Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen

2 plaatsers

Ga naar beneden

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen Empty de favoriete plekken en monumenten van de Fransen

Bericht  Bissezeele za okt 03, 2015 10:29 am

Croix du Nord schreef:donderdag 30 juli 2015

Het belfort van Arras favoriet monument van de Fransen?

Voor de tweede editie heeft het programma "Het favoriete Monument van de Fransen" van France2 het belfort gekozen om onze regio te vertegenwoordigen. Het zal uitgezonden worden tijdens de Open Monumentendagen 2015 (weekend van 19 en 20 september).

Het belfort van Arras concurreert met de kathedraal van Puy-en-Velay, de wallen van Saint-Malo, L'Hotel National des Invalides, het viaduct van Millau, enz. Symbool van de hoofdstad van Artesië, herinnert het belfort aan de tijd dat Arras één van de rijkste steden van de lakennijverheid van Noord-Frankrijk [sic] was. De bouw van het project begon in 1463 en eindigde in 1554 volgens de tekeningen de architect Jacques Le Caron.

Om de winnaar 2015 te selecteren is slechts een klik nodig. De online stemming sluit op 18 augustus.


http://www.croixdunord.com/arras-le-beffroi-en-lice-pour-etre-le-monument-prefere-des-francais-83297.html/comment-page-1#comment-2495

hier stemmen:
http://www.france2.fr/emissions/le-monument-prefere-des-francais/monuments-2015/le-beffroi-d-arras-region-nord-pas-de-calais

Herlezing: Polder


Laatst aangepast door Bissezeele op ma jan 11, 2016 11:12 am; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen Empty Re: de favoriete plekken en monumenten van de Fransen

Bericht  Bissezeele za okt 03, 2015 10:30 am

Het belfort van Arras favoriet monument van de Fransen!!

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen 15091611321114196113585395
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen Empty Re: de favoriete plekken en monumenten van de Fransen

Bericht  Bissezeele za okt 03, 2015 10:30 am

de blogger van 'Dunkerque au Coeur' schreef:
En als we aan onze burgemeester Patrice Vergiete zouden vragen om mee te doen aan het programma van de talentvolle Stéphane Bern op France2 "Het favoriete monument van de Fransen" versie 2016?
Welk monument zou u kiezen?

Ik stel ons flamboyant stadhuis voor, beschadigd tijdens de oorlog, maar nog altijd rechtop met zijn ruiterstandbeeld van de Zonnekoning en het Belfort met een majestueuze neo Vlaamse gevel.

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen 15091805262214196113591848

https://fr-fr.facebook.com/JaimeDunkerque
herlezing: Polder


Laatst aangepast door Bissezeele op za okt 03, 2015 12:19 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen Empty Re: de favoriete plekken en monumenten van de Fransen

Bericht  Bissezeele za okt 03, 2015 10:31 am

Ik denk dat de suggestie van de blogger van 'Dunkerque au Coeur' (vorig bericht) niet relevant is. Het stadhuis van Duinkerke is een mooi voorbeeld van de neo Vlaamse stijl, maar na de overwinning van Arras moet men iets origineler (in ieder geval niet een 'belfort') voorstellen, anders zal France2 nooit een monument van Duinkerke kiezen...

Men moet misschien de polemiek met Catherine Deneuve gebruiken als een opportuniteit...en een symbool van de wederopbouw kiezen... L'ilôt sainte Barbe?

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/t579-verwoesting-en-wederopbouw-van-duinkerke#5605

Anders zijn er andere symbolen van Duinkerke als de toren van de Leughenaer of de houten huizen van Rosendael...


de favoriete plekken en monumenten van de Fransen 15091909572914196113593151

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen 15091909573014196113593152


Aarzel niet om andere gebouwen in Duinkerke en/of elders in Frans-Vlaanderen voor te stellen...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen Empty Re: de favoriete plekken en monumenten van de Fransen

Bericht  Bissezeele za okt 03, 2015 10:39 am

le Phare dunkerquois schreef:29/09/2015
De verkiezing van de mooiste plek van het Duinkerkse

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen 15100303062214196113628489

Terwijl het belfort van Arras onlangs werd verkozen als favoriet monument van de Fransen, heeft het Duinkerkse ook erfgoed en sites waar we trots op zijn. Wij stellen u voor om te stemmen.

De toeristische dienst van Dunkerque Dunes de Flandres en le Phare/le Journal des Flandres verenigingen zich om de vijf mooiste plekjes van Duinkerke en zijn regio te kiezen. Ontdek de drie klassementen van lezers in de editie van woensdag 7 oktober. Ontdek ook de top 5 van de redactie.

Deelnemen aan deze rangschikking is gemakkelijk: stuur ons uw plaats, monument, favoriete site, en twee of drie zinnen. Deadline: zondag 4 oktober om 22u. Adresseer uw brief naar het volgende e-mailadres: lephare@lepharedunkerquois.fr


http://www.lepharedunkerquois.fr/dunkerque/elisez-le-plus-beau-site-du-dunkerquois-ia683b0n150376
herlezing: Polder
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen Empty Re: de favoriete plekken en monumenten van de Fransen

Bericht  Bissezeele zo okt 04, 2015 11:28 am

Trekhaak73 schreef:04/10/2015

Wij stellen voor om de spoorlijn Duinkerke - Adinkerke te kiezen.
Doe ons dat plezier en stem voor deze spoorlijn!

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen 15100402275014196113631264

Nog tot 22 uur kan je stemmen op de mooiste omgeving van Duinkerke [zie vorig bericht]. Ik zou aanraden met eigen woorden te doen als je een beetje in het Frans kan schrijven! NU DOEN naar lephare@lepharedunkerquois.fr


https://www.facebook.com/Red-Spoorlijn-73-Adinkerke-Duinkerke-1440501616178688/timeline/
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen Empty Re: de favoriete plekken en monumenten van de Fransen

Bericht  cornelis zo okt 04, 2015 8:02 pm

...een goed bewaard monument in Duinkerke :
De prachtige gevel van Villa Ringot aan de Rue Gustave-Lemaire.  
De beeldhouwer Maurice Ringot realiseerde dit huis in 1903-1910, de mooi gebeeldhouwde gevel is beïnvloed door de ' l'Art nouveau' en doet denken aan het werk van Gaudi.
De thema's van de dag en de nacht zijn mooi gesymboliseerd rond de twee gezichten.

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen 10d75za
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen Empty de spoorweg DK-Adinkerke vierde favoriete plek van het Duinkerkse!

Bericht  Bissezeele wo okt 07, 2015 4:26 pm

...en vandaag in Le Journal des Flandres... cheers

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen 15100706294114196113641847

Het is leuk om te weten dat ik soms wat invloed krijg in deze wereld...  Wink


de favoriete plekken en monumenten van de Fransen 15100810034914196113643118

...maar de redactie is niet dupe van ons lobbywerk voor de spoorweg (...)
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen Empty de mooiste plekken van het landelijke Frans-Vlaanderen

Bericht  Bissezeele za jan 09, 2016 5:41 am

Ik heb dit bericht geschreven aan een vriendin journaliste van le Journal des Flandres... ik heb ook de voorzitter van de intercommunale van les Hauts de Flandre (André Figoureux) en een medewerker van Pays de Flandre Tourisme gecontacteerd... en ik ben fier om te aankondigen dat een dossier in de komende maanden zal verschijnen over "de mooiste plekken van het landelijke Frans-Vlaanderen"! Ik ben een beetje la cheville ouvrière in die zaak...  Cool

Mijn brief:
Ik heb een opmerking over het dossier over de favoriete plaatsen van "de Duinkerkse regio": Dit dossier heeft bijna volledig het Vlaamse platteland genegeerd.

Ikzelf werd misleid en heb gestemd voor een Duinkerkse plek (ik behoorde natuurlijk tot de groep die voor de spoorweg Dunkerque-Adinkerke heeft gestemd). Zoals vele lezers (afgaande op de resultaten ...), wist ik niet dat het Vlaamse platteland betrokken was... Ik begreep het achteraf toen ik zag dat "de vijver  van de 3 bronnen" van Wormhout 5de in de keuze van de redactie was; het is de enige plaats van het landelijke Vlaanderen tussen de 3 klassementen.

Dus, zou het leuk zijn om hetzelfde te doen in een toekomstig nummer voor het Vlaamse platteland: de mooiste plekken en monumenten van het platteland kiezen.


Meer info over de context van deze brief in de vroegere berichten van deze rubriek...

Herlezing: Polder
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de favoriete plekken en monumenten van de Fransen Empty Re: de favoriete plekken en monumenten van de Fransen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum