Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Eindelijk een statuut voor de regionale talen? En voor het Frans-Vlaams? - Den draed

+6
Westvloaming
DESSERON
Eversam
PaRePyne
apriethoff
Admin
10 plaatsers

Ga naar beneden

Eindelijk een statuut voor de regionale talen? En voor het Frans-Vlaams? - Den draed Empty Eindelijk een statuut voor de regionale talen? En voor het Frans-Vlaams? - Den draed

Bericht  Admin zo jan 23, 2011 8:30 am

Het gebeurt niet vaak dat Den draed de politici in de bloemetjes zet, maar deze keer wil Den draed het Kamerlid Jean Pierre Decool feliciteren voor zijn actie voor de regionale talen.

Inderdaad, Jean Pierre Decool heeft na zijn actieve rol in het oprichten van de ANVT ook deelgenomen aan een wetsvoorstel om een statuut aan de regionale talen te geven.

Waarom een statuut aan de regionale talen te geven?

In de huidige situatie ....

De rest van het artikel vindt u op:

http://nl.dendraed.com/eindelijk-een-statuut-voor-de-regionale-talen-en-voor-het-frans-vlaams/

Admin
Admin

Aantal berichten : 404
Registration date : 03-02-08

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Eindelijk een statuut voor de regionale talen? En voor het Frans-Vlaams? - Den draed Empty Re: Eindelijk een statuut voor de regionale talen? En voor het Frans-Vlaams? - Den draed

Bericht  apriethoff zo jan 23, 2011 9:31 pm

Ik denk dat dit goed nieuws is, nu maar hopen dat één van de beide voorstellen aangenomen zal worden.

apriethoff

Aantal berichten : 37
Registration date : 01-03-09

Eindelijk een statuut voor de regionale talen? En voor het Frans-Vlaams? - Den draed Empty Re: Eindelijk een statuut voor de regionale talen? En voor het Frans-Vlaams? - Den draed

Bericht  PaRePyne wo jan 26, 2011 4:33 pm

Beste Admin,

Wat is er met mijn reactie gebeurd op uw bijdrage: Eindelijk een statuut voor de regionale talen? En voor het Frans-Vlaams? - Den draed

Ik reageerde dat ik het Frans-Vlaams (lokaal West-Vlaams?) als regionale taal een foute keuze vind.
Net zoals 'apriethoff' recht heeft om daar een andere mening over te zetten hier.

U reageerde dat ik niets van Frans-Vlaanderen ken en eigenlijk ook weinig van de globalisering waarbij u mij verwees naar : 2010, het laatste jaar van het Frans-Vlaams op school? - Den Draed

Daarna reageerde ik dat ik tijdens het lezen van uw verwijzing in Den Draed reeds dezelfde bedenking maakte, en verder met een uitleg over mijn vorige reactie en ook dat ik uw reactie 'pissig' vind en onlogisch.

Dat blijkt allemaal gecensureerd?

PaRePyne

Aantal berichten : 130
Registration date : 16-10-10

Bericht  Eversam do jan 27, 2011 6:54 am

OEPS ?? CENSUUR ??? Embarassed
Iedereen heeft toch het recht op vrije meningsuiting ? Exclamation
Dat PaRePyne mogelijks niet tot in de details weet wat er leeft in Frans-Vlaanderen kan ik inkomen. Crying or Very sad Het artikel in DEN DRAED bewijst trouwens dat de politiekers er de hand van weg hebben om de zaken ingewikkeld te maken. Shocked
De Franse Westhoek heeft gelukkiglijk Jean-Pierre DECOOL als fervent en terecht voorvechter van de Vlaamse zaak, maar als andere politiekers hun eigen ego boven het belang van de zaak stellen is er duidelijk een ander probleem. Er is inderdaad dringend een duidelijk statuut nodig voor de regionale talen !
Eversam
Eversam

Aantal berichten : 233
Leeftijd : 74
Registration date : 28-02-09

http://www.dialectbachtendekupe.be/

Bericht  DESSERON do jan 27, 2011 7:40 am

Eversam schreef:OEPS ?? CENSUUR ??? Embarassed
Iedereen heeft toch het recht op vrije meningsuiting ? Exclamation
Dat PaRePyne mogelijks niet tot in de details weet wat er leeft in Frans-Vlaanderen kan ik inkomen. Crying or Very sad Het artikel in DEN DRAED bewijst trouwens dat de politiekers er de hand van weg hebben om de zaken ingewikkeld te maken. Shocked
De Franse Westhoek heeft gelukkiglijk Jean-Pierre DECOOL als fervent en terecht voorvechter van de Vlaamse zaak, maar als andere politiekers hun eigen ego boven het belang van de zaak stellen is er duidelijk een ander probleem. Er is inderdaad dringend een duidelijk statuut nodig voor de regionale talen !

inderdaad, wat leeft er in Frans-Vlaanderen. Voor zover ik weet zijn er op dit forum 1 of 2 Frans-Vlamingen actief. Zijn zij de enigen met belangstelling voor dit onderwerp ? Er zijn toch duizenden Frans-Vlamingen die Nederlands leren (of "Vlaams"). Waarom reageren die niet ? Wat met ANVT ? Waarom reageren die niet ? idem MDSK, idem KFV ? Idem de leerkrachten Nederlands ? Kennen die dit forum niet ? Ik heb zelf KFV gecontacteerd met de vraag dit forum aan de cursisten bekend te maken.
Wat het aspect "taal" betreft, in officiële Franse documenten wordt gesproken over "flamand occidental", dus West-Vlaams, dus gelijk aan West-Vlaams zoals in West-Vlaanderen. Waarom sommige Frans-Vlamingen nu willen beginnen met Frans-Vlaams is me een raadsel, tenzij ze zich absoluut willen afzonderen van de andere Vlamingen, om een mij mysterieuze reden. In hun plaats zou ik zoveel mogelijk steun zoeken bij de taalgenoten over de grens.
DESSERON
DESSERON

Aantal berichten : 156
Leeftijd : 66
Registration date : 21-08-08

Bericht  Eversam do jan 27, 2011 8:04 am

Beste Desseron, waarde vrienden.
Het is inderdaad frustrerend vast te stellen dat er zich slechts enkele Frans-Vlamingen manifesteren op dit forum. Dit forum vind ik trouwens een lovenswaardig initiatief maar het mist ergens een beetje zijn doel. Dat onze zuiderburen uit de Westhoek opkomen voor hun regionale moedertaal kan ik inkomen, het gaat inderdaad om le Flamand occidental of het West-Vlaams. Vergeet echter niet dat hun "West-Vlaams" origineler is dan dat van wij Vlamingen uit de Belgische Westhoek ! Sporadisch vinden wij hier nog enkele van die woorden terug in onze voertaal. Het West-Vlaams uit de Westhoek werd doorheen de jaren grondig besmet met nieuwe woorden die uit de officiële taal het A.N. ons dagelijks taalgebruik binnen geslopen zijn. Maar ondanks die brug van 300 jaar verstaan vele Westhoekers en Frans-Vlamingen elkaar perfect wanneer ze hun "moedertaal" spreken. Uiteraard zou het aangewezen zijn dat onze zuidelijke spitsbroeders steun zoeken bij hun lotgenoten in de Westhoek. Dat willen ze ook wel en er zijn inmiddels contacten in die zin aan de gang. Maar voor hen is het eveneens uiterst frustrerend om te moeten aanhoren dat hun Vlaams uit den boze is en naar stoffige museums verwezen moet worden. Heel wat stromingen in België en Frans-Vlaanderen lopen jammer genoeg niet zo hoog op met het Frans-Vlaams als studietaal. Terwijl net het Frans-Vlaams een springplank kan zijn naar het AN. Trouwens op woensdag 9 februari vindt er een colloquium plaats in Wervik met als thema "Taal in de Grensstreek", benieuwd hoe men daarop zal oordelen over het Vlaams in zijn algemene aspecten. Rolling Eyes

Laatst aangepast door Eversam op do mei 19, 2011 7:13 am; in totaal 1 keer bewerkt
Eversam
Eversam

Aantal berichten : 233
Leeftijd : 74
Registration date : 28-02-09

http://www.dialectbachtendekupe.be/

Bericht  Westvloaming vr jan 28, 2011 9:19 pm

Oef ! Ik was al bang dat de duistere Franse staat nog steeds als een schaduw boven de Vlaamse identiteit van onze zuiderse Vlamingen hing ! Censuur, ik schrok mij rot gisteravond toen ik het alarmerende bericht van PaRePyne las...! Er zullen nog enkele generaties moeten overgaan, voordat die angst van onze Vlaamse zuiderburen om zich als Vlaming in Frankrijk te profileren, voltooid verleden tijd is... Die angst en het begeleidende wantrouwen is volgens mij ook de kern van de problematiek van het Vlaams en de Vlamingen in het Franse land... No

Ik hoop dat dit colloquium in Wervik een positieve uitwerking mag hebben voor onze streekgenoten over de schreve. Kan er helaas niet bij zijn... Surprised

Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Eindelijk een statuut voor de regionale talen? En voor het Frans-Vlaams? - Den draed Empty Do you speak vlaemsch ?

Bericht  Bissezeele wo mei 18, 2011 6:45 pm

Een artikeltje in la voix du nord dankzij een artikel in Courrier International na een artikel in Het Laatste Nieuws...Oef!

la voix du nord schreef:
in de 29 edities (!) van het dagblad...

Eindelijk een statuut voor de regionale talen? En voor het Frans-Vlaams? - Den draed 110518083139970738178356
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Bericht  Westvloaming wo mei 18, 2011 8:08 pm

Als dàt niet hoopvol is ! Als deze ontwikkeling zich voortzet, dan zijn we ongetwijfeld op de goede weg... drunken

Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Bericht  Bissezeele do jun 09, 2011 10:30 am

Eindelijk een statuut voor de regionale talen? En voor het Frans-Vlaams? - Den draed 090816060418440054262780
Sinds vandaag is er een nieuwe online petitie om een officiële erkenning door het Ministerie van Nationale Opvoeding te aanvragen...

Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Eindelijk een statuut voor de regionale talen? En voor het Frans-Vlaams? - Den draed Empty Eindelijk een statuut voor de regionale talen? En voor het Frans-Vlaams?

Bericht  leuven do jun 09, 2011 8:10 pm

Een andere manier om er tegen aan te kijken:
Beter iets dan niets, het zou inderdaad mooi zijn indien "le Ministère de l'Education Nationale"
een Nederlands dialect of noem het een variante van het Nederlands zou erkennen en toelaten in het
Franse reguliere onderwijs.
Een gesubsidiëerd "Paard van Troje" ? (voor het Nederlands)
leuven
leuven

Aantal berichten : 210
Leeftijd : 86
Registration date : 28-04-09

Bericht  Ernst Niessen ma maa 19, 2012 1:25 pm

PaRePyne schreef:Ik reageerde dat ik het Frans-Vlaams (lokaal West-Vlaams?) als regionale taal een foute keuze vind.

Zonder het dialect te kort te doen, vind ik dat wij allen pal moeten staan voor de Nederlandse standaardtaal. De cultuurtaal van Nederland en Vlaanderen, die een voor drieëntwintig miljoen mensen herkenbare uitspraak en spelling heeft, is een te kostbaar goed om te grabbel te gooien en deze gelijk te stellen aan streektalen en dialecten. Een zelfverzekerde houding dwingt namelijk respect af bij niet-Nederlandstaligen, vooral bij Franstaligen die gevoelig zijn voor het verschil tussen langue en patois:

• Algemeen Nederlands spreken in het openbaar;
  • In contacten met anderstaligen onverkort het Nederlands gebruiken;
  • Anderstaligen die AN willen leren, daarbij helpen;
  • In contacten met bedrijven (correspondentie, telefoon) AN gebruiken;
  • In contacten met de lokale, regionale en rijkshoverheid AN gebruiken.
Ernst Niessen
Ernst Niessen

Aantal berichten : 44
Leeftijd : 55
Registration date : 19-09-09

http://www.baarlewerkgroep.org

Bericht  Polder ma maa 19, 2012 11:05 pm

Het West-Vlaams is door het Franse Ministerie van cultuur erkend als regionale taal van Frankrijk. De zorg voor de regionale Vlaamse taal wordt gesteund door veel politici. Wat men zou moeten doen is de Nederlandse standaardtaal gebruiken als geschreven vorm van de West-Vlaamse regionale taal in Frankrijk. Zo is het steeds geweest in Frans-Vlaanderen en zo is het ook in het huidige West-Vlaanderen in België. Laat de spreektalen door elkaar lopen, het West-Vlaams dialect en de Nederlandse standaardtaal. Dat zal organisch groeien en samengroeien zoals dat ook in West-Vlaanderen in België gebeurt. Als men dit doet zal er in Frans-Vlaanderen een Nederlandse cultuurtaal overblijven. Als men voor de geschreven taal in Frans-Vlaanderen blijft kiezen voor de spelling die in het jaar 2000 neergeschreven is, zal er in Frans-Vlaanderen alleen nog wat 'Vlaams' overschieten voor kerstliedjes, sinterklaasliedjes, carnavalsliedjes, een affiche voor de Muziekdagen en nog een paar folkloristische zaken. Let wel, ik zeg niet dat het Frans-Vlaams folklore is. Ik zeg dat de huidige taalpolitiek van het ANVT zal maken dat het Frans-Vlaams folklore wordt, voer voor taalkundigen en heemkundigen, voor gepensioneerden die een zinvolle vrijetijdsbezigheid zoeken, voor namen van tavernes, voor zinnetjes op trouwannonces en voor op schalen om aan de haard te hangen. Laten we toch opkomen voor een levende Nederlands/Vlaamse cultuurtaal in Frans-Vlaanderen. Laten we kiezen voor de band met het verleden, maar ook voor een perspectief op de toekomst.
Polder
Polder

Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: