Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Master thesis/Mémoire de maîtrise over Frans-Vlaanderen

2 plaatsers

Ga naar beneden

Master thesis/Mémoire de maîtrise over Frans-Vlaanderen Empty Master thesis/Mémoire de maîtrise over Frans-Vlaanderen

Bericht  samhurulean wo okt 07, 2015 8:10 am

Beste allemaal,

Al eerder schreef ik in de rubriek 'stel je voor' een stukje over wie ik ben en wat ik doe. Mijn naam is Sam Hurulean, ik ben geboren in Nijmegen (Nederland) maar momenteel in verband met mijn studie woonachtig in Boedapest, Hongerije. Tijdens mijn voorgaande studie deed ik uit interesse onderzoek naar Frans-Vlaanderen, dit forum werd mij destijds aangeraden door iemand uit het netwerk van een van mijn informanten die ik heb ontmoet (in Wervik).
Het forum Frans-Vlaanderen in het Nederlands is rijk aan bronnen voor mijn onderzoek, het is erg actueel en het is duidelijk dat men hier beschikt over ontzettend veel kennis over de context van de regio. Aangezien ik uiteraard over heel wat minder kennis beschik dan dat u allen doet, heb ik het volgende verzoek:

  • Mocht u beschikken over digitale schriftelijke bronnen, en bent u bereid deze te delen, dan hoor ik dat graag


  • Mocht u beschikken over digitale audio-visuele bronnen (film, geluidsfragmenten, foto's), en bent u bereid deze te delen, dan hoor ik dat graag


  • Mocht u uw persoonlijke verhalen of uw kennis met mij willen delen dan hoor ik dit graag, ik zal in de toekomst enkele bezoeken brengen aan Frans-Vlaanderen (zowel van korte als lange duur)


  • Mocht u weten van Frans-Vlaamse evenementen, geschiedenis, prominente personen, die ik absoluut niet over het hoofd mag zien, dan hoor ik dit graag


In het geval dat u enkele vragen of opmerkingen heeft kunt u mij altijd benaderen via dit forum of door een e-mail te sturen naar samhurulean@outlook.com. Mocht u verder nieuwsgierig zijn naar het voorgaande onderzoek, mijn studie, of iets anders, vraag het me gerust Smile
Ik hoor graag van u!

Met vriendelijke groet,

Sam Hurulean
samhurulean
samhurulean

Aantal berichten : 22
Leeftijd : 31
Woonplaats : Boedapest
Registration date : 09-02-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Master thesis/Mémoire de maîtrise over Frans-Vlaanderen Empty Re: Master thesis/Mémoire de maîtrise over Frans-Vlaanderen

Bericht  cornelis wo okt 07, 2015 11:51 am

Het is niet duidelijk waar je onderzoek specifiek over gaat.

Ik denk dat je een meer specifieke vraag moet stellen : politiek, economisch, cultureel, sociaal...
Staat de mens centraal in je onderzoek ? Indien ja, dan is het noodzakelijk om persoonlijk contact te leggen,
veel vragen te stellen, observeren en tijd door te brengen in de streek tussen de mensen die er wonen en ook gesprekken aan gaan met sleutelpersonen in alle respect en vooral begrip tonen.

Het is zoals met de oude streektaal in Frans-Vlaanderen : Ik constateer dat die er nog is als men geduldig en vertrouwelijk contact zoekt, zonder de houding van een vreemdeling aan te nemen of zich tegenover de eenvoudige streekbewoners als een gewichtig persoon voor te doen.
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Master thesis/Mémoire de maîtrise over Frans-Vlaanderen Empty Re: Master thesis/Mémoire de maîtrise over Frans-Vlaanderen

Bericht  samhurulean wo okt 07, 2015 2:35 pm

Beste Cornelis,

Bedankt voor uw antwoord, uiteraard zijn uw punten terecht en begrijpelijk. Wellicht had ik moeten vermelden dat mijn onderzoek antropologisch is, ik heb dus geen hypothese waar vanuit ik tewerk ga, geen assumpties of een doel voor ogen dat ik bereiken wil. De invulling van mijn onderzoek hangt af van wat ik te horen krijg van mijn informanten, wat in het leven van mijn informanten speelt en wat voor hen van belang is.
Mijn interesse ligt bij de opleving van de Frans-Vlaamse identiteit. In het onderzoek dat ik al verrichte keek ik naar hoe de Frans-Vlaming wordt neergezet in de media of in de vergetelheid wordt gedreven (door bijvoorbeeld Bienvenue Chez les Ch'tis). Verder hoop ik meer te weten te komen over grensoverschrijdende interacties met Belgisch Vlaanderen, de Reuzenfeesten, maar ook of de Vlaamse identiteit tegenwoordig een politiek aspect heeft.
De mens staat inderdaad centraal in mijn onderzoek, onderzoeken in de Westhoek regio met betrekking tot politiek en economie zijn veelal gebaseerd op statistieken die vaak een scheef beeld van de waarheid geven kunnen, ik zou graag van mensen horen wat voor hen de realiteit is. Ik neem uw advies daarom ook zeker ten harte.
samhurulean
samhurulean

Aantal berichten : 22
Leeftijd : 31
Woonplaats : Boedapest
Registration date : 09-02-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Master thesis/Mémoire de maîtrise over Frans-Vlaanderen Empty Re: Master thesis/Mémoire de maîtrise over Frans-Vlaanderen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum