Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

het kasteel van Terdeghem

3 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

het kasteel van Terdeghem - Pagina 2 Empty Re: het kasteel van Terdeghem

Bericht  Bissezeele di jul 21, 2015 6:37 pm

inderdaad...

Meer info over "het favoriete dorp van de Fransen":
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/t62p150-de-mooiste-dorpen-van-frans-vlaanderen#13759

Ik zou toevoegen:
Wat voor waarde kunnen we hechten aan het label Village Patrimoine bij de huidige stand van zaken ?

het kasteel van Terdeghem - Pagina 2 100114044045440055246454
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  cornelis wo jul 22, 2015 9:01 am

Terdeghem was een baken met een kostbaar architectonisch erfgoed, maar eindigt nu bij deze hoop stenen...het einde van een ongelofelijk dom verhaal van moedwillige vernieling.

Terdeghem verloor zijn ziel !

het kasteel van Terdeghem - Pagina 2 2bcgav
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Bericht  cornelis wo jul 22, 2015 4:58 pm

Het was één maand geleden,...een eeuwigheid,....Terdeghem 5de favoriete Franse dorpje,... dankzij z'n waardevol erfgoed.
Flandres T.V. was toen daar :

cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Bericht  Bissezeele vr jul 24, 2015 10:30 am

Op de website van la voix du nord heb ik die commentaar geschreven onder het artikel over het kasteel van Terdeghem:

"Wat had men moeten doen?" ... Het debat is slecht gesteld door la voix du nord en France3 ... Men moest gewoon niets  doen! Het was een prachtige ruïne, heel romantisch. Met zo'n debat (bescherming, subsidies...), bieden wij argumenten voor de destructors van het erfgoed... "We hebben geen subsidies dus we vernietigen het" ... Het is volledig absurd als redenering (...).

http://www.lavoixdunord.fr/region/un-chateau-detruit-a-terdeghem-classe-cinquieme-ia18b47678n2951803
Bissezeele
Bissezeele

Bericht  Bissezeele vr aug 21, 2015 10:28 am

Ons Erfdeel schreef:20 augustus

Na een lange en rustgevende vakantie is de redactie van deze blog weer aan het werk. Zo’n vakantie is altijd weer goed om enkele minder bekende plekjes in de grensstreek te gaan ontdekken. Ik had me voorgenomen om het dorp Terdeghem eens te bezoeken. Dit dorp in het Houtland was in juni, tijdens de veel bekeken uitzending “Village préféré des Francais” van France 2, vijfde geëindigd (op 22) en de beelden die tijdens deze uitzending werden getoond waren veelbelovend.

Berichten op de bekende blog “Frans-Vlaanderen in het Nederlands” hebben mij echter van gedacht laten veranderen. Uitgerekend kort na deze onverhoopte vijfde plaats werd in Terdeghem, dat de titel “Village patrimoine” draagt, een van zijn oudste monumenten met de grond gelijkgemaakt. Het kasteel van Terdeghem, uit de 15de eeuw werd door de eigenaars geheel afgebroken. In 2013 was al een groot gedeelte vernield. Nu is ook de rest tegen de grond gegaan. Een slechtere timing had men niet kunnen kiezen. Voor mij geen Terdeghem, dus. (...)

http://www.onserfdeel.be/fr/blogs/detail/heugelijk-en-minder-heugelijk-nieuws-uit-de-franse-nederlanden-nouvelles-r%C3%A9jouissantes-ou-consternantes-de-flandre-fran%C3%A7aise

Goede conclusie!
pirat
Bissezeele
Bissezeele

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2