Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nieuw forumlid

2 plaatsers

Ga naar beneden

Nieuw forumlid Empty Nieuw forumlid

Bericht  hneel di sep 14, 2010 8:00 pm

Hallo,

Ik ben Hans uit Dinteloord, Nederland. Ik wist al een en ander over frans-vlaanderen, maar deze website is echt een schat aan informatie.
Waarschijnlijk zal ik hier meer lezen dan posten.
Aangezien mijn vrouw uit Brugge afkomstig is versta ik het west-vlaams goed en heb dus ook weinig moeite met het frans-vlaams. Mijn eigen dialect is overigens het zeeuws wat ook weer nauwe banden heeft met het west-vlaams.
Ik heb al eens een paar korte uitstapjes naar frans-vlaanderen gemaakt. Vorig jaar naar st winoksbergen en dit jaar een paar keer naar het strand van zuydcoote.

hneel

Aantal berichten : 10
Registration date : 14-09-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw forumlid Empty Re: Nieuw forumlid

Bericht  Bissezeele di sep 14, 2010 8:09 pm

Welkom !

Bebankt voor het compliment ("deze website is echt een schat aan informatie") !
Inderdaad lijkt het Zeuws aan het Frans-Vlaams...
Komt u uit Zeeuws-Vlaanderen ?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw forumlid Empty Re: Nieuw forumlid

Bericht  hneel di sep 14, 2010 8:21 pm

Bissezeele schreef:Welkom !

Bebankt voor het compliment ("deze website is echt een schat aan informatie") !
Inderdaad lijkt het Zeuws aan het Frans-Vlaams...
Komt u uit Zeeuws-Vlaanderen ?

Nee, ik kom van Schouwen-Duiveland.
Overigens is het zeeuwsvlaams min of meer een tussenvorm tussen het zeeuws en westvlaams. Zo herinner ik me een bruiloft in zeeuws-vlaanderen waar mijn vrouw opmerkte "ik hoor hier overal westvlaams om me heen". Ik antwoordde "goh, ik hoor juist overal zeeuws".

Daarmee kom ik eigenlijk op iets wat ik me al eerder heb afgevraagd. Op verschillende kaartjes zie ik dat het vlaams in frankrijk vroeger nog veel verder verbreid was. Je ziet het ook aan vele plaatsnamen, o.a. in de buurt van Calais/Kales. Wat ik me daarom afvraag: wat voor dialect had dat gebied vroeger? Was het iets eigens wat net zo verschilde van het westvlaams als het zeeuws nu? En is het vlaams van de westhoek dan ook een soort tussenvorm zoals het zeeuwsvlaams dat ook is?


hneel

Aantal berichten : 10
Registration date : 14-09-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw forumlid Empty Re: Nieuw forumlid

Bericht  Bissezeele di sep 14, 2010 8:35 pm

Daar vind je (hoop ik) de antwoorden aan je vragen (het artikel uit het boek "Het Nerderlands in Noord-Frankrijk" van Hugo Ryckeboer). Dit is het achtste bericht...

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/taal-f1/het-vlaamssprekende-gebied-van-frans-vlaanderen-t232-30.htm

Deze website heeft inderdaad een rijk inhoud... Wink
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw forumlid Empty Re: Nieuw forumlid

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum