Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Groeten uit Rijswijk

2 plaatsers

Ga naar beneden

Groeten uit Rijswijk Empty Groeten uit Rijswijk

Bericht  Vlaklander zo jun 07, 2009 11:12 am

Hallo allemaal, Nederlands sprekers en Vlaams klappers. Ik ben nog niet zo lang terug van een weekje in het mooie Frans-Vlaanderen en heb mij in jullie streek opperbest vermaakt. We stonden op de camping in Buisscheure en waren eigenlijk van plan door te reizen naar de Artois voor het zoeken naar orchideeen in de kalkheuvels aldaar. Maar de mooie streek en aardige mensen hielden ons vast. Dat maar ook de zoektocht naar Nederlandse straatnamen, bordjes en inscripties die we al snel ontdekten en niet te vergeten de estaminees. Het Landschap doet mij denken aan het landschap uit mijn jeugd toen alles nog niet gladgestreken en geasfalteerd was. Toen we ook nog in Cassel in een cafe Nederlands hebben kunnen spreken met een Frans-Vlaming en de rest van het cafe ook meedeed was de ervaring helemaal compleet. We zullen zeker terugkomen. Het is eigenlijk heel vreemd dat de streek en de cultuur zo onbekend zijn in Nederland en ik zou daar graag wat aan veranderen. Dat en natuurlijk behouden wat er nog is aan cultuur.

Vlaklander

Aantal berichten : 79
Registration date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeten uit Rijswijk Empty Re: Groeten uit Rijswijk

Bericht  Bissezeele zo jun 07, 2009 12:34 pm

Vlaklander schreef: Ik ben nog niet zo lang terug van een weekje in het mooie Frans-Vlaanderen en heb mij in jullie streek opperbest vermaakt.
Welkom in F-VL !
Proficiaat, u geeft het voorbeeld aan uw landgenoten.


Vlaklander schreef: We stonden op de camping in Buisscheure
De omgeving van de camping "la chaumière" is paradijselijk. Niet toevalig "le Paradis" Wink (de naam tussen Noordpene en Buisscheure...).

Vlaklander schreef:Dat maar ook de zoektocht naar Nederlandse straatnamen, bordjes en inscripties die we al snel ontdekten
Natuurlijk; ze zijn overal !

Vlaklander schreef:Toen we ook nog in Cassel in een cafe Nederlands hebben kunnen spreken met een Frans-Vlaming en de rest van het cafe ook meedeed was de ervaring helemaal compleet.
Het was zeker in DE DRIE MEULEN, bij Jean-Pierre en Francine...

NB : Ligt wel Rijswijk in Zuid Holland ?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeten uit Rijswijk Empty Re: Groeten uit Rijswijk

Bericht  Vlaklander zo jun 07, 2009 5:57 pm

Bissezele schreef:
Vlaklander schreef: Ik ben nog niet zo lang terug van een weekje in het mooie Frans-Vlaanderen en heb mij in jullie streek opperbest vermaakt.
Welkom in F-VL !
Proficiaat, u geeft het voorbeeld aan uw landgenoten.

Mijn landgenoten (althans verreweg de meeste) weten niets van de streek wat erg jammer is. Heel wat estaminees en herbergen kunnen volgens mij wel wat extra klandizie gebruiken. En het is ook nog eens zo dichtbij. Ik zal kijken of ik wat reclame kan maken.


Vlaklander schreef: We stonden op de camping in Buisscheure
De omgeving van de camping "la chaumière" is paradijselijk. Niet toevalig "le Paradis" Wink (de naam tussen Noordpene en Buisscheure...).

We hebben er heerlijk gewandeld onder andere richting Paradis inderdaad en naar het moeras. Fietsen kan ook heel goed.

Vlaklander schreef:Dat maar ook de zoektocht naar Nederlandse straatnamen, bordjes en inscripties die we al snel ontdekten
Natuurlijk; ze zijn overal !

Very Happy

Vlaklander schreef:Toen we ook nog in Cassel in een cafe Nederlands hebben kunnen spreken met een Frans-Vlaming en de rest van het cafe ook meedeed was de ervaring helemaal compleet.
Het was zeker in DE DRIE MEULEN, bij Jean-Pierre en Francine...

Zoals uit de andere post blijkt: Ja. Jean Pierre is de oude baas zeker (zijn zoon was er ook). Hij werd een stuk vrolijker toen ik mijn matige Frans inwisselde voor Nederlands alhoewel de anderen zeiden dat hij het alleen kon verstaan.

NB : Ligt wel Rijswijk in Zuid Holland ?

Ja zowel in ZH als in Gelderland. Ik woon in Zuid Holland de gedenknaald van de "Vrede van Rijswijk", niet onbelangrijk voor de Zuidelijke Nederlanden, staat dicht bij mijn Huis.

Vlaklander

Aantal berichten : 79
Registration date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeten uit Rijswijk Empty Re: Groeten uit Rijswijk

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum