De term Westhoek
2 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen
Pagina 1 van 1
De term Westhoek
Wat verstaan Frans-Vlamingen onder de term 'Westhoek'?
Ik hoor soms dat de Westhoek alleen het Belgische deel is, dus de regio Ieper-Poperinge-Veurne,
maar ik dacht toch dat de regio Steenvoorde-Hondschoote-StWinoksbergen er ook bij hoorde?
Ik hoor soms dat de Westhoek alleen het Belgische deel is, dus de regio Ieper-Poperinge-Veurne,
maar ik dacht toch dat de regio Steenvoorde-Hondschoote-StWinoksbergen er ook bij hoorde?
Re: De term Westhoek
De Franse Westhoek onderscheidt zich in vrijwel geen enkel opzicht van de Belgische Westhoek. (Manifeste des Flamands de France -1983-). Op economisch vlak zijn beide gebieden landbouwgebieden en kregen van de Europese gemeenschap het statuut van ontwikkelingsgebied. Dit gebied heet ook nog"Westkwartier".
De Franse Westhoek is de streek van Duinkerke - Hazebroek. Ze wordt begrensd door de kust van Bray-Duinen tot Broekburg, een lijn naar het Zuid-Oosten over Sint-Omaars tot Morbeke, de Leie tot ongeveer Belle en de Belgische grens. De streek is te situeren binnen Zee-Vlaanderen of Zeekantig-Vlaanderen dat enkel de regio Broekburg en de Leievlakte niet deelt met de Westhoek.
De Belgische Westhoek is de streek rond Ieper en Veurne.
De Franse Westhoek is de streek van Duinkerke - Hazebroek. Ze wordt begrensd door de kust van Bray-Duinen tot Broekburg, een lijn naar het Zuid-Oosten over Sint-Omaars tot Morbeke, de Leie tot ongeveer Belle en de Belgische grens. De streek is te situeren binnen Zee-Vlaanderen of Zeekantig-Vlaanderen dat enkel de regio Broekburg en de Leievlakte niet deelt met de Westhoek.
cornelis- Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12
Re: De term Westhoek
cornelis schreef:De Franse Westhoek onderscheidt zich in vrijwel geen enkel opzicht van de Belgische Westhoek. (Manifeste des Flamands de France -1983-). Op economisch vlak zijn beide gebieden landbouwgebieden en kregen van de Europese gemeenschap het statuut van ontwikkelingsgebied. Dit gebied heet ook nog"Westkwartier".
Dat is de historische naam die je in 16e eeuwse bronnen meestal tegenkomt. Maar wordt die term soms nog gebruikt?
Bedankt voor je gedettaileerde uitleg. Het Franse deel is zelfs nog iets groter dan ik dacht.
Ik kwam de term (in het nederlands) op een website zelfs in een Franse tekst tegen.
Soortgelijke onderwerpen
» De juiste naam voor de juiste persoon, een steen in de kikkerpoel van Napoleon
» Het grensoverschrijdende OV tussen Frans en West-Vlaanderen - Den draed
» "Assiettes des Pays de Flandre"
» Kapellen van Frans-Vlaanderen
» "Flandre" iets
» Het grensoverschrijdende OV tussen Frans en West-Vlaanderen - Den draed
» "Assiettes des Pays de Flandre"
» Kapellen van Frans-Vlaanderen
» "Flandre" iets
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: