Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

de Stichting Ons Erfdeel

+3
Ropie
Wido
Polder
7 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Bissezeele za nov 07, 2009 9:08 pm


de Stichting Ons Erfdeel Mini_091020040959440054679909

De Noord-Belgische culturele instelling Ons Erfdeel vzw werd in 1970 opgericht als een vereniging zonder winstgevend oogmerk. Zowel in Nederland als in het Noorden van België geniet ze wettelijke erkenning. In levensbeschouwelijk en politiek opzicht is de instelling volledig onafhankelijk.

Ons Erfdeel vzw heeft een dubbel doel:

_ het bevorderen van de culturele samenwerking tussen alle Nederlandssprekenden;
_ het bekendmaken in het buitenland van de cultuur van Noord-België en Nederland.

Deze doelstellingen probeert de vereniging te realiseren door het uitgeven en verspreiden van tijdschriften en boeken in het Nederlands en in andere talen, en door het organiseren van manifestaties, debatten en evenementen.

Ons Erfdeel vzw is ontstaan uit het in 1957 door Jozef Deleu opgerichte tijdschrift Ons Erfdeel. Het succes van het blad maakte eind van de jaren zestig een professioneler opzet noodzakelijk.

de Stichting Ons Erfdeel 091107104825440054806805

In juni 1972 begon de culturele instelling met de uitgave van het Franstalige blad Septentrion. Sinds 1976 publiceert Ons Erfdeel vzw het tweetalige jaarboek De Franse Nederlanden/Les Pays-Bas Français.

Dit jaarboek handelt over het Noorden van Frankrijk en de betrekkingen van deze streek met Noord-België en Nederland op cultureel, politiek en algemeen-maatschappelijk gebied. Sinds 1976.

Webstek : http://www.onserfdeel.be/


Laatst aangepast door Bissezeele op di jun 02, 2015 5:13 pm; in totaal 8 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Bissezeele vr dec 04, 2009 1:38 pm

de Stichting Ons Erfdeel Mini_091020040959440054679909

Hebben jullie het bemerkt ? Op de blog "De Franse Nederlanden" is er een trefwoordenwolk. Men leest in vette letters : Rijsel - Lille - Eerste Wereldoorlog - Eurometropool - Kortrijk...

Geen spoor (in de trefwoordenwolk) van : Frans-Vlaams - West-Vlaams - Yser Houck - ANVT - Frans-Vlaanderen - Franse Westhoek...

Deze blog handelt toch over "de Franse Nederlanden". De Franse Westhoek is een onderdeel van Noord-Frankrijk en bovendien het enige "Vlamssprekende gebied", dus het gebied dat het dichtst bij hen staat wat de geografie (met de Rijselse metropool weliswaar) en de cultuur betreft...

Kent iemand de reden(en) van hun zo beperkte belangstelling voor de regionale cultuur van de Franse Westhoek ? Hebben jullie hypotheses ? Is het het gevolg van een lange evolutie (sinds 1976), van een breuk in de politique éditoriale of was het altijd zo ?

http://dfnlpbfblog.onserfdeel.be/
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Bissezeele za dec 05, 2009 4:41 pm

Misschien is het omdat het jaarboek en de blog "De Franse Nederlanden" alleen over de officiële cultuur handelen (hun laatste artikel is het voorbeeld bij uitstek...). In elk geval hebben ze een (te?) sterke tropisme naar de eurometropool Rijsel... Ze schrijven over officiëlle instellingen. De Franse Westhoek is een landelijk gebied. Ze hebben dus een grotere aandacht voor Rijsel. Logisch ?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Bissezeele di dec 08, 2009 9:14 am

Very Happy op de blog De Franse Nederlanden, zondag 6 december :

Flor Barbry’s Volkstoneel voor Frans-Vlaanderen speelt Villa Marie-Jo


http://dfnlpbfblog.onserfdeel.be/

Une précision intéressante à la fin de l'article : Wink
"Bart Van der Straeten en Wim Chielens publiceerden in het jaarboek De Franse Nederlanden-Les Pays-Bas Français bijdragen over het Volkstoneel voor Frans-Vlaanderen. Deze artikelen verschenen respectievelijk in 2003 en 2006."
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Bissezeele ma maa 15, 2010 9:33 pm

Ons Erfdeel schreef:
In maart 2010 zal Ons Erfdeel vzw, uitgever van het jaarboek De Franse Nederlanden-Les Pays-Bas Français, met een eigen stand aanwezig zijn op verschillende Franstalige boekenbeurzen:

- op 13 en 14 maart neemt Ons Erfdeel vzw deel aan het Salon du Livre in het Centre Poher te Bondues (in de buurt van Rijsel).

- van 26 tot 31 maart tijdens het Salon du Livre van Parijs, dat plaats heeft in het parc des Expositions – porte de Versailles. Ons Erfdeel zal daar stand X58 delen met het Nederlands Letterenfonds.
Bron : http://dfnlpbfblog.onserfdeel.be/


Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Bissezeele za maa 20, 2010 9:49 am

De Franse Nederlanden schreef:
De Koninklijke Academie voor Schone Kunsten – Kortrijk bestaat dit jaar 250 jaar. (...)

Bron : http://dfnlpbfblog.onserfdeel.be/
Proficiaat, maar ik zie het verband niet met "de Franse Nederlanden"... scratch
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Bissezeele do apr 01, 2010 8:52 am

Een redacteur van de blog 'de Franse Nederlanden' schreef:
Dertig jaar geleden, op 6 maart 1980, werd Marguerite Yourcenar (1903-1987) als eerste vrouw opgenomen in de Académie Française. (...)

de Stichting Ons Erfdeel 091020114251440054678674
Luc Devoldere
In Brugge wordt op 10 april 2010 in het Provinciaal Hof op de Grote Markt een hommage gebracht aan deze “Aventurière du savoir”. Luc Devoldere, hoofdredacteur van Ons Erfdeel vzw, schetst om 15 u. het mens- en wereldbeeld van de schrijfster. Na de lezing volgt een geleide wandeling door de stad die zowel de sporen van de auteur zelf volgt als die van één van haar grote personages, Zeno, de held van L’Oeuvre au noir.
Meer lezen : http://dfnlpbfblog.onserfdeel.be/
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Bissezeele do apr 15, 2010 3:23 pm

de Stichting Ons Erfdeel 091107104825440054806805

Weet iemand wanneer het jaarboek 2010 verschijnt ?

Het zal interessant te zien hoe groot hun aandacht is dit jaar voor de Franse Westhoek... Wink
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Bissezeele di apr 27, 2010 8:15 pm

Ik heb het 'voorgevoel' dat het jaarboek 2010 een artikel over de Mars aan de Peene zal bevatten... Wink
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Bissezeele do apr 29, 2010 8:22 am

Mijn 'voorgevoel' was juist...een dag later (!) is er de bevestiging...

Ons Erfdeel schreef: 28. april 2010
Over de Slag bij Cassel, ook wel de Slag aan de Pene genoemd, schrijft Luc Devoldere een bijdrage in het volgende jaarboek De Franse Nederlanden-Les Pays-Bas Français, dat in september as. verschijnt.

Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Bissezeele ma sep 20, 2010 11:27 am

Ons Erfdeel schreef:
de Stichting Ons Erfdeel 100920021922970736784051
Op 21 september as. verschijnt de nieuwe editie van het jaarboek De Franse Nederlanden-Les Pays-Bas Francais. Zoals gewoonlijk bevat deze aflevering een mix aan artikelen over historische en actuele onderwerpen. Over een geschiedenis die we delen, of net niet; over de interactie in de grensstreek, over taal, mobiliteit, beeldende kunsten en film. Kortom over een grensstreek die soms scheidt, soms bindt, maar die zeker altijd boeit.
Inhoud en praktische gegevens vindt u in de folder, die u hier kunt downloaden.

Voor informatie en verkoop: zie www.onserfdeel.be of neem contact op met: dirkvanassche@onserfdeel.be.
Ben benieuwd te lezen het artikel van Luc Devoldere over de Mars aan de Peene...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Bissezeele za dec 25, 2010 10:10 am

Wat gebeurt er met de Stichting Ons Erfdeel ?? Na een artikel over Yser Houck (jawel), nu een artikel over le Comité Flamand de France!! De stichting is toch niet erg populair onder de leden van deze verenigingen...

Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Bissezeele zo dec 26, 2010 10:43 pm

Een artikel op de - toch - veeleisende blog van de Stichting ons Erfdeel over de nieuwe 'film' van Dany Boon. Was dit artikel noodzakelijk ?

de Stichting Ons Erfdeel 101227023012970737372185
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Polder ma dec 27, 2010 11:44 pm

Bissezeele schreef:Een artikel op de - toch - veeleisende blog van de Stichting ons Erfdeel over de nieuwe 'film' van Dany Boon. Was dit artikel noodzakelijk ?
Ik begrijp ook niet waarom ze aandacht besteden aan die film. We mogen er toch wel vanuit gaan dat het geen platvloerse betaalde reklame is. Maar anderzijds, de film heeft niets met Belgisch- noch Frans-Vlaanderen te maken en bij Ons Erfdeel zullen ze toch ook genoeg kennis over het onderwerp hebben dat ze weten dat ze geen dankbaarheid verschuldigd zijn voor de Ch'ti-film. Onbegrijpelijk.
Polder
Polder

Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Stad Wervik breit vervolg aan colloquium ‘Taal in de grensstreek’

Bericht  Bissezeele ma mei 09, 2011 12:04 pm

Op de blog van Ons Erfdeel : Stad Wervik breit vervolg aan colloquium ‘Taal in de grensstreek’

Conclusie : Een studie, een opleiding (2 dagen s'il vous plaît!) en een artikel om niets te zeggen gezien het feit dat in Belgisch Vlaanderen "ambtenaren hun ambt in het Nederlands moeten uitvoeren" en "de taalwet is er volgens hem dan ook niet voor de burger (want vrijheid van taalgebruik is een grondrecht), maar voor de ambtenaar"... Dus ??
Heeft iemand iets begrepen ?

Misschien onderwijzen ze hen de gebarentaal gedurende die twee dagen... clown


Nog iets : "anderstalige inwoners"... vreemde woorden... In Wervik moet men natuurlijk "Franstalige inwoners" begrijpen...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Bissezeele wo dec 21, 2011 6:14 pm

de Stichting Ons Erfdeel schreef:21. december 2011

(...) Misschien moet zijn tekst ook eens aan de toeristische diensten uit Frans-Vlaanderen voorgelegd worden, want die overwegen om, “op vraag van de toeristen uit België”, hun personeel een basiscursus Vlaams te laten volgen. Welk Vlaams zal dat dan zijn? Dat uit Frans-Vlaanderen of uit de Westhoek? Ik vrees dat die lessen dan verloren moeite zullen zijn, want de meeste Vlamingen zullen er nauwelijks iets van begrijpen. Graag een basiscursus standaard-Nederlands dus, dan kunnen de bezoekers van de Westhoek tot Groningen te woord gestaan worden.

http://dfnlpbfblog.onserfdeel.be/post/2011/12/21/Een-vroeg-kerstgeschenk-van-een-(Frans-)Vlaamse-Nederlander.aspx
Bah, ze zullen er geen kwaad van hebben om de beginselen van het West-Vlaams te leren (want het gaat maar daarover…) De weinige mensen die deze kleine cursus volgen gaan zich uiteraard niet wagen aan grote discussies in het West-Vlaams. Ze zullen proberen om bij de verwelkoming een paar woorden in het dialect te zeggen om wat lokale kleur toe te voegen, niets meer dan dat… Is dat zo verschrikkelijk en onaanvaardbaar?

Er worden reeds cursussen Nederlands aangeboden aan al het personeel van de toeristische diensten dank zij het Regionaal comité voor Toerisme.
De formulering van de vraag zelf ("Welk Vlaams zal dat dan zijn? Dat uit Frans-Vlaanderen of uit de Westhoek?") getuigt zowel van kwade trouw als van miskenning.

Meestal is de Stichting Ons Erfdeel uiterst voorzichtig over ongeveer alle onderwerpen. Daarentegen, wanneer het over de Frans-Vlaamse cultuur gaat, daar kan ze hard uithalen, daar kan ze blijk geven van een bijtende ironie... Wat jammer, wat een verloren moeite… Men zou van een ernstige organisatie als Ons Erfdeel verwachten dat ze actief en op een positieve wijze het Nederlands in Frans-Vlaanderen promoot.





Laatst aangepast door Bissezeele op zo feb 03, 2013 3:55 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Wido za dec 24, 2011 4:59 pm

Een beetje ernst is nodig in deze discussie.

Een taal leren om dan amper een paar woorden te kunnen spreken: dat kan toch niet de bedoeling zijn. Wie dat wil doen schaft zich gewoon een woordenboek aan , leer goeie dag, goeie avond, aub en dank u zeggen. En klaar is Kees.

De Vlamingen aan deze kant van de schreve die onze mensen in Frans-Vlaanderen wijs maken dat ze met het Vlaemsch iets kunnen doen eens voorbij Abeele en Poperinge weten perfect dat dit niet klopt en helpen de Frans-Vlamingen niet.

Elke mens met gezond verstand weet dat de Frans Vlamingen best Nederlands leren. Als ze willen studeren, als ze werk zoeken of als ze in Vlaanderen of Nederland willen verblijven. Vlamingen die hun iets anders wijs maken zijn intellectueel niet correct en dienen de Frans-Vlaamse zaak niet. Ingegendeel

Als Frans-Vlaming heb Nederlands gestudeerd. Het heeft me niet belet ook me voor het Vlaemsch van mijn ouders te interesseren. Maar omgekeerd - eerst Vlaemsch leren en dan Nederlands - geef ik een Frans-Vlaming van vandaag geen schijn van kans.

En zeg me aub niet dat ik les moet komen geven in Frans-Vlaanderen. Dat heb ik jaren lang gedaan en IK weet dus waarover ik spreek.

Wido Bourel
Frans-Vlaming
medeoprichter van Hekkerschreeuwen
oud secretaris vande Michiel de Swaenkriing
gewezen leraaar Nederlands in Frans-Vlaanderen
www.widopedia.eu



Wido

Aantal berichten : 3
Registration date : 25-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Ropie za dec 24, 2011 8:25 pm

Wido schreef:Een beetje ernst is nodig in deze discussie.

Een taal leren om dan amper een paar woorden te kunnen spreken: dat kan toch niet de bedoeling zijn. Wie dat wil doen schaft zich gewoon een woordenboek aan , leer goeie dag, goeie avond, aub en dank u zeggen. En klaar is Kees.

De Vlamingen aan deze kant van de schreve die onze mensen in Frans-Vlaanderen wijs maken dat ze met het Vlaemsch iets kunnen doen eens voorbij Abeele en Poperinge weten perfect dat dit niet klopt en helpen de Frans-Vlamingen niet.

Elke mens met gezond verstand weet dat de Frans Vlamingen best Nederlands leren. Als ze willen studeren, als ze werk zoeken of als ze in Vlaanderen of Nederland willen verblijven. Vlamingen die hun iets anders wijs maken zijn intellectueel niet correct en dienen de Frans-Vlaamse zaak niet. Ingegendeel

Als Frans-Vlaming heb Nederlands gestudeerd. Het heeft me niet belet ook me voor het Vlaemsch van mijn ouders te interesseren. Maar omgekeerd - eerst Vlaemsch leren en dan Nederlands - geef ik een Frans-Vlaming van vandaag geen schijn van kans.

En zeg me aub niet dat ik les moet komen geven in Frans-Vlaanderen. Dat heb ik jaren lang gedaan en IK weet dus waarover ik spreek.

Wido Bourel
Frans-Vlaming
medeoprichter van Hekkerschreeuwen
oud secretaris vande Michiel de Swaenkriing
gewezen leraaar Nederlands in Frans-Vlaanderen
www.widopedia.eu



Volledig akkoord met Wido!
Maar wat baten kaars en bril...
Het Vlaemsch kan 'verkocht' worden als 'n (streek)taal van Frankrijk en het Nederlands is een 'buitenlandse' taal, nietwaar...?
Ik vrees dat vooral daar het schoentje wringt.


Ropie

Aantal berichten : 86
Registration date : 30-09-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Wido zo dec 25, 2011 12:37 am

In Frankrijk wordt niets verkocht. Zelf geen streektaal.

Zie nog enkele weken de houding van de Conseil regional. Een scandelijke klucht! En dit zijn ook de stemmen van verkozenen die in het steunkomitee van de AVNT zijn!!!

Dit spel duurt al meer dan een eeuw. En het gaat blijven duren tot niemand nog Vlaemsch spreekt in Frans-Vlaanderen. Zijn Vlamingen dan zo dom om dit niet te verstaan?

Frankrijk gaat niets doen voor de streektaal. Nu niet en nooit niet.

reden te meer om te kiezen voor het Nederlands!!

Wido Bourel

Wido

Aantal berichten : 3
Registration date : 25-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  DESSERON zo dec 25, 2011 9:44 pm

Wido schreef:In Frankrijk wordt niets verkocht. Zelf geen streektaal.

Zie nog enkele weken de houding van de Conseil regional. Een scandelijke klucht! En dit zijn ook de stemmen van verkozenen die in het steunkomitee van de AVNT zijn!!!

Dit spel duurt al meer dan een eeuw. En het gaat blijven duren tot niemand nog Vlaemsch spreekt in Frans-Vlaanderen. Zijn Vlamingen dan zo dom om dit niet te verstaan?

Frankrijk gaat niets doen voor de streektaal. Nu niet en nooit niet.

reden te meer om te kiezen voor het Nederlands!!

Wido Bourel


Helemaal met u akkoord, mijnheer Bourel, welkom op dit forum. De Frans-Vlamingen hebben er alle belang bij om contact te zoeken met hun Vlaamse en Nederlandse taalgenoten. Zich afsluiten van de Nederlandse taalgemeenschap door een archaïsch dialect als een afzonderlijke taal (los van het Nederlands) te promoten is wel heel onverstandig. Zelfs in de 17de tot 19de eeuw gebruikte men voor documenten en letterkunde een soort standaard Nederlands dat veel dichter stond bij algemeen Nederlands dan het zogenaamde "Frans-Vlaams" Maar niemand is dover dan diegene die niet horen wil.
DESSERON
DESSERON

Aantal berichten : 156
Leeftijd : 65
Woonplaats : Brugge
Registration date : 21-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty "Manifestatie voor de regionale talen : Vlaamsch of Nederlands ? "

Bericht  Bissezeele wo mei 09, 2012 8:25 pm

Retour sur l'article traitant de la manifestation pour les langues régionales paru sur le blog d'Ons Erfdeel...
http://dfnlpbfblog.onserfdeel.be/post/2012/03/29/Manifestatie-voor-de-regionale-talen-Vlaamsch-of-Nederlands-.aspx

Sinds wanneer strijdt Ons Erfdeel voor de erkenning van het Nederlands als regionale taal van Frankrijk? Dit artikel is dus niet ter zake.  Het weerspiegelt alleen maar de kwade trouw en de kwaadwilligheid (de correctie van het aantal inwoners van West-Vlaanderen is een goed voorbeeld) van zijn auteur. Deze had gehoopt dat men niet zou vergeten het Nederlands te vermelden tijdens de manifestatie voor de regionale talen. Waarom niet, inderdaad… dat is wat ik gedaan heb in al mijn gesprekken in de loop van die mooie voormiddag in Rijsel.

Ik vind dat het verzoek van de auteur van het artikel zelfs een beetje overdreven is, als men denkt aan het lobbywerk tegen het Frans-Vlaams die de stichting met basis in Rekkem verricht met een opmerkelijke standvastigheid sedert enkele jaren… We kunnen ons moeilijk voorstellen dat de directeur van Ons Erfdeel aan de inspectrice van de academie zou vragen dat ze het Frans-Vlaams niet zou vergeten… En nochtans bestaat er een zeer formele overeenkomst die het onderwijs van het Nederlands toelaat in Frankrijk. Wat is dan het probleem?

Er is evenwel een probleem, namelijk van dit van de bijzonder tegenvallende ontwikkeling van het Nederlands in Noord-Frankrijk. In deze sombere context, wekt de interesse van de media voor de initiatieven van het kleine ANVT de animositeit op van personen die weinig empathie hebben voor de landelijke cultuur van Frans-Vlaanderen en die daarenboven de culturele elite van Belgisch Vlaanderen vertegenwoordigen…
Deze elite is bezield door een vurige wens om de Vlaamse dialecten (en de 'tussentaal'; iets per definitie typisch Belgisch) uitgeroeid te zien. Als de directeur van Ons Erfdeel deze opvattingen in het Belgisch Vlaams kader wil toegepast zien, daar heb ik niets op te zeggen want België is mijn land niet. Ik zou me niet durven bemoeien met Belgische aangelegenheden, want dat zou inmenging zijn…

De directeur en de medewerkers van de Belgische stichting Ons Erfdeel hebben het recht om de filosofie en de taalopties van de kleine groep vrijwilligers van het ANVT niet te delen. Dit paar Frans-Vlamingen bedreigt in geen enkel opzicht de ontwikkeling van het Nederlands in Frans-Vlaanderen.
Als Ons Erfdeel zo geïrriteerd is door het ANVT, dan moet ze dit maar negeren en haar eigen weg gaan op een positieve wijze.


Laatst aangepast door Bissezeele op wo feb 19, 2014 9:08 am; in totaal 5 keer bewerkt (Reden : foutjes)
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Wido wo mei 09, 2012 10:04 pm

Goede avond

Laat ons even samenvatten.

Er zijn mensen die, in Frans-Vlaanderen, van het Vlaamsch een aparte taal willen maken.

En er zijn mensen die het Vlaamsch verdedigen als een streektaal van het Nederlands.

Ik behoor tot de laatste categorie. En ik niet alleen! En dat heeft niets te maken met Ons Erfdeel maar wel met gezond verstand.

De eerste gedragen zich elke dag een beetje meer als vijand van het Nederlands, bespuwen "de "Belgen", de "Nederlanders" als "verrader" vande taal van hun voorouders enz.
Dit en niets is anders is niet meer acceptabel en getuigt - inderdaad- van "kwade trouw".

Voor wie twijfelt aan mijn woorden: stuur me even een bericht op www.widopedia.com en ik zal hem of haar een copie sturen van de hattelijke mail die ik onlangs ontving van een verantwoordelijke van ANVT.

Is u niet opgevallen hoe weinig mensen aanwezig waren in Rijsel op de betoging? Amper 150 betogers in het best geval! Heeft u zich niet afgevraagd hoe dat kwam? Dat komt omdat de Frans-Vlamingen die Nederlands leren en doceren zich niet op hun plaats voelden. En hoe zou dat dan weer komen??

Wido Bourel
Zuid-Vlaming






Wido

Aantal berichten : 3
Registration date : 25-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  roland vanmeirhaeghe do mei 10, 2012 6:29 pm

Ik zou iedereen willen oproepen tot wat "gematigdheid". Wat het Frans-Vlaams betreft : zoals ik hier reeds eerder in dit forum uiteenzette is dit een vorm van "levend erfgoed". Erfgoed omdat het reeds eeuwen en eeuwen van generatie op generatie overgeleverd wordt. Levend omdat een taal zoals planten en dieren voortdurend evolueert. Zoals we allemaal respect zouden moeten tonen voor planten en dieren, is het dan consequent van dat ook voor het Frans-Vlaams te doen. Meer en meer mensen beginnen dat te begrijpen. In de vorige eeuw kende men nog vooral het "niet levend " erfgoed : kathedralen,belforten, begijnhoven,oude hoeves....maar gaandeweg is gelukkig ook het besef gegroeid dat er ook nog "levend" erfgoed bestaat zoals onze oude appelsoorten, perenrassen, streekeigen schapen,konijnen, kippen ,het Brabantse trekpaard enz...En de laatste jaren ziet men ook (eindelijk) meer en meer in dat de streektalen daarbij horen. Anderzijds ,wat het Nederlands betreft, is dat ontstaan als een noodzakelijk middel van schrijftaal. Reeds in de middeleeuwen gebruikte men een standaardtaal om te schrijven en te drukken zodat bvb. Bruggelingen,Antwerpenaren en Gentenaren elkaars teksten verstonden. Later kwamen daarbij andere media zoals TV,radio die zich tot een groot gebied luisteraars en kijkers wilden richten en dus een soort standaardtaal moesten gebruiken om daarin te slagen. Het is duidelijk dat nieuwe media tot nieuwe talen leiden : zie de recente ontwikkeling van een soor SMS-taal of mailtaal. Wat moeten we nu doen ? Die vele talen leren om die vele media te gebruiken . Zo is de kennis van zowel Frans-Vlaams als tegelijk Nederlands belangrijk. Met Vlaams kunnen we spreken tot onze streekgenoten,familieleden,grootouders enz.. Nederlands kunnen we gebruiken tegenover mensen van andere streken, in bepaalde media zoals TV,radio,schrijven als we ons tot grotere groepen richten enz.. Als we die redenering toepassen zou het interessant zijn de kinderen in Frans-Vlaanderen van in de eerste schoolklassen zowel Vlaams als Nederlands te leren. Ze zullen dat gerust aankunnen. Tenslotte nog iets over de kracht van levend erfgoed. Tot de late jaren 60 van vorige eeuw was Gent een eerder ingeslapen stad onbewust van zijn eigen identiteit. Dan begon een zanger aan Sint-Jacobs voor enkele mensen Gentse liedjes te zingen. Meer en meer werden de Gentenaars fier op hun eigenheid,hun taal en hun verleden. Nu is Gent hier in Vlaanderen enorm "cool" bij jonge mensen. Velen blijven er na hun studies wonen. En zo haalde Gent onlangs een topplaats in de ranking van de National Geographic. Dus aub, laten we onze tijd en energie niet verspillen aan onderlinge discussies over Frans-Vlaams of Nederlands. Laten we ze alle
twee leren en respecteren.

roland vanmeirhaeghe

Aantal berichten : 81
Registration date : 26-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Bissezeele di apr 01, 2014 7:50 pm

de Stichting Ons Erfdeel 14040109505714196112116073
Het jaarboek en de blog 'de Franse Nederlanden' van de stichting Ons Erfdeel hebben een nieuwe naam: het jaarboek Nord Pas de Calais. In de hoofdzetel van de Région Nord Pas de Calais heeft zaterdag de directeur van de Stichting zijn samenwerking met Daniel Percheron ondertekend.  De stichting wordt voortaan ook gesubsidieerd door de Région Nord Pas de Calais.
meer weten: hier
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  cornelis wo apr 02, 2014 7:00 am

1 april is de eerste dag van de lentemaand en dat vieren we met een grap, een 'poisson d'avril' :
Het jaarboek van 'Ons erfdeel' blijft 'De Franse Nederlanden', 'Les Pays-Bas Français'.


Zie ook artikel op Widopedia :

http://widopedia.eu/open-brief-aan-de-hoofdredacteur-van-het-jaarboek-de-franse-nederlanden
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

de Stichting Ons Erfdeel Empty Re: de Stichting Ons Erfdeel

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum