams gevoel in Rijsel ? 100710052552970736379852
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Leeft nog het Vlaams gevoel in Rijsel ? Empty Re: Leeft nog het Vlaams gevoel in Rijsel ?

Bericht  Bissezeele ma jul 12, 2010 8:56 pm

Antwoord : de zetel van...la voix du nord !!

Gebouwd in 1932, in neo-Vlaamse stijl door de architect Albert Laprade. Oorspronkelijk de zetel van een andere krant : l'Echos du Nord (la voix du nord is geboren in 1941...).
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Leeft nog het Vlaams gevoel in Rijsel ? Empty Re: Leeft nog het Vlaams gevoel in Rijsel ?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum