Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Steenvoorde familiegeschiedenis

2 plaatsers

Ga naar beneden

Steenvoorde familiegeschiedenis Empty Steenvoorde familiegeschiedenis

Bericht  rico ma sep 19, 2011 2:54 pm

Mijn naam is Riekel Mazereeuw, ik woon in Ermelo, Nederland.

Frans-Vlaanderen is voor mij interessant vanwege m'n familiegeschiedenis. Het zou namelijk kunnen dat de oorsprong van mijn familie in Steenvoorde of omgeving ligt.

Zowel van de Franse Mazereeuwen (Steenvoorde) als de Nederlandse (West-Friesland) zijn genealogieën beschikbaar die teruggaan tot begin 17e eeuw (doopboeken). Om uit te vinden of er inderdaad een link is tussen de families, zijn echter oudere bronnen nodig.
En die heb ik tot nu toe niet kunnen vinden.

Op deze site vond ik een artikel over Steenvoorde en de beeldenstorm. Nu schijnt er een lijst te zijn met namen van mensen die na de beeldenstorm uit Steenvoorde zijn gevlucht. Mogelijk zat mijn verre voorvader daartussen.

Ik hoop dus dat iemand mij verder kan helpen.

rico

Aantal berichten : 4
Registration date : 19-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Steenvoorde familiegeschiedenis Empty Re: Steenvoorde familiegeschiedenis

Bericht  Polder ma sep 19, 2011 6:13 pm

rico schreef:Ik hoop dus dat iemand mij verder kan helpen.
Welkom op het forum.
Misschien is het niet direct de publicatie die u zoekt, maar vermoedelijk is volgende reeks artikels nuttig voor u:
Bekouw, J.H., `De emigratie uit Belle, Poperingen en Hondschooten tijdens de Spaanse overheersing', een serie artikelen in: Jaarboek Centraal Bureau voor Genealogie, 1953 e.v.
Op andere plaatsen staat de datum van 1952 in de referentie en vermoedelijk waren er ook herdrukken want de universiteit van Leiden spreekt dan weer over: De emigratie uit Belle, Poperinge en Hondschoote tijdens de Spaanse overheersing / J.H. Bekouw. In: Jaarboek van het Centraal Bureau voor Genealogie, ISSN 1385-4984: vol. 17 (1963), pag. 201-222.
Volgens het centraal Bureau voor genealogie is het boek te raadplegen in de leeszaal in Den Haag...
Vermits heel wat babysites en sites die zich bezighouden met doopnamen naar het artikel verwijzen, kan men vermoeden dat er ook een namenregister zal in voorkomen.
Polder
Polder

Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09

Steenvoorde familiegeschiedenis Empty Bedankje

Bericht  rico di sep 20, 2011 8:20 am

Dank u. Ik zal het artikel bestellen.

Vriendelijke groet, Riekel Mazereeuw

rico

Bericht  Polder di sep 20, 2011 9:00 am

In het tijdschrift HOLLAND, 39ste jaargang 2007 nr 3 op pagina 148 heb ik meerdere referenties gevonden die een verklaring kunnen bieden voor de schijnbare tegenstellingen:
J.H. Bekouw, ‘De emigratie uit Belle, Poperingen en Hondschoote tijdens de Spaanse overheersing’, Jaarboek van het Centraal Bureau voor Genealogie 7 (1953) 99-138; idem in Jaarboek van het Centraal Bureau voor Genealogie 8 (1954) 65-128; idem in Jaarboek van het Centraal Bureau voor Genealogie 11 (1957) 169-198; idem in Jaarboek van het Centraal Bureau voor Genealogie 14 (1960) 88-110; idem in Jaarboek van het Centraal Bureau voor Genealogie 17 (1963) 201-222.
Polder
Polder

Steenvoorde familiegeschiedenis Empty antwoord

Bericht  rico za okt 08, 2011 8:28 am

Hallo,

Het blijkt dat het artikel verdeeld is over meerdere jaargangen van het jaarboek.
Dit jaar is een dvd verschenen met alle jaarboeken van het CBG.
De besteladministratie van het CBG heeft momenteel een computerprobleem, dus ik heb geen idee wanneer de dvd arriveert.

Als u interesse heeft, zal ik u t.z.t. een overzicht sturen.

Mocht u eventueel een naam hebben, dan is daar ook makkelijk naar te zoeken.

Vriendelijke groet, Rico Mazereeuw

rico

Bericht  Polder ma okt 17, 2011 8:21 am

Misschien kan ook volgende publicatie zoekwegen openen inzake de emigratie uit Steenvoorde. Leiden als middelpunt van een Westeuropees textiel-migratiesysteem, 1586-1650. Zoals blijkt uit de kaart op pagina 147 waren er tussen 1586 en 1595 niet minder dan 21 inwoners afkomstig uit Steenvoorde die gehuwd zijn in Leiden. In de voetnoot op de eerste bladzijde van het artikel staat beschreven hoe de auteur aan zijn onderzoeksgegevens kwam.
Polder
Polder

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: