Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Even Vlaamse Brusselaar - maar sinds 20 jaar Gentenaar

2 plaatsers

Ga naar beneden

Even Vlaamse Brusselaar - maar sinds 20 jaar Gentenaar Empty Even Vlaamse Brusselaar - maar sinds 20 jaar Gentenaar

Bericht  erikevrard di okt 18, 2016 9:53 pm

Hallo,

ik ben een Vlaamse Brusselaar, die echter sedert 1995 in Gent woont. Geschiedenis is een hobby, en de geschiedenis van de Nederlanden is één van de onderwerpen die me bijzonder boeit.

Telkens ik in Frans-Vlaanderen kom heb ik het gevoel dat je nét iets meer van die geschiedenis proeft dan in het Belgische of Zeeuwse Vlaanderen, en er zijn nog zoveel elementen in het landschap bewaard die bij ons verdwenen zijn. En dan is er natuurlijk die heerlijk sappige taal die je bij de (vooral oudere) bevolking nog kunt aantreffen. Ik heb met West-Vlamingen gestudeerd, en ben zelfs met een Brugse getrouwd, en het is heerlijk dat er nog zo'n interessante variante (of eigenlijk meer dan één) bestaat, die nog veel authentieke eigenschappen heeft bewaard.

Beroepsmatig ben ik vaak in Parijs, en ik kan goed opschieten met Fransen. Maar het is een land met een lange centralistische geschiedenis, en dat is natuurlijk niet zo'n goed nieuws voor het behoud van dat laatste greintje cultuur in de regio.

Daarom is het fijn om alle gepassioneerde, verstandige en deskundige mensen aan het werk te zien die, soms op zeer uiteenlopende wijze, werken aan het behoud van die cultuur. En taal is cultuur - laat er daarover geen twijfel bestaan.