Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

+8
PaRePyne
Polder
Vlaklander
Handwerpen
leuven
Eversam
Admin
Stef
12 plaatsers

Pagina 1 van 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Bissezeele wo apr 02, 2008 6:52 pm

Volgens de Ministerie van Cultuur is Rubroek de mooiste dorp van Frans Vlaanderen (één van de 100 mooiste dorpen van Frankrijk).

Ik hou ook van Bissezele (...), maar ik moet realistisch zijn; er is geen vergelijking mogelijk wat betreft het erfgoed, de architectuur...

Wat denken jullie ervan ?


Laatst aangepast door Bissezele op do maa 19, 2009 3:18 pm; in totaal 2 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Bissezeele do apr 03, 2008 8:26 am

Hieronder mijn lijst van de mooiste dorpen van Frans Vlaanderen :
(Het is geen classement, alleen maar en lijst)

_ Rubroek
_ Terdegem
_ Millam
_ Volckerinckhove
_ Kassel
_ Ekelsbeke
_ Zegerskappel
_ Buisscheure
_ Ochtezele
_ Herzele
_ Berten
_ Boeschepe
_ Godewaarsvelde
_ Bambeke
_ Westkappel
_ Oudezele

En jullie lijsten beste vrienden ?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Stef do apr 10, 2008 7:10 pm

Een voorkeur heb ik niet daar als ik de streek bezoek me laat leiden door de samengang van een dorp en zijn omgeving.
Meestal zijn de dorpen mooi gelokaliseerd in het eerder lege landschap , iets wat zo eigen is aan de streek.
Stef
Stef

Aantal berichten : 635
Registration date : 05-03-08

http://community.webshots.com/user/stefvdd

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Admin zo mei 04, 2008 11:13 am

Ik heb op youtube een mooie video van Belle gevonden.


Admin
Admin

Aantal berichten : 404
Registration date : 03-02-08

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Bissezeele ma mei 05, 2008 6:15 am

Belle...Wat een mooie stad! (voor rijke mensen; het wordt bijna onmogelijk een woning te huren of te kopen...).

Wat zijn de mooiste steden - meer dan 4000 inwoners- van de Franse Westhoek ?
Ik weet het dat vanaf 2000 inwoners in Frankrijk een gemeente een stad is... Maar ik kies toch 4000, want 2000 het is nog een groot dorp, geen stad...

Dus stel ik voor :

1. Sint-Omaars (nou, de stad ligt net op de 'grens', en de voorsteden zijn Vlaams; Haut-Pont, Ysel)
2. Sint-Winoksbergen
3. Grevelingen
4. Hondschote
5. Belle
6. Broekburg
7. Steenvoorde
8. Wormhout

Wat betreft de grote steden, is het meer ingewikkeld... Duinkerke en vooral Hazebroek lijken niet zo mooi, maar zijn toch interessant...

Nog een vraag : wat is de vertaling van 'Flandre Maritime' ?
Ik schrijf altijd 'Franse Westhoek' want ik ken de vertaling van 'Flandre Maritime' niet...
'Zee Vlaanderen' ? 'Maritiem Vlaanderen' ?
Of misschien bestaat die vertaling niet ?


Laatst aangepast door Bissezele op ma mei 05, 2008 7:14 pm; in totaal 2 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Stef ma mei 05, 2008 6:33 am

Flandre Maritime kun je moeilijk vertalen naar franse begrippen, het klinkt in die zin zoals Auvergne of Bretagne.
Met andere woorden een typische échte streeknaam zoals je ook Coeur de Flandre hebt.

Maritiem Vlaanderen zou best kunnen maar het bekt niet zo goed als de franse versie Wink
Stef
Stef

Aantal berichten : 635
Registration date : 05-03-08

http://community.webshots.com/user/stefvdd

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Bissezeele ma mei 05, 2008 6:40 am

'Coeur de Flandre' is een uitvinding van het 'Comité Départemental du Tourisme' (...) maar ok, ik begrijp wat je bedoelt...

Ik heb aangepaast mijn lijst; ik had Grevelingen (!) en Wormhout vergeten...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Bissezeele di jun 03, 2008 11:11 am

Een boek getiteld 'De 50 mooiste dorpen van Vlaanderen' (Belgisch Vlaanderen) is net verscheen.

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen 9789020975741


22,95 €

http://boeken.beslist.nl/boeken/d0000483342/De_50_mooiste_dorpen_van_Vlaanderen.html

Jammer genoeg dat 'De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen' niet bestaat...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Stef ma aug 04, 2008 6:10 pm

Admin schreef:Ik heb op youtube een mooie video van Belle gevonden.


Volledig heropgebouwd , je zou het nooit geloven mocht je het niet weten
Stef
Stef

Aantal berichten : 635
Registration date : 05-03-08

http://community.webshots.com/user/stefvdd

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty geen enkel dorp van de Franse Nederlanden onder de mooiste van Frankrijk

Bericht  Bissezeele wo nov 26, 2008 3:30 pm

De vereniging van "de mooiste dorpen van Frankrijk" telt geen enkel dorp in Noord Frankrijk (dus geen enkel in Frans-Vlaanderen) !!??

Ze hebben toch dorpen gekozen overal in Frankrijk, behalve bij ons !

Is onze regio zo lelijk ? Het moet toch mogelijk zijn een heel mooi dorp te vinden in ons 'grijze noorden', nee ?

Hun website : http://www.les-plus-beaux-villages-de-france.org/-Les-villages-.html
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty "Villages de caractère" van de Franse Westhoek

Bericht  Bissezeele do maa 19, 2009 10:38 am

Een prachtig initiatief van de intercommunalités Pays des Moulins de Flandre et Pays Coeur de Flandre :

Een 'kwaliteitsmerk' voor de mooiste dorpen van de Franse Westhoek !!


Hieronder het persbericht :

"Les deux conseils de développement des pays : Pays des Moulins et Pays Cœur de Flandre souhaitent mettre en place, le label « village de caractères ». L’objectif de ce label est de réaliser une sorte de maillage de villages présentant un patrimoine architectural et paysager intéressant.

Sur les 2 pays, 71 communes peuvent prétendre au label. Le 1er critère étant le nombre d’habitants (moins de 2000 habitants : seuil de la ville de l’INSEE) Ce critère peut encore être remis en cause et passer à 2500 habitants. Les conseils de développement prévoient de limiter le nombre de communes qui auront le label (entre 10 et 15). Si la plupart des communes reçoivent ce label, il ne signifiera pas grand chose.

Pour obtenir cette reconnaissance, la commune devra répondre à un certain nombre de critères : nombre d'habitants, disposer d’un patrimoine architectural et/ou paysager remarquable, animations, accueil de qualité (office de tourisme par exemple), œuvrer pour la préservation du cadre de vie (ex : limitation des panneaux publicitaires)…"


En vrijwilliger om te vertalen ?

Beste liefhebbers van de dorpen van de Franse Westhoek; welke dorpen moeten absoluut mededingen ?

Zo'n 'label' zal zeker een belangrijk voordeel zijn om een kwalitatieve toerisme te ontwikkelen in het landelijke Frans-Vlaanderen...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Eversam do maa 19, 2009 1:26 pm

Flandre Maritime ???
Inderdaad moeilijk te vertalen, voor ons Vlamingen zou je dat kunnen omschrijven met de Zuid-Vlaamse Kust ?? of de Frans-Vlaamse Kust ?? Maar precies zoals Stef beweerd komt het vocaal niet zo goed over. Je omschrijft er wel degelijke een regio mee maar het toont je niet meteen de daaraan verbonde sfeerbeelden, zoals dit wel het geval is met Alpes Maritime of ook La Provençe. 't Is mogelijk een kwestie van het gebruik ervan, je moet in feite het begrip onmiddelijk kunnen associëren met de bedoelde regio. pirat


Laatst aangepast door Eversam op do maa 19, 2009 7:50 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Eversam
Eversam

Aantal berichten : 233
Leeftijd : 74
Woonplaats : B - 8630 Veurne
Registration date : 28-02-09

http://www.dialectbachtendekupe.be/

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Bissezeele do maa 19, 2009 1:36 pm

Ik heb net begrepen wat je bedoelt (...) je antwoordt aan een bericht van mei 2008...

Flandre Maritime = Franse Westhoek. Punt.

Inderdaad is het gebied van Flandre Maritime tussen de Noordzee en de Leie.

Het gaat niet alleen van de vlakte tussen Broekburg en Hondschote...

Maar er zijn stipte woorden (de theorie)...en de gewoonte (de praktijk)... Als men zegt Flandre Maritime begrijpt iedereen de vlakte langs de kust...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Eversam do maa 19, 2009 7:54 pm

Inderdaad het is overduidelijk, het is Flandre Maritime en daaraan verbind je onmiddelijk die regio met de kuststrook.
Het spreekt voor zich !!! OVERDUIDELIJK
Eversam
Eversam

Aantal berichten : 233
Leeftijd : 74
Woonplaats : B - 8630 Veurne
Registration date : 28-02-09

http://www.dialectbachtendekupe.be/

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Wemaars-Kappel

Bericht  Bissezeele do maa 19, 2009 8:45 pm

Wemaars-Kappel ligt naast Kassel.
één van de kleinste dorpjes van de Franse Westhoek.

Met deze foto voelen jullie de sfeer en de geest van mijn streek...


De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen 090319093950440053341520
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Eversam do maa 19, 2009 9:19 pm

Een mooi en ingetogen sfeerbeeld, de kerk van Wemaars-Kapel bezit trouwens een sober doch aardig Romaans interieur. Op het orgel staat Koning David met zijn harp afgebeeld. Als ik het me goed herinner is de kerk opgedragen aan St. Blasius die men aanroept tegen keelpijn en kroep.
Eversam
Eversam

Aantal berichten : 233
Leeftijd : 74
Woonplaats : B - 8630 Veurne
Registration date : 28-02-09

http://www.dialectbachtendekupe.be/

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Bissezeele do maa 19, 2009 9:24 pm

De kerk is opgedragen aan Sint-Martinus, maar er is misschien een verering aan Sint-Blasius...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Eversam do maa 19, 2009 9:35 pm

Inderdaad kameraad je hebt volkomen gelijk, ik vond ondertussen mijn notities terug uit sept 1972. Daarin noteerde ik ondermeer dat men er Sint Blasius vereerde maar eveneens het typische gegeven dat de volksmond toendertijd sprak over de "Blasius-Kapel" of "Bla-Kapel". Bestaat deze omschrijving of dit taalgebruik nog bij de oudere bevolking of is dit inmiddels uitgestorven ?
Eversam
Eversam

Aantal berichten : 233
Leeftijd : 74
Woonplaats : B - 8630 Veurne
Registration date : 28-02-09

http://www.dialectbachtendekupe.be/

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Bissezeele wo jul 01, 2009 8:51 pm

Weten jullie waar die foto's werden vandaag genomen ? Zeker één van de mooiste dorpen van de Franse Westhoek... Niet toevalig wilt iedereen in deze gemeente wonen (tientalen nieuwe huizen overal)...

Hieronder enkele elementen van het erfgoed van dit dorp...

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen 090701103911440053991400


De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen 090701104003440053991402


De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen 090701104030440053991405


De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen 090701104338440053991426


De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen 090701104423440053991430


De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen 090701104552440053991464
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Bissezeele vr jul 03, 2009 2:25 pm

De foto's waren in ZEGGERSKAPPEL (naast Ekelsbeke) genomen.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Bissezeele zo jul 19, 2009 1:13 pm

Een goed bezoek van Kassel :

Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  leuven do sep 17, 2009 11:22 am

Er verschijnen jammer genoeg niet zo vaak toeristische bijdragen over Fr.-Vlaanderen in de pers in Belg.-Vlaanderen.
Een gemiste kans is een bijdrage in het magazine van de Vlaamse automobilistenbond VAB.
Het artikel promoot een gecombineerde reis naar Frans-Vlaanderen en Kent. Op zich zelf een onmogelijke combinatie als u het me vraagt.
In zijn reisbeschrijving merkt de auteur op dat hij door stadjes met Vlaamse namen reed hij somt ze ook op, hij vergat alleen maar te vermelden dat hij een toeristische rondrit in Frans-Vlaanderen beschrijft. Hij doet ook het relaas van een gesprek dat hij voerde met een gids in het Frans doorspekt met Vlaams woorden.
En de titel boven zijn stuk? Nord-Pas de Calais en Kent....
"Il faut le faire" voor een Vlaams automobilisten vereniging!

Dit is beter nieuws ik ontdekte onderstaand stukje in een Vlaams magazine

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Frvl

Leuven
leuven
leuven

Aantal berichten : 210
Leeftijd : 85
Woonplaats : LEUVEN
Registration date : 28-04-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Kwaliteitsmerk "Villages Patrimoine de Flandre"

Bericht  Bissezeele vr sep 18, 2009 1:40 pm

Sur la base des travaux réalisés par les deux Conseils de Développement, le Pays des Moulins de Flandre et le Pays Coeur de Flandre souhaitent structurer un réseau de Villages ayant des caractéristiques patrimoniales, historiques et architecturales remarquables.

En effet, de nombreux villages des deux Pays présentent des qualités patrimoniales et architecturales que les Pays estiment important de protéger et de mettre en valeur. Les travaux préparatoires menés par les Conseils de Développement ont permis d'identifier et de retenir une appellation créée par le Pays de la Baie du Mont St Michel : "Village Patrimoine©", label de promotion et de protection loin d'être passéiste.

Bron : http://www.paysdesmoulinsdeflandre.com/index.php?IdMenu=307


Na een strenge selectie met verschillende criteria worden 14 dorpen gekozen. De lijst zal bekend worden over een week.

Jullie zullen dus binnenkort kennen de 14 dorpen die officieel de mooiste van de Franse Westhoek zijn ! Very Happy

Even geduld.

Het beste concrete resultaat van zo'n kwaliteitsmerk zou de uitgeverij van een boek* zijn, zoals die toeristische gids (foto hieronder). Om te beginnen zou een mooie - tweetalige - brochure heel nuttig zijn...maar het is voorzien als ik goed begrepen heb. Very Happy


De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen 9789020975741
BELGISCH Vlaanderen ! Suspect


* Leest Jan Ieperman dit forum ? clown
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Kwaliteitsmerk "Villages Patrimoine de Flandre"

Bericht  Bissezeele do okt 01, 2009 8:30 am

Pays des Moulins de Flandre schreef:
Le Pays des Moulins de Flandre et le Pays Coeur de Flandre souhaitent structurer un réseau de Villages ayant des caractéristiques patrimoniales, historiques et architecturales remarquables.

En effet, de nombreux villages des deux Pays présentent des qualités patrimoniales et architecturales que les Pays estiment important de protéger et de mettre en valeur. Les travaux préparatoires menés par les Conseils de Développement ont permis d'identifier et de retenir une appellation "Village Patrimoine©", label de promotion et de protection.

En de eerste genomineerden zijn : jocolor

_ Volckerinckhove
_ Ekelsbeke / Esquelbecq
_ Noordpene / Noordpeene
_ Ruisscheure / Renescure
_ Terdegem / Terdeghem
_ Godewaersvelde
_ Boeschepe
_ Sint-Jans-Kappel / Saint-Jans-Cappel


NB : Er zijn nog zes dorpen... Even geduld...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Kwaliteitsmerk "Villages Patrimoine de Flandre"

Bericht  Bissezeele wo okt 07, 2009 10:13 am

Bissezele schreef: En de eerste genomineerden zijn : jocolor

_ Volckerinckhove
_ Ekelsbeke / Esquelbecq
_ Noordpene / Noordpeene
_ Ruisscheure / Renescure
_ Terdegem / Terdeghem
_ Godewaersvelde
_ Boeschepe
_ Sint-Jans-Kappel / Saint-Jans-Cappel


NB : Er zijn nog zes dorpen... Even geduld...
...jullie geduld wordt beloond : pirat

_ Zerkel / Sercus
_ Steenbeke / Steenbecque
_ Okselare / Oxelaere
_ Rubroek / Rubrouck
_ Zegerskappel / Zeggers-Cappel
_ Warem / Warhem


Die kwaliteitsmerk is geldig 3 jaar.

Voilà, beste vrienden, met die lijst zijn jullie zeker dat jullie volgende trip in F-VL een succes zal zijn ! Cool
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen Empty Re: De mooiste dorpen van Frans Vlaanderen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum