Wordt Bray-Dunes een verlengstuk van de Belgische kust?
4 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De toekomst van Frans-Vlaanderen :: De toekomst van Frans-Vlaanderen
Pagina 1 van 1
Wordt Bray-Dunes een verlengstuk van de Belgische kust?
Bij tal van immokantoren langs de Belgische kust worden advertenties geplaatst over Bray-Dunes om aanlokkelijk te wonen op een boogscheut van De Panne.
Volgende zaken blijken interessant te zijn om te ontkomen aan de bijna volgebouwde Belgische kust:
10 redenen waarom nu investeren te Bray-Dunes een schot in de roos is:
Bray-Dunes is een badplaats die volop in ontwikkeling is de komende jaren.
1. 30% voordeliger dan Belgische kust
2. Op slechts 4 km van de Belgische kust
3. Goedkoper lenen in Frankrijk
4. BTW kosten besparen (slechts 19.6%)
5. 50% goedkoper door grond op erfpacht, onbeperkt hernieuwbaar
6. Gronden huren = geen grondbelastingen, noch registratierechten
7. Bray-Dunes investeert volop in zijn infrastructuur
8. Zee, zon, strand, dijk, duinen, rust, natuur, restaurantjes, sport, …
9. Een waar paradijs voor wandelaars en fietsers
10. In Bray-Dunes geen torenhoge gebouwen maar rustieke architectuur
Hoe staan jullie hier tegenover ?
Volgende zaken blijken interessant te zijn om te ontkomen aan de bijna volgebouwde Belgische kust:
10 redenen waarom nu investeren te Bray-Dunes een schot in de roos is:
Bray-Dunes is een badplaats die volop in ontwikkeling is de komende jaren.
1. 30% voordeliger dan Belgische kust
2. Op slechts 4 km van de Belgische kust
3. Goedkoper lenen in Frankrijk
4. BTW kosten besparen (slechts 19.6%)
5. 50% goedkoper door grond op erfpacht, onbeperkt hernieuwbaar
6. Gronden huren = geen grondbelastingen, noch registratierechten
7. Bray-Dunes investeert volop in zijn infrastructuur
8. Zee, zon, strand, dijk, duinen, rust, natuur, restaurantjes, sport, …
9. Een waar paradijs voor wandelaars en fietsers
10. In Bray-Dunes geen torenhoge gebouwen maar rustieke architectuur
Hoe staan jullie hier tegenover ?
Re: Wordt Bray-Dunes een verlengstuk van de Belgische kust?
Inderdaad Stef, maar Bray-Dunes heeft toch een slecht imago.
Het is de enige stad waar ik heb problemen (beledigingen zonder reden) gehad met de 'racaille' van Rijsel...
Die badstad is heel, heel populair (eufemisme)...
Ik ga liever naar Leffrinckoucke (tussen Malo en Bray-Dunes).
Minder beton, meer duinen, twee cafés (het is genoeg voor mij), een zeewering.
Voor de liefhebbers van natuur is Zuydcoote nog beter, maar er is daar geen café en geen zeewering...
Leffrinckoucke is dus het ideale compromis.
Er is toch een bijzonder sfeer in Bray-Dunes, een sfeer 'retro', kitch, van de jaren na de oorlog...
En de situatie van Bray-Dunes is uitstekend (naast De Panne, minder duur, enz.).
Het is de enige stad waar ik heb problemen (beledigingen zonder reden) gehad met de 'racaille' van Rijsel...
Voor de liefhebbers van natuur is Zuydcoote nog beter, maar er is daar geen café en geen zeewering...
Er is toch een bijzonder sfeer in Bray-Dunes, een sfeer 'retro', kitch, van de jaren na de oorlog...
En de situatie van Bray-Dunes is uitstekend (naast De Panne, minder duur, enz.).
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Bissezeele schreef:Inderdaad Stef, maar Bray-Dunes heeft toch een slecht imago.
Ondertussen ben ik daar reeds drie keren geweest deze maand. Twee keer gedurende de week & gisteren zondag nog...
Het valt mij op hoe doods het daar soms is gedurende de week. Er zou helemaal niks te beleven vallen, indien er het heerlijk brede strand & de mooie omgeving aldaar er niet zou zijn.
Zelfs de meeste eetgelegenheden blijken steeds gesloten te zijn, zeker op de maandag...
De zondag is dit gelukkig wat minder het geval.
Het valt mij ook op dat op enkele Vlaamse vlaggen haast nergens te zien zijn of toch enig spoor van Vlaamse attributen. Wel zijn er vlaggen met Dunes de Flandre erop, maar dit is zowat het enige.
Ik ben namelijk in Le Fastnet gaan eten gisteravond. De uitbater vroeg welke taal ik sprak : Engels, Duits of een andere taal dus...? Ik vroeg hem of hij Nederlands kon. Ik dacht : op enkele kilometers van de grens, in een toeristische regio & bovendien nog als horecauitbater, zou dit toch een haalbare kaart moeten zijn...
Niet dus... Nu dan, ik zette onze conversatie dan maar verder in het Frans, maar wees hem er toch eens fijntjes op dat die kennis er toch zou moeten zijn in de horeca, zo dicht bij de grens met 'Belgisch' Vlaanderen, bovendien in een regio die zich Vlaanderen noemt. Daar zag onze vriend niet zo onmiddellijk het nut van in, wél van de kennis van andere talen : Engels (mondiaal), Duits EN.....val niet achterover : het SPAANS !! Op een plek waar Spanjaarden uiterst zelden of zelfs helemaal niet te zien zijn !!! Uit ervaring weet ik (en ik kom nogal eens vaker in Bray-Dunes, want ik vind het steeds een plek waar je echt tot rust kan komen), dat de meeste buitenlanders Vlamingen zijn aan 'gene zijde' van de schreve. Nederlanders zie je er ook af en toe, maar minder...
Waar is de logica...?
Ondertussen werden toch maar doodleuk het 'Potje Vleesch' gepromoot op het terras...
Anders toch héél & voortreffelijk gegeten ! Ik wil Le Fastnet & zijn personeel geenszins afbreken, maar de eerlijkheid gebiedt mij toch de vinger op de wonde te leggen...
Achteraf nog een fijne, maar winderige & ijskoude wandeling gemaakt op het prachtige strand van deze badplaats EN met heel wat prachtige fotografische indrukken naar huis teruggekeerd ! De dynamiek in de atmosfeer op zee & strand, alsook in de atmosfeer was adembenemend & boeiend !!
Westvloaming- Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10
Vertaling: Polderle Journal des Flandres schreef:woensdag 13 augustus 2013Franstalige Belgische toeristen verkiezen onze kust boven die van hen.Lokale hoteliers en restauranthouders kunnen zich wel discreet in de handen wrijven, maar ze weten niet of ze zich gelukkig moeten achten.
Bray-Dunes
.. Afgeschrikt door het onthaal door hun Nederlandstalige landgenoten, de politieke spanningen en de gangbare prijzen, zijn er steeds meer toeristen afkomstig uit Wallonië, het Franstalig deel van België, die afkomen op Duinkerke.
http://www.lejournaldesflandres.fr/actualite/a_la_une/LePhareDunkerquois/2013/08/13/dunkerque-les-touristes-belges-francopho.shtml
.
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Een nieuw Franstalig tijdschrift probeerde in het nieuws te komen met een wat rebels artikel over de kust. Met de verkiezingen van 2014 in het vooruitzicht doet de Belgicistische regimepers in Belgisch-Vlaanderen alles wat ze kan om het Vlaams gevoel en zeker het Vlaams nationalisme vuil te maken. Ze namen het bericht over als gesneden brood. Er is een toename van toeristen uit Wallonië aan de Opaalkust. De versie luidde dan ook dat het door de flamingantische opstelling was van de Belgische Vlamingen dat de Walen liever naar Frankrijk gaan dan naar de Belgisch Vlaamse kust. Het grappige is dat het precies Le Soir was, het parochieblad van het FDF (oorspronkelijk: 'Front démocratique des Bruxellois francophones', en nu 'Fédéralistes Démocrates Francophones') die het eerst tegen die berichtgeving protesteerde…. Er is misschien wel een toename van Franstalige Belgische toeristen aan de Opaalkust, maar niet in het nadeel van de Belgisch Vlaamse kust. De Franstalige Belgen vormen met 20.9 % nog steeds de tweede grootste marktaandeel van de Belgische kust.
En vandaag schrijft Christian Laporte, politiek commentator van La Libre Belgique, een column over de kwestie op de webstek van de VRT. Het lezen waard.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/column/130814_column_laporte_kust_standard
De hoteliers en restauranthouders van de Vlaamse kust in Frankrijk en van de Opaalkust moeten zich geen zorgen maken. Het gaat om niet meer dan een reclamestunt van een nieuw tijdschrift en wat verkiezingskoorts in België.
En vandaag schrijft Christian Laporte, politiek commentator van La Libre Belgique, een column over de kwestie op de webstek van de VRT. Het lezen waard.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/column/130814_column_laporte_kust_standard
De hoteliers en restauranthouders van de Vlaamse kust in Frankrijk en van de Opaalkust moeten zich geen zorgen maken. Het gaat om niet meer dan een reclamestunt van een nieuw tijdschrift en wat verkiezingskoorts in België.
Polder- Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09
Soortgelijke onderwerpen
» Onze toeristische indelingen & benamingen
» Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm
» Heropening spoorlijn Duinkerke - Adinkerke ?
» Toerisme en Vlaamse cultuur
» Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm
» Heropening spoorlijn Duinkerke - Adinkerke ?
» Toerisme en Vlaamse cultuur
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De toekomst van Frans-Vlaanderen :: De toekomst van Frans-Vlaanderen
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: