VLAMING OF "flamand"
3 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De toekomst van Frans-Vlaanderen :: De toekomst van Frans-Vlaanderen
Pagina 1 van 1
VLAMING OF "flamand"
Men kan het vergelijken met mensen die zich "katholiek" noemen, maar die nooit een voet in de kerk zetten, behalve op huwelijken en begrafenissen. Zo zijn er blijkbaar die zich "flamand" noemen, maar die nooit één woord "vlaams" over de lippen krijgen. Het spijt mij, maar ik heb er zeer grote moeite mee om deze mensen als vlaming te beschouwen. ((tussen haakjes : kan men de Vlaamse TV programma's bekijken in Frans-Vlaanderen ?
zO JA, zouden er frans-vlamingen zijn die kijken?)
Ooit zei iemand "De taal is gansch het volk", wat betekent dat een volk zich onderscheidt van de andere volkeren door de taal. Het is dus van het grootste belang om die taal centraal te zetten, veel centraler dan een soort vaag gevoel of mentaliteit. (mijn mening, maar ik denk dat op een volwassen forum het mogelijk moet zijn om van mening te verschillen zonder daarom andersdenkenden van kwade trouw te verdenken)
zO JA, zouden er frans-vlamingen zijn die kijken?)
Ooit zei iemand "De taal is gansch het volk", wat betekent dat een volk zich onderscheidt van de andere volkeren door de taal. Het is dus van het grootste belang om die taal centraal te zetten, veel centraler dan een soort vaag gevoel of mentaliteit. (mijn mening, maar ik denk dat op een volwassen forum het mogelijk moet zijn om van mening te verschillen zonder daarom andersdenkenden van kwade trouw te verdenken)
DESSERON- Aantal berichten : 156
Leeftijd : 66
Registration date : 21-08-08
Re: VLAMING OF "flamand"
Vreemd voorbeeld...en de katholieken die geloven, maar niet aan hun gemak zijn met de huidige katholieke kerk ? Ze zijn toch katholieken...DESSERON schreef: Men kan het vergelijken met mensen die zich "katholiek" noemen, maar die nooit een voet in de kerk zetten, behalve op huwelijken en begrafenissen.
Moeten ze liever zich "chtis" noemen ?DESSERON schreef: Zo zijn er blijkbaar die zich "flamand" noemen, maar die nooit één woord "vlaams" over de lippen krijgen. Het spijt mij, maar ik heb er zeer grote moeite mee om deze mensen als vlaming te beschouwen.
Nee, sinds 1ste januari 2009 wegens de invoering van de digitale televisie in Belgisch Vlaanderen....maar - gelukkig - ontvangen we nog de RTBFDESSERON schreef:((tussen haakjes : kan men de Vlaamse TV programma's bekijken in Frans-Vlaanderen ?
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: VLAMING OF "flamand"
Bissezeele schreef:Nee, sinds 1ste januari 2009 wegens de invoering van de digitale televisie in Belgisch Vlaanderen....maar - gelukkig - ontvangen we nog de RTBF [/justify]DESSERON schreef:((tussen haakjes : kan men de Vlaamse TV programma's bekijken in Frans-Vlaanderen ?
Ik denk dat je via satteliet zowat alle NL-talige zenders zou moeten kunnen ontvangen. Ga naar Vlaanderen en koop een abonnement voor TV-Vlaanderen. Ik denk dat dit zowat 10€/maand kost. Je hebt dan alle zenders die je ook in belgisch-Vlaanderen kan bekijken. (maar ook de meeste Franse, Duitse en Engelse kanalen).
Vlaming zijn is ruimer dan alleen Vlaams spreken!
Vlaming zijn is ruimer dan alleen Vlaams spreken!
Uitgeweken Vlamingen overal ter wereld die daar reeds 50 jaar wonen en met een zwaar accent Vlaams spreken zullen niet graag horen dat ze geen Vlaming meer zijn omdat ze nog zelden Vlaams spreken.
Deze mensen zijn nogal eens de Vlamingen die zich meest Vlaming voelen en er ronduit voor uit komen. Men kan hen dan ook niet Vlaams-Nationalist verwijten (in de enge negatieve betekenis) want ze wonen niet in Vlaanderen.
Dus, ja mensen die dezelfde gemeenschappelijke culturele Vlaamse achtergrond uitdragen mogen zich Vlaming noemen ook al spreken ze Frans (Zuid-Vlamingen)... Italiaans (mijnwerkers) ... Turks (wegenwerkers)...
Avec mes meilleures salutations ;-)
Rene
Uitgeweken Vlamingen overal ter wereld die daar reeds 50 jaar wonen en met een zwaar accent Vlaams spreken zullen niet graag horen dat ze geen Vlaming meer zijn omdat ze nog zelden Vlaams spreken.
Deze mensen zijn nogal eens de Vlamingen die zich meest Vlaming voelen en er ronduit voor uit komen. Men kan hen dan ook niet Vlaams-Nationalist verwijten (in de enge negatieve betekenis) want ze wonen niet in Vlaanderen.
Dus, ja mensen die dezelfde gemeenschappelijke culturele Vlaamse achtergrond uitdragen mogen zich Vlaming noemen ook al spreken ze Frans (Zuid-Vlamingen)... Italiaans (mijnwerkers) ... Turks (wegenwerkers)...
Avec mes meilleures salutations ;-)
Rene
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» hopvelden, brouwerijen en bieren van Frans-Vlaanderen
» Redding van het erfgoed
» Onze gekozenen en de Vlaamse cultuur
» Geschiedenis boeken
» De Belgische Vlamingen en Frans-Vlaanderen
» Redding van het erfgoed
» Onze gekozenen en de Vlaamse cultuur
» Geschiedenis boeken
» De Belgische Vlamingen en Frans-Vlaanderen
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: De toekomst van Frans-Vlaanderen :: De toekomst van Frans-Vlaanderen
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: