Nieuw forumlid
2 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Ik stel me voor :: Ik stel me voor
Pagina 1 van 1
Nieuw forumlid
Hallo,
Ik ben Hans uit Dinteloord, Nederland. Ik wist al een en ander over frans-vlaanderen, maar deze website is echt een schat aan informatie.
Waarschijnlijk zal ik hier meer lezen dan posten.
Aangezien mijn vrouw uit Brugge afkomstig is versta ik het west-vlaams goed en heb dus ook weinig moeite met het frans-vlaams. Mijn eigen dialect is overigens het zeeuws wat ook weer nauwe banden heeft met het west-vlaams.
Ik heb al eens een paar korte uitstapjes naar frans-vlaanderen gemaakt. Vorig jaar naar st winoksbergen en dit jaar een paar keer naar het strand van zuydcoote.
Ik ben Hans uit Dinteloord, Nederland. Ik wist al een en ander over frans-vlaanderen, maar deze website is echt een schat aan informatie.
Waarschijnlijk zal ik hier meer lezen dan posten.
Aangezien mijn vrouw uit Brugge afkomstig is versta ik het west-vlaams goed en heb dus ook weinig moeite met het frans-vlaams. Mijn eigen dialect is overigens het zeeuws wat ook weer nauwe banden heeft met het west-vlaams.
Ik heb al eens een paar korte uitstapjes naar frans-vlaanderen gemaakt. Vorig jaar naar st winoksbergen en dit jaar een paar keer naar het strand van zuydcoote.
hneel- Aantal berichten : 10
Registration date : 14-09-10
Re: Nieuw forumlid
Welkom !
Bebankt voor het compliment ("deze website is echt een schat aan informatie") !
Inderdaad lijkt het Zeuws aan het Frans-Vlaams...
Komt u uit Zeeuws-Vlaanderen ?
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Bissezeele schreef:Welkom !
Nee, ik kom van Schouwen-Duiveland.
Overigens is het zeeuwsvlaams min of meer een tussenvorm tussen het zeeuws en westvlaams. Zo herinner ik me een bruiloft in zeeuws-vlaanderen waar mijn vrouw opmerkte "ik hoor hier overal westvlaams om me heen". Ik antwoordde "goh, ik hoor juist overal zeeuws".
Daarmee kom ik eigenlijk op iets wat ik me al eerder heb afgevraagd. Op verschillende kaartjes zie ik dat het vlaams in frankrijk vroeger nog veel verder verbreid was. Je ziet het ook aan vele plaatsnamen, o.a. in de buurt van Calais/Kales. Wat ik me daarom afvraag: wat voor dialect had dat gebied vroeger? Was het iets eigens wat net zo verschilde van het westvlaams als het zeeuws nu? En is het vlaams van de westhoek dan ook een soort tussenvorm zoals het zeeuwsvlaams dat ook is?
hneel- Aantal berichten : 10
Registration date : 14-09-10
Daar vind je (hoop ik) de antwoorden aan je vragen (het artikel uit het boek "Het Nerderlands in Noord-Frankrijk" van Hugo Ryckeboer). Dit is het achtste bericht...
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/taal-f1/het-vlaamssprekende-gebied-van-frans-vlaanderen-t232-30.htm
Deze website heeft inderdaad een rijk inhoud...
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/taal-f1/het-vlaamssprekende-gebied-van-frans-vlaanderen-t232-30.htm
Deze website heeft inderdaad een rijk inhoud...
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Soortgelijke onderwerpen
» Ik ben nieuw maar voel me niet nieuw.
» Nieuw hier!
» Nieuw op deze "website"
» Hallo!! Nieuw op dit forum
» Nieuw in Frans-Vlaanderen
» Nieuw hier!
» Nieuw op deze "website"
» Hallo!! Nieuw op dit forum
» Nieuw in Frans-Vlaanderen
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Ik stel me voor :: Ik stel me voor
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: