Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

+14
guldensporen
hofwijck
Godfried_van_Bonen
PaRePyne
Westvloaming
Ropie
Van_Haelewyn
leuven
DESSERON
Polder
Leonard
Reynaert
Bissezeele
Admin
18 plaatsers

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Admin za mei 17, 2008 2:40 pm

Ik heb op you tube een interessante video over de Frans-Vlaams identiteit en zijn toekomst gevonden.


Admin
Admin

Aantal berichten : 404
Registration date : 03-02-08

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele za mei 17, 2008 9:17 pm

Een heel interressant video van onze vriend Reynaert.



Laatst aangepast door Bissezeele op di dec 25, 2012 8:34 am; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Reynaert wo jun 04, 2008 4:27 pm

Dag iedereen !

Wat een goede verrassing, mijn video hier te vinden.
Ik weet dat voor een Vlaming van het Westhoek (of voor een Vlaming van over de schreve!), het kan vreemd lijken, dat iemand van over de Aa Vlaming voelt. En dat hij de landen van Kales en Sint-Omaars, die al lang franstalig geworden zijn, Vlaanderen noemt.

Maar elk ding hier schreeuwt dat het Vlaanderen is. Landschap en plaatsnamen natuurlijk, maar ook tradities, gedragen, en de oorsprongen van de inwoners. De grens tussen Vlaanderen en Artesië is hier alleen geschiedenis en middeleeuwse politiek, en geen "civilisationnelle" grens.
Ik denk dat de vroegere provinciaalse gebieden geen absolute waarheid zou zijn. (Zelfs als ik de naam Flandre-Artois-Hainaut voor ons regio een goede idee vind). Er is bijvoorbeeld geen "artese identiteit". Theoretisch zijn Sint-Omaars en de landen van Bredenarde en van den Hoek in Artesië. Maar die zijn echt vlaams. De oprichting van het graafschap Artesië door de franse koningen was de eerste ontmanteling van Vlaanderen.

Voor mij is het duidelijk dat mensen van Kales, Sint-Omaars, Ouderwijk, Ooye, Aarde, enz... Vlamingen kunnen zijn. Maar ze moeten hun echte cultuur en oorsprong terugvinden. Ik denk dat het heel positief voor alle Vlamingen kan zijn. Als mensen van de westelijke kant van de Aa de vlaamse identiteit verdedigen, wordt de vlaamse beweging groter. Maar ook, het kan misschien sommige Vlamingen van het Westhoek met hun identiteit meer comfortabel maken. Het is altijd eenvoudiger, zijn identiteit te verdedigen, wanneer je weet dat je niet de "laatste van de Mohikannen" bent. En mijn video was natuurlijk ook over hen, over alle Zuid-Vlamingen die hun identiteit niet kennen.

Ik wil op deze zomer een blog over vlaamse identiteit open, met mijn video als eerste post, en anderen dat ik zal doen. Ik heb sommige ideeën. Ik hoop dat ik sommige bewustzijn zou wekken.
Reynaert
Reynaert

Aantal berichten : 21
Registration date : 03-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Leonard do jun 05, 2008 3:20 pm

[quote="Reynaert"]Dag iedereen !

Maar elk ding hier schreeuwt dat het Vlaanderen is. Landschap en plaatsnamen natuurlijk, maar ook tradities, gedragen, en de oorsprongen van de inwoners. De grens tussen Vlaanderen en Artesië is hier alleen geschiedenis en middeleeuwse politiek, en geen "civilisationnelle" grens.
Ik denk dat de vroegere provinciaalse gebieden geen absolute waarheid zou zijn. (Zelfs als ik de naam Flandre-Artois-Hainaut voor ons regio een goede idee vind). Er is bijvoorbeeld geen "artese identiteit". Theoretisch zijn Sint-Omaars en de landen van Bredenarde en van den Hoek in Artesië. Maar die zijn echt vlaams.



Deze streek heet in het Nederlands niet voor niets: Vlaams Artesië.
Kun je mij vertellen of zij ook zo wordt genoemd in het Frans.

Leonard

Aantal berichten : 62
Leeftijd : 64
Woonplaats : Utrecht
Registration date : 24-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Les entretiens de Zénon sur l'Histoire et la Prospective

Bericht  Polder wo apr 22, 2009 7:35 pm

Op zaterdag 25 april heeft in het Salon Doré van het stadhuis van Sint-Winoksbergen de eerste editie plaats van de “Entretiens de Zénon sur l’histoire et la prospective". Men wil gesprekken organiseren over erfgoed, innovatie, economische ontwikkeling enz. Het eerste gesprek gaat over de stad in Vlaanderen als een open en dynamische ontmoetingsplaats voor cultuur en taal, een knooppunt van netwerken.
http://dfnlpbf.blogspot.com/search/label/Z%C3%A9non3000
Polder
Polder

Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Les Boches du Nord !

Bericht  Bissezeele zo jun 21, 2009 6:42 pm

Boches du Nord

Cette aimable locution a désigné dans la bouche des populations d'accueil – si l'on peut dire – les habitants du Nord-Pas-de-Calais (à commencer vraisemblablement par les gens du Westhoek) chassés par les exodes des guerres vers les contrées méridionales. Elle pointe ici les Flamands, coupables originellement de parler une langue germanique et donc susceptibles de sympathie avec l'ennemi.

Mais nos emplois sont rares (deux occurrences), liés à un contexte de guerre, rapportés ou attribués confusément (145) et au total peu significatifs. Cela dit la population de souche perçoit clairement l'appartenance du flamand à un groupe linguistique germanique puisqu'elle a pu constater sous les deux occupations l'intercompréhension facile entre Flamands et Allemands, source d'un relatif favoritisme au détriment des Français (sic).


Bron : http://www.cairn.info/revue-langage-et-societe-2001-3-page-27.htm
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Le pays flamand de France et Marieke

Bericht  Bissezeele ma jun 22, 2009 7:15 pm

Op het Belgische forum Medium4You.be gelezen :

Le pays flamand de France et Marieke


Dans l’extrême nord de la France hexagonale existe un petit pays, entre Lille et la mer du Nord, le Pays flamand de France. En gros : l’arrondissement de Dunkerque, un quart du département du Nord quand même, et la moitié de la Flandre française.

Nous ne sommes plus en pays chti ici : on y parle flamand depuis toujours ...ou l’on y parlait ? Il y a bien le populaire parler dunkerquois - celui du carnaval (du français truffé de mots flamands et de flamandicismes), mais l’antique dialecte (un trésor patrimonial) n’est plus guère parlé que dans les villages par des locuteurs de 70 ans ou plus !

Que l’on vive ou non son européannité, on pourra toujours se réjouir de la bonne santé du néerlandais, de l’autre côté de la frontière nationale, langue officielle de LA FLANDRE (belge), mais la langue régionale d’ici est bien le flamand dialectal et il refuse de mourir et il le manifeste ! Par ailleurs le Nord - Pas-de-Calais, qui aime à juste titre se présenter historiquement comme une terre de passage et d’accueil et se méfie des identités fortes, n’oublie plus maintenant son petit pays flamand, le Westhoek français : pour bien accueillir ne vaut-il pas mieux avoir quelque chose à offrir ? La riche culture flamande y concourt et défense et illustration de l’identité flamande "à la française", autant qu’ouverture accrue vers le monde néerlandophone tout proche, passent par celles de la langue régionale, comme du répertoire musical traditionnel.

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst 090622092119440053935945

Marieke, la dunkerquoise, est musicienne. Elle chante, elle aussi depuis toujours, se plaît au croisement du chant classique, de la chanson et de la musique traditionnelle. C’est sans doute dans le répertoire traditionnel flamand (qu’elle a contribué à ressusciter et surtout à populariser en Flandre française avec Marieke en Bart et Het Reuzekoor) qu’elle s’exprime avec le plus de plénitude, bien qu’elle ne soit pas elle-même flamandophone par la langue maternelle.

Son nouveau et n-ième disque est un retour aux sources des "Chants populaires des Flamands de france" recueillis par Edmond de Coussemaker au milieu du 19ème siècle.
Généreuse, associative dans l’âme et pas perso pour deux sous, elle nous offre ici un disque soigné, dense, finalement collectif comme d’habitude, très diversifié mais vibrant à l’unisson pour la DOUCE FLANDRE.

Claude Collache

Bron : http://www.medium4you.be/Le-pays-flamand-de-France-et-Marieke.html
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele vr sep 18, 2009 4:05 pm

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst 090918085322440054476690

De gendarmes van Frans-Vlaanderen dragen inderdaad de Vlaamse Leeuw !


Laatst aangepast door Bissezeele op di dec 25, 2012 8:35 am; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele wo sep 23, 2009 10:22 am

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst 090923122140440054507570

Gelezen op de webstek van de intercommunalité Pays des Moulins de Flandres :

- Un territoire flamand : certes, mais qu’entend-on exactement par là ? Les avis sont partagés, entre les partisans d’une certaine renaissance culturelle flamande et sur les valeurs collectives qui la fondent ; ceux pour qui l’identité flamande constitue avant tout une opportunité de coopération avec la Province de Flandre occidentale ; ceux pour qui l’identité flamande est d’abord une « image » susceptible d’être vendue à l’extérieur, fondée sur les paysages, le patrimoine monumental (les retables, l’architecture vernaculaire…) et les modes de vie (accueil et convivialité flamandes).


Een uitstekende samenvatting van de verschillende problematieken van dit forum...
Leuk dat men zoiets leest op een institutionele webstek ! Very Happy

Kan iemand vertalen ?

Bron : http://www.paysdesmoulinsdeflandre.com/index.php?IdMenu=267
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele ma okt 05, 2009 8:47 am

Een journalist van la voix du nord - van Duinkerke - schrijft :
"L'abbé Decherf quitte provisoirement la Flandre pour un ministère à Cysoing dans la Pévèle. Il compte bien dans huit ans retrouver la bonne terre des Flandres."

Heel interessante woorden... inderdaad betekenen voor onze journalist "les Flandres" het landelijke gebied tussen Rijsel en Duinkerke. Voor hem ligt Cysoing buiten "les Flandres", in "la Pévèle". Hij plaatst dus Les Flandres en La Pévèle op hetzelfde niveau !! La Pévèle* is toch alleen de benaming van en paar kantons ten zuid-oosten van Rijsel...

Een troost : de journalist situeert nog Winoksbergen in Vlaanderen (M. Decherf was priester in die stad). clown

* is het nuttig te toevoegen dat La Pévèle een onderdeel van Frans-Vlaanderen (Romaans-Vlaanderen) is ?


Laatst aangepast door Bissezeele op ma aug 06, 2012 11:54 am; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele za okt 24, 2009 6:28 pm

In de lijst van overledenen van woensdag 21 oktober (la voix du nord van Duinkerke) :


"Ik heb mijn Vlaanderen verlaten,
maar ze zal voor altijd in mijn hart blijven"

"J'ai quitté ma Flandre,
mais elle restera à jamais dans mon coeur"



De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Mini_091024082724440054705626
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele vr okt 30, 2009 8:08 pm

.


Laatst aangepast door Bissezeele op do nov 22, 2012 3:55 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele wo nov 04, 2009 6:38 pm




Heb ik dit commentaar gevonden op YouTube, na deze video... No

"Malheureusement, lorsque la Flandre française aura repris connaissance de sa culture, elle voudra son autonomie politique. pas d'un coup comme ça, mais au fil des générations. Ca a été le cas en Belgique. Imaginez que vous créeiez un mouvement culturel et que l'Etat accepte ses demandes (enseigner la culture flamande), allez vous dissoudre votre mouvement ou allez vous continuer ?"


Bron : https://www.youtube.com/watch?v=24uJ12PtDyA

Kan iemand vertalen ?

Wat denken jullie ervan ?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty autonomie

Bericht  DESSERON do nov 05, 2009 11:20 am

Bissezele schreef:


Heb ik dit commentaar gevonden op YouTube, na deze video... No

"Malheureusement, lorsque la Flandre française aura repris connaissance de sa culture, elle voudra son autonomie politique. pas d'un coup comme ça, mais au fil des générations. Ca a été le cas en Belgique. Imaginez que vous créeiez un mouvement culturel et que l'Etat accepte ses demandes (enseigner la culture flamande), allez vous dissoudre votre mouvement ou allez vous continuer ?"


Bron : https://www.youtube.com/watch?v=24uJ12PtDyA

Kan iemand vertalen ?


Jammer genoeg zal Frans-Vlaanderen, wanneer het opnieuw zijn cultuur zal leren kennen hebben, politieke autonomie willen, niet onmiddellijk, maar na enkele generaties. Dit was zo in België. Stel u voor dat u een culturele beweging sticht en dat de staat uw eisen (de vlaamse cultuur onderwijzen) inwilligt, gaat u dan uw beweging ontbinden of gaat u door?"

Wat denken jullie ervan ?
DESSERON
DESSERON

Aantal berichten : 156
Leeftijd : 65
Woonplaats : Brugge
Registration date : 21-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty autonomie

Bericht  DESSERON do nov 05, 2009 11:28 am

Ik kan me niet voorstellen dat de situatie zo zou veranderen dat politieke autonomie voor Frans-Vlaanderen mogelijk wordt.
Ten eerste : wat zijn de grenzen van Frans-Vlaanderen
(als grenzen stel ik voor :
- in het noorden : de noordzee
- in het oosten ; de Belgische grens
- in het zuiden : de Leie
- in het westen : de Aa


Ten tweede : hoeveel "bewuste" Frans-Vlamingen zijn er binnen die grenzen ?
(het aantal ingeweken fransen of totaal verfranste vlamingen bedraagt waarschijnlijk meer dan de helft)

Het maximum wat mogelijk is, is het volgende :

- méér nederlands (vlaams) in het onderwijs, te beginnen vanaf de leeftijd van 5 jaar, minstens 3 uur per week, te beginnen met het dialect (eerste drie jaar) en vervolgens geleidelijk overschakelen op algemeen nederlands
- "tweetalig" middelbaar onderwijs (50 % Frans- 50 % nederlands) in een paar scholen (in samenwerking met west-vlaamse scholen), vb in Belle, Duinkerke, Hazebroek
- tweetalige opschriften voor wegwijzers en straatnamen
- tweetalige officiële aankondigingen (beperkt tot die van steden en gemeenten)
- mogelijkheid om nederlands (vlaams) te gebruiken bij gemeentebesturen, post, gerecht (lokaal)


Laatst aangepast door DESSERON op do nov 05, 2009 11:30 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : fout)
DESSERON
DESSERON

Aantal berichten : 156
Leeftijd : 65
Woonplaats : Brugge
Registration date : 21-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele do nov 05, 2009 1:30 pm

Bedankt voor de vertaling ! Wink
Het bericht (op YouTube gevonden) werd waarschijnlijk geschreven door een Franstalige Belg, door iemand die onze problematiek niet kent. De vergelijking met Belgisch Vlaanderen is onzin. De Franse Westhoek (400 000 inwoners) is geen groot gevaar voor de Franse Republiek (60 000 000 inwoners)... Mijn streek is helemaal verfranst, enz.

DESSERON schreef: Ik kan me niet voorstellen dat de situatie zo zou veranderen dat politieke autonomie voor Frans-Vlaanderen mogelijk wordt.
Inderdaad. Want haar gebied is te klein...en, in elk geval, vragen we geen autonomie (alleen respect en erkenning van onze regionale cultuur)...

DESSERON schreef: Ten eerste : wat zijn de grenzen van Frans-Vlaanderen
(als grenzen stel ik voor :
- in het noorden : de noordzee
- in het oosten ; de Belgische grens
- in het zuiden : de Leie
- in het westen : de Aa
Juist ! Het is ook mijn definitie. Men moet definitief Rijsel vergeten...inderdaad hebben ze niet bemerkt dat onze cultur bestaat...

DESSERON schreef: Ten tweede : hoeveel "bewuste" Frans-Vlamingen zijn er binnen die grenzen ?
Goede vraag. Geen idee. Het nog iets normal zich Vlaming te noemen in de Frans-Westhoek...

DESSERON schreef: - tweetalige officiële aankondigingen (beperkt tot die van steden en gemeenten)
- mogelijkheid om nederlands (vlaams) te gebruiken bij gemeentebesturen, post, gerecht (lokaal)
Ik ga helemaal akkoord met je 'programma', behalve die twee laatste punten, want het is ONMOGELIJK (De Franse Westhoek is niet het geweest Brussel).
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele do nov 05, 2009 1:51 pm

DESSERON schreef: Ten tweede : hoeveel "bewuste" Frans-Vlamingen zijn er binnen die grenzen ?
Ik schreef:Goede vraag. Geen idee. Het nog iets normaal zich Vlaming te noemen in de Franse Westhoek...
Nog iets : Men gebruikt steeds meer "Nordistes" (bevel van de Conseil Général du Nord) en "chtis" (bevel van de media)...En dat hangt ervan af de context; als men praat met iemand van Rijsel of van Parijs (men zegt "je suis Flamand" tegen een Rijselaar en "je suis nordiste" of "je suis du nord" tegen iemand van Paris...).
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele za nov 07, 2009 1:57 pm

In LE MONDE, "de beste krant van Frankrijk" :

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst 091107030550440054803361


Les retrouvailles des cousins de Flandre si longtemps séparés

Entre Lille et Dunkerque, la frontière a toujours été poreuse. Mais, depuis quelques années, les Flamands de France affichent leur identité et tendent des passerelles vers leurs voisins belges. Manière aussi de vivre concrètement l'Europe.
(...)
La cause est entendue : les Flamands de France affichent désormais clairement leur identité culturelle. Ils ne l'avaient jamais vraiment oubliée. "Un quart des habitants des villages situés entre Bailleul et Dunkerque parlent encore le flamand et les trois quarts d'entre eux le comprennent", affirme Jérôme Steenkiste, président de l'Office de tourisme des monts de Flandre. Ici, la frontière a toujours été poreuse. Des deux côtés, l'architecture, la géographie, les paysages sont semblables. De nombreux Français vont travailler, voire s'installer, en Flandre belge, où le taux de chômage est très faible. Jusqu'aux années 1950, le flot était inverse.

SUSPICION ET SCEPTICISME

Pourtant, en trois siècles d'évolution séparée, les deux pays ont eu tout le temps de développer leurs différences et quelques incompréhensions : les premières "histoires belges" sont nées dans la région lilloise Suspect ; et les Flamands nourrissent souvent une certaine suspicion envers ces Français qui prétendent subitement partager leur culture. Question A Lille, de nombreux sceptiques parlent de "phénomène de mode", de "nostalgie écolo", voire d'"aboiement anti-parisien"… La volonté de se distinguer de Paris, à une heure de TGV, n'est sans doute pas étrangère à ce retour aux sources. Mais l'élan flamand des Nordistes a peu de points communs avec les revendications régionalistes des Corses, des Basques ou des Bretons. Le néerlandais n'est évidemment pas une langue régionale et, côté français, pratiquement plus personne ne réclame l'enseignement systématique d'un dialecte flamand qui n'a pas évolué depuis le XVIIe siècle, encore moins une "nation flamande". La résurgence inattendue de cette identité flamande française correspond plutôt aux retrouvailles de cousins séparés par l'histoire. "Un sentiment beaucoup plus européen que flamand", estime Guy Fontaine.

(...)

Meer lezen : http://www.flarep.com/Docs_Archives/retrouvailles.html
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele za nov 07, 2009 2:11 pm

Le Monde schreef:La résurgence inattendue de cette identité flamande française correspond plutôt aux retrouvailles de cousins séparés par l'histoire. "Un sentiment beaucoup plus européen que flamand", estime Guy Fontaine.
Nee, nee, het is wel een Vlaams gevoel...een Frans-Vlaams gevoel. Ik ga niet arkkoord met dit artikel. We ontwikkelen steeds meer onze regionalisme los van Belgisch Vlaanderen, want er is vandaag - behalve met sommige uitzonderingen - een groot onbegrip, een echte kloof tussen Frans-Vlamingen en Belgische Vlamingen, 333 jaar na de Slag aan de Peene... Sad
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty REGIONALISME

Bericht  DESSERON za nov 07, 2009 5:14 pm

Bissezele schreef:
Le Monde schreef:La résurgence inattendue de cette identité flamande française correspond plutôt aux retrouvailles de cousins séparés par l'histoire. "Un sentiment beaucoup plus européen que flamand", estime Guy Fontaine.
Nee, nee, het is wel een Vlaams gevoel...een Frans-Vlaams gevoel. Ik ga niet arkkoord met dit artikel. We ontwikkelen steeds meer onze regionalisme los van Belgisch Vlaanderen, want er is vandaag - behalve met sommige uitzonderingen - een groot onbegrip, een echte kloof tussen Frans-Vlamingen en Belgische Vlamingen, 333 jaar na de Slag aan de Peene... Sad


Een katastrofale vergissing, als u het mij vraagt. Etnisch, geografisch, historisch, cultuur en deels nog taalkundig horen jullie bij de "Belgische" Vlamingen. De Frans-Vlaamse identiteit is iets dat door Parijs is uitgevonden,net zoals de "Elzasser" identiteit en dit alles om staatspolitieke redenen, want Parijs wil vermijden dat er ooit in een verre toekomst een beweging zou ontstaan die zou gaan ijveren voor aansluiting bij Belgisch Vlaanderen. Dat is de waarheid (misschien "jammer genoeg"). Er zijn veel te weing bewuste Frans-Vlamingen om zelfs maar een eigen culturele beweging van enige omvang in stand te houden, daarvoor zijn minstens een 1000-tal mensen nodig en ik vrees dat er bij jullie hoogstens een 100-tal zijn. Belgisch Vlaanderen en de morele en culturele hulp van de Belgische vlamingen afwijzen of wantrouwen is een dodelijke vergissing, want u tevreden stellen met de luttele kruimels die Parijs u geeft ( 1 uur "vlaams" per week in 3 of 4 schooltjes voor 72 leerlingen - op een gebied van 400.000 inwoners) is zeer kortzichtig. Waarom zou u meer vertrouwen hebben in Parijs dat u 3 eeuwen heeft vernederd en uw taalrechten vertrapt, dan in Vlaanderen dat steeds solidair is gebleven met de broeders uit Frankrijk.
DESSERON
DESSERON

Aantal berichten : 156
Leeftijd : 65
Woonplaats : Brugge
Registration date : 21-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele za nov 07, 2009 8:25 pm

DESSERON schreef:De Frans-Vlaamse identiteit is iets dat door Parijs is uitgevonden,net zoals de "Elzasser" identiteit en dit alles om staatspolitieke redenen.

Waarom zou u meer vertrouwen hebben in Parijs dat u 3 eeuwen heeft vernederd en uw taalrechten vertrapt, dan in Vlaanderen dat steeds solidair is gebleven met de broeders uit Frankrijk.
Noch Parijs, noch de Belgische Vlamingen hebben bemerkt dat we bestaan (1 arrondissement* in Noord-Frankrijk).

* 1 arrondissement in Frankrijk = 3 of 4 arrondissementen in België.


Laatst aangepast door Bissezeele op di dec 25, 2012 8:42 am; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele di nov 10, 2009 7:50 pm

In Rubroek; de café-épicerie THOORENS (Arneke Straete) :


De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Mini_091110084928440054829327


De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Mini_091110085029440054829331
Cherchez l'erreur...


Laatst aangepast door Bissezeele op di dec 25, 2012 5:39 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  leuven di nov 10, 2009 11:01 pm

.... mijnheer of mevrouw Thoorens (mooie Vlaamse naam!) zouden beter le Journal des Flandres verkopen....

Leuven
leuven
leuven

Aantal berichten : 210
Leeftijd : 85
Woonplaats : LEUVEN
Registration date : 28-04-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele wo nov 11, 2009 1:54 pm

Mevrouw Thoorens verkoopt wel Le Journal des Flandres + L'Indicateur des Flandres Wink (Rubroek ligt juist op de grens tussen de gebieden van beide weekbladen...).
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  leuven wo nov 11, 2009 8:42 pm

Waar zit dan de "erreur"?

Leuven
leuven
leuven

Aantal berichten : 210
Leeftijd : 85
Woonplaats : LEUVEN
Registration date : 28-04-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum