Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De juiste naam voor de juiste persoon, een steen in de kikkerpoel van Napoleon

2 plaatsers

Ga naar beneden

De juiste naam voor de juiste persoon, een steen in de kikkerpoel van Napoleon Empty De juiste naam voor de juiste persoon, een steen in de kikkerpoel van Napoleon

Bericht  Leo Flandriae zo dec 13, 2009 12:23 pm

Beste vrienden,
In belgisch Vlaanderen zend ik reeds enkele jaren dit tekstje naar instellingen en mensen die brieven verzenden met mijn naam achterstevoren en de hunne in de juiste volgorde. Ik kreeg reeds heel wat positieve resultaten en het werd een beetje mijn stokpaardje, dus ook jullie meningen zijn van harte welkom:

Wat betreft het noemen van mensen, en het noteren van hun naam
Een persoon wordt door zijn naam gedefinieerd, door velen verkeerdelijk, vóórnaam genoemd.
Wettelijk krijgt iedereen een naam bij zijn geboorte. Géén vóórnaam, nee, een nààm. Zijn of haar (waarschijnlijke, paternale) afkomst wordt erbij genoteerd, en dit noemt men familienaam. Het woord “naam” komt overigens van “noemen”, en heeft dus niets met je afkomst te maken.
Aan allen die om de één of de andere reden hun (of “andermans’”) naam achterstevoren vermelden, vooral dan, van “hogerhand”, naar “lagerhand”, heden ook veel op te merken in E-adressen, vooral door mensen met een soort ingepompt, kruiperig, lijfeigenengevoel. Eigenaardig genoeg is het gegeven ook nog eens een contradictie, vooral in invulblaadjes en dergelijke. Waarom stelt men: naam, voornaam: ? Dit terwijl men de term vóórnaam, àchteraan noteert. “Vóór” ofte “pré”, betekent toch niet àchter, nietwaar?
Dit is een typisch Vlaams “lijfeigenen” verschijnsel dat men alleen hiér, halsstarrig probeert vol te houden. Het was en is nog steeds een manier om een afstand naar beneden toe te scheppen, inderdaad, meestal naar “ondergeschikten” toe. Voorbeelden zijn er genoeg: Militaire bevelhebbers en hun ondergeschikten (heden meestal “ambtenaren” genoemd), juristen, meesters en schooljuffrouwen, leraars, profs, enz. Waar komt dan de term “voornaam” van? (dikwijls in archaïsche formulieren,opgemaakt door kruiperige ambtenaren.) Gewoon een vertaling van een, ook archaïsch Gallicisme: nom, prénom? Het ergste zijn de sukkelaars die op hun “camionnette” laten schilderen: “plafonneur Janssens J.” Zèlf heb ik dan altijd de neiging om dat telefoonnummer te noteren en op te bellen, met de vraag: “Hallo, spreek ik met Janssens J aub???
En ja, natuurlijk, dan zijn er nog de verontschuldigden, die met software uit de digitale prehistorie werken, of te lui zijn om moderne tekstverwerkers te gebieden om bij naamlijsten of adresetiketten, eerst de naam en daarna de familienaam te laten drukken. Zij kunnen zich natuurlijk verschuilen achter het ambtenarendom.
Als toemaatje geef ik nog enkele voorbeelden, stel je voor:
Van Bouillon! Kom eens hier! Sorry meester, mijn broer Godfried, of ik? Presley, Elvis/ Fernanda, de MORA y ARAGON, Fabiola Maria de las Victorias, Antonia, Adelaïda /Bardot, Brigitte/ Dean, James/ Tindemans ?! ha, de Leo zeker ?/ Cook, James/ Hitler, Adolf en Kennedy, John/Dylan, Bob enz
Een persoon heeft dus een naam, omdat zijn ouders hem/haar zo genoemd hebben, en meestal, bovendien een familienaam, die echter gewoon je afkomst aanduid. Hebben wij enige reden om onze naam te verdoezelen? En eerst onze afkomst te vermelden, zelfs eventueel niet eens gevolgd door onze naam, dikwijls enkel een initiaal als toegeving, maar soms helemaal niets. Degenen die enig zelfrespect hebben en boven hun Vlaamse kruiperigheid uitstijgen, zullen dan ook steeds, bij het ondertekenen hun naam en vervolgens familienaam vermelden onderaan. Overigens is er ook NBN Z 01-002, of goedkoper: Licap 2000/041 (BIN normen)
Mensen die invulblaadjes opmaken, zouden kunnen stellen:
Naam:…………………………………..……………Familienaam:………………………………………..………………
Nog een goeie: Hoessein Saddam heet ik, meneer.
Hartelijke groeten, plezier en protest welkom!
PS: Voor de twijfelaars: bekijk even je geboorteakte, overlijdens- of huwelijksakte. Dààr wordt wèl alles in genoteerd zoals het moet, blijkbaar kunnen de ambtenaartjes dààr niet onderuit. Doodsprentjes, geboortekaartjes, huwelijksaankondigingen, enz. worden daardoor ook (meestal) juist opgemaakt.

Addendum, of èxtra toemaatje:
• Noteren stond oorspronkelijk voor het neerschrijven van een toon (klank), op dat moment word een toon, een noot (neergeschreven symbool)
• Nog een dikke proficiat aan deze mensen: http://www.inbo.be/ygen/personeelslijst.asp?pid=OVERINBO_ASP_PERSONEEL

naschriftje: Geïnteresseerden kunnen kopie krijgen van positieve reacties van diverse overheidsinstellingen in Vlaanderen. Stuur een persoonlijk berichtje met je e-postadres.
Leo Flandriae
Leo Flandriae

Aantal berichten : 6
Leeftijd : 74
Woonplaats : b - 2640 Mortsel
Registration date : 13-12-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De juiste naam voor de juiste persoon, een steen in de kikkerpoel van Napoleon Empty Re: De juiste naam voor de juiste persoon, een steen in de kikkerpoel van Napoleon

Bericht  Bissezeele zo dec 13, 2009 12:52 pm

Interessante idee van discussie, maar we zijn ver van de Franse Westhoek... Neutral
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De juiste naam voor de juiste persoon, een steen in de kikkerpoel van Napoleon Empty Westhoek en persoonsbenoeming

Bericht  Leo Flandriae zo dec 13, 2009 1:25 pm

Bissezele schreef:Interessante idee van discussie, maar we zijn ver van de Franse Westhoek... Neutral

Mijn verontschuldigingen, maar ik probeer bij te dragen tot het bevorderen van het zelfbewustzijn van alle Vlamingen. Ik meende daarom ook, dat dit tekstje wel mocht zijn plaats krijgen in een taalrubriek.
Vlamingen werden eeuwenlang gegeseld door overheden allerhande en stellen zich daarom niet zo gemakkelijk assertief op. Daaraan zal ik helpen als ik kan.
Hopelijk staat jullie ook open om met Vlamingen en Nederlandstaligen van buiten de Franse Westhoek te dialogeren? Het zal bevorderend werken voor de velen onder jullie die amper enige woorden Nederlands verstaan. Eerlijk gezegd vind ik dit een tamelijke beperking: "Frans-Vlaanderen in het Nederlands is een forum voor de frans Vlamingen die in het Nederlands tussen elkaar willen communiceren - Ce forum est fait pour les Flamands de Flandre française qui souhaitent communiquer entre-eux en Néerlandais"
Indien dit inderdaad letterlijk dient geïnterpreteerd te worden, zal ik me zeker terugtrekken.
Leo Flandriae
Leo Flandriae

Aantal berichten : 6
Leeftijd : 74
Woonplaats : b - 2640 Mortsel
Registration date : 13-12-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De juiste naam voor de juiste persoon, een steen in de kikkerpoel van Napoleon Empty Re: De juiste naam voor de juiste persoon, een steen in de kikkerpoel van Napoleon

Bericht  Bissezeele zo dec 13, 2009 1:36 pm

Leo Flandriae schreef: Eerlijk gezegd vind ik dit een tamelijke beperking: "Frans-Vlaanderen in het Nederlands is een forum voor de frans Vlamingen die in het Nederlands tussen elkaar willen communiceren - Ce forum est fait pour les Flamands de Flandre française qui souhaitent communiquer entre-eux en Néerlandais"
Indien dit inderdaad letterlijk dient geïnterpreteerd te worden, zal ik me zeker terugtrekken.
2 jaar geleden heeft een Duinkerkenaar (onze admin.) dit forum gesticht. Zijn wens was inderdaad "een forum voor de Frans-Vlamingen die in het Nederlands tussen elkaar willen communiceren ". De Taalunie is tevreden van het succes van het Nederlands in Noord-Frankrijk... Twee jaar na het ontstaan van dit forum zijn we nog altijd twee Frans-Vlamingen die hier in het NL schrijven (...).
Gelukkig schrijven hier Belgische Vlamingen en Nederlanders...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De juiste naam voor de juiste persoon, een steen in de kikkerpoel van Napoleon Empty Re: De juiste naam voor de juiste persoon, een steen in de kikkerpoel van Napoleon

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum