Belgische Vlamingen ontdekken eindelijk dat Frans-Vlaanderen en Frans-Vlamingen bestaan - Den draed

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Belgische Vlamingen ontdekken eindelijk dat Frans-Vlaanderen en Frans-Vlamingen bestaan - Den draed

Bericht  Admin op wo nov 24, 2010 9:46 pm

Het is zo dat als u in Belgisch Vlaanderen of in Nederland bent en u moet uitleggen dat u vanuit Frans-Vlaanderen komt, dat het geen gemakkelijke klus is. U krijgt te horen: is dat Wallonië? waar ligt dat? En dat u moet uitleggen dat het over een stuk Vlaanderen in Noord Frankrijk gaat …

Deze situatie is bijzonder frustrerend als u weet dat bijvoorbeeld Duitsers het bestaan van Elzas heel goed kennen en wat de kenmerken er van zijn, In sommige Duitse TV programma’s, worden de inwoners van Elzas begroet. Zuid Catalanen (Spaans deel) weten precies wat Noord Catalonië is (Frans deel), Basken weten dat er een Frans deel van het Baskenland bestaat.

De rest van het artikel, vindt u op:

http://nl.dendraed.com/belgische-vlamingen-ontdekken-eindelijk-dat-frans-vlaanderen-en-frans-vlamingen-bestaan/

Admin
Admin

Aantal berichten: 392
Registration date: 03-02-08

Profiel bekijken http://fvlinhetnederlands.actieforum.com

Terug naar boven Go down

Re: Belgische Vlamingen ontdekken eindelijk dat Frans-Vlaanderen en Frans-Vlamingen bestaan - Den draed

Bericht  PaRePyne op do nov 25, 2010 12:11 am

Dag Admin,

Wat u schrijft in Belgische Vlamingen ontdekken eindelijk dat Frans-Vlaanderen en Frans-Vlamingen bestaan vind ik moedig.

Het lijkt vooral een noodoproep, een oproep van iemand in nood, waarbij die iemand 'Frans-Vlaanderen' is.

Om wat u schrijft uit te bouwen zal u hulp nodig hebben, veel hulp: Belgisch-Vlaamse hulp, Frans-Vlaamse hulp, goodwill van de Franse overheid en het meest van al de hulp en goodwill van de Frans-Vlamingen zelf.

Misschien moet u wel beginnen met de laatste eerst: de Frans-Vlamingen zelf.
Hebben de jongeren nog interesse voor hun culturele geschiedenis?
Hoe kunnen Frans-Vlamingen hun Vlaamse culturele geschiedenis begrijpen als ze de taal niet kennen?
Waarom kunnen Frans-Vlamingen niet openlijk zijn over het feit dat er een historische band is met Belgisch-Vlaanderen en Nederlands-Vlaanderen?
Durft men het aan de Franse overheid te vragen de geschiedenis leerstof voor de Frans-Vlamingen aan te passen aan hun Vlaams-culturele geschiedenis?

U heeft gelijk wanneer u schrijft:
Er wordt te weinig Frans-Vlaams en Nederlands gesproken en geleerd.

Ik breng reeds 30 jaar mijn vakantie in Frankrijk door en ben pas vorig jaar eens in Frans-Vlaanderen geweest. Ik dacht dat men er nog Nederlands sprak! Maar dat was een ontgoocheling.
Op dit forum dacht ik heel wat Frans-Vlamingen te ontmoeten die Vlaams kennen. Maar ook dat bleek een utopie.

U heeft gelijk wanneer u schrijft:
De geschiedenis van Frans-Vlaanderen zit niet in de leerstof van de Frans-Vlamingen.
Het bestaan van Frans-Vlaanderen en zijn rol in de geschiedenis van de lage landen zitten niet in de leerstof van Belgische Vlamingen en van de Nederlanders.

Nadat ik de geschiedenis van Frans-Vlaanderen en de band met Belgisch-Vlaanderen ben beginnen uitpluizen (onder andere op dit forum - met dank aan Polder ;-) begon ik de ganse problematiek te begrijpen en versta ik waarom 'het' zo ver is kunnen komen in Frans-Vlaanderen.
De vraag "wat is 'het'?" ligt mogelijk wat gevoelig en wordt beter door een Frans-Vlaming beantwoord...

Frans-Vlamingen moeten echter meer open over hun identiteit durven praten, fier zijn om Vlaming te zijn, althans volgens mij.
Ik begrijp dat een Belgisch-Vlaming al zeer ver in dit stadium zit en dat dit voor een Frans-Vlaming amper een begin is.

Eens men zichzelf in de spiegel durft aan te kijken en zeggen "ik ben Vlaming", dan kan men de volgende stap zetten, namelijk "als Vlaming verkies ik Vlaams te spreken (naast Frans)"!
Als men dat laatste durft te zeggen dan is er Vlaams zelfvertrouwen en kan men beginnen met Vlaams-Nederlands te leren op de scholen.

Mogelijk is mijn mening hierboven wat naïef, toch vind ik dat ik hiermee een opening maak om te discuteren over waarom Belgische Vlamingen zo moeizaam ontdekken dat er ook Vlamingen in Frankrijk bestaan...

Identiteit en cultuur kunnen niet zonder politiek vrees ik...
Men zal een politieke partij moeten oprichten met als belangrijkste thema: Frans-Vlaanderen bekend maken...

Veel werk aan de winkel ;-)

In ieder geval ik keer terug naar Frans-Vlaanderen, ik zie en voel de historische band...

Laatst aangepast door PaRePyne op zo nov 28, 2010 11:11 pm; in totaal 2 keer bewerkt (Reden van aanpassing : poging om een discussie op gang te trekken over het bestaan van Vlamingen in Frankrijk)

PaRePyne

Aantal berichten: 130
Registration date: 16-10-10

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: Belgische Vlamingen ontdekken eindelijk dat Frans-Vlaanderen en Frans-Vlamingen bestaan - Den draed

Bericht  Bissezeele op do sep 08, 2011 9:29 pm

In de uitzending van zaterdag duurt de reportage gedraaid in de Franse Westhoek 12 min. Het programma wordt niet helemaal besteed aan Frans-Vlaanderen... Het is toch een uitstekend nieuws, dankzij de steun - het geld - van het fonds de promotion touristique van het Pays de Flandre, in samenwerking met het Comité Départemental du Tourisme...

VRT schreef:
Vlaanderen Vakantieland...
"Frankrijk à la Flamande"

Wat geeft het een bijzonder gevoel als je in de Westhoek de grens met onze zuiderburen oversteekt. Met dorpsnamen als Wormhout, Hazebrouck en Steenvoorde weet Vincent Verelst nauwelijks dat hij in Frankrijk is.

Het Maison de la Bataille in Noordpeene

Zowat overal wappert de Vlaamse Leeuw. Hèt streekgerecht is carbonnades à la Flamande. In de lokale estaminettes wordt er sjoelbak gespeeld dat het een lieve lust is.

De trots van de streek is het Musée de Flandre in Cassel. Van de Vlaamse Primitieven tot een hedendaagse Jan Fabre. Alles waar we fier op mogen zijn vind je in dat Vlaamse huis. (...)

Zaterdag 10 september om 18:10 op één
Zondag 11 september om 13:35 op één
Op de website van één vanaf maandag 12 september in de namiddag

vollegig artikel

Bissezeele

Aantal berichten: 5134
Registration date: 24-02-08

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

- Similar topics

Permissies van dit forum: