Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

+14
guldensporen
hofwijck
Godfried_van_Bonen
PaRePyne
Westvloaming
Ropie
Van_Haelewyn
leuven
DESSERON
Polder
Leonard
Reynaert
Bissezeele
Admin
18 plaatsers

Pagina 4 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  guldensporen di dec 25, 2012 8:17 pm

Toch niet Bissezeele, hun initiatief is moedig, gedurfd en het verdient navolging !
Als er niemand iets doet gebeurt er niets.

Indertijd hebben Vlamingen in Vlaanderen (Belgie) ook nog de Franstalige plaatsnamen doorstreept en vervangen door Nederlandstalige. Vandaag zijn dat meestal eentalig Nederlandstalige borden in Vlaanderen, behalve in de 'rumoerige' gemeenten.

Vandaag is het Duinkerke en misschien volgt binnen enkele jaren Belle...

guldensporen
guldensporen

Aantal berichten : 56
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele di feb 19, 2013 1:52 pm

la voix du nord van Hazebrouck schreef:19/02/2013

« Flandre en fête », une série de collection
pour les timbrés du courrier personnalisé


De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 13021902473714196110883495
Deux photos primées concernent la Flandre intérieure:
Steenvoorde et la Mi-Carême à Hazebrouck.
Décidément, la Poste du Nord aime la Flandre. Un premier concours parmi ses agents l'avait mise en avant avec son patrimoine dans un « collector » de timbres cet automne. Cette fois, il s'agit de ses fêtes avec une nouvelle série de timbres qui ravira les collectionneurs.

http://www.lavoixdunord.fr/region/flandre-en-fete-une-serie-de-collection-pour-les-jna18b0n1042003
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele zo apr 19, 2015 7:11 pm

cornelis schreef:
 Ook jonge Frans-Vlamingen doen inspanningen om een Vlaamse cultuur en identiteit recht te houden in het enorme Frankrijk....en het woord 'Nordist' is voor hen een vloek.  


Nordiste is een administratieve naam.
In mijn portret in een bekend dagblad schreef de jonge journalist dat ik een nordiste ben. Op het moment dacht ik aan een kleine provocatie... Maar hij was welwillend...
Om eerlijk te zijn, ik ben niet getraumatiseerd door deze naam. Ch'ti is erger.

Nordiste is niet een lelijke naam. Mijn standpunt is esthetisch, subjectief... deze naam klinkt goed in het Frans.
Daarentegen klinken le nord en vooral le pas de Calais niet goed.

De nordistes zijn de inwoners van het departement du Nord. Onder hen zijn er o.a. Vlamingen.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Arild ma apr 20, 2015 7:02 am

Om de eigen taal, dialect, cultuur, identiteit en tradities te behouden speelt natuurlijk in Frans-Vlaanderen, maar ook elders, ook in Vlaams-België en Nederland speelt deze problematiek. Eenderzijds hebben de Vlamingen in Frankrijk uiteraard te doen met de Franse taal die dominant is, maar in NL speelt bv. sterk de desinteresse in het eigene en de globalisering speelt ook parten. Wat belangrijk is, is dat ouders hun kinderen de eigen identiteit levend houden. Zonder de eigen identiteit worden we allen een eenheidsworst Evil or Very Mad
Arild
Arild

Aantal berichten : 30
Woonplaats : De Lage Landen
Registration date : 17-04-12

https://lagelanden.boards.net/

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  cornelis di mei 19, 2015 6:23 am

"Frans-Vlaanderen bestaat cultureel niet"...."Frans-Vlaanderen bestaat in de eerste plaats niet omdat het geen institutioneel bestaan kent..." zegt Ward Maillet.

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 J9as7l
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele wo sep 09, 2015 10:31 am

Deze foto is één van de genomineerde foto's van de fotowedstrijd van de toeristische dienst van Belle... ik denk dat zo'n foto minder succes zou hebben in Poperinge of Ieper... clown

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 15090911220614196113569307

https://www.facebook.com/pages/Monts-de-Flandre-Tourisme/806431469405601
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty De Frans-Vlaamse Identiteit & Politiek

Bericht  samhurulean di okt 20, 2015 9:06 pm

Op verzoek van Bissezeele heb ik mijn vraag eventjes verplaatst naar deze bestaande rubriek:
Na enkele gesprekken over de opleving van de Frans-Vlaamse identiteit en cultuur werd mij de indruk gegeven dat de mensen waarmee ik heb gesproken het idee hebben dat er achter deze heropleving geen politieke motieven zitten. Sterker nog, politieke connotaties worden vermeden en mij werd verteld het niet als een politiek fenomeen beschouwt moet worden in tegenstelling tot voorbeelden van andere regio's in Frankrijk waar de heropkomst van regionale identiteiten vaak samengaat met politieke claims. Zou u het hier mee eens zijn? Of wellicht totaal niet? En mocht dit zo zijn, hoe zou dit dan komen?
De Frans-Vlaamse geschiedenis en de rol van de Franse staat leek een belangrijke rol te spelen, maar helaas weet ik te weinig om hier zelf relaties tussen te leggen. Met name omdat op een bredere schaal de opkomst van de regio in Europa vaak vanuit een politiek perspectief wordt bekeken werd ik erg benieuwd naar deze kwestie.
samhurulean
samhurulean

Aantal berichten : 22
Leeftijd : 31
Woonplaats : Boedapest
Registration date : 09-02-15

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  cornelis di okt 20, 2015 9:27 pm

In 1984 is er een Parti Fédéraliste Flamand - Vlaemsche Federalistische Partij opgericht.
Deze partij beweerde geen enkele politieke strekking te vertegenwoordigen.  Alleen de Vlaamse zaak was belangrijk.
'Ni à gauche ! Ni à droite ! Flamands d' abord ! 'was de voornaamste slogan.   De drie actiethema's waren :
De Vlaamse cultuur, de economische situatie en de kwaliteit van het leven in Frans-Vlaanderen.  
Maar die politieke partij was een kort leven beschoren; van linkse zijde werd ze met een argwanend oog bekeken, haar werd verweten in het rechtse vaarwater gekomen te zijn.
De P.F.F. - V.F.P. zelf werd niet zelden als puur fascistisch omschreven zonder dat hier voor echter argumenten ten gronde werden aangehaald.  Tegen die achtergrond  blijkt dat de Franse veiligheid alles in het werk stelde om onderlinge onenigheid in stand te houden, zo niet aan te wakkeren.  De geruchten en roddels waren bijgevolg niet van de lucht.
Frankrijk heeft steeds de aandacht op zich gevestigd door een verregaande intolerantie ten aanzien van de etnische minderheden op het eigen grondgebied.  Dit wordt weerspiegeld in een doorgedreven taalimperialisme en gerechtvaardigd door het aanzien dat de prestigieuze Franse cultuur onafgebroken genoten heeft.
Nog steeds is men op het taal - politieke vlak blijkbaar niet tot het inzicht gekomen dat een natuurlijke
verscheidenheid binnen de staatsgrenzen geen afbreuk hoeft te doen aan de eenheid van het land.  Frankrijk blijkt evenmin te beseffen dat de voordelen van die diversiteit aan volkeren en culturen ten volle moeten worden benut en gewaardeerd in plaats van genegeerd.
Binnen de Franse staat is de positie van Frans-Vlaanderen nog ongunstiger dan die van andere minderheidsgroepen.
De onderdrukking is er altijd scherper geweest, misschien wel omdat een laïcistische -centrale overheid gevaar zag in het toekennen van rechten, aan de zeer katholieke entiteit.
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  samhurulean di okt 20, 2015 9:41 pm

Beste Cornelis,
Hartelijk bedankt voor uw antwoord, ik had nog niets vernomen over de Parti Fédéraliste Flamand - Vlaemsche Federalistische Partij, en zal me hierin zeker verdiepen om er meer over te weten te komen! Weet u wellicht hoe de partij werd bekeken vanuit de rechtse zijde van de politiek?
En u zegt dat de "Franse veiligheid alles in het werk stelde om onderlinge onenigheid in stand te houden, zo niet aan te wakkeren." Denkt u dat er hedendaags ook sprake van kan zijn, of is er meer vrijheid voor de Frans-Vlaming om zijn of haar identiteit en verbondenheid uit te spreken?
Het is interessant dat u noemt dat de positie van Frans-Vlaanderen ongunstiger is die van andere minderheidsgroepen, in literatuur over minderheidsgroepen merk ik zelf ook dat Frans-Vlaanderen vaak in veel artikelen niet wordt benoemd. Alsof men niet weet dat de Frans-Vlaming bestaat.
samhurulean
samhurulean

Aantal berichten : 22
Leeftijd : 31
Woonplaats : Boedapest
Registration date : 09-02-15

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  cornelis di okt 20, 2015 10:13 pm

Nu nog kunnen we voorbeelden aanhalen dat het nationale bestuur altijd de heemkundige en folkloristische verenigingen aanmoedigt...'het volk herkent zich niet in het Nederlands...Wij zijn bi-cultureel :  Vlaemsch - Frans.'
De Franse staat is pas argwanend bij het ontstaan van een beweging die zich niet alleen inzet voor de verbetering van de sociale - economische situatie van de regio, maar bovendien ook nog de verdediging van -naast het Vlaams- het Nederlands ter harte neemt.
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  samhurulean wo okt 21, 2015 6:30 am

cornelis schreef:De Franse staat is pas argwanend bij het ontstaan van een beweging die zich niet alleen inzet voor de verbetering van de sociale - economische situatie van de regio, maar bovendien ook nog de verdediging van -naast het Vlaams- het Nederlands ter harte neemt.

Dit doet me denken aan een van de gesprekken die ik in Bailleul met iemand had. Het gesprek begon met dat hij mij vertelde dat de kracht van de "Vlaamse beweging" in Frans-Vlaanderen erg zwak is, en dat sommige vertegenwoordigers van de Frans-Vlaamse "Vlaamse beweging" met enige argwaan kijken naar de Frans-Vlaming die connecties met de Belgen aanhaalt en hem werd verteld : "u hebt veel te veel betrekking met de Belgische verenigingen. U moet niet betrekking hebben met de Belgen! Ze zijn vreemde mensen" (directe quote) Mijn vraag daarop was waarom dit het geval was, waarop hij een historische reden gaf met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog.
Vervolgens sprak hij over een recentelijke publicatie in België over 'drie eeuwen van Nederlandse letteren en schriften' hij was er enthousiast over maar sprak over de rol van Gantois in het boek waar hij zeer kritisch over was en het daardoor problematisch wordt het aan de Frans-Vlaamse kant te verkopen. En het is op dit moment dat hij mij vertelde :

"En dat is een verschil tussen de Belgische Vlamingen en ons. En de voornaamste vechter voor de Vlaamse sprookjes, zegt ook ‘Pas op hè, u moet geen betrekking hebben met de Belgische verenigingen, dat is een schandaal. En même temps ils reçoivent l’argent d’état Français. Ik heb gezegd het Vlaams krijgt enkele geld van de Franse staat. Van de Franse staat te Parijs voor de kleine taal en cultuur in Frankrijk. Mais en même temps l’état fait rien pour le Néerlandais. Ja, de Franse staat weet dat het Vlaamse sprookje verminderd… het is verdoemd. Dus het is geen probleem, het is niet gevaarlijk. Maar de Franse staat denkt dat de ontwikkeling van de Nederlandse cultuur gevaarlijk is voor de eenheid van Frankrijk."

Zolang het Frans-Vlaams folkloristisch blijft, iets van het verleden, lijkt het dus geen gevaar te vormen voor de staat. "Dat is folklore. Nu hè, nu dit is niet gevaarlijk de Vlaamse taal. Vroeger in de jaren dertig toen was het verschillend."
samhurulean
samhurulean

Aantal berichten : 22
Leeftijd : 31
Woonplaats : Boedapest
Registration date : 09-02-15

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele wo okt 21, 2015 6:34 am

.


Laatst aangepast door Bissezeele op wo okt 21, 2015 9:23 am; in totaal 2 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  cornelis wo okt 21, 2015 12:28 pm

samhurulean schreef:Beste Cornelis,

Het is interessant dat u noemt dat de positie van Frans-Vlaanderen ongunstiger is die van andere minderheidsgroepen, in literatuur over minderheidsgroepen merk ik zelf ook dat Frans-Vlaanderen vaak in veel artikelen niet wordt benoemd. Alsof men niet weet dat de Frans-Vlaming bestaat.

Op zondag 18 oktober naar aanleiding van de uitreiking van de Marnixring erepenning aan Cyriel Moeyaert,
heeft onze vriend, de Frans-Vlaming Wido Bourel het 'opzettelijke doen vergeten' van Frans-Vlaanderen treffend verwoord met een citaat van de Tsjechische historicus en dissident Milan Hübl, gestorven in 1989.

“Om een volk te doen verdwijnen begint men met zijn geheugen af te nemen. Men vernietigt zijn boeken, zijn cultuur en zijn geschiedenis. Vervolgens schrijft iemand anders andere boeken, vanuit een andere cultuur en verzint een andere geschiedenis. Het volk vergeet dan langzaam wie het is en wie het was. En de wereld rondom hem vergeet nog sneller.”

"Treffend hoe dit citaat van toepassing is op de situatie in Zuid–Vlaanderen en de Zuidelijke Nederlanden sinds hun annexatie bij Frankrijk. Treffend ook dat er toch  intellectuelen opstaan die zich levenslang verzetten om een volk en zijn taal te behoeden van de dreigende verdwijning...."

opname 18 oktober 2015
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  cornelis wo okt 21, 2015 1:41 pm

samhurulean schreef:


Vervolgens sprak hij over een recentelijke publicatie in België over 'drie eeuwen van Nederlandse letteren en schriften' hij was er enthousiast over maar sprak over de rol van Gantois in het boek waar hij zeer kritisch over was en het daardoor problematisch wordt het aan de Frans-Vlaamse kant te verkopen.

Heeft je zegsman het boekje 'Trois siècles de lettres Néerlandaises dans le Nord de la France' wel aandachtig gelezen ?
J.M.Gantois is overleden in 1968.   Zijn naam wordt vermeld tussen de ruim honderd andere Frans-Vlaamse auteurs.
Er zijn in het boekje welgeteld 23 regels geschreven over hem en zijn aandeel als vlotte Nederlandse schrijver.
Hij is in 1962, als Frans-Vlaming opgenomen in de Maatschappij der Nederlandse Letteren in Leiden.  Het Nederlands leerde hij door zelfstudie.  Hij was vooral taalpolitiek actief voor de Vlaamse zaak, ook tijdens de tweede W.O.
Hij werd veroordeeld en verbannen uit het Noorden, maar hij kreeg amnestie, en in 1961 keerde hij als kapelaan terug naar Rijsel.
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  samhurulean wo okt 21, 2015 3:32 pm

Beste Cornelis, de reden waarom het "problematisch" zou zijn aan de Frans-Vlaamse kant was naar vertellen om de volgende reden:
"Gantois was een vriend van de Duitsers, bezetters. En aan de andere kant begrepen zij het niet want Gantois was ook een Vlaamstalige en leraar enzovoort, maar voor de mensen hier was Gantois een  ‘collabo’." Mij is verteld dat het stigma dat verbonden is aan de tweede wereldoorlog nogsteeds erg zwaar weegt ook met betrekking tot de taal.

Hartelijk dank trouwens voor de referentie naar de speech van Wido Bourel!
samhurulean
samhurulean

Aantal berichten : 22
Leeftijd : 31
Woonplaats : Boedapest
Registration date : 09-02-15

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  cornelis wo okt 21, 2015 5:01 pm

samhurulean schreef:Beste Cornelis, de reden waarom het "problematisch" zou zijn aan de Frans-Vlaamse kant was naar vertellen om de volgende reden:
"Gantois was een vriend van de Duitsers, bezetters. En aan de andere kant begrepen zij het niet want Gantois was ook een Vlaamstalige en leraar enzovoort, maar voor de mensen hier was Gantois een  ‘collabo’." Mij is verteld dat het stigma dat verbonden is aan de tweede wereldoorlog nogsteeds erg zwaar weegt ook met betrekking tot de taal.

Het zou bijzonder interessant zijn mocht je als niet Frans-Vlaming en buitenlands onderzoeker en wetenschapper een 'objectief' onderzoek voeren naar de vermeende collaboratie van J.M. Gantois en de 49 andere vooraanstaanden uit het 'Vlaams Verbond van Frankrijk'.
Het hoeft verder geen betoog dat die kans tot 'objectief' onderzoek dringend moet worden aangegrepen, gezien het stigma van de tweede wereldoorlog, zoals je zelf al hebt ervaren nog zeer zwaar weegt.
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Ropie wo okt 21, 2015 8:44 pm

cornelis schreef:Nu nog kunnen we voorbeelden aanhalen dat het nationale bestuur altijd de heemkundige en folkloristische verenigingen aanmoedigt...'het volk herkent zich niet in het Nederlands...Wij zijn bi-cultureel :  Vlaemsch - Frans.'
De Franse staat is pas argwanend bij het ontstaan van een beweging die zich niet alleen inzet voor de verbetering van de sociale - economische situatie van de regio, maar bovendien ook nog de verdediging van -naast het Vlaams- het Nederlands ter harte neemt.

Ja... helemaal mee eens, helaas...

Ropie

Aantal berichten : 86
Registration date : 30-09-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  cornelis do okt 22, 2015 6:30 am

samhurulean schreef:

"u hebt veel te veel betrekking met de Belgische verenigingen. U moet niet betrekking hebben met de Belgen! Ze zijn vreemde mensen" (directe quote)

 ‘Pas op hè, u moet geen betrekking hebben met de Belgische verenigingen, dat is een schandaal.


De uitspraken hierboven zijn wel zeer straf, en onbegrijpelijk !
Waarom zouden de Frans-Vlamingen moeten afgezonderd worden van de mede-Vlamingen in Belgisch Vlaanderen en Nederland ?
Het debacle over de spoorlijn Adinkerke-Duinkerke is daar een voorbeeld van...waarom de Frans-Vlaamse Westhoek afsluiten van de buitenwereld ?  Vreest Frankrijk de invloed van de groeiende Vlaamse natie ?

Er is altijd veel steun gekomen uit België,  zoals voor de cursussen Nederlands.   Er zijn altijd een aantal organisaties uit Belgisch-Vlaanderen geweest die de Frans-Vlaamse beweging hebben gesteund, zowel financieel als materieel,  
ook nu nog.
De voornaamste kracht ging uit van het 'Komitee voor Frans-Vlaanderen' (KFV) dat vele jaren als overkoepelend
orgaan heeft gewerkt voor alle Frans-Vlaamse initiatieven.  Het heeft vele jaren cultuurdagen in Waregem (B), Ekelsbeke of Belle (Fr.) of Hulst (Nl.) georganiseerd en er was ook een Frans-Vlaamse veertiendaagse in Nieuwpoort.
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  samhurulean do okt 22, 2015 9:06 pm

Beste Cornelis, ik deel met u het onbegrip over de bovenstaande uitspraken. Zo ook liet het persoon waarmee ik sprak weten verbaasd te zijn dat deze kritiek hem werd gegeven met betrekking tot zijn inzet voor de Nederlandse taal in Frans-Vlaanderen. Waarom dit hem werd gezegd is ook mij een raadsel.
samhurulean
samhurulean

Aantal berichten : 22
Leeftijd : 31
Woonplaats : Boedapest
Registration date : 09-02-15

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele ma nov 02, 2015 2:24 pm

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 15110203251214196113716076

Waar vindt men die badge? Ik weet het echt niet...


Laatst aangepast door Bissezeele op vr dec 18, 2015 8:37 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Hyppolytus ma nov 02, 2015 2:49 pm

Vlaenderen is myn land, myn toale en myn volk, geen Chiti.
...Me zyn in Vlaenderen.

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 68g3n6
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/t5p240-het-vlaams-gevoel-wordt-bedreigd-door-de-ch-ti-storm#13406

Hyppolytus

Aantal berichten : 16
Woonplaats : Boesjepe
Registration date : 10-11-14

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele vr dec 18, 2015 8:32 pm


De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 15110203251214196113716076

Waar vindt men die badge? Ik weet het echt niet...

daar: http://dkdrage.fr/
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele za jan 16, 2016 8:32 pm

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 16011609273614196113900575

http://dkdrage.fr/
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele di feb 23, 2016 1:12 pm

Ons Erfdeel schreef:22/02/2016

Pleidooi voor een links regionalisme in Noord-Frankrijk

(...) In het boek Le Nord dans l’âme gaat de journalist Jean-Yves Méreau nog een stap verder. Hij pleit voor een echt regionalisme. Nord-Pas-de-Calais moet zijn complexen afleggen en erkennen dat het één gebied vormt, met een geschiedenis, een cultuur en zelfs twee regionale talen: het Vlaams en het Picardisch. (...)

Over Parijs is Méreau, oud-journalist bij La Voix du Nord, erg scherp. Hij vergelijkt de houding van de Franse hoofdstad met kolonialisme. De Noord-Franse  regio werd in de 17de-eeuw geannexeerd door Frankrijk en is het slachtoffer geworden van een echte kolonisering, die nooit officieel werd erkend, maar die er wel was. Ook het huidige beleid is nog helemaal op Parijs gericht. Politici, waar ze zich ook bevinden in Frankrijk, houden altijd de blik op Parijs gericht en hoge ambtenaren noemt Méreau “pionnen van Parijs”. En Noord-Frankrijk heeft altijd gedaan wat Parijs vroeg en heeft nooit zijn rechten opgeëist. “Het is nooit gedekolonaliseerd”, schrijft Méreau. (...)


http://www.onserfdeel.be/nl/blogs/detail/pleidooi-voor-een-links-regionalisme-in-noord-frankrijk-plaidoyer-pour-un-r%C3%A9gionalisme-de-gauche-dans-le-nord-de-la-france

Het is heel grappig de analyse van Ons Erfdeel te vergelijken met deze van la voix du nord... ik heb de indruk dat ze niet helemaal over hetzelfde spreken: er is sprake van een "happy ch'ti identiteit", talen van de immigranten, geen woord over [Frans-]Vlaanderen, over de historische banden met onze buren van de huidige Benelux die moeten worden versterkt, niets over de onvoldoende decentralisatie ... dit is helemaal niet de geest van het boek! Het artikel van de VDN is zelfs in strijd met het essay (...).

http://www.lavoixdunord.fr/culture-loisirs/le-nord-dans-l-ame-et-au-coeur-jean-yves-mereau-ia0b0n3262997
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Bissezeele ma mei 02, 2016 12:06 pm

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 16050202045021508714194986
de Rijselaar Jean-Yves Méreau pleit voor een links regionalisme

Jean-Yves Méreau, auteur van Le Nord dans l'Ame (zie vorig bericht) werd uitgenodigd op Radio Uylenspiegel...

de uitzending beluisteren: https://www.mixcloud.com/Radiouylenspiegel/le-cercle-michel-deswaen-samedi-19-mars-2016/
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst - Pagina 4 Empty Re: De frans vlaamse identiteit en cultuur en zijn toekomst

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 4 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum