Nederlandse taal in Rijsel
3 plaatsers
Pagina 1 van 1
Nederlandse taal in Rijsel
Het NOS-jeugdjournaal besteedde vorig jaar een onderwerp aan het feit dat de Nederlandse taal onder scholieren in de Noord-Franse stad Rijsel steeds populairder wordt. De populariteit van het Nederlands is zo groot dat scholen quizzen houden. De beste klas wint dan bijvoorbeeld een schoolreisje naar een willekeurige Vlaamse of Nederlandse stad. Vorig jaar kwamen er scholieren uit Rijsel naar Den Haag (Zuid-Holland). Het is verheugend om vast te stellen dat het Nederlands in Rijsel, inzonderheid onder jongeren, defnitief is doorgebroken en een onstuitbare opgang maakt. Ook volwassenen storten zich volledig op het Nederlands door middel van avondcursussen, niet alleen uit interesse maar, - zeker - ook uit noodzaak. Het beheersen van goed Algemeen Nederlands schept mogelijkheden voor kans op werk en biedt derhalve economische perspectieven.
Re: Nederlandse taal in Rijsel
Uw enthousiasme is...verheugend !
Maar...hoe zeggen...het succes van het AN in Rijsel is helaas heel beperkt.
Er zijn basisscholen in Rijsel waar de kinderen het AN 'leren' 30 min. per week.
Het AN wordt ook onderwezen in sommige middelbare scholen en 7 nieuwe studenten kiezen elk jaar het AN (als hoofdvak) in de universiteit (er zijn 100 000 studenten in de agglomeratie Rijsel).
En er zijn inderdaad enkele avondcursussen AN in Rijsel.
U hebt dus begrepen; - bijna - niemand spreekt het AN in Rijsel (behalve de Belgische Vlamingen en de Nederlanders die daar wonen). Het Spaans wordt meer onderwezen !!
Er zijn basisscholen in Rijsel waar de kinderen het AN 'leren' 30 min. per week.
Het AN wordt ook onderwezen in sommige middelbare scholen en 7 nieuwe studenten kiezen elk jaar het AN (als hoofdvak) in de universiteit (er zijn 100 000 studenten in de agglomeratie Rijsel).
U hebt dus begrepen; - bijna - niemand spreekt het AN in Rijsel (behalve de Belgische Vlamingen en de Nederlanders die daar wonen). Het Spaans wordt meer onderwezen !!
Laatst aangepast door Bissezele op zo sep 20, 2009 8:43 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Ik heb gewijzigd de volgende zin : Er zijn basisscholen in Rijsel waar de kinderen het AN 'leren' 30 min. per week.)
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Bissezele schreef:Uw enthousiasme is...verheugend !
Weest u gerust, Bissezele, mijn enthousiasme is groot.
Dat valt wel mee, denk ik. Er is een begin. Laat ons daarmee verder gaan en het gestaag uitbouwen.
In enkele* basisscholen 'leren' de kinderen het AN 30 min. per week.
* er zijn honderden basischolen in de agglomeratie Rijsel.
Dat zal dus uitgebreid moeten worden, opdat de kinderen op later leeftijd betere kansen hebben op werk in Vlaanderen.
Ook op dit onderwijsniveau moet het aantal uren Nederland uitgegbreid worden. De economische perspectieven die het Nederlands biedt, kan niet genoeg benadrukt worden.
Dat is dus een hoopvolle ontwikkeling. Niet alleen uit interesse, maar ook uit economische overwegingen zijn deze cursussen onmisbaar.
Ik begrijp dus niet dat men meer belang hecht aan het Spaans dan aan een taal van 23 miljoen mensen die net ten noorden van Rijsel wonen.
RIJSEL
Ernst Niessen schreef:Bissezele schreef:Uw enthousiasme is...verheugend !
Weest u gerust, Bissezele, mijn enthousiasme is groot.Maar...hoe zeggen...het succes van het AN in Rijsel is helaas heel beperkt.
Dat valt wel mee, denk ik. Er is een begin. Laat ons daarmee verder gaan en het gestaag uitbouwen.In enkele* basisscholen 'leren' de kinderen het AN 30 min. per week.
Dat zal dus uitgebreid moeten worden, opdat de kinderen op later leeftijd betere kansen hebben op werk in Vlaanderen.Het AN wordt ook onderwezen in sommige middelbare scholen en 7 nieuwe studenten kiezen elk jaar het AN (als hoofdvak) in de universiteit (er zijn 100 000 studenten in de agglomeratie Rijsel).
Ook op dit onderwijsniveau moet het aantal uren Nederland uitgegbreid worden. De economische perspectieven die het Nederlands biedt, kan niet genoeg benadrukt worden.En er zijn inderdaad enkele avondcursussen AN in Rijsel.
Dat is dus een hoopvolle ontwikkeling. Niet alleen uit interesse, maar ook uit economische overwegingen zijn deze cursussen onmisbaar.U hebt dus begrepen; - bijna - niemand spreekt het AN in Rijsel (behalve de Belgische Vlamingen en de Nederlanders die daar wonen). Het Spaans wordt meer onderwezen !!
Ik begrijp dus niet dat men meer belang hecht aan het Spaans dan aan een taal van 23 miljoen mensen die net ten noorden van Rijsel wonen.
vooral niet omdat duizenden Fransen in West-Vlaanderen werken. Hebben zij dan totaal geen behoefte aan de kennis van Nederlands ? Is het zo moeilijk om zich te informeren ? Is Spanje zoveel dichter dan Vlaanderen ?
DESSERON- Aantal berichten : 156
Leeftijd : 66
Registration date : 21-08-08
DESSERON schreef:Ernst Niessen schreef:Bissezele schreef:Uw enthousiasme is...verheugend !
Weest u gerust, Bissezele, mijn enthousiasme is groot.Maar...hoe zeggen...het succes van het AN in Rijsel is helaas heel beperkt.
Dat valt wel mee, denk ik. Er is een begin. Laat ons daarmee verder gaan en het gestaag uitbouwen.In enkele* basisscholen 'leren' de kinderen het AN 30 min. per week.
Dat zal dus uitgebreid moeten worden, opdat de kinderen op later leeftijd betere kansen hebben op werk in Vlaanderen.Het AN wordt ook onderwezen in sommige middelbare scholen en 7 nieuwe studenten kiezen elk jaar het AN (als hoofdvak) in de universiteit (er zijn 100 000 studenten in de agglomeratie Rijsel).
Ook op dit onderwijsniveau moet het aantal uren Nederland uitgegbreid worden. De economische perspectieven die het Nederlands biedt, kan niet genoeg benadrukt worden.En er zijn inderdaad enkele avondcursussen AN in Rijsel.
Dat is dus een hoopvolle ontwikkeling. Niet alleen uit interesse, maar ook uit economische overwegingen zijn deze cursussen onmisbaar.U hebt dus begrepen; - bijna - niemand spreekt het AN in Rijsel (behalve de Belgische Vlamingen en de Nederlanders die daar wonen). Het Spaans wordt meer onderwezen !!
vooral niet omdat duizenden Fransen in West-Vlaanderen werken. Hebben zij dan totaal geen behoefte aan de kennis van Nederlands ? Is het zo moeilijk om zich te informeren ? Is Spanje zoveel dichter dan Vlaanderen ?
Ik bedoel dus maar even ...
Het kan ermee te maken hebben dat Franstaligen gemakkelijker een Romaanse taal, in dit geval het Spaans, kunnen leren, dan een Germaanse taal als het Nederlands. Dit ontslaat hen niet van de economische noodzaak om Nederlands te leren.
Beste vrienden,
Is het mogelijk om alleen de zin aan te halen waarop jullie willen reageren ?
Het volledige bericht weergeven lijkt me niet handig om te lezen !
Dank u.
Is het mogelijk om alleen de zin aan te halen waarop jullie willen reageren ?
Het volledige bericht weergeven lijkt me niet handig om te lezen !
Dank u.
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Soortgelijke onderwerpen
» Het Huis van het Nederlands
» Vlaamse woordenboeken & grammatica's
» Het groot dictee der Nederlandse taal 2009 - Den draed
» Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden
» Vlaamse en Nederlandse artiesten
» Vlaamse woordenboeken & grammatica's
» Het groot dictee der Nederlandse taal 2009 - Den draed
» Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden