Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

+6
Sint Jan
cornelis
Bissezeele
guldensporen
brabander
piewantn
10 plaatsers

Pagina 4 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis wo nov 11, 2015 9:33 am

Deze man is geboren in de buurt van Rijsel in 1923, is naar Bissezeele verhuisd in 1939, op de leeftijd van 16 jaar, maar toen sprak hij nog geen Vlaams.  Het Frans-Vlaams heeft hij geleerd op de werkvloer en om zich te integreren in het toen nog grotendeels Vlaamssprekende Bissezeele.  Hij woont nu in Bollezele.

Opname augustus 2013


...het verschil tussen de Franse- en Duitse soldaten in de tweede wereldoorlog...
Opname augustus 2013
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma nov 23, 2015 6:55 am

Deze 'stieldoender' en ambachtsman is een vat vol verhalen....
Zijn grote sterkte is dat hij 'Vlaamsch' is blijven 'klappen' :
Als 'gareelmaker' zijn, z'n klanten immers de boeren en de 'mensen van te lande' van Frans-Vlaanderen en die willen -ook nu nog- graag in het 'Vlaamsch' bediend worden.
Hieronder een kort fragment van m'n bezoek.

Opname 22 november 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma nov 30, 2015 7:00 am

Nog veel Frans-Vlamingen vertellen graag in hun moedertaal.

Opname 22 november 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis wo dec 16, 2015 10:19 am

Deze Frans-Vlaming is een behoeder van de Vlaamse taal en cultuur, maar met een open geest voor het Nederlands en het Engels.

Opname 13 december 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis do dec 17, 2015 12:20 pm

Tussen de vier muren van deze boerderij wordt door de boer en zijn broer nog altijd Vlaemsch geklapt.
Het zijn teruggetrokken en stille mensen die moeilijk aan de praat te krijgen zijn.
Gelukkig was de derde broer op bezoek bij hen, een priester op rust in Sint-Winoksbergen.

Opname 13 december 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis za dec 19, 2015 11:01 am

Dit is een dochter van vroegere hereboeren uit Ekelsbeke.
Ze is altijd 'schoolevrouwe' geweest in een vrije school te Ekelsbeke.
Ze vertelde ons ook : "Toen in de jaren '60 iemand vroeg aan mijn vader, hoeveel mensen spreken
hier nog Vlaams, was zijn antwoord; spreken één derde, verstaan één derde en vermoeden waarover
het gaat een laatste deel".

Opname 13 december 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Bissezeele do dec 24, 2015 3:44 pm

Hugo Willems schreef:
Tijdens onze legendarische Tournée Générale verkennen we Frans-Vlaanderen. We komen terecht in Buysscheure, Chez Isabelle. En wat krijgen we hier te degusteren... Anosteké ! (vrij vertaald: 'tot de volgende keer'). Onze eigen taal in Noord-Frankrijk... Ontroerend.


Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma jan 18, 2016 6:47 am

Een onroerend bezoek aan deze Frans-Vlaamse familie met hun 6 kinderen.  
Ze dragen het muzikale erfgoed van Frans-Vlaanderen reeds meer dan 60 jaar hoog in het vaandel.
Maar,"....als we op school 'Vlaams' klapten...." werd het eruit geklopt met allerhande lijfstraffen !!!!

Opname 16 januari 2016
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di jan 19, 2016 10:10 pm

Je kan de oude moedertaal nog horen in Frans-Vlaanderen....
Deze vrouw had een bakkerij / herberg in een toen nog door en door Vlaams dorp,
...ze kocht ieder jaar de Tisje Tasje almanak en was nu heel blij met een 'Druivelaar'.


Opname 16 januari 2016
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Bissezeele do jan 21, 2016 7:45 am

Na Bertje (1917!) uit Noordpeene, nu Jean-Marie (1946) uit Herzeele... Hij is mijn oom (de broer van mijn vader), de nieuwe vedette van...Radio2 gisteren!

Zoals de auteur van de opname (Cornelis) heeft geschreven:

Wie zegt er dat de Frans-Vlamingen geen goed Vlaams meer 'klappen'?
Deze Frans-Vlaming spreekt het in ieder geval zeer goed.




Ps: ik weet het niet hoe, maar iemand van Radio2 heeft die video gezien (toch online sinds gisteren)...en Cornelis werd geïnterviewd gisteren om 13u!

de video is ook te bekijken op de Facebook pagina van Radio2, 7285 keren gezien (!!) en 113 keer gedeeld!

https://www.facebook.com/radio2westvlaanderen/videos/1127466597272589/

Het is het grootste succes van een video van Radio2 (zie link hieronder met alle video's)... het bewijs dat er een grote belangstelling bestaat in Belgisch Vlaanderen voor de taalproblematiek van Frans-Vlaanderen...

https://www.facebook.com/radio2westvlaanderen/videos?fref=photo
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis do jan 21, 2016 8:42 pm

Het filmpje met Jean-Marie is intussen al meer dan 10.000X bekeken....een absoluut record !
Maar er zijn dan ook meer dan 1.000.000 West-Vlamingen in West-Vlaanderen en evenveel daarbuiten !
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma jan 25, 2016 7:36 am

Een reactie en prachtige getuigenis van Mevr. Ann Dewaele :

"Mooi!! Doet me terug denken aan zowat 10 jaar geleden. Toen ging ik met m'n dochter naar Bergues (St. Winoksbergen) en al wandelend zagen we een oude dame die in het Frans een scheldtirade afstak.... De honden pisten steeds tegen haar voordeur. Ik vertaalde dit voor m'n dochtertje in het West-Vlaams ( Bachten de Kuups ) en toen had ik dat mensje voor een uur aan m'n been. Ze vertelde in het Vlemsch haar hele leven, dat ze in Killem altijd geboerd had, dat ze al vuuventwientieg joar olleene wos, vuuventwientieg joar hé madam. Ganse vertellingen rolden uit haar mond en ik vond het zalig. Maar op de duur wou ik verder de stad wat verkennen. Dat mensje liet ons echter niet los... Zei wel 'fiftig' keers dazze zo content was om nog eens haar moedertaal te spreken....
Ik denk nog dikwijls aan dat madamtje.... Ze zal er wel niet meer zijn, maar ik voel liefde, voor haar en haar verwanten.
En ik? Ben bezig met stamboom en ik weet dat m'n voorouders uit de Franse Westhoek komen.
In de late jaren van de 17de eeuw werd Frans-Vlaanderen ingelijfd door Louis XIV. Prachtig toch dat er na meer dan 300 jaar nog Vlaams wordt gesproken in die streek!! Ben bewust dat deze taal uitsterft en hoop dat instanties dit verhelpen. Misschien kan provincie West-Vlaanderen samen zitten met Frankrijk??? Het zou werkelijk zonde zijn moest deze taal/cultuur verloren gaan!!"
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma feb 08, 2016 7:17 am

"Vlaemsh leeren uut liefde voor nuuze voorouders."
Een gesprek met een leerling en zijn leraar na een Vlaemsche les van de vereniging CAP (Constructifs, Attentifs, Passionnés) Wormhout.
De Frans-Vlamingen zijn er zich van bewust dat hun taal bewaart en onder de aandacht gebracht moet worden.

Opname 5 februari 2016


Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 2qc1oog


Laatst aangepast door cornelis op di mei 24, 2016 5:19 am; in totaal 1 keer bewerkt
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma feb 08, 2016 11:10 am

Michel heeft gesproken....en de sfeer was uitstekend.
Het Vlaams gevoel leeft in Frans-Vlaanderen, dat lijdt geen twijfel.  De zaal in Noordpene zat proppensvol.
Het volkstoneel van Frans-Vlaanderen helpt in grote mate de Vlaamse taal, de Vlaamse cultuur....het Vlaams erfgoed in Frans-Vlaanderen te bewaren.  Wij hopen dat het optreden van het 'théâtre flamand' te Noordpene
een jaarlijkse publieke Vlaamse manifestatie mag worden.

Opname 7 februari 2016
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis wo feb 17, 2016 3:04 pm

Frans-Vlaanderen vormt de laatste zone tussen twee grote taalgroepen: het Germaans en het Romaans.
Op deze dubbele en bijzondere L.P. van André-Marie Despringre (1982 ?) staan liedjes en vertellingen die hoofdzakelijk verzameld zijn in het Houtland, uit de dorpen Winnezele, Kaaster, Ekelsbeke en Steenvoorde.
Hoewel het sinds meer dan drie eeuwen toegevoegd is aan Frankrijk heeft Vlaanderen en de Westhoek een hechte culturele eenheid weten te bewaren, minder door geschriften dan wel door mondelinge overdracht van zijn oudste tradities.
Wie is André Despringre ?

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 23uwj90
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis wo feb 17, 2016 4:49 pm

cornelis schreef:Frans-Vlaanderen vormt de laatste zone tussen twee grote taalgroepen: het Germaans en het Romaans.
Op deze dubbele en bijzondere L.P. van André-Marie Despringre (1982 ?) staan liedjes en vertellingen die hoofdzakelijk verzameld zijn in het Houtland, uit de dorpen Winnezele, Kaaster, Ekelsbeke en Steenvoorde.
Hoewel het sinds meer dan drie eeuwen toegevoegd is aan Frankrijk heeft Vlaanderen en de Westhoek een hechte culturele eenheid weten te bewaren, minder door geschriften dan wel door mondelinge overdracht van zijn oudste tradities.
Wie is André Despringre ?

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 23uwj90


Antoine Quaghebeur, een medewerker van Radio Uylenspiegel bezorgde ons deze informatie :
http://lacito.vjf.cnrs.fr/membres/despringre.htm
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis wo feb 24, 2016 1:14 pm

Voor deze mensen blijft het gebruik van de streektaal een must.  
De vrouw van Roger begreep het Vlaams, maar had moeite met het communiceren, omdat ze als kind het Vlaams als omgangstaal niet gebruikte.  Door haar huwelijk heeft ze de draad met haar Vlaamse wortels terug opgenomen en heeft ze het opnieuw geleerd.
(P.S. Deze mensen hebben zelfs de naam van hun straat vertaald in het Vlaams : Route Strooien stik...Stro-veld)

cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis do feb 25, 2016 8:45 pm

Over wat spreekt deze Frans-Vlaming ?

cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  guldensporen ma feb 29, 2016 11:11 pm

Ik versta "betraven". Bij ons (Oost-Vlaanderen) zegt men "betrouven".
guldensporen
guldensporen

Aantal berichten : 56
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis wo maa 09, 2016 6:24 am

Er wordt veel leute gemaakt bij de Vlaemsche conversatie bijeenkomsten in de dorpen van Frans-Vlaanderen:.... een conversatie rond een gekozen thema, is vooral ook een sociaal gebeuren.

cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma maa 28, 2016 8:12 pm

Deze, nog vrij jonge Frans-Vlaamse boerendochter heeft haar jeugd doorgebracht in de jaren 1960-'70.
Het 'Vlaams' is in Frans-Vlaanderen lange tijd verboden geweest.  Op de speelplaatsen van de scholen hingen zelfs verbodsbordjes.  Deze dame herinnert zich dat ze strafwerk moest schrijven als ze betrapt was op de speelplaats.  Anderen werden verplicht om een blok op hun rug mee te dragen omdat ze het dialect verkozen boven het Frans....

Opname 26-3-2016



....Maar vandaag wordt geprobeerd het 'Vlaams' in ere te herstellen.

Opname 26-3-2016
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma apr 04, 2016 2:58 pm

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 23jfhir
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Bissezeele di apr 05, 2016 3:49 am


Waar heb je die tekening gevonden?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di apr 05, 2016 8:35 pm

Deze tekening komt uit een handgeschreven boekje uit de jaren 1970 van Jan-Paul Sepieter.
'Ik klapp'n nu Vlaamsch Lyk myn ouders'...EN GY ?
Méthode d'apprentissage structurale rapide de la langue populaire flamande du WESTHOEK

Jan-Paul schrijft mooi en is een fijne en rake tekenaar en heeft heel originele ideeën.
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis do apr 14, 2016 9:50 am

Het Westvlaams in het algemeen is al een bijzonder oude taal, maar dat in Frans-Vlaanderen is nog iets antiekers als dat in België omdat het Algemeen Nederlands in Frankrijk nog niet veel invloed op de taal heeft kunnen uitoefenen. Het Frans-Vlaams bezit archaïsche elementen...19de eeuwse en middelnederlandse uitdrukkingen.

Opname 26-3-2016
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? - Pagina 4 Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 4 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum