Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

+4
Eversam
Admin
Bissezeele
PaRePyne
8 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  PaRePyne ma okt 18, 2010 7:29 pm

Dit forum bevat nogal wat berichten van Belgische Vlamingen.

Willen de echte Frans-Vlamingen onder de forumleden eens rechtstaan aub ;-)
(Niet de sympathisanten uit Belgie dus ;-)

Hoeveel actieve Frans-Vlamingen volgen en posten op dit forum werkelijk?


Laatst aangepast door PaRePyne op ma feb 21, 2011 3:14 pm; in totaal 5 keer bewerkt

PaRePyne

Aantal berichten : 130
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty hoe de activiteit verbeteren op dit forum?

Bericht  PaRePyne ma okt 25, 2010 10:42 pm

Ik nam de permissie om het aantal leden ten opzichte van het aantal berichtjes te analyseren op dit forum 'Frans-Vlaanderen in het Nederlands'...
(wat moet ne mens anders met zijnen tijd doen ;-)

Resultaat:

135 leden.

22 fictieve leden bezochten dit forum nog nooit (verwijder die maar Admin!)

47 leden plaatsten nog nooit een berichtje (sommigen onder hen lezen wel)! Hoe kunnen we die motiveren?

38 leden plaatsten meer dan 10 berichtjes (dat zijn de 'heavy' users ;-)

20 leden bezoeken het forum min of meer 'regelmatig' ! ( de 20ste was het laatst hier op 2 oktober)

Dit is niet echt fameus te noemen!
Frans-Vlaanderen kan hier meer uit halen!

Kunnen we dit verbeteren?
Hoe?
Ideeën?

PaRePyne

Aantal berichten : 130
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  Bissezeele di okt 26, 2010 7:05 am

Inderdaad... Maar het is misschien niet wenselijk absoluut nieuwe leden te aantrekken. Zoals schreef me kort geleden een kameraad "is dit forum een unieke bron van informatie."

Dit is geen gewoon forum hoop ik. Sorry voor de andere actieve leden, maar het forum is sinds meer dan twee jaar mijn blog geworden (en het is niet zo erg trouwens). Een rijk inhoud; dit is belangrijk. Maar de contributions van andere personen zijn welkom !

Maar liever geen gewone discussies (men kan altijd privé berichten sturen); liever berichten met inhoud, nieuws, vertalingen van artikelen van le Journal des Flandres & van l'Indicateur des Flandres. Die vertalingen zouden heel, heel nuttig* zijn (enkel de inleiding met een link naar de website van de krant is voldoend)...

* Minstens 2 redenen :
_ Want men vindt meestal nergens elders teksten in het NL over de actualiteit van de Franse Westhoek.
_ Voor de Nederlanders die geen Frans lezen.


Twee artikelen te vertalen hieronder voor de vrijwilligers (maar u mag spontaan andere vertalingen schrijven):
http://www.lepharedunkerquois.fr/actualite/Dunkerque/2010/10/20/nouvelle-compagnie-nouvelles-ambitions-a.shtml

http://www.lejournaldesflandres.fr/actualite/La_Flandre_interieure/Bergues/2010/10/20/apres-8-jours-tests-le-rijsel-confirme-s.shtml

Bedankt iedereen.

NB : Nog een verzoek; is het mogelijk in de bestaande topics te schrijven (meer dan 600!) en niet meer nieuwe topics te starten ? Anders zal het te moeilijk worden voor onze lezers onderwerpen te zoeken...

Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  Admin di okt 26, 2010 12:35 pm

[quote="Bissezeele"][justify]Inderdaad... Maar het is misschien niet wenselijk absoluut nieuwe leden te aantrekken. Zoals schreef me kort geleden een kameraad "is dit forum een unieke bron van informatie."

Dit is geen gewoon forum hoop ik. Sorry voor de andere actieve leden, maar het forum is sinds meer dan twee jaar mijn blog geworden (en het is niet zo erg trouwens). Een rijk inhoud; dit is belangrijk. Maar de contributions van andere personen zijn welkom !

Dat is je blog niet maar een forum over Frans-Vlaanderen waarop iedereen die verstandig en die geen extremist is kan deelnemen.

Admin
Admin

Aantal berichten : 404
Registration date : 03-02-08

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  Bissezeele di okt 26, 2010 3:10 pm

Je hebt gelijk, sorry. Het is natuurlijk niet mijn blog, maar ik heb de meerderheid van de berichten geschreven. Dit was alleen een - onhandig - vaststelling.

De laatste zinnen van mijn bericht waren een uitnodiging te schrijven, met links naar artikelen te vertalen... Ik beschouw dus dit forum niet als mijn blog... Wink

Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  PaRePyne di okt 26, 2010 10:41 pm

Bissezeele, jij bent dus niet de admin van dit forum? Of hou je ons voor de gek onder 'Admin' ;-)

Admin, ben jij een Vlaming (België) of een Nederlander? Want je schrijft perfect Nederlands, met zinsconstructies die voor een Franssprekende redelijk moeilijk zijn ;-)

PaRePyne

Aantal berichten : 130
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  Admin wo okt 27, 2010 6:27 am

Ik ben een Frans-Vlaming .... maar ik ben Bissezeele niet.

Admin
Admin

Aantal berichten : 404
Registration date : 03-02-08

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  PaRePyne wo okt 27, 2010 11:21 pm

Chapeau, Admin, je schrijft perfect Nederlands... natuurlijk kan jij een in Frans-Vlaanderen ingeweken Vlaamse Belg of een Nederlander zijn ;-)

PaRePyne

Aantal berichten : 130
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  Eversam do okt 28, 2010 6:37 pm

Admin is een jeugdige idealist, een echte prachtkerel en tevens een zéér goede vriend, waar ik heel veel waardering voor heb.
Bissezeele is eveneens een uitstekende kerel met een stevige kennis van de Vlaamse problematiek. Ik voel me ten zeerste vereerd om deze beide jonge mensen tot mijn talrijke Frans-Vlaamse vrienden te mogen rekenen. Ooit speelden we met het gedachtengoed om jaarlijks (?) een reünie te houden om elkaar privé te leren kennen. Voorstellen en ideëen genoeg bijv. een bezoekje aan een restaurantje in Frans-Vlaanderen gekoppeld aan een leuke namiddaguitstap naar .... Kassel - Noordpeene - Ekelsbeke enz............
Oh ja ik vergat bijna te benadrukken dat beide jonge kerels wel degelijk Franse staatsburgers zijn maar dan wel met een Vlaamse inborst, hun roots liggen diep verankerd in de Frans-Vlaamse Westhoek. pirat


Laatst aangepast door Eversam op do okt 28, 2010 6:46 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Toevoeging)
Eversam
Eversam

Aantal berichten : 233
Leeftijd : 74
Woonplaats : B - 8630 Veurne
Registration date : 28-02-09

http://www.dialectbachtendekupe.be/

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  PaRePyne do okt 28, 2010 7:56 pm

Dan ben ik ook zeer geïnteresseerd om deze mensen te leren kennen...

Bijvoorbeeld als ik volgend jaar eens naar de Slag bij Peene kom (staat al in mijn agenda) ;-)

Frans-Vlamingen leren kennen, was net mijn bedoeling om op dit forum te komen!

PaRePyne

Aantal berichten : 130
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  Westvloaming zo okt 31, 2010 10:58 pm

Ook ik wil mij hier héél graag bij aansluiten ! Ziet er een aantrekkelijk aanbod uit : een uitstapje in het Frans-Vlaamse land met Noordpene als uitvalsbasis bvb. en aansluitend een gezellig etentje in een oerechte Vlaamse herberg (ik ken alvast een goed adresje)... Laat maar horen wat jullie erover denken ! Andere suggesties van harte welkom ! Smile

Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  PaRePyne ma nov 01, 2010 1:08 am

Goed idee.
Dat alle leden van dit Forum die willen naar de herdenking gaan van de 'Slag aan de Peene' ergens samen afspreken.
Inderdaad, leukst was in een Frans-Vlaamse herberg waar ze nog "Vlaemsch kunn klapn" en waar men iets kan eten.
En voor wie het niet verstaat zal er wel iemand in 't schoon-Vlaams vertalen ;-)

Traject herdenking: de Slag aan de Peene (Fr-Vl)
Vlamingen: elke vierde zaterdag van april, 10 km stille mars
Dorpsplein: afwisselend van (paar jaar)/naar Noord- naar/van (onpaar jaar) Zuyt-peene

Dus in 2011 is het van Zuyt- naar Noordpeene?

PaRePyne

Aantal berichten : 130
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  Westvloaming ma nov 01, 2010 11:24 am

Dan zou het deze keer per definitie moeten zijn op 23/04/11, zegge en schrijve Paaszaterdag of Stille Zaterdag (deze stille mars van Zuidpene naar Noordpene zou inderdaad goed uitkomen), daags voor Pasen dus...?! Laten we dit opzet alvast 'warm houden'... Ik verheug mij er in elk geval reeds op ! Very Happy

Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  ynnadje ma nov 01, 2010 6:56 pm

reken mij er ook maar bij. Het zou inderdaad tof zijn om al die mensen met een grote interesse voor Frans-Vlaanderen eens te ontmoeten. (Eventueel bij een goed pot schuimend bier Very Happy ). Ergens afspreken in een goed café in Frans-Vlaanderen.

ynnadje

Aantal berichten : 38
Leeftijd : 58
Woonplaats : Oostende
Registration date : 26-09-10

http://www.oostendseverhalen.be

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  Mark van Almere ma nov 01, 2010 7:25 pm

Lijkt mij ook leuk om jullie te ontmoeten! Wellicht mag een Flevolander met belangstelling voor Frans Vlaanderen ook een biertje komen drinken.....?

Mark van Almere

Aantal berichten : 63
Woonplaats : Almere Haven
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  Westvloaming ma nov 01, 2010 8:11 pm

Héél zeker, Mark ! Te zijner tijd zullen we één en ander concreter proberen vorm te geven...

Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  ynnadje ma nov 01, 2010 8:27 pm

"ter zijner tijd" is dikwijls synoniem voor nooit. Misschien moeten we gewoon een datum vastleggen. We zoeken een leuke stek en spreken af. Niet te veel organiseren, maar gewoon doen. 12 december? Wie kent een leuk plekje? Ik vermoed dat we toch niet met verschrikkelijk veel zullen zijn.

ynnadje

Aantal berichten : 38
Leeftijd : 58
Woonplaats : Oostende
Registration date : 26-09-10

http://www.oostendseverhalen.be

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  PaRePyne ma nov 01, 2010 10:12 pm

Ik zou er ook de Frans-Vlaamse leden van dit forum (en zelfs niet-leden) bij betrekken aub!
Dat was nu net de reden waarom ik op dit forum kom, om hen te leren kennen... :-)

Kan een Frans-Vlaming (of een Vlaming van Belgie) eens opzoeken:
- waar die herdenkingstocht start (is dat het dorpsplein)?
- om welk uur die herdenking juist begint?
- hoe lang die duurt?
- hoe dat juist verloopt (moeten we terug keren vanwaar we komen, zo ja: hoe)?
- mogen we onze Vlaamse Leeuwen mee brengen?
- welke taverne/herberg er Vlaams gezind is om ons te ontvangen in de omgeving, en ons wil voorzien van eten en drinken? (en ook waar die uitbating zich moet bevinden: in het opgaan of in het afkomen)
- enz...

Daarna kunnen we afspreken op een plaats voor het vertrek (of bij de aankomst?).
Genoeg vragen voor iemand die zich geroepen voelt om voor een vlotte organisatie te zorgen ;-)
Wie o wie?

PaRePyne

Aantal berichten : 130
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  Westvloaming ma nov 01, 2010 11:01 pm

'Te zijner tijd', hiermee bedoelde ik wanneer we met elkaar akkoord waren over een datum. Maar goed, 12/12 zou mij wel goed uitkomen, zoals het er nu bij mij voor staat. Ik was sowieso toch al eens van plan, om eens een namiddag rond te toeren in Frans-Vlaanderen, zo kort voor de Kerstdagen... Het moet er eigenlijk wel prachtig zijn met een ouderwetse Kerstsfeer, die we soms zo erg missen in Belgisch-Vlaanderen. Zeker als het landschap er dan nog wit bevroren en berijmd bij ligt (De rijm lag op de daken, uit het bekende Kerstlied). Enfin, gaan de andere belangstellenden akkoord met 12/12...?

Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  Westvloaming ma nov 01, 2010 11:32 pm

Ondertussen heb ik uit UITERST BETROUWBARE BRON meer info betreffende de Herdenkingsmars van de Slag aan de Peene ! Ik kwam namelijk één en ander op het spoor via www.flandris.info. Maar goed, hier gaan we dan :

* Zoals ik reeds sterk vermoedde, vindt deze inderdaad plaats op Paaszaterdag 23/04/11 om 14h30 in ZUIDPENE deze keer !!

* Men dient te verzamelen op het dorpsplein van ZUIDPENE, vanwaar men dan ook vertrekt.

* Vlaamse vlaggen mogen héél zeker meegenomen worden. Uit de archiefbeelden kon ik opmaken, dat de tocht ervan wemelt...

* Echter, de organisatoren drukken ons heel sterk op het hart, dat het om een STILLE tocht gaat; enige politieke verwijzingen of slogans horen dan ook niet thuis in de optocht !

* Hoe men kan terugkeren naar het punt van vertrek, is tot dusver mij onbekend. Maar dit zullen de organisatoren wel een stokje voor gestoken hebben. Vermoedelijk zal er een pendelbusje voorzien zijn, DENK ik... Hou bovenvermelde site www.flandris.info in elk geval scherp in de gat
en.

Tot dusver de info die ik kon opvangen. Indien iemand nog meer inlichtingen heeft, gelieve ze uiteraard bekend te maken !!


Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  Westvloaming ma nov 01, 2010 11:33 pm

Wat ik nog vergeten was : MEN ZEGGE HET VOORT !!!!!!!!!!!!! Cool

Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty wandeling

Bericht  nonkelpalm do nov 04, 2010 6:42 pm

prachtig initiatief,proficiat

nonkelpalm

Aantal berichten : 70
Leeftijd : 69
Registration date : 13-02-09

http://www.bloggen.be/nonkelpalm

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty deelname herdenking 'Slag aan de Peene' (was: Frans-Vlamingen in dit forum?)

Bericht  PaRePyne za nov 06, 2010 2:26 am

OPGELET:
Dit topic was oorspronkelijk:
Hoeveel actieve Frans-Vlamingen zijn er in dit forum?
Deze vraag blijft uiteraard interessant...

Ondertussen is dit topic gewijzigd in de huidige titel.

Bedoeling is hier iedereen te verzamelen die geinteresseerd is om op 23/4 deel te nemen aan de herdenking van 'Slag aan de Peene' in Frans-Vlaanderen.
Een 'goei' ziel moet zich dan maar eens ontfermen over een beetje organisatie, zo niet spreken we ginder allemaal ergens op een bepaalde plaats en uur af.
Om elkaar te herkennen tonen we dan een Vlaamse Leeuw... of is dat een slecht idee tussen al die (Frans-)Vlamingen ;-)


Laatst aangepast door PaRePyne op ma feb 21, 2011 3:16 pm; in totaal 3 keer bewerkt

PaRePyne

Aantal berichten : 130
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  Westvloaming wo nov 10, 2010 2:59 am

Inderdaad, we moeten concretere afspraken maken voor 23/04/11 als we elkaar perse willen ontmoeten op die Herdenking. En ja, het is erg wenselijk om onze Vlaamse vlaggen mee te brengen ! Ik gaf toch al eerder aan, dat de stoet ervan wemelt, elk jaar weer omstreeks die tijd...? Zie ook archiefbeelden...

Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  Westvloaming vr jan 28, 2011 9:50 pm

Hé ? Het is hier zo stil geworden op deze link. Vrienden, het wordt tijd dat we eens wat concreter afspreken voor die stille optocht op 23/04...! IK GA ER IN ELK GEVAL HEEN !! Wie nog ??? En WAAR in Zuidpene spreken we af...? Aan de kerk ? Liefst mét leeuwenvlag !

Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene' Empty Re: herdenking 'Slag aan de Peene' / commémoration 'Bataille De La Peene'

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum