De Vlaamse vlag op de gemeentehuizen
+8
Ropie
Ernst Niessen
stropke
nonkelpalm
Admin
Reynaert
Stef
Bissezeele
12 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De toekomst van Frans-Vlaanderen :: De toekomst van Frans-Vlaanderen
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
De Vlaamse vlag op de gemeentehuizen
Waarschuwing:
De nadruk op symbolen zoals de Leeuw van Vlaanderen (op vlaggen, stickers, borden ...) of de naam 'Flandre', of het woord 'regionalist' moeten worden begrepen in hun Franse context.
Al deze symbolen en namen hebben niet dezelfde betekenis in Frankrijk en in België. Vandaar de vele misverstanden tussen Belgische Vlamingen en Frans-Vlamingen.
In Frans-Vlaanderen is een 'regionalist' een persoon die van het Vlaams erfgoed houdt.
In Frans-Vlaanderen betekent een sticker met de Vlaamse leeuw op een auto dat de eigenaar van de auto van het landelijke Frans-Vlaanderen houdt. Dit is gewoonweg een sympathiek symbool, iets natuurlijk, zonder politieke betekenis.
Al deze symbolen en namen hebben niet dezelfde betekenis in Frankrijk en in België. Vandaar de vele misverstanden tussen Belgische Vlamingen en Frans-Vlamingen.
In Frans-Vlaanderen is een 'regionalist' een persoon die van het Vlaams erfgoed houdt.
In Frans-Vlaanderen betekent een sticker met de Vlaamse leeuw op een auto dat de eigenaar van de auto van het landelijke Frans-Vlaanderen houdt. Dit is gewoonweg een sympathiek symbool, iets natuurlijk, zonder politieke betekenis.
Jullie hebben waarschijnlijk bemerkt dat Vlaamse vlaggen hangen op/voor onze Frans-Vlaamse gemeentehuizen.
We zullen proberen een uitvoerige lijst te invullen:
_ Arneke
_ Belle
_ Noordpene
_ Niepkerke
Andere gemeenten ?
Laatst aangepast door Bissezeele op di apr 23, 2013 7:24 pm; in totaal 4 keer bewerkt
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: De Vlaamse vlag op de gemeentehuizen
Tellen de metalen platen op het stadhuis van Dunkerque ook mee ?
Sinds een paar dagen hangt een Vlaamse Leeuw aan de gevel van het stadhuis van Kassel.
Veel Vlaamse vlaggen in DK vandaag:
- nabij de Leughenaer
- voorgevel stadhuis
- serieuze wimpel in het stadhuis
- nabij de Leughenaer
- voorgevel stadhuis
- serieuze wimpel in het stadhuis
Politieke fictie !
Overweg de hypothese dat belgische Vlaanderen onafhankelijk wordt, met de vlaamse leeuw als nationale vlag... Wat zal de franse staat doen ? Want onze eigen "vlaamse leeuwen" zullen dan de nationale vlaggen van een onafhankelijk naburig land zijn. Maar ze blijven onze historische en voorvaderlijke emblemen.
Zou de Staat de vlaamse leeuwen op openbare gebouwen in frans-Vlaanderen verbieden ? Dat zou coherent met het Franse jacobinse beleid schijnen. Maar dat zou ook een verontwaardiging tegen onze identiteit zijn.
Voor mij, zelfs in dit geval, zou het onvoorstelbaar zijn, dat we onze vlaamse leeuwen verlaten. En zeker zou ik protesteren, en meer dan ooit de vlaamse leeuw aan mijn venster hangen, of op mijn auto plakken...
Wat zouden jullie doen ? A.u.b herinneren jullie dat dit politieke fictie is, en geen debat over de gegrondheid of niet van de vlaamse onafhankelijkheid. Ik ben maar nieuwsgierig om te weten, wat jullie in zo'n geval zou doen.
Overweg de hypothese dat belgische Vlaanderen onafhankelijk wordt, met de vlaamse leeuw als nationale vlag... Wat zal de franse staat doen ? Want onze eigen "vlaamse leeuwen" zullen dan de nationale vlaggen van een onafhankelijk naburig land zijn. Maar ze blijven onze historische en voorvaderlijke emblemen.
Zou de Staat de vlaamse leeuwen op openbare gebouwen in frans-Vlaanderen verbieden ? Dat zou coherent met het Franse jacobinse beleid schijnen. Maar dat zou ook een verontwaardiging tegen onze identiteit zijn.
Voor mij, zelfs in dit geval, zou het onvoorstelbaar zijn, dat we onze vlaamse leeuwen verlaten. En zeker zou ik protesteren, en meer dan ooit de vlaamse leeuw aan mijn venster hangen, of op mijn auto plakken...
Wat zouden jullie doen ? A.u.b herinneren jullie dat dit politieke fictie is, en geen debat over de gegrondheid of niet van de vlaamse onafhankelijkheid. Ik ben maar nieuwsgierig om te weten, wat jullie in zo'n geval zou doen.
Reynaert- Aantal berichten : 21
Registration date : 03-03-08
Een interessante hypothese...
Nee, ik denk het niet. Het zou niet zo coherent zijn. De Vlaamse Leeuw is al de vlag van een bondsstaat - Belgisch Vlaanderen - die zijn eigen regering en parlement heeft...
En er zijn Belgische vlaggen overal in de Franse Westhoek. Die zijn toch de kleuren van een naburig land.
Voor elk gemeentehuis is er gewoonlijk 4 vlaggen (Frankrijk, Europese Unie, België, Vlaamse Leeuw).
Ik zou hetzelfde doen...maar het zal niet gebeuren.
Reynaert schreef:Wat zal de franse staat doen ? Want onze eigen "vlaamse leeuwen" zullen dan de nationale vlaggen van een onafhankelijk naburig land zijn. (...) Zou de Staat de vlaamse leeuwen op openbare gebouwen in frans-Vlaanderen verbieden ? Dat zou coherent met het Franse jacobinse beleid schijnen.
Nee, ik denk het niet. Het zou niet zo coherent zijn. De Vlaamse Leeuw is al de vlag van een bondsstaat - Belgisch Vlaanderen - die zijn eigen regering en parlement heeft...
En er zijn Belgische vlaggen overal in de Franse Westhoek. Die zijn toch de kleuren van een naburig land.
Voor elk gemeentehuis is er gewoonlijk 4 vlaggen (Frankrijk, Europese Unie, België, Vlaamse Leeuw).
Reynaert schreef: En zeker zou ik protesteren, en meer dan ooit de vlaamse leeuw aan mijn venster hangen, of op mijn auto plakken...
Wat zouden jullie doen ?
Ik zou hetzelfde doen...maar het zal niet gebeuren.
Er zijn eigenlijk twee andere gevaren :
_ gemeenten 'vergeten' de Vlaamse Vlag want de Vlaamse identiteit van de streek heel kwetsbaar wordt...
_ om politiek correct te zijn, gemeenten - die vergeten dat het Vlaamse problematiek in F-VL en B-VL helemaal anders is sinds 330 jaar - nemen de Vlaamse vlaggen af wegens de communautaire problemen in België (vooral in het geval van de splitsing van België)...
_ gemeenten 'vergeten' de Vlaamse Vlag want de Vlaamse identiteit van de streek heel kwetsbaar wordt...
_ om politiek correct te zijn, gemeenten - die vergeten dat het Vlaamse problematiek in F-VL en B-VL helemaal anders is sinds 330 jaar - nemen de Vlaamse vlaggen af wegens de communautaire problemen in België (vooral in het geval van de splitsing van België)...
IK denk dat we moeten ons verder afvragen wat zouden de opvolgingen voor Frans-Vlaanderen als Belgische Vlaanderen onafhankelijk wordt en dat Wallonië Frankrijk wordt?
Ik denk dat Frans-Vlaanderen nog meer druk zou krijgen en jullie?
Ik denk dat Frans-Vlaanderen nog meer druk zou krijgen en jullie?
"F-VL nog meer druk zou krijgen"... Wat bedoel je ?
algemene verfransing denk ik , in andere woorden weg met het Vlaams
Voor het gemeentehuis van Noordpene :
Op het stadhuis van Kassel; de Vlaamse Leeuw en de Tibetaanse vlag
Een mooie combinatie van minderheidsculturen !!
...mais la comparaison s'arrête là...
Een mooie combinatie van minderheidsculturen !!
...mais la comparaison s'arrête là...
De Vlaamse vlag op de...bakkerij !
Op de bakkerij DECLERCQ in Arneke :
De Vlaamse vlag Place Jean Bart !
Twee (!) Vlaamse Leeuwen Jean Bart markt te Duinkerke...helaas zonder wind
Achter de grote markt : de Sint-Elooiskerk
Op de grote markt van Ekelsbeke :
De Vlaamse Leeuw op het huis van de Westhoek !
De Vlaamse Leeuw op het huis van de Westhoek !
Bissezele schreef:Op de bakkerij DECLERCQ in Arneke :
Maar dan ook cosequent zijn en er "bakkerij" opzetten.
stropke- Aantal berichten : 16
Registration date : 27-08-09
Vlaamse vlag aan het gemeentehuis van Duinkerke
Tijdens een mijn dagtrip naar Duinkerke vanuit mijn midweekse verblijf bij Sunparks in Oostduinkerke (West-Vlaanderen) zag ik dat vanuit de gevel van het gemeentehuis van Duinkerke vier vlaggen hingen:
- EU;
- Frankrijk;
- provincie Noord-Nauw van Kales (blauw-witte strepen) en
- Vlaanderen.
- EU;
- Frankrijk;
- provincie Noord-Nauw van Kales (blauw-witte strepen) en
- Vlaanderen.
Bissezele schreef:Twee (!) Vlaamse Leeuwen Jean Bart markt te Duinkerke...helaas zonder windAchter de grote markt : de Sint-Elooiskerk
Tijdens mijn bezoek aan Duinkerke op donderdag 6 augustus jl. zag ik dat op het Jean Bartplein slechts Franse vlaggen wapperden. Die twee Vlaamse vlaggen hingen er niet.
Juist ! De Vlaamse vlaggen zullen zeker terugkomen.
De Vlaamse vlag op een...hangar !
In de hoofdstraat van Noordpene :
.
Laatst aangepast door Bissezeele op wo feb 13, 2013 7:40 pm; in totaal 1 keer bewerkt
.
Laatst aangepast door Bissezeele op wo feb 13, 2013 7:40 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» De Vlaamse vlag op onze huizen hangen
» De Vlaamse Leeuw in onze winkels, bedrijven en in de openbare ruimte
» Ik hang de Vlaamse vlag aan mijn huis - Den draed
» Vlaamse herbergen en oude kroegen
» De Vlaamse Leeuw in onze winkels, bedrijven en in de openbare ruimte
» Ik hang de Vlaamse vlag aan mijn huis - Den draed
» Vlaamse herbergen en oude kroegen
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De toekomst van Frans-Vlaanderen :: De toekomst van Frans-Vlaanderen
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: