Verdwenen abdijen van Frans-Vlaanderen
5 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Het Frans-Vlaams erfgoed :: Het Frans-Vlaamse erfgoed
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Verdwenen abdijen van Frans-Vlaanderen
Abdijen zijn meestal verdwenen wegens de Franse Revolutie maar er zijn nog mooie ruïnes...
Waar is deze foto genomen ?
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Re: Verdwenen abdijen van Frans-Vlaanderen
Antwoord : in Watten (tussen Sint-Omaars en Broekburg)
Le site de l'Ange Gardien
Le site de l'Ange Gardien
De verdwenen abdij die ik het best ken, is die van Sint-Winoksbergen...
Westvloaming- Aantal berichten : 199
Registration date : 05-04-10
Weet er iemand deze kapel staan ?
Aan wat herinnert deze kapel?
cornelis- Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12
Waarom deze foto hier?
Deze schuur is het enige wat overblijft van de abdij Ravensberg in Merkegem. De abdij, die afhing van de abdij van Klaarmares en gesticht is in 1191, werd in 1568 geplunderd door de geuzen en in 1792 vernietigd, op de schuur na, door de cultuurbrengers van de Franse revolutie.Bissezeele schreef:Waarom deze foto hier?
Polder- Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09
Waar staat deze toren ?
Een aanwijzing :
Gelegen op de rand van het Houtland en de Kustvlakte.
Een bloeiend handels- en geestelijk centrum in 14-18e eeuw. De Franse revolutie had verstrekkende gevolgen ; het was het begin van een economische ineenstorting, een voortdurende achteruitgang en een blijvende verarming zonder keerpunt.
Gelegen op de rand van het Houtland en de Kustvlakte.
Een bloeiend handels- en geestelijk centrum in 14-18e eeuw. De Franse revolutie had verstrekkende gevolgen ; het was het begin van een economische ineenstorting, een voortdurende achteruitgang en een blijvende verarming zonder keerpunt.
La tour pointue, gebouwd...in 1812 in Sint-Winoksbergen (Bergues). Een beetje verder vindt men een echte overblijfsel van de abdij; la tour carrée.
Weet je waarom onze toren dateert uit 1812??
Weet je waarom onze toren dateert uit 1812??
De 'Blauwtorre' en de 'Piektorre', (Tour Pointue) op de Groenberg in Sint-Winoksbergen.
De abdij werd in 1811 gesloopt, alleen de vierkante middentoren (blauwtorre) werd bewaard, maar de klokkenverdieping is van jongere datum, en sinds 1956 bezit ze een waterreservoir !
Dus de Piektorre werd gebouwd na de sloop van de abdij, maar waarom weet ik niet...misschien als een soort van vuurtoren voor de vissers?
De abdij werd in 1811 gesloopt, alleen de vierkante middentoren (blauwtorre) werd bewaard, maar de klokkenverdieping is van jongere datum, en sinds 1956 bezit ze een waterreservoir !
Dus de Piektorre werd gebouwd na de sloop van de abdij, maar waarom weet ik niet...misschien als een soort van vuurtoren voor de vissers?
Laatst aangepast door cornelis op ma maa 17, 2014 10:04 pm; in totaal 2 keer bewerkt
Een oude foto van een verdwenen abdij of niet ?
De abdij van de Catsberg voor de bombardementen van 14-18?
Juist !
De gebombardeerde abdij in 14-18
zie ook :
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/t260p60-bieren-en-brouwerijen-van-frans-vlaanderen#10610
De gebombardeerde abdij in 14-18
zie ook :
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/t260p60-bieren-en-brouwerijen-van-frans-vlaanderen#10610
Van welke kerk is dat de maquette, en waar staat deze maquette en waarom op die plaats ?
De maquette van de Sint bertinus abdij te Sint-Omaars...in Poperinge.
In welke kerk weet ik niet.
De abdij van Sint-Omaars was de 'eigenaar' van Poperinge... Heb jij meer info (periode, gebied in kwestie...)?
De abdij van Sint-Omaars was de 'eigenaar' van Poperinge... Heb jij meer info (periode, gebied in kwestie...)?
Bissezeele schreef:De maquette van de Sint bertinus abdij te Sint-Omaars...in Poperinge.
Ja, deze prachtige maquette vinden we in de dekenale Sint-Bertinuskerk te Poperinge.
Ik versta niet welke relatie er was precies tussen de Audomaarse abdij en Poperinge...
'Poperinge' behoorde tot een kasselrij (Veurne en dan Belle?) en tot de Sint Bertinus abdij?
En wat bedoelt men met 'Poperinge'?
'Poperinge' behoorde tot een kasselrij (Veurne en dan Belle?) en tot de Sint Bertinus abdij?
En wat bedoelt men met 'Poperinge'?
Dat is een lang verhaal...
De graaf van Arques zou omstreeks 666 het gebied rond Poperinge als dank voor een wonderbaarlijke genezing geschonken hebben aan de abdij Sint-Pieter-en-Paulus in Sithiu, beter bekend al de Sint-Bertijnsabdij van Sint-Omaars. Van de 7de eeuw tot het einde van het ancien régime oefende deze befaamde abdij een grote invloed uit op het economische en culturele leven van Poperinge.
Poperinge was dus eigendom van de abdij, maar omdat de abdij te ver verwijderd lag van Poperinge stelden de abten een proost aan, die zich vestigde in het nu verdwenen Vroonhof, in het centrum van de nederzetting. Van de proosdij zijn er nog sporen in de toponymie van Poperinge in de buurt van de Sint-Bertinuskerk. De Sint-Bertijnsabdij bouwde de drie kerken van Poperinge, eerst de Sint-Bertinuskerk en daarna de O.L.Vrouwekerk en de Sint-Janskerk....
...Misschien daarom dragen zoveel Poperingenaars de naam Bertin.
De graaf van Arques zou omstreeks 666 het gebied rond Poperinge als dank voor een wonderbaarlijke genezing geschonken hebben aan de abdij Sint-Pieter-en-Paulus in Sithiu, beter bekend al de Sint-Bertijnsabdij van Sint-Omaars. Van de 7de eeuw tot het einde van het ancien régime oefende deze befaamde abdij een grote invloed uit op het economische en culturele leven van Poperinge.
Poperinge was dus eigendom van de abdij, maar omdat de abdij te ver verwijderd lag van Poperinge stelden de abten een proost aan, die zich vestigde in het nu verdwenen Vroonhof, in het centrum van de nederzetting. Van de proosdij zijn er nog sporen in de toponymie van Poperinge in de buurt van de Sint-Bertinuskerk. De Sint-Bertijnsabdij bouwde de drie kerken van Poperinge, eerst de Sint-Bertinuskerk en daarna de O.L.Vrouwekerk en de Sint-Janskerk....
...Misschien daarom dragen zoveel Poperingenaars de naam Bertin.
Laatst aangepast door Sint Jan op ma okt 19, 2015 7:03 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Sint Jan- Aantal berichten : 54
Registration date : 04-05-13
In Merckeghem. Ik had de schuur niet herkend, maar het dak, de lange muur en de landschap zijn nuttige aanwijzingen... Wie heeft het bord geplaatst? Wat is geschreven?.
Het bord werd vernieuwd door de werkgroep EUVO
Waarom spreekt EUVO van "Ravensburg"?
Tot hiertoe was de abdij mij bekend als "Ravensberg" of "Ravensberghe".
Daar juist op de hoogte van Merkegem leek het woord "berg" me aannemelijk. Heeft daar ook een burcht gestaan ???
Daar juist op de hoogte van Merkegem leek het woord "berg" me aannemelijk. Heeft daar ook een burcht gestaan ???
Polder- Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09
Het was de plaats waar de vroegere Cisterciënzerinnen-abdij van Ravensberg, of Ravenesberch (1142), of ook genoemd de abdij van 't Oudhof (Houthove) heeft gestaan.
Zou EUVO zich vergist hebben ?
Ik probeer te weten te komen wat er op het vroegere bord stond.
Polder schreef:Waarom spreekt EUVO van "Ravensburg"?
cornelis schreef:Het was de plaats waar de vroegere Cisterciënzerinnen-abdij van Ravensberg, of Ravenesberch (1142), of ook genoemd de abdij van 't Oudhof (Houthove) heeft gestaan.
De harde werkers van EUVO hebben het bord vervangen. Bedankt !
foto Edgar Stubbe
Waar is het? Heeft iemand een hypothese?
Dit gebouw is tegenwoordig een schuur, maar die opening is niet deze van een landbouwgebouw...
Dit gebouw is tegenwoordig een schuur, maar die opening is niet deze van een landbouwgebouw...
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Verdwenen kerken van Frans-Vlaanderen
» De gevolgen van de economische crisis in Frans-Vlaanderen
» Frans-Vlaanderen, een kern van het Graafschap Vlaanderen sinds zijn ontstaan
» Zuid-Vlaanderen
» Het grensoverschrijdende OV tussen Frans en West-Vlaanderen - Den draed
» De gevolgen van de economische crisis in Frans-Vlaanderen
» Frans-Vlaanderen, een kern van het Graafschap Vlaanderen sinds zijn ontstaan
» Zuid-Vlaanderen
» Het grensoverschrijdende OV tussen Frans en West-Vlaanderen - Den draed
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Het Frans-Vlaams erfgoed :: Het Frans-Vlaamse erfgoed
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: