Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed

+2
Westvloaming
Admin
6 plaatsers

Ga naar beneden

Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed Empty Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed

Bericht  Admin vr sep 03, 2010 6:34 pm

Op deze vraag, bestaat er geen uniek antwoord. Er zijn in feite even zoveel antwoorden als Frans-Vlamingen.

Wat is een Frans-Vlaming? Iemand die in Frans-Vlaanderen geboren is of iemand die in Frans-Vlaanderen woont? Of gewoon beide?

De vraag is ook wat wij als Frans-Vlamingen, voor Frans-Vlaanderen, voor Frankrijk, voor Belgisch Vlaanderen, voor Nederland en voor Europa kunnen betekenen.

En de taal? Moet u per se het Frans-Vlaams of het Nederlands kunnen spreken om een Frans-Vlaming te zijn?

Wat zijn onze gemeenschappelijke punten met de Belgische Vlamingen behalve het feit dat we Vlamingen zijn? En met de Nederlanders?

Wat zijn de kenmerken van Frans-Vlamingen t.o.v. de andere gemeenschappen van Frankrijk?

De bedoeling van dit artikel is verder te gaan dan het portret dat over de ch’tis werd gemaakt : Sympathiek, dronkaard, ...

De rest van het artikel vindt u op:

http://nl.dendraed.com/wat-betekent-het-tegenwoordig-om-een-frans-vlaming-te-zijn/

Admin
Admin

Aantal berichten : 404
Registration date : 03-02-08

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed Empty Re: Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed

Bericht  Westvloaming zo sep 05, 2010 7:48 am

Het klopt wonderwel wat er in het artikel staat in 'Den Draed'. Frans-Vlamingen, kom nu eindelijk eens op voor jullie identiteit ! Jullie zijn het zeker waard !
Gezien ik op 08/10 naar Hooimille kom, zal ik dit jullie zeker op het hart drukken tijdens de feestelijkheden ginds die ook het daaropvolgende weekend hun beslag krijgen !

PS. Uiterst positief is alvast, dat Willem Vermandere ginds zal optreden ! Die mag alvast als ambassadeur van het Vlaemsch gezien worden aan weerszijden van 'de schreve'...! bounce

Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed Empty Re: Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed

Bericht  Bissezeele wo sep 08, 2010 10:35 am

Het artikel van onze admin is interessant, maar ik ga niet akkoord met sommige passages te agressief of borderline...

admin - op zijn blog "den draed" - schreef:
_ "De Frans-Vlamingen en de ch’tis.
(...) we hebben niks met de ch’tis te doen. Inderdaad, het Frans-Vlaams is een Germaanse taal en het ch’ti is een Latijnse taal."


"Les Flamands de France et les ch’tis.
(...) nous n’avons rien à voir avec les ch’tis. Nous sommes des germains, ce sont des latins."


_ "De bedoeling was ook de diabolisering en de karikatuur van ons volk (...)."
Liever de juiste vertaling in het Frans van: "het Frans-Vlaams is een Germaanse taal en het ch’ti is een Latijnse taal"... Anders zal de lezer denken dat de auteur een etnische visie heeft (...).

Het eerste deel van deze zin is ook problematisch ("we hebben niks met de ch’tis te doen")... Natuurlijk hebben we iets te doen met de bevolking van Artesië, Romaans Vlaanderen en Frans-Henegouwen ! We leven in dezelfde regio. We zijn allemaal Franstalig, maar we delen inderdaad niet dezelfde regionale cultuur... We zijn toch vrienden. Ik ga nooit zeggen dat ik niets te doen met de ch'tis heb.

Wat het tweede citaat betreft ("De bedoeling was ook de diabolisering en de karikatuur van ons volk") zou ik liever lezen "bevolking" ter plaats van "volk".

Ik begrijp wat onze admin voelt maar zijn artikel is contraproductief.

Ik laat de conclusie aan de Rijselaar "Dunder". In zijn eerste bericht schreef deze nieuwe lid juist dezelfde dag (toen onze admin heeft zijn artikel geschreven) deze intelligente woorden :
Dunder schreef:
(...) Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat we altijd vriendelijk en gematigd moeten blijven als we onze cultuur verdedigen. We moeten nooit agressief zijn, want daar houden de mensen niet van.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed Empty Re: Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed

Bericht  Westvloaming wo sep 08, 2010 7:31 pm

@Dunder : Daar heb je ergens gelijk in, maar we moeten er toch durven voor uitkomen en ons niet onder de voet laten lopen. We hebben toch zo veel te bieden immers !

Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed Empty Re: Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed

Bericht  Reynaert vr sep 10, 2010 5:31 pm

Bissezeele schreef:Het eerste deel van deze zin is ook problematisch ("we hebben niks met de ch’tis te doen")... Natuurlijk hebben we iets te doen met de bevolking van Artesië, Romaans Vlaanderen en Frans-Henegouwen ! We leven in dezelfde regio. We zijn allemaal Franstalig, maar we delen inderdaad niet dezelfde regionale cultuur... We zijn toch vrienden. Ik ga nooit zeggen dat ik niets te doen met de ch'tis heb.

Akkoord... En het impliceert ook dat in onze regio de mensen ofwel Vlamingen ofwel "chtis" zijn ! Alsof de "chtis" een samenhangend groep waren. Nee, "chtis" is een fenomeen, een woord, niets meer ! Het heeft geen echte bestaan.
Reynaert
Reynaert

Aantal berichten : 21
Registration date : 03-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed Empty Re: Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed

Bericht  Bissezeele wo sep 22, 2010 7:20 pm

Duinkerkenaer schreef:21 September 2010

(...) Il est vrai qu'Arras possède une architecture plus flamande que Dunkerque (la faute à la reconstruction) et que Douai affiche le Lion Flamand au sommet de son beffroi.
Cela n’empêche pas ces coins là du “Ch’Nord”, commes disent certains, de ne pas se revendiquer Flamand : la Wallonie les avoisine, les noms des communes n’ont rien de Flamand ou presque, le parler est picard (comme vous le rappelez), et je pense que les gens là-bas se considèrent ch’ti, ou pour les plus fins, sans doute artésien, du Hainaut, etc…

Il me semble que les révolutionnaires de 1789 ont hélas tout mélangé en appelant ça : le Nord. Notons qu’ils ne se sont pas fait suer, pour rester poli.
Alors oui nous avons des choses en commun – nous leur sommes plus proches que les Basques ne le sont – mais cela s’avère assez limité. l’ANVT n’a par exemple aucune ambition sur la Flandre romane, me semble t-il.
De ANVT heeft per definitie geen ambitie in Romaans Vlaanderen... Wat bedoelt u beste Duinkerkenaer ? scratch

Bron : http://www.dendraed.com/que-signfie-de-nos-jours-etre-un-flamand-de-france/
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed Empty Re: Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed

Bericht  Westvloaming vr sep 24, 2010 6:16 pm

Dat de Frans-Vlamingen niets met de Ch'tis te maken zou hebben, vind ik er ook wat over. Per slot van rekening vormen jullie één departement. De Frans-Vlamingen mogen zich inderdaad niet agressief opstellen tegenover de Ch'tis, maar dit is ook nooit het geval geweest, me dunkt. Bovendien neemt het wel niet weg, dat de Frans-Vlamingen wél meer voor hun aard dienen uit te komen. Dit heeft helemaal niets met agressiviteit te maken, dan wel met fierheid en ook assertiviteit. Kortom, we moeten ons niet onder de voet laten lopen en anderzijds toch ook open staan voor de andere...

Westvloaming

Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed Empty Re: Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed

Bericht  PaRePyne ma jan 10, 2011 8:35 pm

Ik onderschrijf het artikel van Admin in Den Draed volledig.
Zelf herken ik in zijn artikel mij (ons?) als Belgisch Vlaming.
Wij hebben ons ook laten 'knechten', wij hebben ook altijd ja geknikt er vanuit gaande dat men het met ons goed voor had...
Van een kale reis zijn we thuis gekomen, ja!

Het is pas van als Belgische Vlamingen voor zichzelf zijn beginnen opkomen (onder andere dank zij politieke voorvechters uit de partij VoksUnie - die ikzelf te flamingant vond vroeger, maar vandaag niet flamingant genoeg, zelf nu vlaamsgezind zijnde - 't kan verkeren!), dat er ook iets gebeurde in Vlaanderen: jaren 1960 een identiteitscrisis, gevolgd door jaren 1980 een identiteitsbewustzijn, en nu 21ste eeuw een onafhankelijkheidsdrang.

Welnu, best Frans-Vlamingen zorg voor politieke voorvechters, mensen die het voortouw nemen in de identiteitscrisis waar jullie vandaag in verkeren.

En in ieder geval wees fier "omdat je Vlaming bent"...

PaRePyne

Aantal berichten : 130
Registration date : 16-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed Empty Wat is een Frans-Vlaming? - Den draed

Bericht  Admin zo nov 27, 2011 2:28 pm

In het dossier “Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn?”had Den draed een eerste poging gewaagd om een Frans-Vlaming en Frans-Vlaanderen te definiëren. Er miste een belangrijk deel “Wat is een Frans-Vlaming?” dat hieronder te vinden is.

Wat is een Frans-Vlaming?

De rest van het artikel vindt u op:

http://nl.dendraed.com/wat-is-een-frans-vlaming/

Admin
Admin

Aantal berichten : 404
Registration date : 03-02-08

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed Empty Re: Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed

Bericht  Bissezeele di jul 22, 2014 1:54 pm

brabander schreef:
wie is hier echt frans vlaams

Dat vraag ik me af!
Anders is dat hier eigenlijk een maat voor niets.
De admin en ik zijn tegenwoordig de enige Frans-Vlaamse deelnemers op dit forum...
Er is misschien een tiental Frans-Vlamingen ingeschreven. Ze schrijven af en toe.

De bevolking is toch Vlaams, maar is Franstalig geworden sinds enkele decennia (met de leerplicht in het Frans vanaf 1880). Het Vlaams gevoel leeft toch in Frans-Vlaanderen...meer dan u denkt.

Dit forum is Nederlandstalig, daarom het beperkt aantal Frans-Vlamingen die schrijven. Maar er zijn ook lezers uit Frans-Vlaanderen (die niet - durven te - schrijven).

De Vlaamse cultuur in Frankrijk, het is niet alleen de taal.
En zoals de toeristische dienst van Duinkerke schrijft: Duinkerke: Vlaanderen...maar dan anders!
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed Empty Re: Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed

Bericht  brabander di jul 22, 2014 8:41 pm

Bissezeele schreef:
brabander schreef:
wie is hier echt frans vlaams

Dat vraag ik me af!
Anders is dat hier eigenlijk een maat voor niets.
De admin en ik zijn tegenwoordig de enige Frans-Vlaamse deelnemers op dit forum...
Er is misschien een tiental Frans-Vlamingen ingeschreven. Ze schrijven af en toe.

De bevolking is toch Vlaams, maar is Franstalig geworden sinds enkele decennia (met de leerplicht in het Frans vanaf 1880). Het Vlaams gevoel leeft toch in Frans-Vlaanderen...meer dan u denkt.

Dit forum is Nederlandstalig, daarom het beperkt aantal Frans-Vlamingen die schrijven. Maar er zijn ook lezers uit Frans-Vlaanderen (die niet - durven te - schrijven).

De Vlaamse cultuur in Frankrijk, het is niet alleen de taal.
En zoals de toeristische dienst van Duinkerke schrijft: Duinkerke: Vlaanderen...maar dan anders!

ik weet dat wel en ik volg de geschiedenis van zuid vlaanderen al sinds een tiental jaren.Eigenlijk is het sterk dat na 300 jaar frans bewind het "vlaemsch" nog steeds gesproken wordt over de schreve.Ik zie een gelijkenis tussen brussel en frans vlaanderen waar het vlaams er ook werd uitgenepen en waar er nu nog 150.000 nederlandstaligen wonen.In brussel sprak men tot over 100 jaar voor 80% vlaams(ik zeg hier vlaams omdat men dat hier in de volksmond ook zo zegt,al is het en brabants dialect).In alle geval,ik denk dat de heropstanding van het vlaams in frans vlaenderen via het dialect zal moeten gebeuren en niet via het standaard nederlands

brabander

Aantal berichten : 7
Registration date : 14-07-14

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed Empty Re: Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed

Bericht  Bissezeele di jul 22, 2014 9:19 pm

Les grands esprits se rencontrent...er is juist een rubriek over de gelijkenis tussen Brussel en Frans-Vlaanderen:

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/t258-gelijkenis-tussen-brussel-en-frans-vlaanderen#1793

Praat u over het Vlaams als instrument van de heropleving van het Vlaams gevoel en/of over het Vlaams in het onderwijs?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed Empty Re: Wat betekent het tegenwoordig om een Frans-Vlaming te zijn? - Den draed

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum