Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hallo iedereen !

2 plaatsers

Ga naar beneden

Hallo iedereen ! Empty Hallo iedereen !

Bericht  Bissezeele za apr 10, 2010 9:52 am

Westvloaming schreef:
Hallo iedereen ! Wink

Ik had al eens van mij laten horen en ik wou mij reeds vroeger voorstellen, maar doordat ik de laatste dagen erg druk had, is het er tot nog toe niet van gekomen ! Nu heb ik even wat meer tijd.

'Westvloaming' : Inderdaad, ik verraad mijn identiteit reeds, want ik kom uit Oostende. Frans-Vlaanderen ligt dus niet ver van mijn voordeur : ongeveer de afstand tussen Gent en Aalst van hieruit, zo'n 70 km tot Bergues bvb.
Ik voel mij op een onwaarschijnlijke manier thuis in Frans-Vlaanderen, al kwam ik er tot voor kort niet erg vaak. Hoogstens tot Bray-Dunes, maar dit was het dan ook. Voor mij echter zonder meer een stukje Vlaanderen in Frankrijk. Het is eigenlijk de film 'Bienvenue chez les Ch'tis', die bij mij die aandacht voor dit stukje - verloren - Vlaanderen opnieuw verscherpt heeft. Zeker aangezien de film in Bergues of Sint-Winoksbergen opgenomen werd. En hier stoot ik meteen op een gevoelige kwestie, namelijk dat Bergues afgeschilderd wordt als een plek waar Ch'ti gesproken zou worden en het Frans-Vlaamse dialect onder de mat geveegd wordt.
Ik merk hierbij graag het volgende op : Het is inderdaad een heel jammerlijke fout die Dany Boon gemaakt heeft, maar toch : Het heeft de streek hoe dan ook weer op de kaart gezet en zelfs de problematiek van de bedreigde streekta(a)l(en) in gans het Noorderdepartement opnieuw onder de aandacht gebracht. Alle begin is moeilijk in een staat (de Franse dus) die decennialang ALLES, maar dan ook ALLES eraan deed, om de regionale talen uit te roeien. Dit laat zijn sporen achter en die situatie is dan ook niet zomaar om te keren.

Laatst was ik in Bergues (op Paaszondag nog wel !) en hetgeen ik hier aanhaal werd volmondig bevestigd door de mensen van de Toeristische Dienst aldaar ! Het Frans-Vlaams en ook het Nederlands maakt inderdaad een HEEEEEL geleidelijke comeback en daar moeten we reeds blij om zijn. De belangstelling is er heel zeker voor de roots van de bevolking van Frans-Vlaanderen. Ik blijf dus positief, al moet men wél ernaar streven om alles zo juist mogelijk te plaatsen.

Tot slot nog graag iets over mijzelf : Ik woon in Oostende dus, maar ik werk in het diepe binnenland. Ik werk namelijk op de Weerkundige Dienst van onze Nationale Luchthaven Zaventem. Om die reden woon ik de helft van de tijd ook in Heverlee bij Leuven.
In mijn vrije tijd ben ik uitgesproken artistiek bezig : Ik dans (klassiek ballet) en ik speel muziek (viool). Mijn muzikale leven is reeds 30 jaar jong, maar toch doe ik nù pas mijn eindexamen viool. Het is een levendige droom, om ooit eens aan het Driekoningenzingen in Frans-Vlaanderen deel te nemen ! Ik deed dit reeds in het Noord-Brabantse Nuenen, maar door tweespalt in de groep werd de sfeer onhoudbaar. Ik hoop van deze taak weer herop te nemen in de Franse Westhoek. Suggesties zijn absoluut welkom desbetreffend ! Cool

Junder WESTVLOAMING. sunny
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hallo iedereen ! Empty Re: Hallo iedereen !

Bericht  Bissezeele za apr 10, 2010 10:12 am

Westvloaming schreef:
Het is eigenlijk de film 'Bienvenue chez les Ch'tis', die bij mij die aandacht voor dit stukje - verloren - Vlaanderen opnieuw verscherpt heeft. Zeker aangezien de film in Bergues of Sint-Winoksbergen opgenomen werd. En hier stoot ik meteen op een gevoelige kwestie, namelijk dat Bergues afgeschilderd wordt als een plek waar Ch'ti gesproken zou worden en het Frans-Vlaamse dialect onder de mat geveegd wordt.

Ik merk hierbij graag het volgende op : Het is inderdaad een heel jammerlijke fout die Dany Boon gemaakt heeft, maar toch : Het heeft de streek hoe dan ook weer op de kaart gezet en zelfs de problematiek van de bedreigde streekta(a)l(en) in gans het Noorderdepartement opnieuw onder de aandacht gebracht.
Je bent helaas te optimistisch. De taalproblematiek wordt niet onder de aandacht gebracht.
Gezien vanuit Rijsel bestaat het Frans-Vlaams niet (...), dus vanuit Kamerijk of Maubeuge... Crying or Very sad
Er is geen bedreigde streektaal in het Noorderdepartement want het hele noorden is voortaan ch'ti.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hallo iedereen ! Empty Re: Hallo iedereen !

Bericht  Linkadoor za apr 10, 2010 7:25 pm

Bissezeele schreef:Er is geen bedreigde streektaal in het Noorderdepartement want het hele noorden is voortaan ch'ti.

Is het ch'ti dan ook niet bedreigd? En daarmee bedoel ik het echte Picardisch, niet het Frans met af en toe een 'biloute' erin gesmeten van de heer Boon.

Linkadoor

Aantal berichten : 59
Registration date : 26-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hallo iedereen ! Empty Re: Hallo iedereen !

Bericht  Bissezeele zo apr 11, 2010 8:43 am

Heel relevante opmerking kameraad ! Very Happy

Daarom is er op dit forum een topic getiteld :

"de Picardische cultuur wordt bedreigd door de ch'ti storm" Twisted Evil

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/de-toekomst-van-frans-vlaanderen-f4/de-picardische-cultuur-wordt-beschadigd-door-de-ch-ti-storm-t231.htm
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hallo iedereen ! Empty Re: Hallo iedereen !

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum