Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zuid-Vlaanderen

4 plaatsers

Ga naar beneden

Zuid-Vlaanderen Empty Zuid-Vlaanderen

Bericht  wereldburger zo aug 03, 2008 11:45 am

Wat vinden jullie van de benaming Zuid-Vlaanderen voor jullie regio die hier meestal als Frans-Vlaanderen wordt omschreven? De naam Frans-Vlaanderen benadrukt volgens mij net iets teveel het feit dat de regio "gekoloniseerd" of "bezet" is door Frankrijk.

wereldburger

Aantal berichten : 41
Woonplaats : Gent
Registration date : 02-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zuid-Vlaanderen Empty Re: Zuid-Vlaanderen

Bericht  Admin zo aug 03, 2008 1:55 pm

Ik vind je opmerking interessant, in Catalonië, noemen ze de Frans-Catalonië Noord-Catalonië.

Het probleem is dat Frans-vlaanderen meer bekend is dan Zuid-Vlaanderen.

Admin
Admin

Aantal berichten : 404
Registration date : 03-02-08

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Zuid-Vlaanderen Empty Re: Zuid-Vlaanderen

Bericht  DebianFox zo aug 03, 2008 4:04 pm

Frans-Vlaanderen slaat anno 2008 bij velen enkel op de Franse westhoek (het arrondissement Duinkerke), maar voor mij hoort ook de streek rond Rijsel (Rijsels-Vlaanderen / La Flandre Lilloise ) en Doornik / Waals-Vlaanderen (Tournai) tot Frans-Vlaanderen. Het Graafschap Vlaanderen had natuurlijk wel een taalgrens, het Doornikse was altijd Franstalig. Ik denk dat Rijsel (Lille) in de 7e eeuw ongeveer pal op de taalgrens lag.

Ik vind Frans-Vlaanderen wel een mooie naam, maar het accentueert inderdaad jammer genoeg wel de Franse kolonisatie. Daarom vind ik Zuid-Vlaanderen beter klinken dan Frans-Vlaanderen, maar Romaans-Vlaanderen is ook wel een passende naam.

DebianFox

Aantal berichten : 45
Leeftijd : 36
Woonplaats : Gent & Dentergem
Registration date : 21-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zuid-Vlaanderen Empty Re: Zuid-Vlaanderen

Bericht  Bissezeele zo aug 03, 2008 7:46 pm

Romaans-Vlaanderen is een passende naam alleen maar voor de streek van Rijsel; waar men spreekt het Frans en/of het Picardisch.

Romaans Vlaanderen ligt ten zuiden van de Leie, met Armentiers, Rijsel, Robaais, Toerkonje (Tourcoing), Dowaai...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zuid-Vlaanderen Empty Re: Zuid-Vlaanderen

Bericht  Bissezeele zo aug 03, 2008 7:59 pm

Ik vind Zuid Vlaanderen een mooie naam, zoals Zuidelijke Nederlanden...maar niet juist; F-VL ligt aan het Westen van Belgisch Vlaanderen...

En er is een probleem met Zuid Vlaanderen; dat klinkt TE Vlaamsgezind.
We kennen die naam in Frans-Vlaanderen.

Daarom gebruik ik nooit Zuid Vlaanderen.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zuid-Vlaanderen Empty Frans-Vlaanderen klinkt als een onderwerping van Vlaanderen aan Frankrijk

Bericht  Gast za okt 09, 2010 11:33 pm

Zoals ik in een andere post schreef vind ik Zuid-Vlaanderen vandaag met de huidige Belgisch-Vlaamse omwentelingen veel juister klinken dan Frans-Vlaanderen!

Het is het zuidelijke deel dat door de toenmalige Franse overheersers ingenomen/afgepakt is van Vlaanderen.
Zuid-Vlaanderen is dus een juiste benaming.

Daarentegen klinkt Frans-Vlaanderen als een onderwerping van Vlaanderen aan Frankrijk.
Dat willen jullie, Zuid-Vlamingen, toch niet?

Met de beste Vlèmske groetn,

Rene

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zuid-Vlaanderen Empty Re: Zuid-Vlaanderen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum