Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Een nieuw licht op de vroegmiddeleeuwse plaats Dorestad

2 plaatsers

Ga naar beneden

Een nieuw licht op de vroegmiddeleeuwse plaats Dorestad Empty Een nieuw licht op de vroegmiddeleeuwse plaats Dorestad

Bericht  Sander za aug 28, 2010 11:22 am

Hallo geachte Bissezele,

Als bewonderaar van de schoonheid, en natuurlijk nieuwsgierig naar de architectuur, streek en geschiedenis van Frans-Vlaanderen, ben ik vaak op jouw boeiende blogs gestoten. Ik ben fier dat ik mijn taal met U kan delen!
Ik ben zelf van Turnhout (een klein stadje in Brabant (prov. Antwerpen)

Maar snel ter zake want ik heb iets belangrijk mede te delen: Zoals jij vermoedelijk wel weet is de plaat Dorestad een belangrijke vroegmiddeleeuwse stad (Periode 900 na Chr.). Die vooral terugkomt in kerkelijke berichtgeving. Zo zou Dorestad wel een kleine tiental keer platgebrand geweest zijn door de heidense noormannen. Wat terzijde waarschijnlijk een schromelijke overdrijving was. Volgens onze geschiedschrijving de laatste maal en definitief in 863 na Chr. De stad is verder in onze geschiedenis altijd gelokaliseerd bij Utrecht (huidig Nederland) nl. wijk bij duurstede

Maar de volgende text is hierin in van groot belang omdat de locatie van Dorestad bepaald wordt. In deze akte uit 893 wordt eveneens de reeds vroeger verleende tolvrijheid voor Dorestad bevestigd.

Tekst over de immuniteit van de kerk van Vetus Trajectum.
898: "Koning Zwentibold bevestigt op verzoek van Odilbald, bisschop van Vetus Trajectum, de immuniteit van de kerk, eerder verleend door Lodewijk de Vrome, zijn vader Karel de Grote en diens grootvader Pepijn, ook voor de oevers van Dorestad. De bisschop verzoekt dat deze wet die voor Dorestad geldt, ook toegekend wordt voor andere plaatsen in het bisdom, namelijk te Daventre en te Tiale. De koning heeft het toegekend aan iedereen die woont in Dorestad binnen de parochie van St.Martin of die er per boot aankomen, alsook voor Daventre en Tiale en alle overige plaatsen en bezittingen van het bisdom."
Bron: MGH, Diplomata regum Germaniae ex stirpe Karolinorum, IV, p.9. 

(Koning Zwentibold was heerser van Lotharingen)

Nu wil ik tot mijn punt komen: De plaats Dorestad licht niet in Wijk bij duurstede, maar in Audricque (Ouderwijk!).

In Dorestad wordt de parochie van St.Martin genoemd. In de latijnse tekst staat letterlijk [sicut in Dorostadio in terris sancti Martini residentibus]. Wijk bij Duurstede heeft nooit een St.Martinuskerk of -parochie gehad. De parochie in Wijk bij Duurstede had als patroonheilige Johannes de Doper. Daarentegen bestaat in Audruicq nog steeds "La Paroisse Saint Martin en Pays de Audruicq" en een "Eglise Saint Martin d'Audruicq"

Daventre is Desvres bij Boulogne!, Tiale is Tilques bij St.Omer!

Bissezele,
Uw geboortegrond zit bomvol geschiedenis van de Nederlanden!
Ps: ik reproduceerde deze text enkel en belichtte de hoogtepunten, als je er meer over wil weten ga dan zeker naar http://web.inter.nl.net/hcc/Gbm.Delahaye/dorestad.htm


Laatst aangepast door Sander op vr okt 08, 2010 8:18 pm; in totaal 1 keer bewerkt

Sander

Aantal berichten : 9
Leeftijd : 46
Woonplaats : Turnhout
Registration date : 28-08-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuw licht op de vroegmiddeleeuwse plaats Dorestad Empty Re: Een nieuw licht op de vroegmiddeleeuwse plaats Dorestad

Bericht  Bissezeele za aug 28, 2010 12:14 pm

Welkom Sander !

Bedankt voor je belangstelling voor Vlaanderen in Frankrijk.

Er is al een klein topic over Delahaye op ons forum :

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/de-geschiedenis-van-frans-vlaanderen-f17/albert-delahaye-t81.htm

Bij ons is Jacques Fermaut (Bierne) de deskundiger van het werk van Delahaye. Verder weet ik niets. Ik heb niets gelezen van Delahaye. Ik heb dus geen mening over zijn theorieën.

Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum