Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

overleeft vlaams in frankrjk?

4 plaatsers

Ga naar beneden

overleeft vlaams in frankrjk? Empty overleeft vlaams in frankrjk?

Bericht  oostendsche ploate do mei 20, 2010 7:13 pm

goeien avond aan allen daar an den anderen kant van de schreve. Mijn naam is dirk billiouw uit oostende. Sinds ik een boek over de geschiedenisse van oostende gelezen heb, waarin veel oude kronieken en processen-verbaal gewag maken van vluchtelingen uit sint-winoksbergen uit de jaren 1650 en later (in de zin van "voor ons de genaamde Johannes Gheeraerts ..... geboren te winoksbergen 1626, en woonachtig te oostende, langestraat 21, wagenmaker van beroep...), voel ik een ietwat nostalgische interesse in de voor ons verloren gegane vlamsche grond daar in frankryck. Ik voelde me even fier toen ik las dat de grote kaper 'jean bart' vlaams heeft gesproken.
Helaas, diep van binnen denk ik dat de sprake van michiel de swaen niet zal overleven. Of is er een beetje hoop dat Frans-Vlaanderen drietalig wordt (F/E/Nl) door zijn geografische positie? Wie geeft me een beetje klaarheid?
oostendsche ploate
oostendsche ploate

Aantal berichten : 24
Registration date : 20-05-10

Terug naar boven Ga naar beneden

overleeft vlaams in frankrjk? Empty Re: overleeft vlaams in frankrjk?

Bericht  Bissezeele do mei 20, 2010 7:19 pm

Welkom !

Met het inhoud van dit forum heb je een uitgebreid antwoord aan je vraag, beste nieuwe lid... Wink

Kom je in Wormhout zaterdag 22 mei en in Koksijde zaterdag 29 mei ?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Bericht  Bissezeele do mei 20, 2010 7:32 pm

Lees je al lang dit forum ?
Bissezeele
Bissezeele

Bericht  oostendsche ploate do mei 20, 2010 7:45 pm

Bissezeele schreef:Lees je al lang dit forum ?

Neen, sinds een halfuurtje
oostendsche ploate
oostendsche ploate

Bericht  leuven do mei 20, 2010 7:56 pm

Gegroet en welkom,

Je gaat nog veel werk hebben om als te lezen!

Wat betekent "Oostendsche ploate"?

Leuven
leuven
leuven

Aantal berichten : 210
Leeftijd : 86
Registration date : 28-04-09

Bericht  oostendsche ploate do mei 20, 2010 8:38 pm

leuven schreef:Gegroet en welkom,

Je gaat nog veel werk hebben om als te lezen!

Wat betekent "Oostendsche ploate"?

Leuven

Mad mijn vriend, je bent niet van de kust, dat kan ik wel zeggen. De roep op de visserskaai "versche ploaten" weergalmt overal aan de "vistrap". Het betekent simpelweg "pladijs". Eigenlijk wel een beetje simpel hé. Maar ja, deze website is ook niet simpel. Als vlaming overleven in frankrijk. Niet eenvoudig!

mvg
dirk
oostendsche ploate
oostendsche ploate

Bericht  Bissezeele do mei 20, 2010 9:06 pm

oostendsche ploate schreef:
Maar ja, deze website is ook niet simpel. Als vlaming overleven in frankrijk. Niet eenvoudig!

mvg
dirk
Jawel. Cool
Bissezeele
Bissezeele

Bericht  oostendsche ploate vr mei 21, 2010 7:09 pm

beste bisse,

dank je wel voor je ontvangstwoord op dit forum.

Mogelijks kom ik naar de manifestatie in Koksijde op 29 mei. Johan Verminnen zal er zijn, en die wil ik wel nog eens horen en zien.

Een goede gezondheid vriend, en veel geluk bij wat je onderneemt.

dirk billiouw
oostendsche ploate
oostendsche ploate

overleeft vlaams in frankrjk? Empty Welkom Ostendsche Ploate

Bericht  Eversam ma mei 24, 2010 6:47 am

Inderdaad dit is een héél boeiende site voor mensen zoals jij en ik, kortom mensen die een hart hebben voor hun taal, hun roots en hun materieel en immaterieel erfgoed. Ikzelf hou me al meer dan 40 jaar bezig met datgene wat reilt en zeilt in onze gemeenschappelijke Westhoek. Jij hebt al heel wat interessante zaken uitgeplozen lees ik, je begon in het Bergen Ambachtse vroeger een zeer welvarende Kasselrij die één van de parels was van onze Vlamsche kroon. Je ziet stief wel 'e komm'n op deze site. We wensen je vééle leesplezier toe. Groeten Eversam.

Laatst aangepast door Eversam op di mei 25, 2010 4:32 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Eversam
Eversam

Aantal berichten : 233
Leeftijd : 74
Registration date : 28-02-09

http://www.dialectbachtendekupe.be/

Bericht  leuven ma mei 24, 2010 9:12 am

[quote= ....van vluchtelingen uit sint-winoksbergen uit de jaren 1650 en later ....[/quote]

Beste Dirk,
Aansluitend bij Eversam hopen we inderdaad nog bijdragen uit het Oostendse te mogen lezen. Jammer genoeg is er er nog geen woordenboek Nederlands-Vlamsch zodat enige ondertiteling soms wel wenselijk is.
Nog wat over Winoksbergen en een buurgemeente van Oostende, reeds in de vijftiende eeuw waren er vele contacten tussen Sint-Winoksbergen en het Oostense ommeland. De rederijkerskamer “Mijnen heere Wilt van zinne “ verscheen op 27 mei 1457 op het podium of liever op een wagen, ter gelegenheid van de Heilige Sacrementsprocessie in Oudenburg. (9 km van Oostende)
'Den ghesellen van der Rethoriken” van tien steden dongen er naar een erepprijs. De wijn vloeide er overvloedig zo blijkt uit de stadsrekeningen van Oudenburg 1457-1458, 9v: [Sacramentsprocessie, 27 mei 1457] 'Item aldoe ghesconcken den ghesellen van der Rethoriken van tien steden die allen quamen verchyeren de processie ende spelen om prijs, te wetene die van Ghend, die van Brugghe, die van Berghen, die van Veurne, die van der Nieupoort, die van Dixmude, die van Ghistele, die van Leffinghe, die van Oostende, die van Ettelghem elken 2 k. wijns val. 18 lb. par.'
Die van Berghen (Sint-Winoksbergen) speelden toen op vertrouwd terrein Winoksbergen lag maar een beetje verder als Veurne net onder Duinkerke het waren Vlamingen die onderelkaar wedijverden in hun “soete tale”. Ook Oostende komt in het lijstje voor.
Ze waren graag geziene gasten . “Mijnen heere Wilt van zinne “ maar ook “Den heere van Roye” en andere rederijkers kamers uit het hudige Frans-Vlaanderen kwamen vaak in Oudenburg spelen.
Winoksbergen zelf, organiseerde ook regelmatig opvoeringen, die grepen plaats op het plein voor de stadshalle. Bij de geboorte van Keizer Karel in 1500 werden er heel wat kannen wijn gedronken door deelnemers uit de Westhoek. Archives municipales de Bergues, CC 155, stadsrekeningen Sint-Winoksbergen 1500-1501, 30v: [viering geboorte Karel V]
Deze inlichtingen heb ik ondermeer van een dame uit Brugge die een thesis over de Brugse rederijkers maakte

Leuven.
leuven
leuven

Aantal berichten : 210
Leeftijd : 86
Registration date : 28-04-09

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: