Vriendelijke groeten uit Apeldoorn, Gelderland
2 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Ik stel me voor :: Ik stel me voor
Pagina 1 van 1
Vriendelijke groeten uit Apeldoorn, Gelderland
Beste mensen in Frans-Vlaanderen, mijn naam is Ernst Niessen en ik woon in Apeldoorn, Gelderland. In de jaren tachtig, in mijn puberteit, is mijn belangstelling gewekt voor de Nederlandse taal en cultuur in Noord-Frankrijk, nadat ik een reportage van het NOS-jeugdjournaal over het Nederlands in Duinkerke had gezien. Het onderwerp greep mij dusdanig aan dat ik boeken en diverse artikelen erover ging lezen. Mijn interesse in de (Nederlandse) taal was toen ook al aanwezig, net zoals mijn toenemende belangstelling voor de Nederlandse taal en cultuur en Vlaanderen. Sinds afgelopen zomer ben ik terecht gekomen op het Vlaamse discussieforum politics.be op uitnodiging van een Vlaamse medestander die ik op het forum van HLN.be had leren kennen. Er is een wereld voor mij opengegaan en heb diverse gelijkgestemden ontmoet. Thans ben ik lid van de Groot-Nederlandse Baarle Werkgroep, die de politieke en staatkundige integratie van Nederland en Vlaanderen langs democratische wegen nastreeft. Begin augustus bracht ik met mijn gezin een midweeks verblijf door bij Sunparks in Oostduinkerke. Wij hebben toen een dagtrip gemaakt naar Duinkerke. Voor mij was dit de eerste keer dat ik in dit gebied kwam waarover ik zo veel gelezen had. Het viel mij meteen op dat Duinkerke 'Franser' is dan ik dacht. Het straatbeeld, de diverse opschriften, maar ook de mensen die ik sprak, waren volledig Frans. Wel zag ik in een vitrine een glazen potje staan met een etiket waarop stond: "Potje Vleesch". En er stond in één van de straten een wagen geparkeerd, die op de achterruit een plakplaatje had, waarop stond: "Ik ben Vlaamsch". Aan het gemeentehuis (Hôtel Communale) hingen vier vlaggen: de EU-vlag, de Franse vlag, de vlag van de provincie Noord-Nauw van Kales (Nord-Pas de Calais) en de Vlaamse vlag. "Zijn dit de laatste resten Nederlands?", dacht ik somber. Ik ben dus benieuwd of dit beeld klopt met de waarneming van andere forumleden hier. Is het in andere dorpen, zoals Witzand (Wissant) en Hazebroek hetzelfde of is het daar minder somber gesteld als in Duinkerke?
Laatst aangepast door Ernst Niessen op za sep 19, 2009 11:20 am; in totaal 1 keer bewerkt
Re: Vriendelijke groeten uit Apeldoorn, Gelderland
Er zijn karakteristieken van de Frans-vlaamse cultuur die meteen niet zichtbaar zijn (de mentatliteit, de tradities...). Een wandeling door Duinkerke is zeker niet genoeg.
Flying Dutchman (een Nederlander) of Pieterhein (een Belgisch Vlaming) wonen in Duinkerke...en ze zijn leden van dit forum (niet zeer actief tegenwoordig weliswaar, maar ze schrijven af en toe). Misschien zullen je een paar dingen uitleggen...
Flying Dutchman (een Nederlander) of Pieterhein (een Belgisch Vlaming) wonen in Duinkerke...en ze zijn leden van dit forum (niet zeer actief tegenwoordig weliswaar, maar ze schrijven af en toe). Misschien zullen je een paar dingen uitleggen...
Laatst aangepast door Bissezele op za sep 19, 2009 12:55 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Bissezele schreef:Er zijn karakteristieken van de Frans-vlaamse cultuur die meteen niet zichtbaar zijn (de mentatliteit, de tradities...). Een wandeling door Duinkerke is zeker niet genoeg.
Flying Dutchman (een Nederlander) of Pieterhein (een Belgisch Vlaming) wonen in Duinkerke...en ze zijn leden van dit forum (niet zeer actief tegenwoordig weliswaar, maar ze schrijven al en toe). Misschien zullen je een paar dingen uitleggen...
Ik ken een Vlaming, DebianFox, die mij op dit forum heeft gewezen. Hij heeft mij een tijdje geleden ook informatie gegeven over de stand van zaken met betrekking tot de Nederlandse taal in Frans-Vlaanderen.
Ik hoop zeker meer te horen van alle forumleden. Bedankt dus voor uw commentaar.
Overigens ben ik enthousiast genoeg om volgend jaar terug te komen. De omgeving van Nieuwpoort/Oostduinkerke is mij uitermate goed bevallen. En ik wil Frans-Vlaanderen beter leren kennen.
Het volgende jaar ? Woon je in Australië ?
Wat Groot Nederland betreft is het alles behalve een idee dat we hier promoten (met de adm.). Sorry, maar ik vind het beter de 'lijn' van het forum te herhalen : We zijn progressieve gematigde regionalisten van Frans-Vlaanderen.
En, in elk geval is het een forum over Frans-Vlaanderen... We mogen natuurlijk soms schrijven over Belgisch Vlaanderen of Nederland...in het kader van vergelijkingen (zie het onderwerp "Brussel en de Franse Westhoek" bij voorbeld).
Wat Groot Nederland betreft is het alles behalve een idee dat we hier promoten (met de adm.). Sorry, maar ik vind het beter de 'lijn' van het forum te herhalen : We zijn progressieve gematigde regionalisten van Frans-Vlaanderen.
En, in elk geval is het een forum over Frans-Vlaanderen... We mogen natuurlijk soms schrijven over Belgisch Vlaanderen of Nederland...in het kader van vergelijkingen (zie het onderwerp "Brussel en de Franse Westhoek" bij voorbeld).
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Bissezele schreef:Het volgende jaar ? Woon je in Australië ?
Nee, in Apeldoorn dus. Het is wel een eindje rijden, hoor. De zomervakantie vind ik ideaal voor het maken van uitstapjes. Dit jaar wilde ik naar West-Vlaanderen. Het is mij dus heel goed bevallen.Wat Groot Nederland betreft is het alles behalve een idee dat we hier promoten (met de adm.). Sorry, maar ik vind het beter de 'lijn' van het forum te herhalen : We zijn progressieve gematigde regionalisten van Frans-Vlaanderen.
U hoeft geen schrik te hebben voor de in gang zijnde convergentie tussen Nederland en Vlaanderen. Uiteindelijk zal Frans-Vlaanderen daarvan de vruchten plukken.En, in elk geval is het een forum over Frans-Vlaanderen... We mogen natuurlijk soms schrijven over Belgisch Vlaanderen of Nederland...in het kader van vergelijkingen (zie het onderwerp "Brussel en de Franse Westhoek" bij voorbeld).
Dat ga ik zeker bestuderen.
Soortgelijke onderwerpen
» Groeten van Jim
» Groeten uit de VS
» Groeten van Ragnar
» Groeten uit de polders
» Groeten uit Zwolle
» Groeten uit de VS
» Groeten van Ragnar
» Groeten uit de polders
» Groeten uit Zwolle
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Ik stel me voor :: Ik stel me voor
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: