Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ?

4 plaatsers

Ga naar beneden

Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ? Empty Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ?

Bericht  Stef zo apr 05, 2009 3:30 pm

Ik en mijn gezin vertrekken morgen voor een week naar Walcheren voor een weekje in een bungalowpark.
Rust en wandelen voor de oudjes , waterpret voor je kinderen.

Waar gaan jullie heen dit jaar ?
Stef
Stef

Aantal berichten : 635
Registration date : 05-03-08

http://community.webshots.com/user/stefvdd

Terug naar boven Ga naar beneden

Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ? Empty Re: Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ?

Bericht  Eversam ma apr 06, 2009 7:04 pm

Heu ...........vakantie zei je ?
Ik heb sedert 1 juli 2008 het voorrecht om dagelijks te gaan en te staan waar ik wil.
Meer dan vroeger ga ik regelmatig naar Frans-Vlaanderen, destijds was dat zeker één maal per week, daar waar ik nu makkelijk 3 à 4 maal per week haal. Met de auto of de fiets, is enkel afhankelijk van de afstand die ik wil overbruggen of van de weersgesteldheid. Wees er maar zeker van dat Frans-Vlaanderen ALTIJD mooi is in elke jaargetijde. Wanneer het aan de kust te druk wordt dan verhuis ik naar mijn buitenverblijf in Büllingen aan de rand van de Hocheiffel. En als ik er helemaal uit wil dan gaat het richting Italië. Gezien de behoefte er dit jaar niet is wordt het hoogstwaarschijnlijk mijn regelmatige trips door de Westhoek. Je raakt er nooit op uitgekeken Cool

Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ? 090406090330598673438536


In bijlage een zicht op een pittoresk hoekje in Witzand (Wissant) - Flandre Maritime
Eversam
Eversam

Aantal berichten : 233
Leeftijd : 74
Woonplaats : B - 8630 Veurne
Registration date : 28-02-09

http://www.dialectbachtendekupe.be/

Terug naar boven Ga naar beneden

Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ? Empty Re: Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ?

Bericht  Bissezeele ma apr 06, 2009 7:46 pm

Ach zo ? Witzand (Wissant) in Flandre Maritime ??
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ? Empty Re: Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ?

Bericht  Eversam ma apr 06, 2009 7:58 pm

Blij om je reactie te lezen Bissezeele, maar Witzand maakte destijds deel uit van de "Verenigde Provinciën".
Uiteraard ligt Witzand al lang niet meer in de Vlaamse regio, 't behoort tot "Pas de Calais" of het deel dat toeristisch omschreven wordt als "Côte d'Opale". Maar wie ben ik om je te leren dat het begrip Vlaamse Kust zich destijds uitstrekte tot het hedendaagse Etaples of zoals het toen bekend was als "Stapels" of ook nog "Stapelen".
Taalkundig gezien klopt je opmerking wel, je hoort er alléén maar vlaams spreken door de talrijke Vlamingen uit de regio Kortrijk en Waregem die deze streek in grote getale bezoeken. Ik en mijn broers gaan er soms gaan mountainbiken. Knap moeilijk maar héérlijk, vanop de Mont de Couple heb je trouwens prachtige vergezichten.
Eversam
Eversam

Aantal berichten : 233
Leeftijd : 74
Woonplaats : B - 8630 Veurne
Registration date : 28-02-09

http://www.dialectbachtendekupe.be/

Terug naar boven Ga naar beneden

Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ? Empty Re: Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ?

Bericht  Bissezeele ma apr 06, 2009 8:15 pm

Ja, ok, ik zeg ook niet Pas'd'calaid of Côte d'Opale (...). Maar Wissant ligt toch niet in Vlaanderen. Als je wilt een historische naam gebruiken, zeg maar Boulonnais of Graafschap Boulogne, een echte oude graafschap zoals Artesië of Vlaanderen Wink
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ? Empty Re: Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ?

Bericht  Handwerpen ma apr 06, 2009 9:55 pm

Ik ga waarschijnlijk veel daguitstappen maken in juli en augustus. In september ga ik op reis naar Italië of Spanje.

Vlaams Brabant
----------------
Ik ga zeker naar Brussel dit jaar. Ik zou graag de coudenbergsite gaan verkennen en ook het paleis eens ondergronds zien. Ik heb veel opzoekingswerk gedaan naar de Coudenberg wijk en de gebouwen die in 18de eeuw in classicistische stijl werden opgetrokken. Ik ga ook het paleis van Karel Van Lotharingen (= voormalig paleis van Nassau) bezoeken als ook het hof van Egmont bezichtigen en de Zavelkerk met de Minervafontein. Ik ga mij volledig inleven in de Oostenrijkse Nederlanden in de 18de eeuw die deze prachtige wijk gecreëerd hebben.
Ik hoop twee dagen Brussel te doen en de andere dagen mij vooral te richten op de 7 illustere kerken van Brussel. De hele vijfhoek was vroeger in 7 tallen opgebouwd 7 heuvels, 7 parochies, 7 marktpleinen, 7 stadspoorten, 21 ornamenten of 3 x 7, 7 edele families van Brussel,... En ik ga natuurlijk ook dus de omwalling , het huis van Bruegel, het Vossenplein en de Hallepoort bezichtigen (= De laatste van de vroegere set van 7) Ik zal vooral binnen de vijfhoek blijven daar ik op zoek ga naar het historische van de stad Brussel.

Ik ga ook op verkenning in het pajottenland waar ik een bezoek zal brengen aan de abdij van Affligem bekend van het huwelijk van Margaretha van Brabant en Keizer OttoIV, de Vrijheid van Asse één van de weinige Brabantse steden in deze regio en het enige echte Kasteel van Gaasbeek bekend van Johan en de Alverman. Ik hoop ook te genieten van de landschappen aldaar en een wandeling te maken. De zon zal wel moeten schijnen.

Naar Vilvoorde ga ik een halve dag met de trein.

Waals Brabant
--------------
Ik ga verder wellicht ook nog op verkenning in het oosten van Waals Brabant zoals Jodoigne en de grotten van Folxlescaves. Verder bezoek ik nog Gembloux, Wavre en hoop ik terug te keren naar de prachtige ruine van Villerslaville.

Antwerpen
-----------
In Antwerpen heb ik het programma grotendeels deze winter al gedaan. Maar ik ga wellicht bezoek ik er nog de vrijheid Hoogstraten, Vrijheid Geel en de befaamde abdij van Tongerlo speciaal op zondag voor de kopie van het laatste avondmaal van Leonardo Da Vinci van de 16de eeuw ,geschilderd door één van zijn leerlingen voor de abt.

Noord Brabant
--------------
Daar bezoek ik de 4de hoofdstad van Brabant Shertogenbos en de steden van Bergen op Zoom en Breda. Geertruidenberg,Heusden,Ravensteyn en grave zouden ook nog kunnen worden opgenomen in het programma. Eindhoven en Helmond doe ik wellicht niet. Ik ben geen grote fan van moderne architectuur.

Oost en West Vlaanderen
-------------------------
Een bezoek aan Dendermonde en Aalst. Een grondige verkenning van Oudenaarde, Ronse en Geeraardsbergen. Maar ook de streek ten noordwesten daarvan tussen Kortrijk en Oudenaarde op verkenning in het thuisland van de familie. Ik voorzie wellicht twee tot 3 dagen hiervoor en bezoek ook Kortrijk en de kerk van Harelbeke voor de cryptes van de graven van Vlaanderen. Of ik ook op verkenning ga in het Waasland en Meetjesland hangt af van de tijd die nog rest. Ik weet dat ook het kasteel van Ooidonk te Deinze hoog aangeschreven staat die ik misschien zou samennemen met Tielt van de Brugse Vrije. En misschien doe ik ook nog Damme, Sluis en Aardenburg samen en het dorp Male van de graaf van Vlaanderen bij Brugge. Dan blijft alleen de westhoek nog over die ik meer historisch hoop te zien en niet alleen de oorlogsmonumenten want die heb ik al gezien.

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ? Empty Re: Naar waar gaan jullie op reis dit jaar ?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum