Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon)

5 plaatsers

Ga naar beneden

wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon) Empty wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon)

Bericht  Admin di aug 04, 2009 8:12 am

Ik ben een Nederlander geboren in Nieuw Holland (Australie) en ik woon in Van Diemansland (Tasmanie). Ik was Engels groot gebracht, maar ik leerde Nederlands te verstaan via mijn ouders. Toen ik een tiener was woonde ik enkelle jaren in NL, dus mijn Nederlands is niet van de hoogste gehalte. Maar wat mij opvalt is het verdwijnen van Nederlands door het invoeren van nep Nederlands, bv, jullie schrijven zo vaak, "situatie", "situatie" is niet Nederlands/Vlaams maar verminkt Latijns. Het Echte woord is "Toestand". Tegenwordig is het heel erg geworden en jammer genoeg weten blijkbaar Vlaamingen en Hollanders niet meer wat Nederlands of Frans (verminkt Latijns is). Ik ben ook een groot voorstander van Echt Engels, bv., jullie leren dat het Engelse woord voor "duur", "expensive" is, maar "expensive" is ook verminkt Latijns, het ECHTE Engelse woord is "dear". Thus I say to you, nothing is expensive, but many things are very dear! English is a Saxon tongue, yet so many folk wish to befoul it. Furthermore, I never 'commence' a thing, but I always 'start' or 'begin' a thing, and nothing is 'prior to' but always 'before'. En dus ik hoop dat van nu af aan, dat jullie 'voorrang' en nooit 'prioriteid' zal geven aan ECHTE woorden van Nederlands/Vlaams bron.

Voor diegenen dat hier belang in stellen, ik heb een woordenlijst samen gesteld, ik ben best bereid om het op te sturen. Vraag er naar door mijn vonkpost sachsen888@hotmail.com

Lang leve de Nederlanden, Van de Somme tot de Wadden!

van Isaxzoon

Admin
Admin

Aantal berichten : 404
Registration date : 03-02-08

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon) Empty Re: wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon)

Bericht  Bissezeele di aug 04, 2009 6:43 pm

Isaxzoon schreef: Ik ben een Nederlander geboren in Nieuw Holland (Australie) en ik woon in Van Diemansland (Tasmanie).
Shocked Welkom !

Isaxzoon schreef:Maar wat mij opvalt is het verdwijnen van Nederlands door het invoeren van nep Nederlands, bv, jullie schrijven zo vaak, "situatie", "situatie" is niet Nederlands/Vlaams maar verminkt Latijns. Het Echte woord is "Toestand".
Wat mij betreft was ik al volwassen toen ik heb begonnen te leren het NL. Dus het verschil tussen 'toestand' of 'situatie' is niet altijd vanzelfsprekend... Je hebt toch gelijk veeleisend te zijn. Wink
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon) Empty Re: wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon)

Bericht  Lena do aug 06, 2009 2:54 pm

Maar taal leeft toch?
Van vroeger uit spraken ze in Zuid-Afrika ook Nederlands maar als ik nu een Zuid-Afrikaan tegen kom dan moet ik moeite doen hem te verstaan.
Ik spreek ook niet meer over menschen maar over mensen, dat is de tijdsgeest van de taal.
Dan kunnen we nog zo onze best doen om de originele taal te handhaven maar dan vraag ik me af hoever je terug wilt in de tijd...

flower
Lena
Lena

Aantal berichten : 35
Leeftijd : 38
Woonplaats : Duinkerke
Registration date : 02-08-09

Terug naar boven Ga naar beneden

wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon) Empty Re: wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon)

Bericht  Maggy vr okt 30, 2009 10:27 am

Er bestaat geen "origineel" Nederlands, Frans, Duits Engels of Latijn. Elke taal is geëvolueerd uit verschillende invloeden. Wie het huidige Zuid-Afrikaans met het Amsterdams van de 16e eeuw vergelijkt, ziet veel overeenkomsten. Het Frans-Vlaams lijkt daarentegen weer veel meer op het Middelnederlands dat een grote rol heeft gespeeld bij het ontstaan van het modern Nederlands.

In jouw taalpuristisch Nederlands zou ik niet weten hoe ik de volgende zin zijn nuance zou moeten laten behouden:
"Hoewel de toestand stabiel was, bleef het een benarde situatie."

Het "echte" Engels is historisch gegroeid uit Keltisch, Angelsaksisch, Latijn, invloeden van Vikingen en Noormannen. Als je nu tegen een Brit zegt dat een voorwerp dear is, zal deze eruit begrijpen dat het waardevol voor je is, dat je eraan gehecht bent. Too dear zullen ze dus helemaal niet begrijpen. Het woord expensive kennen ze al sinds Julius Caesar er voet aan land zette.

Als je je begrijpelijk wilt uitdrukken, zul je de taal moeten spreken die je toehoorder begrijpt. In oude documenten kom ik regelmatig de term "gemeen wijf" tegen. "Gemeen" is nu in het Nederlands vervangen door "gewoon" (van oorsprong een Germanisme), "wijf" is helemaal vervangen door "vrouw", wat ooit stond voor "adellijke dame". Als je een gewone vrouw nu aanspreekt met "gemeen wijf" heb je meteen een tik in je gezicht te pakken.

Maggy

Aantal berichten : 26
Registration date : 29-10-09

Terug naar boven Ga naar beneden

wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon) Empty Re: wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon)

Bericht  doedeljan vr okt 30, 2009 12:38 pm

Admin schreef:
Lang leve de Nederlanden, Van de Somme tot de Wadden!

van Isaxzoon

volgens mij is het "de Zoom" Wink

doedeljan

Aantal berichten : 43
Leeftijd : 60
Woonplaats : Poperinge
Registration date : 20-01-09

http://www.wandelwereld.be

Terug naar boven Ga naar beneden

wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon) Empty Re: wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon)

Bericht  Maggy vr okt 30, 2009 1:20 pm

Nu je het zegt, heeft de grens ooit bij de Somme/Zoom gelegen? De meest zuidelijke grens die ik ken tussen de Spaanse Nederlanden en Frankrijk liep langs de Authie en deelde de huidige plaats Auxi-le-Chateau op in Auxi-en-Picardie en Auxi-en-Artois. Het enige spoortje Vlaams dat ik daar ben tegengekomen is Pot'jevlesch (potje vlees, een gerecht van allehande vlees ingemaakt in jenever of bier) bij de slager.

Als je sportief ben loop je zo van de Authie naar het Sommedal hoor.

Maggy

Aantal berichten : 26
Registration date : 29-10-09

Terug naar boven Ga naar beneden

wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon) Empty Re: wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon)

Bericht  doedeljan vr okt 30, 2009 3:10 pm

van de authie naar somme (en ietsje meer) : http://www.flickr.com/photos/wandelwereld/sets/72157604210593916/

doedeljan

Aantal berichten : 43
Leeftijd : 60
Woonplaats : Poperinge
Registration date : 20-01-09

http://www.wandelwereld.be

Terug naar boven Ga naar beneden

wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon) Empty Re: wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon)

Bericht  Maggy vr okt 30, 2009 6:13 pm

Dat is meer dan 50 km. Dat is mij een te pittige wandeling. En dat door het mulle zand, via le Crotoy. Een aardige omweg, tenzij je de baai kaarsrecht overgestoken bent.

Door je wandeling terug te zoeken op Google Earth zag ik ineens een groot aantal rechthoekige vijvers langs de Somme, die me vanaf de grond nooit zijn opgevallen. Wikipedia leert me dat dit turfafgravingen zijn die nu vooral voor visserij worden gebruikt. Heb ik weer wat geleerd aan overeenkomsten met Nederland.

Maggy

Aantal berichten : 26
Registration date : 29-10-09

Terug naar boven Ga naar beneden

wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon) Empty Re: wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon)

Bericht  doedeljan vr okt 30, 2009 6:20 pm

om van Rang du Fliers tot Le Treport hebben we wel 4 dagen gestapt en 80km afgelegd
voor iedereen dus goed te doen.
overnachtingen in Fort-Mahon-Plage, Le Crotoy en Le Hourdel

doedeljan

Aantal berichten : 43
Leeftijd : 60
Woonplaats : Poperinge
Registration date : 20-01-09

http://www.wandelwereld.be

Terug naar boven Ga naar beneden

wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon) Empty Re: wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon)

Bericht  Maggy vr okt 30, 2009 7:48 pm

Oh ja, zo kan ik het ook. Hoe ben je dan van le Crotoy naar Hourdel gekomen? Helemaal omlopen? Nog zeehonden gezien? Wij hebben tevergeefs gezocht.

Maggy

Aantal berichten : 26
Registration date : 29-10-09

Terug naar boven Ga naar beneden

wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon) Empty Re: wie het niet gebruikt zal het verliezen (van Isaxzoon)

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum