Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Toerisme en Vlaamse cultuur

+8
roland vanmeirhaeghe
PaRePyne
job
leuven
Mark van Almere
Westvloaming
Frisian
Bissezeele
12 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  Bissezeele ma okt 25, 2010 8:17 pm

Langs de autosnelweg A16, tussen Kales en Duinkerke (richting Duinkerke), op de hoogte van Grevelingen...
Het bord is goed geplaatst; vanaf Grevelingen bent u inderdaad in Vlaanderen, in het graafschap Vlaanderen.

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 101025094333970736992374

Mijn mooiste foto ?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  Mark van Almere ma okt 25, 2010 8:49 pm

Inderdaad een van je mooiste foto's, Bissezeele! Mooi bord ook, daar langs de A 16. Maar, het zou natuurlijk helemaal compleet zijn als er niet alleen "La Flandre" maar ook "Vlaanderen" onder zou staan...... Wellicht is dat iets voor de toekomst..

Mark van Almere

Aantal berichten : 63
Woonplaats : Almere Haven
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  Bissezeele di okt 26, 2010 10:32 am

"Vlaenderen" misschien maar "Vlaanderen" zeker niet want het Nederlands is geen regionale taal van Frankrijk. In Bretagne zijn zulke borden vertaald in het Bretoens...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  Mark van Almere di okt 26, 2010 4:14 pm

Je hebt gelijk! "Vlaenderen" met "a e" onder het bord zou natuurlijk heel fijn zijn! Toch?

Mark van Almere

Aantal berichten : 63
Woonplaats : Almere Haven
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty een ontmoeting in Grevelingen Gravelines

Bericht  leuven ma nov 08, 2010 4:03 pm

Grevelingen aan de havengeul,
in een uitkijk lokaaltje van de gemeente zoeken inwoners beschutting en gezelshap.
Vooral ouderlingen, want er waait een ruige westenwind...

Bonjour ...... .. non ce n'est pas privé, mais entrez donc..... c'est de la commune..... déjà septante mon dieu..... Soixante-dix monsieur... vous-êtes Belge? ... oui Flamand ...... le musée de Cassel ?..... je n'ai jamais été à Cassel... c'est la Flandre ! ...... non non, nous sommes pas de Ch'ti .... à Winoksberge ? ..... vous-dites ?... Bergues..... non les Ch'tis sont la où sont les mines .... à Lens ....

einde van het gesprek

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Img9223kopie
Leuven

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Img9220kopie
Leuven

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Img9222kopie
Leuven

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Img9224kopie
Leuven
leuven
leuven

Aantal berichten : 210
Leeftijd : 85
Woonplaats : LEUVEN
Registration date : 28-04-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  job do dec 23, 2010 6:06 pm

Ik ben deze zomer een paar dagen in Frans Vlaanderen geweest.
Tournehem sur Hem, Watten, Sint Omaars, Buisscheure, Kassel, Klaarmares, enz...

Je ziet op de auto's inderdaad wel een aantal stickers met een Vlaamse Leeuw er op.

Slechts in Buisscheure heb ik in het plaatselijk winkeltje (een bezoek op zich al meer dan waard, zo'n winkeltjes vind je bij ons niet meer...) een paar Nederlandse woorden horen spreken door de (bejaarde) uitbaatster.
Een paar Frans-Vlaamse woorden die ze blijkbaar nog kende van haar (groot)moeder...

De straten verwijzen nog naar het Nederlands, het gemeentehuis heeft een opschrift in oud-Nederlands 'Wetshuys'. Maar verder is de taalziel volledig verdwenen uit Frans-Vlaanderen.

Een zeer spijtige evolutie...

De grafstenen op het kerkhof staan vol met Vlaamse namen.

Je kan er 'potjesvlees' kopen. Een mij totaal ongekend gerecht.

Af en toe kom je een café tegen hetwelk in zijn naam of in het oud-Nederlands of in het Frans verwijst naar zijn Vlaams verleden.

Maar verder is deze streek volledig, maar dan ook volledig Frans. Zo Frans als de rest van Frankrijk, lijkt me.

Het Nederlands lijkt zowat volledig verdwenen.

Als Vlaming of Nederlander kan je in Frans-Vlaanderen niet meer in het Nederlands terecht.
Een Duitser kan daarentegen nog steeds in de Elzas terecht in het Duits.

M.i. heeft dit alles te maken met de taaluitroeingstaktiek die de Franse overheerser beginnen toepassen is.
Op school was het verboden te spuwen, te vloeken en Vlaams/Nederlands te spreken. Om maar aan te tonen in welke mate de Fransen de taal gelijkstelden met spuwen en vloeken.

Bewust werd het Nederlands uit Frans-Vlaanderen 'Vlaemsch' genoemd. Een 'patois' dat geen Nederlands was, volgens de Franse overheerser, alhoewel de taal uit F-Vl duidelijk gewoon deel uit maakt van de Nederlandse taal.
De zelfde strategie past men ook toe in Elzas en in Luxemburg. Isoleer de taal, noem haar vooral niet 'Duits' of 'Nederlands' in het geval van F-VL en verpletter haar nadien.
En van zodra de taalgenocide bijna gelukt is, hemel je deze streektaal op, die enkel tot streektaal verworden is omdat de overheerser dit zo bewerkstelligd heeft, en plaats je haar onder een glazen stolp in een streekmuseum. Je wordt erom opgehemeld.

Spijtig.


Toerisme in F-VL : volledig gericht op Fransen.
Vlamingen uit België kennen F-VL niet.
En als ze er al komen, kunnen ze er zelfs niet (meer) terecht in het Nederlands.
En de kennis van het Frans bij de huidige Vlamingen is zo ontoereikend, dat ze deze streek in de toekomst zeker links zullen laten liggen.
Tenzij...
Tenzij F-VL op toeristisch niveau dringend een Nederlandstalig tandje bijsteekt.
Je kan er gif op nemen dat meer Vlamingen deze oud-Vlaamse streek zullen willen opzoeken...




job

Aantal berichten : 4
Woonplaats : de Nederlanden
Registration date : 23-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  Bissezeele do dec 23, 2010 7:02 pm

Welkom.

Niemand spreekt het Frans-Vlaams in Tournehem sur Hem, Watten, Sint Omaars en Klaarmares want hun streektaal is het Picardisch. In Buysscheure ken ik mensen die vlot het Frans-Vlaams klappen. De vrouw van de épicerie in Buysscheure heet mevrouw Lacressionniere. Inderdaad een zeldzaam winkeltje (zoals in het verleden)...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  Bissezeele di jan 04, 2011 10:11 pm

job schreef:Slechts in Buisscheure heb ik in het plaatselijk winkeltje (een bezoek op zich al meer dan waard, zo'n winkeltjes vind je bij ons niet meer...) een paar Nederlandse woorden horen spreken door de (bejaarde) uitbaatster.
Een paar Frans-Vlaamse woorden die ze blijkbaar nog kende van haar (groot)moeder...
De épicerie van mevrouw Lacressionniere is sinds kort gesloten. Sad
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  PaRePyne wo jan 12, 2011 11:47 pm

Job slaat de nagel op de kop...
(toch wat betreft de gewone toerist)

De wanhopige reactie van Bissezeele is 'goed geprobeerd'... maar uiteindelijk meelijwekkend...

Het is akelig dat niemand hier Job's bijdrage beaamt, afstrijdt of er gewoon op reageert...

Op zo'n moment vraag ik mij af of dit forum enig nut heeft voor de Frans-Vlaming, behalve dan de omzet uit toeristische en folkloristische evenementen die gegenereerd wordt na ge-Google door niet-Fransen naar deze website...

Ik kan moeilijk aannemen dat het de hoofddoelstelling van dit forum is om toeristen naar Frans-Vlaanderen te lokken...
En dan nog heeft Job gelijk: als de Frans-Vlaming geen Nederlands spreekt (of geen betere Nederlandstalige teksten maakt dan de Walen!) dan komt de zich bedot voelende gewone Nederlandstalige toerist niet meer terug...

PaRePyne

Aantal berichten : 130
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  roland vanmeirhaeghe do jan 13, 2011 9:54 am

Dat toerisme aanmoedigen is wel zeer belangrijk.

Zondag laatsleden bezocht ik als toerist Cassel en zijn musée de Flandre. Waarom ? Omdat ik het hier op het forum had leren kennen.
Gevolg : we gingen eerst iets eten in het Kasteelhof. De uitbaters hoorden ons Vlaams spreken en antwoordden met enkele woordjes. We geraakten in gesprek en wat bleek : ze leerden Vlaams in Steenvoorde.
Dit bewijst dat toerisme de Frans-Vlamingen motiveert om Nederlands en/of Vlaams te leren ,gewoon om hun zaak beter te doen draaien.

Hoe meer toeristen,hoe groter de druk op de Frans-Vlamingen om onze taal te leren.

roland vanmeirhaeghe

Aantal berichten : 81
Registration date : 26-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  Mark van Almere do jan 13, 2011 11:41 pm

Roland, heeft gelijk! Meer toeristen uit Vlaanderen en Nederland naar Frans - Vlaanderen, motiveert Frans Vlamingen om Nederlands en/of Vlaams te leren. Inderdaad, dat is goed voor de economie van de streek. Zelf ga ik binnenkort ook naar het Museum van Vlaanderen en heb al veel Nederlanders gewezen op het bestaan van het museum. Dit forum werkt dus! (Met dank aan Bissezeele en Admin.) En verder, hoop ik jullie te zien in april: in Frans-Vlaanderen............?!!

Mark van Almere

Aantal berichten : 63
Woonplaats : Almere Haven
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  PaRePyne vr jan 14, 2011 4:29 pm

Spijtig, maar ik heb daar een ander mening over: toerisme zorgt voor geld in de Franse portemonnee, niet voor een Vlaamser ziel...

Wees aub realistisch en noem een kat een kat: sommige Fransen in Frans-Vlaanderen leren Nederlands om hun omzet te verhogen niet om hun Franse ziel te vervlaamsen...

Het resultaat is: Vlaamse folklore, uitgebeeld door Fransen.
Dit heb ik op dit forum reeds enkele malen gelezen... en ik kom stilaan - en tot mijn zeer grote spijt - tot dezelfde conclusie.

Eigenlijk is de Frans-Vlaming vandaag nog slechter af dan de Belgische Vlaming!
Alhoewel de Belgische Vlaming 180 jaar is overheerst door een Belgische kunstmatige overheid, behoudt die Vlaming tenminste zijn Vlaamse ziel en identiteit. Hij blijft ook verder vechten voor zijn eigenheid.
Daarentegen is de Frans-Vlaming gedurende 300 jaar plat gewalst door een echte Frans-Parijse overheid waarbij de Vlaamse ziel is verpletterd onder de 'uniformele' cultuur en taal van de overheerser zodanig zelfs dat vandaag Frans-Vlamingen beschaamd zijn om het hen door Frankrijk ingeprente 'achterlijk' Vlaams te 'klappen', zodanig dat er in het Musée de Flandre een chronisch gebrek is van Frans-Vlaamse cultuur en geschiedenis... zodanig dat de Frans-Vlaming niet meer vecht voor een Vlaamse identiteit...

Toerisme is goed voor de economie.
Maar, om de Vlaamse ziel en identiteit van de Vlaming in Frankrijk te 'redden' moeten er bewuste mensen opstaan.
Mensen zoals een Bart De Wever, die hen wijst op hun gezamenlijk Vlaams verleden en hun Europese toekomst, los van Frankrijk...
Als dit soort mensen niet te vinden is in het door Frankrijk geannexeerde stukje van Vlaanderen dan kan men nog bezwaarlijk spreken van een Vlaamse identiteit, eerder van een Vlaams patrimonium in Frankrijk...

PaRePyne

Aantal berichten : 130
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  job wo jan 19, 2011 9:16 pm

PaRePyne schreef:Spijtig, maar ik heb daar een ander mening over: toerisme zorgt voor geld in de Franse portemonnee, niet voor een Vlaamser ziel...

Wees aub realistisch en noem een kat een kat: sommige Fransen in Frans-Vlaanderen leren Nederlands om hun omzet te verhogen niet om hun Franse ziel te vervlaamsen...

Het resultaat is: Vlaamse folklore, uitgebeeld door Fransen.
Dit heb ik op dit forum reeds enkele malen gelezen... en ik kom stilaan - en tot mijn zeer grote spijt - tot dezelfde conclusie.

Eigenlijk is de Frans-Vlaming vandaag nog slechter af dan de Belgische Vlaming!
Alhoewel de Belgische Vlaming 180 jaar is overheerst door een Belgische kunstmatige overheid, behoudt die Vlaming tenminste zijn Vlaamse ziel en identiteit. Hij blijft ook verder vechten voor zijn eigenheid.
Daarentegen is de Frans-Vlaming gedurende 300 jaar plat gewalst door een echte Frans-Parijse overheid waarbij de Vlaamse ziel is verpletterd onder de 'uniformele' cultuur en taal van de overheerser zodanig zelfs dat vandaag Frans-Vlamingen beschaamd zijn om het hen door Frankrijk ingeprente 'achterlijk' Vlaams te 'klappen', zodanig dat er in het Musée de Flandre een chronisch gebrek is van Frans-Vlaamse cultuur en geschiedenis... zodanig dat de Frans-Vlaming niet meer vecht voor een Vlaamse identiteit...

Toerisme is goed voor de economie.
Maar, om de Vlaamse ziel en identiteit van de Vlaming in Frankrijk te 'redden' moeten er bewuste mensen opstaan.
Mensen zoals een Bart De Wever, die hen wijst op hun gezamenlijk Vlaams verleden en hun Europese toekomst, los van Frankrijk...
Als dit soort mensen niet te vinden is in het door Frankrijk geannexeerde stukje van Vlaanderen dan kan men nog bezwaarlijk spreken van een Vlaamse identiteit, eerder van een Vlaams patrimonium in Frankrijk...


Wat ik in die paar dagen dat ik als toerist er was, ervaren heb, is dat de taalziel er helemaal verdwenen is. En samen met de taal verdwijnt ook de cultuur. Het Vlaming-zijn zoals een inwoner uit het huidige Vlaanderen (lees : noordelijk België) het ervaart en uitstraalt, heb ik er ginder niet ervaren. Los van een aantal stickers met een Vlaamse Leeuw op een enkele auto (gezien in Klaarmares), en aantal Estaminets, cafés, restaurants 'de Flandre' heb ik nergens een Vlaamse ziel gevoeld. Ik bezocht in elk dorpje waar ik langs kwam bewust overal het dorpscafé op. Of de kleine dorpswinkels.

En ik kom maar tot één besluit. Het Vlaamse element in Frans-Vlaanderen is niet meer...

Spijtig.

Frans-Vlaanderen is Frans. Het ademt uit al zijn poriën Frans, Frans en nog eens Frans. Het Vlaamse karakter is zeer ver te zoeken. Ik heb het in elk geval in die korte periode dat ik er was niet gevonden. Zo heb ik het ervaren.


Ik kan maar één tip geven. Hemel er het Nederlands (terug) op. En samen met het herontdekken van deze taal, zal je de (Zuid-) Nederlandse cultuur terug leren ontdekken. Het is maar door een (gewelddadige) fout in de geschiedenis dat de Nederlanden vandaag over drie landen verspreid zijn. Het Koninkrijk Nederland. Het meest 'Nederlandse'. Vlaanderen (lees : het noorden van België) is van een terugweg terug op weg naar zijn 'Nederlands' karakter. En voor Frans-Vlaanderen is er mijn inziens geen weg meer terug. Tenzij dat er een ernstige mentaliteitswijziging komt. Maar ik vermoed dat zelfs 'die-hard' Frans-Vlamingen dit zelfs niet willen, daar zijn ze te Frans voor. In tegenstelling tot de Vlamingen (lees : inwoners van het noorden van België) die heden het (Franco-)Belgisch juk van zich aan het afwerpen zijn.

job

Aantal berichten : 4
Woonplaats : de Nederlanden
Registration date : 23-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  roland vanmeirhaeghe do jan 20, 2011 9:47 am

Als toerist heb ik ook andere dingen gehoord en gezien. Twee weken geleden aten we in het Kasteelhof in Cassel. De uitbaters waren "Vlaams" aan het leren. Verleden jaar bezochten we met vrienden het museum in Noordpeene. Als eerste ter wereld hadden ze er audio's in het Vlaams. Een medewerker sprak Nederlands met ons. De bazin wat Vlaams. De nieuwe "village patrimoine" borden in Volckerinckhove zijn viertalig : Frans,Engels,Nederlands,Vlaams. Er is dus wel degelijk iets aan het gebeuren. Ook in andere delen van Frankrijk: Baskenland,Bretagne,de Elzas. En in Engeland : Wales,Schotland,Cornwall en zelfs het eiland Man. Het nieuwe Europa zonder grenzen begint zeer traag te kiemen : klein en nog erg verborgen.

roland vanmeirhaeghe

Aantal berichten : 81
Registration date : 26-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  job do jan 20, 2011 3:27 pm

roland vanmeirhaeghe schreef:Als toerist heb ik ook andere dingen gehoord en gezien. Twee weken geleden aten we in het Kasteelhof in Cassel. De uitbaters waren "Vlaams" aan het leren. Verleden jaar bezochten we met vrienden het museum in Noordpeene. Als eerste ter wereld hadden ze er audio's in het Vlaams. Een medewerker sprak Nederlands met ons. De bazin wat Vlaams. De nieuwe "village patrimoine" borden in Volckerinckhove zijn viertalig : Frans,Engels,Nederlands,Vlaams. Er is dus wel degelijk iets aan het gebeuren. Ook in andere delen van Frankrijk: Baskenland,Bretagne,de Elzas. En in Engeland : Wales,Schotland,Cornwall en zelfs het eiland Man. Het nieuwe Europa zonder grenzen begint zeer traag te kiemen : klein en nog erg verborgen.


Ik heb me gebaseerd op slechts een paar dagen aanwezigheid. Uiteraard te kort.
Daarom, ik had me reeds voorgenomen om zeker nog 's terug te gaan.
Het Kasteelhof staat zeker op mijn programma.
Een of enkele muse(um)(a) ook.
En de streek Merkegem, Bollezele, en zo verder naar Wormhout ook nog (met beslist een bezoek aan hun eventuele cafeetjes)



Voor de Nederlandstalige toerist zou het wel makkelijker zijn als ze Nederlands spraken dan het Frans-Vlaams.
Tenminste voor hen die de taal nieuw beginnen aanleren, zou het idealer zijn als ze inpikken op het Nederlands ipv het Frans-Vlaams.


job

Aantal berichten : 4
Woonplaats : de Nederlanden
Registration date : 23-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty toerisme en Vlaamse landschappen

Bericht  Bissezeele wo jun 15, 2011 7:11 pm

Welk fantastisch panorama is het ?

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 110612024222970738309096
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  Polder do jun 16, 2011 9:47 pm

Bissezeele schreef:Welk fantastisch panorama is het ?
Deze oriëntatietafel staat in Merkegem, te bereiken langs een klein wegeltje in het dorp. Men kijkt uit op het blootland. Het Eekhout Veld is aangeduid op de foto. Er is een wandeling naar het Eekhout Veld.
Polder
Polder

Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty "Les dunes de Flandre"

Bericht  Bissezeele vr jun 24, 2011 8:04 pm

Langs de autosnelweg A16...

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 110624044233970738375885
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Toerisme in Frans-Vlaanderen

Bericht  Bissezeele do aug 18, 2011 6:55 pm

L'Indicateur des Flandres schreef:woensdag 17 augustus 2011

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 110817052645970738600391

het dossier

Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty laatste editie van het oogstfeest in Sint-Jans-Cappel

Bericht  Bissezeele wo aug 24, 2011 7:40 pm

Na 30 jaar van succes (tot 20 000 bezoekers!)... de laatste editie van het oogstfeest in Sint-Jans-Cappel dit week-end...
L'Indicateur des Flandres schreef:woensdag 24 augustus 2011

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 110824030648970738633839

het artikel

Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty "Karyole Feest" zaterdag 3 en zondag 4 september

Bericht  Bissezeele wo aug 31, 2011 6:46 pm

folkroddels.be schreef:
Paarden, Folk en Frans-Vlaamse tradities!!
Traditioneel, volks, kleurrijk, pretentieloos en toch..... uniek.

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 110822094200970738627289
Het Karyolefeest in Hondschoote werd in 1982 ooit opgestart als een bescheiden dorpskermis. Een stukje muziek, wat dansen, enkele standjes met artisanale producten,... het bleef allemaal kleinschalig. Hondschoote had de basis gelegd voor de Karyolefeesten.

Wat ooit klein was is ondertussen uit zijn voegen gebarst, en het pittoreske Frans-Vlaamse grensdorp (12Km van Veurne en 16 Km van Poperinge) slikt ondertussen duizenden bezoekers gedurende het eerste weekend van september. (...)
volledig artikel

meer weten op lejournaldesflandres.fr


Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  Bissezeele za sep 03, 2011 7:13 pm

Een analyse - in la voix du nord - van het succes in het verleden en de huidige crisis van de oogsfeesten in Frans-Vlaanderen...

Didier Terrier - leraar in de université du Hainaut - schreef:
Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 110903090259970738686945
(...) « La culture de la nostalgie ruralisante ne fait plus recette. (...) Quant aux identités, elles n'échappent pas à la mondialisation : de moins en moins de jeunes s'intéressant à la musique folk - absente des ondes. L'identité régionale n'est plus un combat. Regardez les dénominations qui fleurissent entre Lille et Dunkerque : tout est flamand... sans qu'on sache très bien ce que ce terme recouvre. "Flandre" devient un produit d'appel. »
Ach zo ? En wat betekent de ch'ti business, de ch'ti folie overal in Noord-Frankrijk ?

ik schreef:
(...) « Regardez les dénominations qui fleurissent entre Lille et Dunkerque : tout est ch'ti... sans qu'on sache très bien ce que ce terme recouvre. "ch'ti" devient un produit d'appel. »
Mais ça la voix du nord ne l'aurait sûrement pas publié...

volledig artikel
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  Bissezeele di mei 08, 2012 8:03 pm

Gezien vandaag in Auchan Groot-Sinten (Grande Synthe), bij Duinkerke:

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 1205081011491419619825895


Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 1205081009491419619825892
Dit is een geleerde tekst... Westhoek, Flandre romane, en zelf Artois flamand!!...
Verrassend, in het bijzonder in een supermarkt! Shocked

Dit is geen reclame van een toerisme dienst, maar wel een vast bord (naast de ingang 'Porte de Flandre' van die gigantische supermarkt...).
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  Bissezeele za mei 12, 2012 10:33 am

Een rijk programma zondag 13 mei in Wormhout...
"Bloemenfeest" en bezoek van de Sint-Maartenskerk

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 1205120220141419619840394
de grote markt en de Sint-Maartenskerk te Wormhout

Meer info:hier en hier
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Toerisme en vlaamse cultuur in West-Vlaanderen

Bericht  Bissezeele vr aug 03, 2012 8:55 pm

Het West-Vlaams wordt een toeristische troef in Veurne

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 12080311003014196110174570


Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 12080311001414196110174569


Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 12080310595914196110174568


Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 12080310594514196110174567


Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 12080311004414196110174571
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Toerisme en Vlaamse cultuur - Pagina 2 Empty Re: Toerisme en Vlaamse cultuur

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum