Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ik stel me voor

2 plaatsers

Ga naar beneden

Ik stel me voor Empty Ik stel me voor

Bericht  samhurulean ma feb 09, 2015 1:45 pm

Beste forumleden van Frans-Vlaanderen in het Nederlands,

Mijn naam is Sam Hurulean, een derde jaars studente aan University College Roosevelt, en woonachtig in Middelburg (maar oorspronkelijk kom ik van Nijmegen). Recentelijk werd mij dit forum aangeraden door iemand uit het netwerk van een van mijn informanten die ik heb ontmoet (in Wervik) tijdens onderzoek voor mijn bachelor scriptie. Al eerder deed ik onderzoek in Zeeuws-Vlaanderen naar regionale identiteit en grensoverschrijdende interacties, maar voor mijn bachelor scriptie besloot ik de grens wat te verleggen en mijn focus te richten op Frans-Vlaanderen. Al gauw kwam ik er achter dat men hier in Nederland vrij onbewust is over de geschiedenis van Frans-Vlaanderen, en vond dit - onder andere om deze reden - een erg interessante kwestie om over te schrijven.
Momenteel ben ik vooral opzoek naar mensen die bereid zijn met mij te praten over het leven in Frans-Vlaanderen (heden en verleden), de talenkwestie, en de herleving van de Vlaamse identiteit. De voorkeur zal vooral uit gaan naar gesprekken over Skype, maar gezien dit niet altijd mogelijk is ben ik tevens opzoek naar een datum om af te reizen naar Frans-Vlaanderen. Daarnaast stel ik uiteraard ook al uw input op prijs hier op dit forum, alle informatie is welkom.

Met vriendelijke groet,

Sam Hurulean
samhurulean
samhurulean

Aantal berichten : 22
Leeftijd : 31
Woonplaats : Boedapest
Registration date : 09-02-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik stel me voor Empty Re: Ik stel me voor

Bericht  cornelis ma feb 09, 2015 2:45 pm

Beste Sam,

Welkom op dit forum !

Een tip :
Het communicatiemiddel voor het Vlaams is (was) 'Radio Uylenspiegel' uit Cassel...de vrije radio voor Frans-Vlaanderen.
Deze radio is (was) getuige dat de volkstaal meer gesproken werd dan men dacht en dat de mensen er meer belangstelling voor hadden dan verwacht. 
  
Vanaf 1986 zijn de programma's drietalig : Frans, Vlaams en Nederlands.

Vooral in de beginjaren, de jaren '80 waren er waardevolle uitzendingen met o.m. soms onbekende Vlaamse volksliederen uit de Westhoek, interviews met Vlaams sprekende ambachtslui, boerenarbeiders of hoppe-plukkers van vroeger.  Ik hoop dat dit verzamelde taalpatrimonium niet verloren is gegaan; het kan misschien nog opgevraagd worden bij 'Radio Uylenspiegel'...een onontgonnen gebied voor studenten-speurders.
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik stel me voor Empty Re: Ik stel me voor

Bericht  samhurulean ma feb 09, 2015 8:12 pm

Beste Cornelis,

Hartelijk dank voor uw reactie en uw tip! Ik ga zeer zeker kijken of ik dit terug kan vinden, en zal hoogstwaarschijnlijk in maart een bezoek brengen aan Frans-Vlaanderen om plaatselijk onderzoek te kunnen doen en met enkele mensen te spreken. Wellicht dat de - tegen die tijd - verworven informatie over Radio Uylenspiegel mij erbij zal helpen! Maar de interviews die destijds zijn afgenomen zullen vast en zeker al een toevoegende waarde aan de scriptie hebben!
samhurulean
samhurulean

Aantal berichten : 22
Leeftijd : 31
Woonplaats : Boedapest
Registration date : 09-02-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik stel me voor Empty Re: Ik stel me voor

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum