Guido Gezelle en Frans-Vlaanderen
2 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen
Pagina 1 van 1
Guido Gezelle en Frans-Vlaanderen
De Romaanse (!) koor en toren van de Kerk van Zerkel (Sercus) :
Op de kerk van Zerkel :
Op de kerk van Zerkel :
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Poëzie in Frans-Vlaanderen
Zo heb ik eveneens nog op Widopedia.eu nog enkele gebeden, liederen en versjes teruggevonden die in gans Zuid-Vlaanderen bekend waren.
Hier een kleine proeve uit 'WINTERTIJD IN FRANS-VLAANDEREN' :
* Een gebed :
-----------
* Kerstliedje :
-----------
* Met Nieuwjaarsdag zong men vroeger in heel Frans-Vlaanderen een Nieuwjaerswensch :
-----------------------------------------------------------------------------------
In 1984 hoorde ik enkele dagen voor Kerst dit lied ook effectief op de vroegere BRT2, nu Radio 2. Ik heb het lied dan ook op cassette opgenomen ! De cassette zelf begint wat ouderdomsverschijnselen te vertonen (door veelvuldig draaien). De opname echter is nog steeds intact...
Dat dit lied ook in Frans-Vlaanderen zo bekend was (en hopelijk nog op enkele plaatsen nog is), is voor mij een opsteker van formaat natuurlijk ! Ik veronderstel dat dit nieuwjaarslied nog vooral tijdens het Driekoningenzingen gebruikt wordt. Of ben ik te voortvarend, om dit te denken...?
De belangstellenden kunnen dus op www.widopedia.eu hierover nog meer lezen. Ook over de tradities en gebruiken met Kerst en zo in Zuid-Vlaanderen...
Zeker de moeite waard ! Je krijgt al heel snel een idee van hoe onze voorouders hiermee uiterst zorgvuldig omgingen...
Hier een kleine proeve uit 'WINTERTIJD IN FRANS-VLAANDEREN' :
* Een gebed :
-----------
Lieve God, beware ons
van vier en van water
van dunder en van blesmer
en ook van brand
en van de boze vijant
van vier en van water
van dunder en van blesmer
en ook van brand
en van de boze vijant
* Kerstliedje :
-----------
Daer woont een eezel
Zyn ooren zyn zoo lang !
Wat zal men geeven 't eeten,
Den eele winter lang
Oi, strooi, kermis oi;
Appels en pruymen.
Zyn ooren zyn zoo lang !
Wat zal men geeven 't eeten,
Den eele winter lang
Oi, strooi, kermis oi;
Appels en pruymen.
* Met Nieuwjaarsdag zong men vroeger in heel Frans-Vlaanderen een Nieuwjaerswensch :
-----------------------------------------------------------------------------------
Dag vrouw, dag man, dag al te gaer,
Ik kom u wenschen een nieuw jaer.
Deur dik, deur din, ik kom loopen,
Heb ge niet een wafertje of twee,
Ik en gaen ze niet verkoopen.
't Is een goed vrouwtje die me dat geeft;
't Is te wenschen dat ze nog 't naeste jaer leeft.
Goed vrouwtje, goed vrouwtje,
Hebt ge niet een wafertje of twee.
Ik steken ze al in myn mouwtje.
Ik kom u wenschen een nieuw jaer.
Deur dik, deur din, ik kom loopen,
Heb ge niet een wafertje of twee,
Ik en gaen ze niet verkoopen.
't Is een goed vrouwtje die me dat geeft;
't Is te wenschen dat ze nog 't naeste jaer leeft.
Goed vrouwtje, goed vrouwtje,
Hebt ge niet een wafertje of twee.
Ik steken ze al in myn mouwtje.
In 1984 hoorde ik enkele dagen voor Kerst dit lied ook effectief op de vroegere BRT2, nu Radio 2. Ik heb het lied dan ook op cassette opgenomen ! De cassette zelf begint wat ouderdomsverschijnselen te vertonen (door veelvuldig draaien). De opname echter is nog steeds intact...
Dat dit lied ook in Frans-Vlaanderen zo bekend was (en hopelijk nog op enkele plaatsen nog is), is voor mij een opsteker van formaat natuurlijk ! Ik veronderstel dat dit nieuwjaarslied nog vooral tijdens het Driekoningenzingen gebruikt wordt. Of ben ik te voortvarend, om dit te denken...?
De belangstellenden kunnen dus op www.widopedia.eu hierover nog meer lezen. Ook over de tradities en gebruiken met Kerst en zo in Zuid-Vlaanderen...
Zeker de moeite waard ! Je krijgt al heel snel een idee van hoe onze voorouders hiermee uiterst zorgvuldig omgingen...
Westvloaming- Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10
Soortgelijke onderwerpen
» De gevolgen van de economische crisis in Frans-Vlaanderen
» Frans-Vlaanderen, een kern van het Graafschap Vlaanderen sinds zijn ontstaan
» Het grensoverschrijdende OV tussen Frans en West-Vlaanderen - Den draed
» Zuid-Vlaanderen
» Het Nederlands en het Frans-Vlaams bij de ontwikkeling van het toerisme in Frans-Vlaanderen
» Frans-Vlaanderen, een kern van het Graafschap Vlaanderen sinds zijn ontstaan
» Het grensoverschrijdende OV tussen Frans en West-Vlaanderen - Den draed
» Zuid-Vlaanderen
» Het Nederlands en het Frans-Vlaams bij de ontwikkeling van het toerisme in Frans-Vlaanderen
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: