APNES - Association des Professeurs de Néerlandais de l'Enseignement Secondaire du Nord de la France
2 plaatsers
Pagina 1 van 1
APNES - Association des Professeurs de Néerlandais de l'Enseignement Secondaire du Nord de la France
Op de webstek Vlaanderen.be (in 2004) :
Hebben ze nog een webstek ?
Wat is de "APNES"?
APNES staat voor: Vereniging van Docenten Nederlands van het Middelbaar Onderwijs in Frankrijk (Association des Professeurs de Néerlandais de l'Enseignement Secondaire du Nord de la France). Het is een nog jonge vereniging die op 5 april vorig jaar is opgericht door docenten die op middelbare scholen in Noord-Frankrijk Nederlands geven. De vereniging zetelt in de school Paul Hazard te Armentières, maar haar vergaderingen vinden uit praktische overwegingen veelal plaats in het Huis van het Nederlands (la Maison du Néerlandais) in Bailleul.
De vereniging heeft zich tot doel gesteld om het Nederlands - een vak dat op zo'n 50-tal middelbare scholen in Frankrijk wordt aangeboden - bij een breder publiek onder de aandacht te brengen, een netwerk op te bouwen voor het uitwisselen van didactisch materiaal, internationale uitwisselingen tussen scholen uit Frankrijk en het Nederlandse taalgebied te ondersteunen, en een aanspreekpunt te vormen voor de diverse Franse en Europese (overheids)instanties.
(...) De APNES is vastbesloten om haar projecten (zoals schrijfwedstrijden) jaarlijks te herhalen, zodat de leerlingen op een uitdagende manier kunnen blijven proeven van de Nederlandstalige cultuur. De vereniging zou graag nog meer doen om het Nederlands in het middelbaar onderwijs in Frankrijk te stimuleren, zoals het uitgeven van een brochure over de situatie van het Nederlands of het op poten zetten en beheren van een interactieve website.
Zetel: (Lycée Paul Hazard) -1 rue Paul Hazard - 59280 ARMENTIERES
Meer weten : http://www.ond.vlaanderen.be/NIEUWS/archief/2004/2004/0507_apnes.htmAPNES staat voor: Vereniging van Docenten Nederlands van het Middelbaar Onderwijs in Frankrijk (Association des Professeurs de Néerlandais de l'Enseignement Secondaire du Nord de la France). Het is een nog jonge vereniging die op 5 april vorig jaar is opgericht door docenten die op middelbare scholen in Noord-Frankrijk Nederlands geven. De vereniging zetelt in de school Paul Hazard te Armentières, maar haar vergaderingen vinden uit praktische overwegingen veelal plaats in het Huis van het Nederlands (la Maison du Néerlandais) in Bailleul.
De vereniging heeft zich tot doel gesteld om het Nederlands - een vak dat op zo'n 50-tal middelbare scholen in Frankrijk wordt aangeboden - bij een breder publiek onder de aandacht te brengen, een netwerk op te bouwen voor het uitwisselen van didactisch materiaal, internationale uitwisselingen tussen scholen uit Frankrijk en het Nederlandse taalgebied te ondersteunen, en een aanspreekpunt te vormen voor de diverse Franse en Europese (overheids)instanties.
(...) De APNES is vastbesloten om haar projecten (zoals schrijfwedstrijden) jaarlijks te herhalen, zodat de leerlingen op een uitdagende manier kunnen blijven proeven van de Nederlandstalige cultuur. De vereniging zou graag nog meer doen om het Nederlands in het middelbaar onderwijs in Frankrijk te stimuleren, zoals het uitgeven van een brochure over de situatie van het Nederlands of het op poten zetten en beheren van een interactieve website.
Zetel: (Lycée Paul Hazard) -1 rue Paul Hazard - 59280 ARMENTIERES
Hebben ze nog een webstek ?
Laatst aangepast door Bissezeele op za sep 01, 2012 3:16 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: APNES - Association des Professeurs de Néerlandais de l'Enseignement Secondaire du Nord de la France
.
Laatst aangepast door Bissezeele op do jun 13, 2013 10:21 am; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Association des Professeurs du Neerlandais
In Noordrijn-Westfalen bedraagt het aantal leerlingen in het middelbaar onderwijs 21000.Frankrijk blijft dus duidelijk achter.
De laatste jaren is er ook geen concours gehouden voor het CAPES du Neerlandais.
De laatste jaren is er ook geen concours gehouden voor het CAPES du Neerlandais.
daddie- Aantal berichten : 116
Registration date : 03-05-09
Re: APNES - Association des Professeurs de Néerlandais de l'Enseignement Secondaire du Nord de la France
In la voix du nord van Rijsel :
woensdag 04.11.2009
woensdag 04.11.2009
De leraars klagen het gebrek aan middelen aan
Nederlands leren betekent voor de leerlingen een niet verwaarloosbare troef inzake tewerkstelling. Nochtans klagen de leraars de gebrekkige onderwijsvoorwaarden aan.
Door E. Skryzpzak
15 leerlingen van de 6de en de 5de, hebben hun ogen gericht op een tekening die zij elk om beurt moeten becommentariëren. "We beginnen ermee de beschrijving van het beeld te bewerken, want het doel, voor hen, is te communiceren", zegt Julie Bondue, leerkracht nederlands aan het College Mendès France " Het moeilijkste is het accent, daarom doen we veel mondelinge oefeningen. Maar diegenen die Duits of Engels hebben geleerd hebben minder problemen", vervolgt ze.
Een uitdaging die meer en meer mensen aannemen. De cijfers verstrekt door de Academische inspectie spreken voor zich :er waren in 2008, bijna 5000 leerlingen van lagere scholen van het Noorden en 1258 collegeleerlingen die Nederlands begonnen te leren. "Toen ik 10 jaar geleden begon, was het in Komen, in een lagere school. Vandaag is er overal vraag !" stelt de leerkracht vast. Een fenomeen dat te verklaren is doordat de studie in het algemeen leidt tot een job.
"De jobaanbiedingen zijn belangrijker voor diegenen die Nederlands beheersen, zoals in Kortijk of in Gent, en de salarissen zijn hoger. preciseert de leerkracht. Basisnederlands kennen volstaat voor een bedrijf om u in dienst te nemen, met name in de transportbedrijven, de horeca en de manuele beroepen. En dit vergemakkelijkt de zoektocht naar een zomerjob. "Een kans waarvan elk jaar een handvol leerlingen van de derde van het college - gelegen op 200 meter van Moeskroen - profiteren. "Wij moedigen hen aan om hun bedrijfsstage in België te doen" zegt Dominique Lantiez, de directrice van de instelling, met enthousiasme.
Een dynamiek die, volgens het leerkrachtenkorps, meer en meer stoot op een gebrek aan middelen. "We zijn met drie leerkrachten in Tourcoing die heen ne weer pendelen tussen scholen, colleges en lycea. We doen links en rechts uren want er is geen aanwerving, leerkrachten kosten teveel" klaagt de leerkracht die sinds 5 jaar pendelt tussen Tourcoing en Neuville-en-Ferrain.
Ruben't Groen, leerkracht Nederlands
en voorzitter van APNES, maakt zich zorgen
over het onderwijs van het Nederlands.
Een mening die wordt gedeeld door haar collega Ruben in 't Groen, al 10 jaar leraar aan het Gambetta-lyceum in Tourcoing en voorzitter van de Vereniging van leerkrachten Nederlands in het middelbaar onderwijs (APNES) in het Noorden van Frankrijk. Als oorzaak ziet hij het gebrek aan coördinatie en "verhoogde begrotingsdruk" waaronder de minder verspreide vakken lijden. Gevolg : " Er zijn minder titularissen en meer vacante plaatsen. Men dwingt de leerkrachten dus om bijkomende uren te presteren. Men zet ons het mes op de keel!
"Hij vreest voor het voortbestaan van de lessen. Veel collega's zijn niet van plan om hun loopbaan te beëindigen als leerkracht Nederlands". En hij voegt eraan toe, "Wanneer een leerkracht vertrekt, istort het geheel in!"
"Een realiteit die Mme Weiltze, adjunct inspectrice van de academie, bevoegd voor het talendossier nuanceert :"Er zijn zeker budgettaire beperkingen. Maar we kunnen geen plaats openstellen als we niet zeker zijn dat een stabiel aantal leerlingen de optie zullen blijven volgen.
"Hoe dan ook, wijst ze er op dat "alle leerlingen die bezig zijn met het aanleren van een levende taal, in casu het Nederlands, daarmee kunnen doorgaan". Evenwel, ook al is de continuïtiet verzekerd van het lager onderwijs naar het college, dit is niet altijd het geval bij het begin van het lyceum."
Veel afdelingen bac pro hebben geen tweede taal, wat de leerlingen verplicht om die taal te laten vallen of om van instelling te veranderen. " Wat dit punt betreft, bekent de inspectie dat er wordt aan gedacht om een optie Nederlands te creëren in bepaalde beroepslycea en om van dichtbij de betrokken beroepssectoren te bestuderen en te evalueren."
Bron : http://www.lavoixdunord.fr/Locales/Metropole_Lilloise/actualite/Secteur_Metropole_Lilloise/2009/11/04/article_les-professeurs-de-neerlandais-denoncent.shtml
Door E. Skryzpzak
15 leerlingen van de 6de en de 5de, hebben hun ogen gericht op een tekening die zij elk om beurt moeten becommentariëren. "We beginnen ermee de beschrijving van het beeld te bewerken, want het doel, voor hen, is te communiceren", zegt Julie Bondue, leerkracht nederlands aan het College Mendès France " Het moeilijkste is het accent, daarom doen we veel mondelinge oefeningen. Maar diegenen die Duits of Engels hebben geleerd hebben minder problemen", vervolgt ze.
Een uitdaging die meer en meer mensen aannemen. De cijfers verstrekt door de Academische inspectie spreken voor zich :er waren in 2008, bijna 5000 leerlingen van lagere scholen van het Noorden en 1258 collegeleerlingen die Nederlands begonnen te leren. "Toen ik 10 jaar geleden begon, was het in Komen, in een lagere school. Vandaag is er overal vraag !" stelt de leerkracht vast. Een fenomeen dat te verklaren is doordat de studie in het algemeen leidt tot een job.
"De jobaanbiedingen zijn belangrijker voor diegenen die Nederlands beheersen, zoals in Kortijk of in Gent, en de salarissen zijn hoger. preciseert de leerkracht. Basisnederlands kennen volstaat voor een bedrijf om u in dienst te nemen, met name in de transportbedrijven, de horeca en de manuele beroepen. En dit vergemakkelijkt de zoektocht naar een zomerjob. "Een kans waarvan elk jaar een handvol leerlingen van de derde van het college - gelegen op 200 meter van Moeskroen - profiteren. "Wij moedigen hen aan om hun bedrijfsstage in België te doen" zegt Dominique Lantiez, de directrice van de instelling, met enthousiasme.
Een dynamiek die, volgens het leerkrachtenkorps, meer en meer stoot op een gebrek aan middelen. "We zijn met drie leerkrachten in Tourcoing die heen ne weer pendelen tussen scholen, colleges en lycea. We doen links en rechts uren want er is geen aanwerving, leerkrachten kosten teveel" klaagt de leerkracht die sinds 5 jaar pendelt tussen Tourcoing en Neuville-en-Ferrain.
Ruben't Groen, leerkracht Nederlands
en voorzitter van APNES, maakt zich zorgen
over het onderwijs van het Nederlands.
Een mening die wordt gedeeld door haar collega Ruben in 't Groen, al 10 jaar leraar aan het Gambetta-lyceum in Tourcoing en voorzitter van de Vereniging van leerkrachten Nederlands in het middelbaar onderwijs (APNES) in het Noorden van Frankrijk. Als oorzaak ziet hij het gebrek aan coördinatie en "verhoogde begrotingsdruk" waaronder de minder verspreide vakken lijden. Gevolg : " Er zijn minder titularissen en meer vacante plaatsen. Men dwingt de leerkrachten dus om bijkomende uren te presteren. Men zet ons het mes op de keel!
"Hij vreest voor het voortbestaan van de lessen. Veel collega's zijn niet van plan om hun loopbaan te beëindigen als leerkracht Nederlands". En hij voegt eraan toe, "Wanneer een leerkracht vertrekt, istort het geheel in!"
"Een realiteit die Mme Weiltze, adjunct inspectrice van de academie, bevoegd voor het talendossier nuanceert :"Er zijn zeker budgettaire beperkingen. Maar we kunnen geen plaats openstellen als we niet zeker zijn dat een stabiel aantal leerlingen de optie zullen blijven volgen.
"Hoe dan ook, wijst ze er op dat "alle leerlingen die bezig zijn met het aanleren van een levende taal, in casu het Nederlands, daarmee kunnen doorgaan". Evenwel, ook al is de continuïtiet verzekerd van het lager onderwijs naar het college, dit is niet altijd het geval bij het begin van het lyceum."
Veel afdelingen bac pro hebben geen tweede taal, wat de leerlingen verplicht om die taal te laten vallen of om van instelling te veranderen. " Wat dit punt betreft, bekent de inspectie dat er wordt aan gedacht om een optie Nederlands te creëren in bepaalde beroepslycea en om van dichtbij de betrokken beroepssectoren te bestuderen en te evalueren."
Bron : http://www.lavoixdunord.fr/Locales/Metropole_Lilloise/actualite/Secteur_Metropole_Lilloise/2009/11/04/article_les-professeurs-de-neerlandais-denoncent.shtml
Laatst aangepast door Bissezeele op di apr 21, 2015 12:53 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: APNES - Association des Professeurs de Néerlandais de l'Enseignement Secondaire du Nord de la France
In la voix du nord van Lomme-Lambersart van vrijdag 2 april 2010 :
| ONDERWIJS |
Vereniging APNES : 06 43 25 51 07
apnes@nervatuur.nl
bron : https://www.lavoixdunord.fr/Locales/Lomme_Lambersart/actualite/Lomme_Lambersart/2010/04/02/article_kinepolis-a-l-heure-neerlandaise.shtml
| ONDERWIJS |
Kinepolis in het Nederlands !
In de afgelopen jaren is het onderwijs van het Nederlands gedijd in de scholen van Noord-Frankrijk. Vierduizend kinderen leren de taal van onze buren in het basisonderwijs en 2 500 middelbare scholieren leren het Nederlands in meer dan 45 middelbare scholen als tweede of derde taal.
Sinds zes jaar organiseert de APNES (vereniging van de leraren Nederlands van het secundair onderwijs) elk jaar om de taal te bevorderen en te stimuleren een opstelwedstrijd waaraan enkele honderden middelbare scholieren deelnemen.
De proclamatie van de winnaars, door de jury onder voorzitterschap van Laurent-Philippe Réguer, inspecteur Nederlands, vond vorige week plaats in een zaal van Kinepolis Lomme (Rijsel) met meer dan 450 jongeren. De prijsuitreiking werd voorgezeten door Michèle Weltzer, adjunct-inspecteur-generaal, en werd gevolgd door de vertoning van een Nederlandstalige film, Ben X, van de Vlaamse regisseur Nic Balthazar, over het thema van pesten onder jongeren.
De leerlingen tijdens de film...
Ruben in Het Groen, voorzitter van de APNES, Franck Allacker, vice-voorzitter, en Anaclet Letissier, penningmeester, herhaalden ook het belang van de studie van de Nederlandse taal, gesproken door onze buren in België en Nederland, 22 miljoen mensen. Ze hebben de leerlingen verzocht om te doorzetten. "De Nederlandstalige landen zijn de eerste handelspartners van Noord-Frankrijk en de kennis van de taal is een belangrijke troef in het beroepsleven van jongeren van onze regio."
Het is ook een makkelijke taal om te leren en we moeten niet vergeten dat we een gemeenschappelijk cultureel en historisch erfgoed delen met onze buren.
A. VANSTEENKISTESinds zes jaar organiseert de APNES (vereniging van de leraren Nederlands van het secundair onderwijs) elk jaar om de taal te bevorderen en te stimuleren een opstelwedstrijd waaraan enkele honderden middelbare scholieren deelnemen.
De proclamatie van de winnaars, door de jury onder voorzitterschap van Laurent-Philippe Réguer, inspecteur Nederlands, vond vorige week plaats in een zaal van Kinepolis Lomme (Rijsel) met meer dan 450 jongeren. De prijsuitreiking werd voorgezeten door Michèle Weltzer, adjunct-inspecteur-generaal, en werd gevolgd door de vertoning van een Nederlandstalige film, Ben X, van de Vlaamse regisseur Nic Balthazar, over het thema van pesten onder jongeren.
De leerlingen tijdens de film...
Ruben in Het Groen, voorzitter van de APNES, Franck Allacker, vice-voorzitter, en Anaclet Letissier, penningmeester, herhaalden ook het belang van de studie van de Nederlandse taal, gesproken door onze buren in België en Nederland, 22 miljoen mensen. Ze hebben de leerlingen verzocht om te doorzetten. "De Nederlandstalige landen zijn de eerste handelspartners van Noord-Frankrijk en de kennis van de taal is een belangrijke troef in het beroepsleven van jongeren van onze regio."
Het is ook een makkelijke taal om te leren en we moeten niet vergeten dat we een gemeenschappelijk cultureel en historisch erfgoed delen met onze buren.
Vereniging APNES : 06 43 25 51 07
apnes@nervatuur.nl
bron : https://www.lavoixdunord.fr/Locales/Lomme_Lambersart/actualite/Lomme_Lambersart/2010/04/02/article_kinepolis-a-l-heure-neerlandaise.shtml
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: APNES - Association des Professeurs de Néerlandais de l'Enseignement Secondaire du Nord de la France
Hier is de website van de APNES (vereniging van docenten Nederlands van het middelbaar onderwijs):
http://apnesnl.free.fr/APNES/Accueil.html
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Soortgelijke onderwerpen
» capes de neerlandais.
» Hoe La voix du Nord de Ch'ti identiteit oplegt aan het hele noorden van Frankrijk, de Franse Westhoek inbegrepen.
» Het Nederlands in ons onderwijs systeem
» Het Huis van het Nederlands
» Hoe La voix du Nord de Ch'ti identiteit oplegt aan het hele noorden van Frankrijk, de Franse Westhoek inbegrepen.
» Het Nederlands in ons onderwijs systeem
» Het Huis van het Nederlands
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum