Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

VLAMING OF "flamand"

3 plaatsers

Ga naar beneden

VLAMING OF "flamand" Empty VLAMING OF "flamand"

Bericht  DESSERON wo sep 30, 2009 6:49 pm

Men kan het vergelijken met mensen die zich "katholiek" noemen, maar die nooit een voet in de kerk zetten, behalve op huwelijken en begrafenissen. Zo zijn er blijkbaar die zich "flamand" noemen, maar die nooit één woord "vlaams" over de lippen krijgen. Het spijt mij, maar ik heb er zeer grote moeite mee om deze mensen als vlaming te beschouwen. ((tussen haakjes : kan men de Vlaamse TV programma's bekijken in Frans-Vlaanderen ?
zO JA, zouden er frans-vlamingen zijn die kijken?)
Ooit zei iemand "De taal is gansch het volk", wat betekent dat een volk zich onderscheidt van de andere volkeren door de taal. Het is dus van het grootste belang om die taal centraal te zetten, veel centraler dan een soort vaag gevoel of mentaliteit. (mijn mening, maar ik denk dat op een volwassen forum het mogelijk moet zijn om van mening te verschillen zonder daarom andersdenkenden van kwade trouw te verdenken)
DESSERON
DESSERON

Aantal berichten : 156
Leeftijd : 66
Woonplaats : Brugge
Registration date : 21-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

VLAMING OF "flamand" Empty Re: VLAMING OF "flamand"

Bericht  Bissezeele wo sep 30, 2009 6:57 pm

DESSERON schreef: Men kan het vergelijken met mensen die zich "katholiek" noemen, maar die nooit een voet in de kerk zetten, behalve op huwelijken en begrafenissen.
Vreemd voorbeeld...en de katholieken die geloven, maar niet aan hun gemak zijn met de huidige katholieke kerk ? Ze zijn toch katholieken...

DESSERON schreef: Zo zijn er blijkbaar die zich "flamand" noemen, maar die nooit één woord "vlaams" over de lippen krijgen. Het spijt mij, maar ik heb er zeer grote moeite mee om deze mensen als vlaming te beschouwen.
Moeten ze liever zich "chtis" noemen ?

DESSERON schreef:((tussen haakjes : kan men de Vlaamse TV programma's bekijken in Frans-Vlaanderen ?
Nee, sinds 1ste januari 2009 wegens de invoering van de digitale televisie in Belgisch Vlaanderen....maar - gelukkig - ontvangen we nog de RTBF pirat
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

VLAMING OF "flamand" Empty Re: VLAMING OF "flamand"

Bericht  ynnadje ma sep 27, 2010 3:14 pm

Bissezeele schreef:
DESSERON schreef:((tussen haakjes : kan men de Vlaamse TV programma's bekijken in Frans-Vlaanderen ?
Nee, sinds 1ste januari 2009 wegens de invoering van de digitale televisie in Belgisch Vlaanderen....maar - gelukkig - ontvangen we nog de RTBF pirat [/justify]

Ik denk dat je via satteliet zowat alle NL-talige zenders zou moeten kunnen ontvangen. Ga naar Vlaanderen en koop een abonnement voor TV-Vlaanderen. Ik denk dat dit zowat 10€/maand kost. Je hebt dan alle zenders die je ook in belgisch-Vlaanderen kan bekijken. (maar ook de meeste Franse, Duitse en Engelse kanalen).

ynnadje

Aantal berichten : 38
Leeftijd : 59
Woonplaats : Oostende
Registration date : 26-09-10

http://www.oostendseverhalen.be

Terug naar boven Ga naar beneden

VLAMING OF "flamand" Empty Vlaming zijn is ruimer dan alleen Vlaams spreken!

Bericht  Gast za okt 09, 2010 12:21 am

Vlaming zijn is ruimer dan alleen Vlaams spreken!

Uitgeweken Vlamingen overal ter wereld die daar reeds 50 jaar wonen en met een zwaar accent Vlaams spreken zullen niet graag horen dat ze geen Vlaming meer zijn omdat ze nog zelden Vlaams spreken.

Deze mensen zijn nogal eens de Vlamingen die zich meest Vlaming voelen en er ronduit voor uit komen. Men kan hen dan ook niet Vlaams-Nationalist verwijten (in de enge negatieve betekenis) want ze wonen niet in Vlaanderen.

Dus, ja mensen die dezelfde gemeenschappelijke culturele Vlaamse achtergrond uitdragen mogen zich Vlaming noemen ook al spreken ze Frans (Zuid-Vlamingen)... Italiaans (mijnwerkers) ... Turks (wegenwerkers)...

Avec mes meilleures salutations ;-)

Rene

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

VLAMING OF "flamand" Empty Re: VLAMING OF "flamand"

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum