Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

+6
Godfried_van_Bonen
johanfryslan
cornelis
Westvloaming
Mark van Almere
Bissezeele
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele do apr 23, 2009 3:52 pm

Er is een andere rubriek over hetzelfde thema:
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/t110-herdenking-van-de-slag-aan-de-peene


In Het Nieuwsblad (!) :

20/04/2009

"Een volk zonder verleden is een volk zonder toekomst".

Nazareth - "De slag van De Peene", een zijrivier van de IJzer, of de "derde slag bij Kassel" die op elf april 1677 werd geleverd tussen de legers van de Nederlanden onder aanvoering van Willem van Oranje-Nassau en de Franse koning Lodewijk XIV, had tot gevolg dat een lieflijk stukje Vlaanderen (dat sindsdien "Zuid-Vlaanderen" of "Vlaanderen in Frankrijk" wordt genoemd) door Frankrijk militair werd ingelijfd

Sedert die tijd is er ter plaatse een Vlaamse beweging voor meer sociale, economische, culturele activiteit en politieke autonomie actief.

Op zaterdag 25 april 2009 heeft in Zuidpene ("Vlaanderen in Frankrijk") de 33e Zwijgende Voettocht door het slagveld van De Peene plaats. Verzameling om 14.30 uur op het dorpsplein aan de kerk. De samenkomst, tevens vertrekpunt van de wandelaars, is afweisselend Noordpeene of Zuidpeene, twee kleine en rustige dorpjes op amper drie kilometer van elkaar gelegen, met op de grenslijn de Peene-obelisk die aan de veldslag herinnert.

Zuidpene ligt in een rustige en groene omgeving aan de voet van de Kasselberg, op amper 20 km van Poperinge. Ieder jaar komen volksbewuste Vlamingen en Nederlanders naar deze voettocht afgezakt. Deze natuurwandeling staat symbool voor de heropleving van de Nederlandse en Vlaamse cultuur in Noord Frankrijk.

De "zwijgende voettocht van De Peene" is geen betoging. Geen slogans of spandoeken zijn aan de orde. De organisatie stelt zich tot doel zoveel mogelijk mensen bijeen te brengen en niet om er zoveel mogelijk af te schrikken. Vlaamse leeuwen- en Nederlandse vlaggen zijn meer dan welkom.

Wie er een gezellige uitstap wil van maken : "Het Bertennest" in Roesbrugge/Poperinge en het "Rohardushof" in Beveren-aan-de-IJzer zijn méér dan een verpozing waard.


Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=BLGBA_20090413_003

NB : Dit artikel is eigenlijk een copier/coller van de officiele uitnodiging. De journalist (sic) van de krant (sic) Het Nieuwsblad heeft niks veranderd (...).


Laatst aangepast door Bissezeele op do dec 27, 2012 3:19 pm; in totaal 2 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele do apr 23, 2009 3:52 pm

Heeft iemand al deelgenomen aan de Zwijgende Voettocht van Zuidpene / Noordpene ?
Wat mij betreft : nooit.

Wat denken jullie van deze voettocht ?
Is het Vlaamsgezind, gematigd, beide ?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele do apr 23, 2009 3:53 pm

In De Volkskrant* gelezen Shocked

* de Progressieve krant van Amsterdam


Nederlandse verbroedering in Noord-Frankrijk

Zwijgende Voettocht door het slagveld van de Pe(e)ne



Tijdens de 17de eeuw trachtte de Franse kroon via vijandige politiek alsmaar weer zijn grenzen richting noorden te verschuiven. Lodewijk XIV probeerde daarbij voortdurend de Spaanse Nederlanden te veroveren maar de 'Republiek der Verenigde Nederlanden' liet dat niet zomaar gebeuren.

Stukje Vlaanderen opgeofferd
Tijdens de 'Derde Engels-Nederlandse oorlog', ook wel de 'Hollandse Oorlog' genoemd, verloor de 'Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden' echter een stukje Vlaanderen aan Frankrijk. Elk jaar komen Vlamingen en Nederlanders naar dit stukje "Vlaanderen in Frankrijk" om de 'Slag aan de Peene' te herdenken.

Franse hoogmoed
Sinds 1672 werd de Republiek zowel via het water, door Frankrijk en Engeland, als over het land, Frankrijk, Münster en Keulen, aangevallen. Eerder had Willem van Oranje-Nassau, ook gekend als Willem III, zijn oom Karel II van Engeland nog een alliantie aangeboden maar Karel II had dat aanbod afgewezen. Alhoewel Willem bij aanvang van de oorlog nogal wat tegenslagen te verwerken kreeg, keerde de situatie zich toen Frankrijk, zich hoogmoedig gewonnen achtend, rijke Hollanders trachtte af te persen. Dat zorgde voor een volksoproer waarbij Prins Willem eindelijk bijval kreeg van de bevolking. In juli werd de Franse opmars via het water onmogelijk gemaakt.

Geen volledige vrede
In 1673 kwamen ook Spanje en de Duitse Keizer de Republiek ter hulp. Michiel de Ruyter wist daarbij ook nog drie opeenvolgende zeeslagen in de Nederlandse kustwateren zodanig toe te takelen dat Engeland de 'Derde Engels-Nederlandse Oorlog' beëindigde met de 'Vrede van Westminster'. Willem III trok alsnog met een 12.000 man sterk leger richting Bonn en die stad gaf zich al snel over. Dat zorgde ervoor dat Frankrijk zich terugtrok van de IJssellinie. De aanvoerlinies via de Rijn waren immers afgesneden en dat dwong ook Keulen en Münster tot vrede.

Slag aan de Pe(e)ne
Op 10 april 1677 vond in Noord-Frankrijk de Slag bij Kassel, ook bekend als de 'Slag aan de Pene', plaats. Dat was een gevolg van de strategie van de Fransen om versterkte vestigingen te bouwen en tegelijkertijd te veroveren. Vauban kreeg van de Franse koning Lodewijk XIV de opdracht om daarmee in Duinkerken en Rijsel te beginnen. Vauban deed er slechts 9 dagen over om die steden in te nemen. Samen met Vauban belegerde Lodewijk ook nog, na Kamerijk (Cambrai), Valencijn (Valenciennes). Sint-Omaars (Saint-Omer) werd door de broer van de koning, Monsieur - hertog van Orléans, belegerd.

Overmoedig
Willem III liet dat niet zomaar over zich heengaan en besloot met een 32.000 koppige strijdmacht, vertrekkende vanuit Ieper, de belegerde steden te ontzetten. Hij marcheerde zo via Poperinge en Okselare naar de Kasselvallei. Monsieur trok de Nederlandse troepen van Willem III met 25.000 voetknechten en 9000 cavaleristen, die vanuit Kamerijk naar Monsieur gestuurd waren, onder bevel van Maarschalk Luxembourg tegemoet. Er vond een treffen plaats aan de Penebeek tussen Noordpene en Zuidpene. Willem III moest verslagen de aftocht blazen omdat het terrein vooraf niet verkend werd. De 'Vrede van Nijmegen' zorgde ervoor dat een gedeelte van het graafschap Vlaanderen bij het Frankrijk van Lodewijk XIV gevoegd werd. De bezette steden Doornik en Menen moesten later terug ontruimd worden. Een obelisk herinnert aan de "Slag aan de Pene"...

Voettocht
Op zaterdag 25 april 2009 komen voor de 33ste keer Vlamingen en Nederlanders bijeen in Zuidpene aan het Peneriviertje. In dat stukje Frans-Vlaanderen, of Vlaanderen in Frankrijk, vindt de "Zwijgende voettocht door het slagveld van de Pene" plaats. Er wordt om 14.30u verzameld aan de kerk op het dorpsplein. Zuidpene ligt in een rustige groene omgeving aan de voet van de Casselberg op 15 km van Poperinge (Vlaanderen). Afwisselend wordt door Noordpene en Zuidpene gewandeld. De dorpjes liggen op amper 3 km van elkaar. Op de grenslijn staat de Pene-obelisk.

Mooie natuurwandeling
Bij deze wordt de heropleving van het Nederlands en de Vlaamse cultuur in Frankrijk door middel van een mooie natuurwandeling beleefd. De Frans-Vlaamse inwoners weten dat te waarderen. De voettocht wordt vaak ook gevolgd door een bezoek aan het nabijgelegen historisch vestingstadje Cassel. Veel Vlaamse geschiedkundige gebouwen, de Vlaamse radio Uylenspieghel en Vlaamse drankgelegenheden verrijken het dorpje.

Het gaat hier helemaal niet om een betoging en er worden geen slogans geroepen noch spandoeken meegedragen. Het is gewoon een gezellig samenzijn in een prachtige omgeving. De Vlaamse Leeuwenvlag en de Heelnederlandse vlag met de kleuren Oranje-wit-blauw worden wel meegedragen.

Stukje geschiedenis
Voor wie niet wist dat er nog steeds Nederlands gepraat wordt in Noord-Frankrijk is dit een uitstekende gelegenheid kennis te maken met een stukje geschiedenis!

Inlichtingen: Robert Toussaint (secretaris), Bergenstraat 1 - 8691 Alveringen-Beveren; tel: 003257 301016 Men kan het "West-Vlaams comité van de Peene" ook steunen door storting op rek.nr: 285-0339744-79

Godelieve Vaesen


Bron : http://www.volkskrantblog.nl/bericht/254900
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele do apr 23, 2009 3:59 pm

Op de website van het Streek Verbond Vlaanderen Artesië Henegouwen gelezen :

MARCHE DE L'IDENTITE FLAMANDE

33ème Marche de la Peene


Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene 090424022219440053536671

"Comme chaque année, maintenant depuis 33 ans, sans interruption, les Flamands de France se réunissent silencieusement sur le champ de bataille de la Peene, où s'est joué en 1677 le sort de notre Flandre"

Meer lezen : http://www.alliance-regionale.org/ ...waarschuwing : het is 'heftig' (...)
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele vr apr 24, 2009 12:25 pm

Reportage op France 3 het vorige jaar :

Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty 23 april 2011: 35STE ZWIJGENDE VOETTOCHT DOOR HET SLAGVELD VAN DE PEENE

Bericht  Bissezeele za apr 23, 2011 2:02 pm

DailyNord schreef:
Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene 100310042218970735602008
Pétain et identité flamande : sacré week-end de Pâques !

Het artikel en een interessante discussie
NB : er is vanavond een reportage over de zwijgende voettocht op de RTBF... pale
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Mark van Almere zo apr 24, 2011 4:38 pm

Met nog een forumlid heb ik meegelopen. Het was een waardige wandeling en ik heb genoten van het prachtige landschap en natuurlijk ook het aangename weer! Na afloop heeft een aantal wandelaars nog een bezoek gebracht aan het bezoekerscentrum "Maison de la Bataille" in Noordpeene. Hier ga je als het ware -tweetalig, Frans/Nederlands- terug in de tijd; naar de periode van de slag. Wat mij trof, was de allervriendelijkste ontvangst en de perfect Nederlandstalige uitleg door de deskundige gastheer! Complimenten en dank voor de gastvrijheid. Overigens werden we tijdens de maaltijd bij het "Kerelshof" in Cassel door de uitbater in het Vlaams te woord gestaan! Heel fijn.

Mark van Almere

Aantal berichten : 63
Woonplaats : Almere Haven
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele zo apr 24, 2011 9:47 pm

.


Laatst aangepast door Bissezeele op za maa 24, 2012 10:07 am; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Ik was er ook bij tijdens de tocht !

Bericht  Westvloaming zo apr 24, 2011 9:59 pm

Ik kan enkel maar bevestigen wat onze vriend Mark aangaf, want ik was er eveneens bij. Ik heb er met volle teugen van genoten. De sfeer zat er vanaf het begin goed in, tussen al die Vlaamse leeuwenvlaggen. Er was een ongekende verbondenheid tussen de deelnemers. Het prachtige weder & ook het fantastische landschap maakten het plaatje compleet. Het 'Kerelshof' te Kassel is inderdaad een aanrader van formaat : héél lekker eten, uiterst vriendelijke bediening in het Nederlands of Vlaams ! Hopelijk komen er wat meer forumleden mee de volgende keer, want we hebben er nogal wat onder jullie gemist...
Enig minpuntje was wel de herdenking zélf aan de obelisk, net voor Noordpene uit. De toespraken gingen wat verloren & ook de liederen werden lang niet door iedereen meegezongen, doordat er ook daar geen echte leiding was. Ik ben er volgende keer in elk geval weer bij & om mijn opmerking van zoëven kracht bij te zetten, neem ik ook mijn dwarsfluit mee. De instrumentale begeleiding zou er inderdaad kunnen voor zorgen dat er betreft de liederen wat meer coördinatie is. Indien er iemand mij de partituren zou kunnen bezorgen of mij kunnen vertellen, waar ik ze kan vinden : alle suggesties zijn uiteraard erg welkom !!
Voor de organisatie van de tocht in elk geval : TOI TOI TOI ! Jullie deden het schitterend ! sunny rendeer

Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele vr apr 29, 2011 7:35 pm

De diashow van de zwijgende voettocht 2011...

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene 110429095131970738077238
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele di mei 31, 2011 8:51 am

Een interessant artikel van Céline Staes over de zwijgende voettocht in l'Indépendant (het weekblad van Sint-Omaars). Niets te zien met de vijandige artikels in la voix du nord... L'Indépendant is weliswaar - niet toevallig - de enige krant van Noord-Frankrijk die niet tot de persgroep la voix du nord/Roussel behoort...
Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene 110531105203970738243871
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty 36ste zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele zo feb 19, 2012 6:08 pm

Er is al een reclame voor de zwijgende voettocht 2012... Dit jaar vertrekt de voettocht in Noordpeene.

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene 1202190707541419619460326
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele vr maa 23, 2012 8:56 pm

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene 1203210238181419619611196
De Frans-Vlaming Claude Devulder* geïnterviewd door de RTBF in Zuytpeene in 2011.
* Hij woont in Noordpeene en is de voorzitter van het Komitee van de Peene.

Overigens leest men een interessante discussie over de 36ste zwijgende voettocht op politics.be.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele vr apr 27, 2012 8:30 pm

36ste Mars aan de Peene
Zaterdag 28 april 2012 om 14u30
Dorpsplein – Noordpeene


]Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene 1202290548091419619513399
Raf Seys en de Peenebeek
In februari is Raf Seys overleden. Op eigen verzoek is er geen afscheidsplechtigheid en wordt zijn as verstrooid in de buurt van De Peene in Frans-Vlaanderen. Daar was wijlen Raf Seys goed thuis. Hij was een van de organisatoren van de ‘Zwijgende Voettocht’ waarbij de Slag van de Peene werd herdacht. Zal de 36ste editie van de Mars aan de Peene ook de gelegenheid zijn van een herdenking van Raf Seys ?

Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Westvloaming vr apr 27, 2012 11:29 pm

Innige & christelijke deelneming van mijnentwege aan zijn familie & vrienden, dit eveneens in de naam van de (hopelijk talrijke) deelnemers aan de Tocht ! We zullen hem heel zeker meenemen in gedachten & dat hij aan Gene Zijde onze begeleider mag zijn !

Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele ma mei 07, 2012 8:45 pm

Mars aan de Peene 2012

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene 1205071047171419619821168
Hugoo, De Mol en de bezetene
De toespraak van Edouard Hugoo* (herdenking van Raf Seys) werd verstoord door een bezetene (...)

* Hugoo (Noordpeene) is de secretraris van het komitee van de Peene.

http://www.lavoixdunord.fr/Locales/Hazebrouck/actualite/Secteur_Hazebrouck/2012/04/29/article_la-36e-marche-de-la-peene-hier-culture-d.shtml


Dit tweede artikel (de samenvatting van de eerste) is verschenen in de 30 edities van la voix du nord !!??

http://www.lavoixdunord.fr/Region/actualite/Secteur_Region/2012/04/29/article_la-36e-marche-flamande-de-la-peene-pertu.shtml


Een journalist van l'Echo de la Lys (Aire sur la Lys) was ook aanwezig...

http://www.lechodelalys.fr/Actualite/Nos_voisins_du_Nord/2012/05/03/article_l_embarrassante_marche_flamande.shtml
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Westvloaming wo mei 09, 2012 12:46 am

Dit heb ik inderdaaad geweten ! En hierbij is weer eens duidelijk dat zeker 'La Voix du Nord' van de gelegenheid gretig misbruik heeft gemaakt om de 'o zo extremistische Vlamingen' nog eens te kapittelen en hierbij nog de Franse tegen de Belgische Vlamingen probeert op te zetten.

Maar goed, ik wil hierbij toch nog eens een aantal dingen op een rijtje zetten, want ik heb het als deelnemer aan mijn 2de Tocht het allemaal live meegemaakt, haast vanop de eerste rij. En het moet mij ook van het hart !

Het viel mij op dat de toespraak van Edouard Hugoo erg onverstaanbaar was. Ik heb werkelijk geen woord verstaan van wat hij allemaal voorlas. Het leek wel een verplicht nummer dat hij aan het opvoeren was. Jammer maar helaas, hierbij deden Frans of Nederlands er even helemaal niet toe ! No

Hetgeen eigenlijk hét hoogtepunt van de ganse tocht moest worden werd alzo een karikatuur van zichzelf. De organisatie van dit moment was op dit ogenblik compleet zoek.
Ik herinner mij bvb. ook dat er na de toespraak nog drie liederen gezongen werden vorig jaar & dit jaar had ik dus mijn dwarsfluit mee, om deze liederen ook te kunnen begeleiden. Echter, niemand scheen van iets te weten of gaf enig signaal dat deze liederen ingezet zouden worden. Toen ik Regis De Mol desbetreffend vroeg, of überhaupt die liederen gezongen zouden worden, bleef hij mij het antwoord schuldig.
Was inderdaad alles gelegen aan dat storende element dat in de pers afgeschilderd werd als extremist of bezetene of was het slechte weder de oorzaak ? Tot op heden heb ik op deze vraag nog steeds geen antwoord kunnen vinden.
Opeens wist iemand uit de organisatie mij te vertellen dat er nog een afsluitend moment zou volgen op de parking voor het Maison de Bataille. Ik hield mij daar dus gereed, maar ook daar ving ik bot : de Tocht scheen afgelopen te zijn & elkeen zocht doodleuk zijn auto op of het nabijgelegen plaatselijke café.

En dan is er inderdaad nog de taalkwestie... Ik keur geenszins de actie goed van die 'bezetene', maar zonder de advocaat van de duivel te willen spelen, moet ik wel toegeven dat hij enigszins toch wel gelijk had.
De toespraak van Edouard Hugoo was immers ééntalig Frans, wat voor een manifestatie dat Vlaanderen in de kijker wil zetten (of die Vlamingen nu uit België of Frankrijk komen, doet hier totaal niet terzake) of in het voetlicht wil plaatsen, eigenlijk onaanvaardbaar is. confused

Ik wil bij de organisatie dus pleiten voor tweetaligheid, daar aan het Herdenkingsmonument tijdens de volgende Herdenkingstocht in april 2013. Desnoods wil ikzelf nog instaan voor de Nederlandstalige versie... Men zegge het in elk geval voort !


Tot slot wil ik nog zeggen dat ik desondanks weer volop genoten heb van deze toch wel bewogen Tocht, ondanks het rotslechte weder, maar anderzijds wil ik nog krachtig pleiten voor een betere organisatie van dit evenement.

Ik hoop dan ook dat de 37ste editie in april 2013 een bijzonder fijne & onvergetelijke bedoening mag worden. Dat de weergoden ons dan wat gunstiger gezind mogen zijn ! Leve Vlaanderen ! bounce sunny

PS. Proficiat aan de journalist van de Aire de la Lys voor zijn evenwichtige bijdrage ! Dit dus in schril contrast met die van La Voix du Nord.


Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele zo apr 14, 2013 7:11 pm

37ste ''Zwijgende Voettocht door het slagveld van de Peene''
Zaterdag 27 april 2013 om 14u30 - Zuidpeene ''Vlaanderen-in-frankrijk''


Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene 13041409122514196111086163

meer info: http://www.ovv.be/page.php?ID=5160
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele zo mei 12, 2013 5:22 pm

l'Indicateur des Flandres schreef:
Commémoration silencieuse d'une centaine de Français et Flamands

(...) En 1677, Saint-Omer est assiégée par les troupes françaises. C'est l'armée néerlandaise qui a libéré la ville

http://www.lindicateurdesflandres.fr/actualite/Cassel/Zuytpeene/2013/05/01/commemoration-silencieuse-d-une-centaine.shtml
Een irritant - of grappig* - artikel van l'Indicateur des Flandres over de zwijgende voettocht 2013...
De 'journalist' is blijkbaar een stagiair... of een gevaarlijke Vlaamsgezind die dromen voor werkelijkheid neemt!

* c'est tellement n'importe quoi que ça en devient comique...

Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  cornelis di apr 22, 2014 9:08 pm

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene 70z20w
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele vr apr 25, 2014 8:35 am

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene 14042510432914196112175190

https://www.facebook.com/marchedelapeene
Om 14u: inhuldiging van het nieuwe Vlaamse naambord van het Huis van de Veldslag.
Na de voettocht wordt iedereen verzocht in de herberge van de Peene. Voor de eerste keer sinds vele jaren zijn er traditionele muzikale animaties.  Cool 
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  cornelis za apr 26, 2014 8:47 pm

Een sfeerbeeld van de 'Zwijgende voettocht' 2014

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Scanma

Zelfs vrienden uit Friesland waren er
Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene 1zh31js
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele zo apr 27, 2014 8:36 am

in la voix du nord van Hazebrouck...

http://www.lavoixdunord.fr/region/noordpeene-la-marche-de-la-peene-a-rassemble-ia18b47662n2097039
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele do mei 01, 2014 9:02 am

johanfryslan schreef:Beste mensen,

Als Fries vindt ik dat de Friezen en Vlamingen veel raakpunten hebben. Als Fries heb ik afgelopen zaterdag met veel genoegen meegelopen in de stille voettocht. Indrukwekkend!!

Welkom op ons forum!
Met de Elzas is Friesland zeker het voorbeeld voor ons!

Hoe hebt u de info over de herdenking van de Slag aan de Peene heeft gehad?
Waarom hebt u die belangstelling voor Frans-Vlaanderen?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Belangstelling voor culturen

Bericht  johanfryslan vr mei 02, 2014 8:56 am

Als Fries ben ik geïnteresseerd in de kleinere culturen en hun talen. Als volger van het wielrennen via Sporza heb ik kennis gemaakt met het mooie Vlaanderen. Reden om met eigen ogen jullie mooie land te bekijken en ja dan ga je je verdiepen in de cultuur en kom je bij de voettocht uit!!

johanfryslan

Aantal berichten : 3
Leeftijd : 69
Woonplaats : Sneek Fryslan
Registration date : 28-04-14

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum