Romeinse wegen , Steen straeten
3 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Het Frans-Vlaams erfgoed :: Het Frans-Vlaamse erfgoed
Pagina 1 van 1
Romeinse wegen , Steen straeten
Graag zou ik willen weten waar ik een lijst kan vinden met deze oeroude wegen die destijds door de Romeinen werden aangelegd tussen Leie en Noordzee.
Bestaat er een soort patrimoniumdienst van het département hierover?
Bestaat er een soort patrimoniumdienst van het département hierover?
Re: Romeinse wegen , Steen straeten
Hieronder een heel duidelijke kaart van de heerbanen of Romeinse wegen de regio :
We zien 3 heerbanen vanuit Kassel, maar er zijn eigenlijk 7 Romeinse wegen vanuit de hoofdstad van de Menapen. Het is dus de oudste stad van de Franse Nederlanden met Bavay en Boulogne. Ik weet niet precies de datum van die kaart.
Hebben jullie bemerken de zee (tot Sint-Omaars) ?
Broekburg, Loon, Sint-Winoksbergen waren eilanden (een paar meter boven de zeeniveau). 16 m in Sint-Winoksbergen, daarom deze naam...
We zien 3 heerbanen vanuit Kassel, maar er zijn eigenlijk 7 Romeinse wegen vanuit de hoofdstad van de Menapen. Het is dus de oudste stad van de Franse Nederlanden met Bavay en Boulogne. Ik weet niet precies de datum van die kaart.
Hebben jullie bemerken de zee (tot Sint-Omaars) ?
Broekburg, Loon, Sint-Winoksbergen waren eilanden (een paar meter boven de zeeniveau). 16 m in Sint-Winoksbergen, daarom deze naam...
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Waarom zijn de bolletjes bij de plaatsnamen verschillend gekleurd ?
Ik weet het niet.
Kijk hieronder naar die tweede kaart. We kunnen zien de zeven heerbanen rond Kassel.
Kijk hieronder naar die tweede kaart. We kunnen zien de zeven heerbanen rond Kassel.
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
De Romeinen hebben ondertussen een routeplanner op het internet gezet: OmnesViae
http://omnesviae.org/nl/
Als men de weg vraagt van Bonen naar Vlaardingen, gaan ze netjes met droge voeten rond de nog niet ingepolderde lage landen, langs Kassel, Menen, Doornik, Maubeuge, Maastricht, Venlo en Nijmegen.
Doe de proef:
naast AB: typt u: Gesogiaco qvod nvnc Bononia
Naast Ad: Flenio
Druk dan op Ostendere
U kunt de Latijnse namen kennen door de muis (handje) boven de naam van de stad te houden.
http://omnesviae.org/nl/
Als men de weg vraagt van Bonen naar Vlaardingen, gaan ze netjes met droge voeten rond de nog niet ingepolderde lage landen, langs Kassel, Menen, Doornik, Maubeuge, Maastricht, Venlo en Nijmegen.
Doe de proef:
naast AB: typt u: Gesogiaco qvod nvnc Bononia
Naast Ad: Flenio
Druk dan op Ostendere
U kunt de Latijnse namen kennen door de muis (handje) boven de naam van de stad te houden.
Polder- Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Het Frans-Vlaams erfgoed :: Het Frans-Vlaamse erfgoed
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: