Grevelingen en de ijslandvaart
2 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen
Pagina 1 van 1
Grevelingen en de ijslandvaart
beste forumleden,
wie kan mij wat meer vertellen over de ijslandvaart te Grevelingen?
periode, welk scheepstype, wetenswaardigheden etc...
ik weet dat er "Maison d'Islandais bestaat dat je kunt bezoeken; (nog niet geweest)
de info heb ik nodig omdat ik een fietstocht heb gepland die van Duinkerke naar Grevelingen loopt en als titel:
"Langs Kapers en Ijslandvaarders" heeft.
www.fietstoeren.be
met enkele tochten in Frans-Vl.
hartelijk dank
Benny
wie kan mij wat meer vertellen over de ijslandvaart te Grevelingen?
periode, welk scheepstype, wetenswaardigheden etc...
ik weet dat er "Maison d'Islandais bestaat dat je kunt bezoeken; (nog niet geweest)
de info heb ik nodig omdat ik een fietstocht heb gepland die van Duinkerke naar Grevelingen loopt en als titel:
"Langs Kapers en Ijslandvaarders" heeft.
www.fietstoeren.be
met enkele tochten in Frans-Vl.
hartelijk dank
Benny
Re: Grevelingen en de ijslandvaart
Ben er ook nog niet geweest maar er is ter plaatse een heel mooie muurschildering van op een voormalige kale gevel
ondertussen kon ik dit bemachtigen:
Tussen 1820 en 1900 was Gravelines één van de uitvalshavens naar Ijsland voor de kabeljauwvisserij.
Fáskrúdfjordur is een natuurlijke inhamshaven waar de bemanning van de franse boten (goélettes) aan wal ging om hun eerste vangst over te laden en vers, drinkbaar water in tonnen aan boord te hijsen.
De "traverse" duurde 6 maand en was een riskante onderneming. Men voer op zeil, meestal tweemasters, zonder enig confort en in erbarmelijke weersomstandigheden.
Stille getuigen van de grote traverse, zijn een verlaten hospitaal en een kerkhof waar 49 franse en vlaamse vissers begraven liggen. Het hospitaal kwam er in 1903 onder impuls van de franse Abbé Pitte.
mvg
Tussen 1820 en 1900 was Gravelines één van de uitvalshavens naar Ijsland voor de kabeljauwvisserij.
Fáskrúdfjordur is een natuurlijke inhamshaven waar de bemanning van de franse boten (goélettes) aan wal ging om hun eerste vangst over te laden en vers, drinkbaar water in tonnen aan boord te hijsen.
De "traverse" duurde 6 maand en was een riskante onderneming. Men voer op zeil, meestal tweemasters, zonder enig confort en in erbarmelijke weersomstandigheden.
Stille getuigen van de grote traverse, zijn een verlaten hospitaal en een kerkhof waar 49 franse en vlaamse vissers begraven liggen. Het hospitaal kwam er in 1903 onder impuls van de franse Abbé Pitte.
mvg
Een paar weken geleden met mijn zoon een uitstap gemaakt met D'bus.
Adinkerke -Duinkerke, en vandaar naar Grevelignen (om het half uur) wandeltochtje langs de Aa naar P'tit Fort Philippe en met bus via Broekburg naar Loon.
Daar terug naar Duinkerke en verder naar Adinkerke.
Leuke dag gehad.
Te Grevelingen kon ik onderstaande foto's nemen.
Is het dit wat je bedoelt?
mvg
Adinkerke -Duinkerke, en vandaar naar Grevelignen (om het half uur) wandeltochtje langs de Aa naar P'tit Fort Philippe en met bus via Broekburg naar Loon.
Daar terug naar Duinkerke en verder naar Adinkerke.
Leuke dag gehad.
Te Grevelingen kon ik onderstaande foto's nemen.
Is het dit wat je bedoelt?
mvg
Dat is inderdaad die muurschildering. (krijg 'm echter niet groter te zien na een klik op de foto)
eerlijk gezegd nee. En hetgeen je hierboven kon lezen komt van een familielid die bezig is aan een boek hierover.
Ik zoek verder en hou het forum zeker op de hoogte.
Indien je van die muurschilderingen een grotere foto wenst dan mail ik die door.
Ik zoek verder en hou het forum zeker op de hoogte.
Indien je van die muurschilderingen een grotere foto wenst dan mail ik die door.
Soortgelijke onderwerpen
» Rivieren en kanalen van Frans-Vlaanderen
» BCM Grevelingen
» De kerncentrale van Grevelingen
» Oude kaarten, gravures en tekeningen van Frans-Vlaanderen
» BCM Grevelingen
» De kerncentrale van Grevelingen
» Oude kaarten, gravures en tekeningen van Frans-Vlaanderen
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen :: De geschiedenis van Frans-Vlaanderen
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: