Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

+6
Sint Jan
cornelis
Bissezeele
guldensporen
brabander
piewantn
10 plaatsers

Pagina 5 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Luther7bergen do apr 14, 2016 12:59 pm

je maakt die filmpjes allemaal zelf, Cornelis?
Dat is een etnologische schatkamer die je hier aan het aanleggen bent.
Luther7bergen
Luther7bergen

Aantal berichten : 31
Woonplaats : Kortrijk
Registration date : 25-02-16

http://www.lutherzevenbergen.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis do apr 14, 2016 1:51 pm

Bedankt,
Ik ben mij er terdege van bewust dat de tweetaligheid die in Frans-Vlaanderen nog aanwezig is op den duur (en dat zeggen ze eigenlijk al 100 jaar) onherroepelijk zal verdwijnen, omdat het 'Vlaams' alleen bestaat in de vorm van een streektaal....Het 'Vlaams' is niet sterk genoeg om de 'Franse' taal te overwinnen.  Daarom vind ik het belangrijk om een en ander vast te leggen voor de volgende generaties, die anders nooit zullen geloven dat er in Frankrijk een Nederlands dialect werd gesproken.

Ja, het is een persoonlijk en nogal amateuristisch initiatief, zonder steun van een of andere vereniging of universiteit, maar ze pikken wel de filmpjes op.
http://www.dialectloket.be/beeld/filmpjes/frans-vlaams/ 
https://www.youtube.com/watch?v=E5uJPtda9b0
https://www.facebook.com/Dialectgenootschap-Bachtn-de-Kuupe-170242626348739/?fref=nf
https://www.facebook.com/nederlandsedialecten/?fref=ts
Alleen jammer dat ik niet meer tijd heb wegens m'n beroepsbezigheden.
Weliswaar heb ik een paar mentors en tipgevers zoals Sint-Jan en Bissezeele die ook op dit forum actief zijn, maar het liefst zoek en ontdek ik de Vlaams sprekende Frans-vlamingen alleen op.  Ik word er veelal met open armen ontvangen, maar sommigen willen niet gefilmd worden, anderen die op mijn lijstje staan zijn al overleden,... en het gaat snel.
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis zo apr 17, 2016 10:38 am

Een toevallige ontmoeting op een parking in de buurt van Sint-Omaars :

Volgens deze moedertaal sprekende Frans-Vlaamse landbouwer is zijn 'Zuidvlaamse' moedertaal een middel om uiteindelijk te komen tot het beheersen van het Nederlands. Hij beschouwd zijn streektaal als een taal waarmee 'men niet ver gaat' en vind het belangrijk om Algemeen Nederlands te kennen om zaken te kunnen doen met heel Vlaanderen.
Volgens hem zijn z'n streektaal en het Nederlands geen twee verschillende talen, maar twee facetten van één linguïstisch universum, het ene mag het andere niet onderdrukken, integendeel ze verrijken elkaar.

Opname 16-4-2016


opname 16-4-2016
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis wo apr 27, 2016 6:42 am

De meeste Frans-Vlamingen weten wel dat het 'Belgieksch' van Poperinge en omstreken op hun taal lijkt.  
Maar voor het dialect, dat zich geografisch wat verder situeert moeten ze reeds krampachtig de oren spitsen.
De ligging van deze 300 jaar oude hoeve met 'Vlaams' uithangbord tegen de gevel  overtreft zichzelf.  Je wordt al zwervend bijna solidair met de geschiedenis van de mensen die je er ontmoet.  Wie zijn ogen een klare kijk gunt op dit land moet niet esthetiseren om van deze regio te houden.
Sommige plekken lijken mij zo authentiek, dat grootspraak er compleet overbodig is.

opname 23-4-2016







Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 3585e21
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis wo mei 18, 2016 6:40 am

"Frans-Vlamingen hebben de oude taal bewaard !" zegt de 96 jarige Cyriel Moeyaert. Hij trekt nog regelmatig de grens over om de vinger op de pols te houden : "Het Frans-Vlaams bestaat nog, maar gaat snel bergaf", zegt hij.

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 29xc7t1
Uit 'Krant van West-Vlaanderen' 13/3/2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis zo mei 22, 2016 7:55 pm

Deze boer woont juist aan de Belgische kant van de 'Schreve'. Zowel voor de West-Vlaming als voor de Frans-Vlaming vallen altijd wel een paar eigenaardigheden op...de rijksgrens vormt in weinig gevallen een structurele dialectgrens.
Heel wat klank-, vorm- en woordgrenzen kruisen de rijksgrens, wat erop wijst dat de Belgische en Franse Westhoek, die in het Ancien Régime het 'Westkwartier' of gewoon 'West-Vlaenderen' heette, in talig opzicht ook een eenheid vormde.

Opname 22 mei 2016
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Bissezeele wo mei 25, 2016 12:30 pm


Een zeer zeer interessante video van de ANVT met onze vriend Jacques Delafosse (Volckerinckhove). De opname werd blijkbaar gemaakt door een Professional.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis vr jun 03, 2016 2:16 pm

"Onze goede vriendin Denise Becuwe is overleden.
Denise woonde alleen in haar sober huisje op de Nieppe- houck te Krochte. Ze putte haar water nog met een vijzel, en had haar eigen 'Kolhof'. Ze kookte op een 'stove' met hout.
Ze was geboren en getogen te Krochte uit Vlaemsch sprekende ouders. Ze is haar leven lang Vlaemsch blijven 'klappen', omdat het nu eenmaal haar moerdertaal was. Het was dan ook normaal dat ze geen woord Frans kon toen ze naar school ging. Tijdens haar lagere school had ze ruim de gelegenheid om Frans te leren, want ze mocht haar moedertaal niet meer spreken, ze werd 'gepunierd'. Later is ze bij de pastoor gaan werken die ook 'Vlaemsch' sprak...Voor de kerk kwam het toen erop aan om zo nauw mogelijk in contact te blijven met de gelovigen, en daardoor was men wel verplicht om voor een grote categorie mensen het 'Vlaemsch' als spreektaal te blijven gebruiken.
Ze ging ieder jaar kijken naar het 'Volkstoneel voor Frans-Vlaanderen', en ze was er als één van de eersten bij, al van eind de jaren '50. Een paar jaar terug werd ze daarvoor in de bloemetjes gezet door het volkstoneel en het publiek."


cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di jun 14, 2016 6:06 am

Het laatste schuiloord van de autochtone taal : Een Vlaemsche herberg in Frans-Vlaanderen...Een overschot aan berusting en melancholie.
Iedere keer dat er één van onze Vlaemsch-sprekende vriend(in)en sterft, sterft er een stuk Vlaemsch erfgoed in Vrankryk ...en het gaat snel.

Opname, foto 2015
Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 141v6sx
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis vr jun 17, 2016 3:04 pm

Een stuk volkstragiek...In het Frans-Vlaanderen van vandaag is het Vlaams een fluistertaal geworden - de taal van (misschien) de laatsten !

cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Bissezeele za jun 18, 2016 6:32 pm

Een belachelijke video op de facebookpagina van radio 1:

https://www.facebook.com/radio1be/videos/vb.36047011100/10154160571391101/?type=2&theater%ACif_t=like%ACif_id=1466233308424084
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma jun 27, 2016 5:11 am

Deze krantenfoto uit 'l'echo de la lys' (1994) integreert mij...
wat doet deze man ?
Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Mt09c1
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams.

Bericht  daddie ma jun 27, 2016 6:40 am

Het lijkt mij dat hij een wichelroedeloper is.

daddie

Aantal berichten : 116
Registration date : 03-05-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma jun 27, 2016 8:01 am

Ja, inderdaad.
Naar aanleiding van het oude kranten-artikel uit"l'echo de la Lys van 1994" hebben we de Heer André Demol en zijn vrouw opgezocht en gevonden, en hij bracht een bijzonder verhaal in de 'moedertaele'.





cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma jun 27, 2016 10:19 am

De schuchtere 'revival' van de moedertaele...door de eeuwenlange ontworteling ligt het niet zo maar voor de hand !

cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis vr jul 01, 2016 7:42 am

Het Frans-Vlaams is een taal die haar geschreven traditie in grote mate heeft moeten prijsgeven....maar de agrarische Frans-Vlamingen geven de indruk dat de 21ste eeuw geen te felle greep heeft op hun dagen.

cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis wo jul 06, 2016 9:56 pm

Deze nog vrij jonge Frans-Vlaming en kind van Jan Bart spreekt behoorlijk Vlaams/Nederlands.

cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis do jul 07, 2016 7:45 am

De organist-kerkekoster van Broekburg klapt nog e lietje Vlaemsch.

cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Godfried_van_Bonen do jul 07, 2016 8:15 am

cornelis schreef:Deze nog vrij jonge Frans-Vlaming en kind van Jan Bart spreekt behoorlijk Vlaams/Nederlands.


Gezien de leeftijd van de geïnterviewde is dit een belangrijk tijdsdocument.

Godfried_van_Bonen

Aantal berichten : 94
Registration date : 16-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis do jul 07, 2016 12:00 pm

Bedankt !
De jonge zelfbewuste Frans-Vlamingen zijn de toekomst !
Als de Vlaamse bewustwording die zorgvuldig tot verdoving gebracht was, nu plotseling wakker wordt bij de jongeren, dan mag ook de volksmuziek er trots op zijn dat ze daadwerkelijk meegewerkt heeft aan het terugvinden van de identiteit.

cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis za jul 09, 2016 7:53 am

Ossan leeren...

cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di jul 12, 2016 6:59 pm

De mensen op het platteland spreken 'Keuninkvlemsch' : dat werd niet in de scholen, maar uit moeders mond geleerd.
Korte tijd geleden was het Vlaams nog zozeer in gebruik, dat het onmogelijk was aan het dorpsleven deel te nemen.

cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Godfried_van_Bonen do jul 14, 2016 7:34 am

"Keuninkvlemsch" / Koningenvlaams: prachtig woord! Zal allicht niets te maken hebben met "le roi soleil". Met een Prinsenvolk?

Godfried_van_Bonen

Aantal berichten : 94
Registration date : 16-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis do jul 14, 2016 8:07 am

...maar alles met de taal van de moeder, de koningin in huis !
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis za aug 06, 2016 8:57 pm

Charmante dorpen ?
Deze moedertaal sprekende Frans-Vlaming 'klapt' over de teloorgang van de 'sociale cohesie' in zijn dorp !
Het project Charmante Dorpen zou ook een sociale component moeten hebben.
Een dorp kan maar 'charmant' zijn als de inwoners zich ook verbonden voelen met het dorp en met elkaar.

cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 5 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 5 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum