Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

+6
Godfried_van_Bonen
johanfryslan
cornelis
Westvloaming
Mark van Almere
Bissezeele
10 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  cornelis wo mei 07, 2014 8:20 pm

In de jaren '80 kon men kiezen uit 4 wandel-circuits.
1° Tom (8 km)
2° Wilhelmietenklooster (10 km)
3° Balenberg (15 km)
4° Rodebrug (15 km)

Wat is het belangrijkste verschil tussen de vier circuits ?

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 2a777mx
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 Empty Zwijgende Voettocht op Flandres Télévision

Bericht  Godfried_van_Bonen do mei 08, 2014 9:36 am

Filmreportage van De Zwijgende Voettocht is nu te bekijken op de webstek van Flandres Télévision: www.flandrestv.fr. Er is o.m. een interview met Claude Devulder, voorzitter van het Comité van de "Marche Silencieuse". Het is inderdaad een goede zaak dat de soms gezwollen toespraken (en de daarmee gepaard gaande discussies en incidenten) bij het Monument afgeschaft werden. Een Zwijgende Voettocht, dus, en vooraf een (verplicht) bezoek aan het innemende Musée de la Bataille voor de noodzakelijke (en objectieve) historische duiding: meer moet dat niet zijn om goed te zijn. Er mag inderdaad feestelijke volksmuziek bij, en achteraf een fris Frans-Vlaams streekbiertje in een feestzaal. De goeie formule, me dunkt, om meer volk op de been te brengen in de toekomst.

Godfried_van_Bonen

Aantal berichten : 94
Registration date : 16-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 Empty Akkoord met Godfried van Bonen

Bericht  Pieterheyn ma mei 12, 2014 12:24 pm

Volledig akkoord.

Toespraken worden maar half gehoord en verstaan
en brengen soms nutteloze discussies.

Volgend jaar : de wandeltocht en een samenkost.
Een Vlaamse kermis met volksmuziek, eten en drinken.

Pieter

Pieterheyn

Aantal berichten : 76
Woonplaats : Duinkerke
Registration date : 22-02-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele do apr 16, 2015 10:35 am


Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 15041504203314196113172993

https://www.facebook.com/pages/Zannekin/403969746421182
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Bissezeele ma apr 25, 2016 4:45 pm

Zaterdag 23 april hebben de 40ste Zwijgende Voettocht en de inhuldiging van het vernieuwde steen graf van Lodewijk De Baecker plaatsgevonden. Na de voettocht werden ze vergast op volksdansen en doedelzak optreden van Sakanotes.

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 16042507044321508714178972


Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 16042506463221508714178884


Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 16042506581021508714178935
tijdens de toespraak van Wido Bourel


Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 16042506463521508714178885


Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 16042506463821508714178886


Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 16042506515221508714178911
Karel Appelmans en Claude Devulder


Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 16042506540421508714178926
De man met de pet is lid van het Vlaams parlement... kent iemand hem?
album van Edgard Stubbe weergeven:
https://plus.google.com/photos/100290024724709087670/albums/6276841191045356737?gpinv=AMIXal8mEUnQzx9bpXJ-dyGC5qrVq9m-V-wk9_4MPjtZKf6-bUB6M_NHA3AsadMifExz21ctXphmsOzmVbhkzG3H4-RBu8nm0TlFMduHq57smPtgiPPn6sk&authkey=CMa-8t2swKykbA&cfem=1


Laatst aangepast door Bissezeele op vr apr 29, 2016 11:48 am; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  cornelis di apr 26, 2016 7:51 pm

Bissezeele schreef:
Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 16042506540421508714178926[/url]
De man met de pet is lid van het Vlaams parlement... kent iemand hem?

Het is volksvertegenwoordiger van de NVA Karl Vanlouwe
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Luther7bergen do apr 28, 2016 7:35 am

Ik wil geen voorbarige conclusies trekken, want ik weet dat de Vlaamse beweging een veel neutraler karakter heeft dan nationalistische bewegingen in Nederland. Maar als Nederlander schrik ik een beetje van al die Prinsenvlaggen. Hoewel de herkomst natuurlijk in de 80jarige oorlog ligt wordt die vlag in Nederland tegenwoordig alleen nog gebruikt door extreem-rechtse groepen.
Weet iemand hoe dat hier zit? Klopt mijn vooroordeel of heeft het hier toch meer met Frans-Vlaams regionalisme te maken?
Luther7bergen
Luther7bergen

Aantal berichten : 31
Woonplaats : Kortrijk
Registration date : 25-02-16

http://www.lutherzevenbergen.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Ropie do apr 28, 2016 5:13 pm

Luther7bergen schreef:Ik wil geen voorbarige conclusies trekken, want ik weet dat de Vlaamse beweging een veel neutraler karakter heeft dan nationalistische bewegingen in Nederland. Maar als Nederlander schrik ik een beetje van al die Prinsenvlaggen. Hoewel de herkomst natuurlijk in de 80jarige oorlog ligt wordt die vlag in Nederland tegenwoordig alleen nog gebruikt door extreem-rechtse groepen.
Weet iemand hoe dat hier zit? Klopt mijn vooroordeel of heeft het hier toch meer met Frans-Vlaams regionalisme te maken?

Misschien, heel misschien wordt uw visie 'n beetje mee bepaald door 'n (Noord)Nederlands vooroordeel.
Voor mij heeft de Prinsenvlag (oranje-blanje-bleu) een ruimere betekenis, het is de vlag van en voor 'de Nederlanden'.
Het rood-wit-blauw is de staatsvlag van -het huidige- Nederland (en ook van Luxemburg).

Ropie

Aantal berichten : 86
Registration date : 30-09-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  cornelis do apr 28, 2016 6:44 pm

Luther7bergen schreef:Maar als Nederlander schrik ik een beetje...

De 'zwijgende voettocht' is geen politieke optocht, maar een bezinningstocht.

Wijlen André Demedts heeft het meer dan eens geschreven :
"Niet alle intellectuelen in Vlaanderen en Nederland zijn op de hoogte ...hier stond een Oranje op de bres voor de verdediging van de zuidergrens der Nederlanden.  Een afscheuring, en wel die van het oudste Nederlandse cultuurgebied".  

"Spreken is zilver, zwijgen is goud"
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Hyppolytus do apr 28, 2016 7:14 pm

Luther7bergen schreef: Maar als Nederlander schrik ik een beetje van al die Prinsenvlaggen. Hoewel de herkomst natuurlijk in de 80jarige oorlog ligt wordt die vlag in Nederland tegenwoordig alleen nog gebruikt door extreem-rechtse groepen.

Een Nederlander die schrikt over de Prinsenvlag: ‘t is even wennen.

De Prinsenvlag staat symbool voor de historische Nederlanden en niet enkel voor Nederland. Deze vlag behoort tot geen groep of persoon maar wel  tot alle mensen die bij ons hun historische en culturele verbondenheid willen uitdrukken met de regio’s die ooit behoorden tot de 17 Provinciën.

Het is ook het symbool van de Geuzen en benadrukt de vrijheid van denken en van (niet) godsdienst. Daarom draagt bij voorbeeld de Vrije Universiteit Brussel ook deze kleuren met daarop de twee handen met een bedelzak, symbool van de Geuzen, en dus, voor de VUB, van het vrije denken.

De eersten die deze kleuren gebruikten waren waarschijnlijk  twee admiralen van de Watergeuzen afkomstig uit wat nu Frans-Vlaanderen heet.

De suggestie van onze correspondent behoort tot wat de Amerikaans-Joodse ethicus Leo Strauss een reductio ad Hitlerum noemt : U houdt van honden, Hitler hield ook van honden dus u bent een….
Hier vrij vertaald : aan een huis wappert de historische oranje-blanje-bleu vlag, de Nederlandse NSB  gebruikte deze kleuren ook, dus dat is verdacht.

Een denkwijze die alles behalve het vrije denken van de Geuzen weerspiegelt.

W. van Kaaster

Hyppolytus

Aantal berichten : 16
Woonplaats : Boesjepe
Registration date : 10-11-14

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Luther7bergen zo mei 01, 2016 6:49 am

Jammer van de wat geïrriteerde reacties, want ik was niet van plan een polemiek te starten. Ik wilde slechts de vraag stellen hoe de Prinsenvlag binnen de Frans-Vlaamse beweging geïnterpreteerd wordt. Dit omdat symbolen altijd afhankelijk zijn van de context. In de context Nederland (en ook Vlaanderen) is het een symbool voor extreem-rechtse groepen, in een context Frans-Vlaanderen, waar de Nederlandse taal door een vrij agressieve taalpolitiek op sterven na dood is, kan de Prinsenvlag iets anders betekenen. Ik snap dat en erkende dat ook al in de formulering van mijn vraag.

Toch zijn de reacties naar mijn smaak wat te gemakkelijk. De heer van Kaaster noemt het 'reductio ad hitlerum'. Laten we een voorbeeld nemen: In het hindoeïsme is het hakenkruis een symbool voor geluk en voorspoed. Hindoes gebruiken het symbool in hun huizen en tempels. Ook in de Nederlanden neemt niemand aanstoot aan hindoetempels die zelfs aan de buitenkant hakenkruizen hebben aangebracht. Iedereen snapt de context. Maar als er in een Pegida-demonstratie vlaggen met swastikas opduiken dan zullen de meeste mensen toch snappen dat hier iets anders bedoeld wordt dan 'geluk en voorspoed'?

Ook de opmerking dat alleen de NSB die kleuren gebruikt zou hebben is naar mijn smaak nogal naïef. De vlag werd ook gebruikt als basis voor de vlag van het apartheidsregime in Zuid-Afrika. Tegenwoordig wordt de vlag gebruikt door Voorpost, de PVV en zie je het opduiken in Pegida-demonstraties. De Heel-Nederlandse gedachte waar de vlag thans symbool voor staat, heeft ook in de meeste gevallen geen inclusief karakter. Ook Karel Appelmans, de man die hierboven getoond wordt met een Prinsenvlag deelt op zijn facebook verschillende dubieuze berichten, zoals bv. een bericht over 'de redding van een Europees Europa'. Tegen de achtergrond van de vluchtelingencrisis en de steeds opdringerige xenofobie van groepen als Pegida vind ik dat tamelijk sinister.

De zwijgende voettocht is niet politiek, dat ga ik van uit, net als de goede bedoelingen van de organisatoren. Maar als ik naar oudere reportages kijk, dan zie ik nauwelijks prinsenvlaggen en vooral Vlaamse leeuwen. Als ik de foto's van de laatste tocht zie dan is dat aanmerkelijk toegenomen. Ik zie op de gedeelde foto-reportage een aantal jonge heren, met kleding die bij de skinhead-subcultuur hoort die zichzelf voor de fotocamera steeds onherkenbaar houden. Dat doen ze niet zonder reden. Hoewel ik die mensen niet ken, durf ik best een weddenschapje aan te gaan over hun ideologische achtergrond.

Ik vraag me dan af of de tocht die a-politiek is, niet langzamerhand gekaapt wordt door extreem-rechts. Denk aan de problemen die ze bij de IJzerbedevaart hebben gehad, met als gevolg dat er naast nog een extreem-rechtse variant is. Want je kunt de vlag historisch interpreteren als symbool voor de vrijheid van de Nederlanden en de gezamenlijke taal. Maar daarmee negeer je wel de hedendaagse symboliek van de vlag.
Luther7bergen
Luther7bergen

Aantal berichten : 31
Woonplaats : Kortrijk
Registration date : 25-02-16

http://www.lutherzevenbergen.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Ropie zo mei 01, 2016 8:52 am

Over dit onderwerp wens ik evenmin een polemiek te starten of verder te zetten.
Een ander forum zou misschien hiervoor beter geschikt zijn, het onderwerp nl. de Prinsenvlag én een reactie
op uw visie brengt ons helemaal buiten de context van 'Frans-Vlaanderen in het Nederlands'.
Ik zal mij dan ook beperken tot het herhalen en beamen van de woorden van W. van Kaaster,
ik citeer: "...  aan een huis wappert de historische oranje-blanje-bleu vlag, de Nederlandse NSB  gebruikte deze kleuren ook,
dus dat is verdacht."

Ropie

Aantal berichten : 86
Registration date : 30-09-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  cornelis ma mei 30, 2016 1:59 pm

Wie zien we hier op deze foto ?
Waar ?

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 Dpg6jm
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene - Pagina 2 Empty Re: Zwijgende voettocht door het slagveld van de Peene

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum