Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

+4
Reynaert
Leonard
Admin
Bissezeele
8 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Bissezeele wo dec 17, 2008 1:29 pm

Op de website van de Regionale Raad van Noord-Frankrijk is er een interactieve kaart om de inlijving van het huidige Noord-Frankrijk te begrijpen...

De kaarten bekijken


Laatst aangepast door Bissezeele op za apr 02, 2011 3:07 pm; in totaal 4 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Admin do dec 18, 2008 11:57 am

Wat opvallend is, is dat ze het woord annexatie gebruiken.

Het is jammer dat ze niks over de periode voor de Vrede van de Pyreneeën zeggen.

Admin
Admin

Aantal berichten : 404
Registration date : 03-02-08

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Bissezeele za dec 20, 2008 7:28 pm

Er is toch een kaart (als de andere verdragen) met de gevolgen van die 'vrede' : Zuid Artesië, het Blootland met Duinkerke... Onze stad is toch drie jaar later officieel Frans geworden (1662).
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Bissezeele vr apr 17, 2009 9:30 am

Na de Slag aan de Peene in Noordpene (1677) werd die penning gemaakt om te herdenken de verovering van een deel van Vlaanderen door Frankrijk (de kasselrijen Belle, Kassel en het ambacht Sint-Omaars).

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 090411044834440053462996
LA FLANDRE SUBJUGUEE - 1677


"Jeton historique pour célébrer la conquête de la Flandre, lors de la guerre de Hollande (1672-1678) menée par Louis XIV. Durant cette conquête, de nombreuses batailles sont restées célèbres, notamment celle de la Peene (1677). Au revers, il représente la Flandre vaincue, assise au pied d'un trophée d'armes."


"La Flandre subjuguée" = "la Flandre sous je joug (français)" betekent "Vlaanderen onder het (Franse) juk".

Wat een symbool !! Shocked

..."la Flandre vaincue, assise au pied d'un trophée d'armes (français)"...

Minstens was het duidelijk...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty De herdenkingsobelisk van de Slag aan de Peene (1678)

Bericht  Bissezeele zo jun 14, 2009 8:29 pm

Op de lynckebeek, de 'grens' tussen Noordpene en Zuidpene. Die obelisk is heel bekend onder de Flaminganten en andere liefhebbers van de Vlaamse cultuur in Frankrijk... Het is eigenlijk een plaats van 'pelgrim' geworden, als de Ijzertoren in Dixmuide (niet zo bezocht natuurlijk).

NB : Met twee vriendinnen hadden we de letters in zwart geschilderd precies tien jaar geleden !
Nog heel leesbaar hé ?

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 110307070246970737775442


Laatst aangepast door Bissezeele op ma maa 07, 2011 6:00 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Leonard zo jun 14, 2009 8:44 pm

Wie heeft dit gedenkteken geplaatst en wanneer. Naar ik aanneem zal dat niet de Franse overheid zijn geweest ? Wat was de aanleiding (ik bedoel niet de Slag aan de Pene) maar de reden om, naar ik aanneem, jaren later een gedenkteken op te richten.

Leonard

Aantal berichten : 62
Leeftijd : 64
Woonplaats : Utrecht
Registration date : 24-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Bissezeele zo jun 14, 2009 8:58 pm

Leonard schreef:Wie heeft dit gedenkteken geplaatst en wanneer. Naar ik aanneem zal dat niet de Franse overheid zijn geweest ?
Jawel ! Het was een initiatief van Docteur De Smyttère, een geleerde man uit Kassel (hij heeft trouwens geschreven HET enige boek volledig besteed aan de Slag aan de Peene). De Smyttère heeft opgericht in 1865 die obelisk als teken van verbond(enheid) met Frankrijk. Echt waar ! Het lijkt vandaag heel paradoxaal als we denken aan de huidige betekenis van de obelisk; van "la bataille de la peine" (peine = verdriet)...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Hoe Duinkerke Frans werd...

Bericht  Bissezeele wo maa 24, 2010 8:14 pm

Op zijn Blog Histoire du Nord* François Hanscotte schreef:
De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 100324091719970735696645
Dans les pages de 1662, Louis XIV revient sur l’achat de Dunkerque. C’est que depuis le désastre de Corbie en 1636, Paris est sans défense et il faut gagner de nouvelles provinces pour mettre la capitale à l’abri. Dunkerque n’est française que depuis 1646. Question

(...) L’Alliance se conclut et, en vertu des accords, Dunkerque connaît une folle journée le 14 juin 1658. Turenne emporte la bataille des Dunes. La ville qui était espagnole le matin, devient française le midi pour être offerte aux Anglais le soir

(...) Dunkerque devient définitivement française en 1662, seule ville flamande à entrer avec joie dans le royaume de France, après 4 ans d’occupation anglaise… D’ailleurs, Vauban comprit vite l’état d’esprit de ces nouveaux sujets : sa citadelle n’a quasiment aucune ligne de défense vers la ville,** ultime preuve de confiance.
Meer lezen : http://histoiresdunord.blogspot.com/

* De beste blog in het Frans over de geschiedenis van Frans-Vlaanderen.

** In Rijsel was het het tegendeel; de citadel was gericht naar...Rijsel !!
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Bissezeele ma mei 31, 2010 3:47 pm

De kaarten in het Engels (!) van de 4 belangrijkste verdragen van de periode van Lodewijk XIV om te begrijpen de annexatie van 1/3 van de Zuidelijke Nederlanden (Noord-Frankrijk)... Heel pedagogisch. Cool


De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 100531054312970736139530
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Bissezeele ma maa 07, 2011 5:53 pm

Wat is dat ??

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 110307065601970737775348
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Reynaert wo maa 09, 2011 12:28 pm

"Wat is dat ??"

Dit gebrandschilderd raam is te vinden in het stadhuis van Duinkerke.
Het illustreert de terugkomst van Jan Bart en zijn bemanning na de slag bij Texel.
Reynaert
Reynaert

Aantal berichten : 21
Registration date : 03-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Reynaert wo maa 09, 2011 3:15 pm

Na "la Flandre subjuguée", hier is "La Flandre dépouillée". Ook heel symbolisch ! (Volledige titel : "La Flandre despouillée des habits d'Espagne et revestue à la françoise")

[img]De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Flandredespouille1659.th[/img]

Die franse stempel dateert van 1659 (het jaar van de Vrede van de Pyreneeën) en toont Vlaanderen als een jonge vrouw door soldaten ontkleed ... Zoals de titel het zegt, omkleden ze haar van spaanse kleren naar franse kleren. Op haar onderjurk, met half naakte borst, smeekt Vlaanderen een allegorische jonge Lodewijk XIV (de figuur die de mantel met franse lelies en de lauwerkrans van zijn recente overwinning draagt).

De vernedering van Vlaanderen voor de absolute koning...
Reynaert
Reynaert

Aantal berichten : 21
Registration date : 03-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Reynaert wo maa 09, 2011 10:21 pm

Maar het meest aanstootgevende beeld is deze "la Flandre démembrée".
Het dateert waarschijnlijk van het einde van de Dertigjarige Oorlog (want de hertog van Orléans en de hertog van Enghien, die toen de franse legers in onze Zuidelijke Nederlanden leidden, zijn hier beschilderd - en Lodewijk XIV niet), ongeveer tussen 1643-1648 ?

Een allegorie van Frankrijk snijdt de buik van de Vlaamse Leeuw open... De rest spreekt voor zich denk ik.
Bijzonder cynisch.

[img]De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Flandredmenbre [/img]

(Al die titels doen me denken aan de beroemde toespraak van Charles de Gaulle over 'Paris martyrisé' : "La Flandre subjuguée, la Flandre dépouillée, la Flandre démembrée..." - Maar er bestaat helaas geen beeld over "la Flandre libérée" Neutral ...Helaas inderdaad.)
Reynaert
Reynaert

Aantal berichten : 21
Registration date : 03-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  leuven wo maa 09, 2011 11:57 pm

Goede avond Reynaert,

Wat heb je prachtige originele prenten op ons forum gezet! Voor mij zijn ze een complete verrassing. Dit soort iconografie gericht tegen Vlaanderen had ik nog nooit eerder gezien. Jammer dat de prent "la Flandre d'espouilée des habits d'espagne revestue à la Française" er zo kleintjes door komt. De twee schilden met de Vlaamse kroonjuwelen Grevelingen en Duinkerke gaan samen met de schoonheid van prent de mist in.
Ik plaats mijn beelden ook op Image Shack waardoor ik jou prenten op werkelijke grootte kon zien. Het zou de moeite waard zijn om deze gravure opnieuw op Image Shack te plaatsen en er een hogere resolutie aan toe te kennen. Er moet wat misgelopen zijn.
Je tweede prent heeft ongeveer dezelfde kwaliteit als de gepubliceerde, grappig zijn de kleine mannetjes die uit de ingewanden ontsnappen, het zijn de Frans-vlamingen à la Reynaert, die zich niet lieten verfransen. Jammer dat de teksten op de banderolles in de achtergrond niet leesbaar zijn.
Ken je de herkomst van deze prenten? Ik lees als ondertiteling: "almanach pour l'an de grace 1659". Is dat de echte datum of zijn ze post factum gemaakt? Hoe dan ook als je deze gravures ooit in een antiquariaat ziet liggen geef me dan een seintje.
Leuven

leuven
leuven

Aantal berichten : 210
Leeftijd : 85
Woonplaats : LEUVEN
Registration date : 28-04-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Vlaklander do maa 10, 2011 12:52 pm

Echt mooie prenten maar... Ik meen mij toch te herinneren dat de Fransen in die dagen in eerste instantie tegen de Spanjaarden vochten en niet tegen de Vlaamse leeuw of zie ik de ingewikkelde geschiedenis toch iets te simpel?

Vlaklander

Aantal berichten : 79
Registration date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  leuven do maa 10, 2011 11:57 pm

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Flandredespouille16591



Goede avond Reinaert,

Ik vond het jammer dat je prent als een postzegeltje op het Forum bleef staan, ik heb het erg druk maar wou je toch even helpen, zo kan iedereen er van genieten. Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt.
In je eerste berichtje op ons forum schreef je dat we je mochten verbeteren: een estampe betekent niet alleen maar een zegel maar ook een prent. Wanneer je het over een "zegel" hebt dan denkt men in het Nederlands aan een postzegel of een zegel in was (cire) die aan oude documenten hangt.
Estampe kan je in dit geval vertalen als prent, ets, of uiteraard met gravure zoals in het Frans.
Denkt nu maar niet dat ik een onderwijzer ben...

Leuven
leuven
leuven

Aantal berichten : 210
Leeftijd : 85
Woonplaats : LEUVEN
Registration date : 28-04-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Reynaert ma maa 14, 2011 8:04 pm

leuven schreef:Ik vond het jammer dat je prent als een postzegeltje op het Forum bleef staan, ik heb het erg druk maar wou je toch even helpen, zo kan iedereen er van genieten. Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt.
Uitstekend, bedankt !

In je eerste berichtje op ons forum schreef je dat we je mochten verbeteren: een estampe betekent niet alleen maar een zegel maar ook een prent. Wanneer je het over een "zegel" hebt dan denkt men in het Nederlands aan een postzegel of een zegel in was (cire) die aan oude documenten hangt.
Nogmaals bedankt.


vlaklander schreef:Echt mooie prenten maar... Ik meen mij toch te herinneren dat de Fransen in die dagen in eerste instantie tegen de Spanjaarden vochten en niet tegen de Vlaamse leeuw of zie ik de ingewikkelde geschiedenis toch iets te simpel?
In feite is de tweede prent ook tegen de Spanjaarden gericht. De mannekes zijn geen frans-Vlamingen maar Spaanse soldaten (ze heeten "Don Quichot", "D. Diego", "Fierabras" enz *.). Geheel rechts op de prent is waarschijnlijk ook een Spanjaard. Het touw waaraan hij trekt is de leeuw z'n leiband.

* Beide prenten "La Flandre despouillée" & "la Flandre démenbrée" zijn te vinden op www.gallica.bnf.fr (het website van Bibliothèque nationale de France).
Daarop kan men inzoomen.
Reynaert
Reynaert

Aantal berichten : 21
Registration date : 03-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty De slag der Duinen (de Slag bij Duinkerke) in 1658

Bericht  Bissezeele wo maa 30, 2011 8:52 pm

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 110330104708970737911036

De Slag der Duinen op de webstek 'de bliedemaker'
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Bissezeele za apr 02, 2011 3:01 pm

Precies de titel van dit onderwerp, behalve een woord...
Hebt u het bemerkt ? Lottin heeft "annexatie" toegevoegd...

L'Indicateur des Flandres schreef:
Woensdag 30 maart 2011

NOORDPEENE

Zaterdag 9 april, met het Huis van de Slag aan de Peene
"De verovering en de annexatie van Vlaanderen,
Artezië en Henegouwen door Frankrijk (1635 - 1678)"


De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 110402050755970737925164
Een voordracht van de bekende historicus Alain Lottin

Het artikel
Zaterdag 9 april 2011 van 15u30 tot 17u30
in Noordpeene, feestzaal (achter de kerk)
Toegangprijs: 2€

Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty de Vrede van Rijswijk

Bericht  Bissezeele za jun 18, 2011 5:19 pm

Weet iemand of de Vrede van Rijswijk (1697) gevolgen heeft gehad in Noord-Frankrijk (de Franse Nederlanden toen) ? Heeft dit verdrag de noordelijke gens van Frankrijk bewerkt ?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Polder ma jun 20, 2011 12:07 pm

Bissezeele schreef:Weet iemand of de Vrede van Rijswijk (1697) gevolgen heeft gehad in Noord-Frankrijk (de Franse Nederlanden toen) ? Heeft dit verdrag de noordelijke gens van Frankrijk bewerkt ?
Voor de grenscorrecties tussen de Zuidelijke Nederlanden en Frankrijk ten gevolge van de vrede van Nijmegen (1678) verwijzen we naar Wikipedia:
" Bij de vrede van Nijmegen (1678) Aat, Binche, Charleroi, Gent, Kortrijk, Oudenaarde, Zoutleeuw, Het Waasland, het hertogdom Limburg, en de Landen van Overmaas kwamen opnieuw toe aan de Spaanse Nederlanden.
Franche-Comté, Belle, Bavay, Bouchain, Kamerijk, Condé, Ieper, Kassel, Maubeuge, Menen, Poperinge, Saint-Ghislain, Sint-Omaars, Valenciennes, Veurne, Waasten en Wervik bleven na de innames Frans bezit."

Voor de grenswijzigingen ten gevolge van het verdrag van Rijswijk zijn er vier documenten van belang:
- Het verdrag tussen de Zeer-Kristen koning (= Lodewijk XIV van Frankrijk) en de Katholieke koning (= Karel II van Spanje) afgesloten te Rijswijk op 20 september 1697. Er is een versie zonder de hoofding die in pdf doorzoekbaar is. Uit die overeenkomst blijkt dat er inzake grenzen vooral teruggegrepen wordt naar de grenzen van het verdrag van Nijmegen. Betreffende de grenzen van de Zuidelijke Nederlanden wordt er evenwel verwezen naar twee lijsten opgemaakt bij de onderhandelingen die gevoegd werden bij het verdrag:
-De eerste lijst somt de steden en gemeenten op die door de Fransen werden bezet sedert de vrede van Nijmegen (Liste & Declaration des Reunions ou occupations faites par Sa Majesté Très-Chrêtienne dans les Provinces de Sa Majesté Catholique aux Païs-Bas, depuis le Traité de Nimegue).
- De tweede lijst somt 82 Plaatsen op die Frankrijk wil behouden (Liste d'Exception des Lieux que les Ambassadeurs de France ont prétendu réserver).
-Op 3 december 1699 was er dan een overeenkomst in Rijsel tussen gevolmachtigden van Frankrijk en Spanje die de uiteindelijke grenscorrecties vastlegden, soms gebiedsruil om enclaves te voorkomen.
Polder
Polder

Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Het beleg van Ariën aan de Leie in 1710

Bericht  Bissezeele di jul 26, 2011 7:41 pm

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 110726093016970738519114


De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 110726093053970738519116
Weet u iets over het beleg van Ariën aan de Leie (Aire sur la Lys) van 1710 en zijn gevolgen ?
Waarom is dit document tweetalig F/NL ? Ondanks het beleg van 1676 en de Vrede van Nijmegen van 1678 (officiële annexatie) werd blijkbaar de geschiedenis van Ariën iets complexer dan in andere steden...

NB : Deze kaart is zichtbaar in de Sint-Jacobuskapel, Sint-Omaarsstraat in Ariën in het kader van een tijdelijke tentoonstelling over de geschiedenis van de stad...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Bissezeele wo dec 21, 2011 8:25 am

"Comment la région est devenue française
Une annexion par la violence"
Een spannend thema in het laatste nummer van het grootste weekblad van Frankrijk...
Dit nummer was te koop overal in Noord-Frankrijk (en niet overal in Frankrijk; er zijn regelmatig 'lokale' pagina's en een specifieke omslag...). Het dossier (20 pagina's!) over de annexatie is echt interessant; een lang interview van Alain Lottin (excusez du peu!), kaarten van de verovering, een volledig pagina over de regionale talen in Noord-Frankrijk, enz. Complimenten voor de presgroep L'Express/Roularta. Hebben onze vrienden uit Roeselare een invloed in Parijs ?
l'Express schreef:14 december 2011
De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 1112200657201419619202367
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Bissezeele zo okt 07, 2012 7:03 pm

Weet iemand waar deze foto genomen is? clown


De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 12100708481314196110408846
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Polder zo okt 07, 2012 8:57 pm

Bissezeele schreef:Weet iemand waar deze foto genomen is?
De enige 'Impasse du rattachement' die ik kan vinden is gelegen in La Brigue (arrondissement Nice). Het dorp is na de tweede wereldoorlog, in 1947, Frans geworden. Vermoedelijk is dit naamplaatje daar te vinden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/La_Brigue
Het misbruik van het woord 'rattachement' door de Franse historici (toch zo trouw aan het Frans imperialisme), wekt blijkbaar niet alleen irritatie op in Vlaanderen, maar ook in Nice:
http://www.paisnissart.com/archives/2009/12/26/16287612.html
Polder
Polder

Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678 Empty Re: De verovering van Vlaanderen, Artezië en Henegouwen door Frankrijk 1635 - 1678

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum