Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

+18
Dunder
roland vanmeirhaeghe
Westvloaming
de vorst
apriethoff
DESSERON
nonkelpalm
Vlaklander
leuven
Polder
Eversam
Handwerpen
Reiziger
Leo Flandria
Deurendael
Admin
Stef
Bissezeele
22 plaatsers

Pagina 9 van 10 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele wo aug 25, 2010 8:36 pm

roland vanmeirhaeghe schreef:Eind juli gaan we met vrienden een weekend fietsen in Frans Vlaanderen. Om dat voor te bereiden kocht ik de "guide routard" van 2009/2010 van de regio Nord Pas-de -Calais. Op bladzijde 54 is er de uitleg over de Langue Régionale. Daar staat alleen vermeld : le Picard. Niets over het "Vlams". Is dit normaal voor een "guide routard" ?
Sorry voor de kwaliteit van de foto's; ik wilde niet kopen een boek over mijn regio dat mijn cultuur vergeet...
Ik heb dus de foto's genomen in de supermarkt...sorry ik bedoel in de boekhandel VIRGIN te Duinkerke...

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 100825102304970736631324


Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 100825102410970736631330


Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 100825102436970736631338


Laatst aangepast door Bissezeele op vr aug 27, 2010 6:00 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele vr aug 27, 2010 3:29 pm

ch'ti news schreef:
zaterdag 17 augustus 2010

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 100827052308970736642767


Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 100827052606970736642786


Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 100827052707970736642798


Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 100827052808970736642799
Bron : http://www.lavoixdunord.fr/Locales/Dunkerque/actualite/Autour_de_Dunkerque/Littoral_Flandre/2010/08/07/article_la-folie-bienvenue-chez-les-ch-tis-loin.shtml
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele za aug 28, 2010 5:50 pm

Een internetter - op het forum van la voix du nord - schreef:
"Le film catastrophe pour la culture flamande de France". Affichages : 32 083 Shocked

"Leçon de flamand pour LE NUL". Affichages : 4 774

"Tchat : Dany Boon s'explique sur la Flandre". affichages : 8 510

http://www.lavoixdunord.fr/forum/forumdisplay.php?f=57

De trouwe lezers van ons forum weten het al, maar ik ben trots te zeggen dat ik de internetter ben die het eerste bericht van de drie onderwerpen heeft geschreven op het forum van la voix du nord (met elk keer een uitgebreide - vernietigende - demonstratie).

Niemand heeft geshreven op deze topics sinds meer dan twee jaar...maar er zijn nog talrijke lezers : de topic "Le film catastrophe" had 22 000 klikken één jaar geleden en...32 083 vandaag !!!

Hetzelfde onderwerp (hier getiteld "de Frans-Vlaamse cultuur wordt bedreigd door de ch'ti storm") is nog altijd actief op ons forum en werd gelezen 6859 keer. Dit is ons voornaamste onderwerp maar we hebben natuurlijk minder lezers dan la voix du nord...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele ma aug 30, 2010 10:00 am

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 100830115708970736659258
roland vanmeirhaeghe schreef:
Eind juli gaan we met vrienden een weekend fietsen in Frans Vlaanderen. Om dat voor te bereiden kocht ik de "guide routard" van 2009/2010 van de regio Nord Pas-de -Calais. Op bladzijde 54 is er de uitleg over de Langue Régionale. Daar staat alleen vermeld : le Picard. Niets over het "Vlams". Is dit normaal voor een "guide routard" ?
Zoals onze kameraad Roland heb ik net geschreven aan de redactie van Le Guide du Routard. Natuurlijk vraag ik hen een alinea te schrijven over de andere regionale taal van Noord-Frankrijk in de volgende editie van Le Routard... Wink
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  roland vanmeirhaeghe ma aug 30, 2010 2:34 pm

Ik heb ondertussen antwoord gekregen van de "routard". Ze hebben mijn opmerking aan de directeur doorgegeven. En nu nog zien wat dat geeft. Ondertussen zijn we wel met vrienden op fietsweekend geweest. Heerlijk gelogeerd in het Pantgathof in Bollezeele. Zeer hartelijk ontvangen in het Museum in Noordpeene en Vlamsch geklapt met de directrice.Lekker gegeten in de "Boeren Weg" in Buysscheure.Vriendelijk onthaald door de kasteelheer van kasteel Zuydhove in Renescure.
Er zijn bijna geen fietspaden maar dat is ook niet nodig. De wegen tussen de dorpjes zijn rustig . Veel oude huizen zijn er gerestaureerd : bij ons in Oost-Vlaanderen is dat heel wat minder. Er heerst nog een weldadige stilte die bij ons ook al heel lang verdwenen is. Kortom een aanrader voor fietstoeristen.

roland vanmeirhaeghe

Aantal berichten : 81
Registration date : 26-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele ma aug 30, 2010 7:18 pm

roland vanmeirhaeghe schreef:Ik heb ondertussen antwoord gekregen van de "routard". Ze hebben mijn opmerking aan de directeur doorgegeven. En nu nog zien wat dat geeft.
Hartelijk bedankt voor je efficiente lobbywerk ! Cool
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele di aug 31, 2010 3:48 pm

In de 29 edities van la voix du nord van zondag 29 augustus 2010...

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 100831054045970736668314


Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 100831054113970736668318

Jacques Martel :
"En tant qu'adjoint à la culture, j'aurais dû dire non à un film sur les ch'tis,
mais comme adjoint au tourisme je ne pouvais que dire oui"...

Een verbluffende bekentenis van meneer Marteel !! Shocked

Er is natuurlijk geen vraag of uitleg van la voix du nord in de rest van het artikel...
Ch'ti news vraagt niet waarom hij zegt "j'aurais dû dire non à un film sur les ch'tis"... Suspect

http://www.lavoixdunord.fr/Region/actualite/Secteur_Region/2010/08/29/article_le-carillonneur-de-bergues-descendu-de-s.shtml
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Dunder vr sep 03, 2010 9:35 am

Goedendag, ik ben een nieuw lid op dit forum!

Ik ben ervan overtuigd dat de chtimania niet zal voortduren.

Waarom? In het kort denk ik dat Rouchi spreken je status bepaalt. Als iemand Rouchi spreekt, is dat helemaal niet positief voor zijn imago. Als je je status wilt verhogen, moet je absoluut geen Rouchi gebruiken. Je hoort bijna geen mensen meer die het Rouchi gebruiken. Ik heb integendeel het gevoel dat men probeert het Vlaemsch nieuw leven in te blazen.

Dus ik ben meer optimistisch dan jullie.

Maar ik denk dat we met elkaar Nederlands en Vlaemsch moeten durven spreken. Ik denk dat we de gelegenheden moeten vermenigvuldigen om die talen te spreken.

Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat we altijd vriendelijk en gematigd moeten blijven als we onze cultuur verdedigen. We moeten nooit agressief zijn, want daar houden de mensen niet van.

Dunder

Aantal berichten : 3
Registration date : 03-09-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Linkadoor vr sep 03, 2010 9:54 am

Welkom Dunder! Begrijp ik het goed dat je zelf Frans-Vlaming bent? Zo ja, van welke gemeente?

Linkadoor

Aantal berichten : 59
Registration date : 26-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele vr sep 03, 2010 3:38 pm

Welkom Dunder voor je relevante bericht !

Ik blijf toch pessimistisch want we praten niet echt over dezelfde ding. Natuurlijk zullen het ch'ti et het rouchi (de plaatselijke varianten van het Picardisch) niet worden gepraat door de jonge generaties. Het is meer een uitspraak + enkele woorden (het niveau van Dany Bonn dus).

Je schrijft dat "we altijd vriendelijk en gematigd moeten blijven als we onze cultuur verdedigen. We moeten nooit agressief zijn, want daar houden de mensen niet van."
Meer dan twee jaar geleden was ik soms agressief... Ik heb ondertussen begrepen dat het contra productief is. Ik praat in het dagelijks leven met mensen die niet overtuigd zijn, die geen belangstelling voor de Frans-Vlaamse cultuur hebben... Hier is het verschillend...


Laatst aangepast door Bissezeele op wo jan 02, 2013 7:56 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Dunder vr sep 03, 2010 4:48 pm

Dank u voor uw gastvrijheid!

Inderdaad, ik ben een Frans-Vlaming. Ik woon dichtbij Rijsel.

Ik begrijp uw pessimisme. We kunnen toch allemaal bijdragen aan de bevoredering van de Vlaamse cultuur. De mensen houden van de Vlaamse gastvrijheid en levenskunst. Ze gaan heel graag naar een Vlaams herberg. Misschien is dat voor hen de inleiding tot de Vlaamse cultuur?

Dunder

Aantal berichten : 3
Registration date : 03-09-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele vr sep 03, 2010 5:12 pm

Een buurman "van over de Leie" die zegt dat hij Frans-Vlaming is. Je bent - helaas - een uitzondering beste Kameraad...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Dunder za sep 04, 2010 10:20 am

Ja, dat is waar: veel Rijselaars zijn zich er niet van bewust dat ze in Vlaanderen wonen. Maar ik denk dat het kan veranderen. Om ervoor te zorgen, heb ik op mijn fiets een stikker "Vlaanderen" geplakt (gekocht in "Racines"). Ik heb tot nu toe geen reacties gekregen. Ik vraag me af hoe de mensen zullen reageren.

Dunder

Aantal berichten : 3
Registration date : 03-09-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele di sep 07, 2010 7:04 am

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 100907090344970736705446

Is het een fotomontage ??
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele zo sep 12, 2010 6:49 pm

Vanavond, op de culturele tv zender France 5...

Bray-Dunes : GRANDES VACANCES CHEZ LES CH'TIS Sad


http://documentaires.france5.fr/documentaires/grandes-vacances-chez-les-chtis



Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  hneel ma sep 27, 2010 7:30 pm

Tja, wij hebben de film ook gezien. Waarschijnlijk als een van de weinigen in Nederland. Mijn indruk van de film was juist dat deze liet zien dat afgezien van de taal eigenlijk alles aan de streek op en top vlaams is. De architectuur en dan met name het belfort, de achternamen van de personages, het frietkot, de fietsen, enzovoorts. Oftewel, ze praten dan wel een raar frans dialect, maar eigenlijk zijn het gewoon vlamingen. Zo zagen wij de film.

Maar of de doorsnee franse filmkijker dat ook zo herkent is natuurlijk de vraag. Die is wellicht nauwelijks bekend met de vlaamse cultuur.


hneel

Aantal berichten : 10
Registration date : 14-09-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele ma sep 27, 2010 7:42 pm

Inderdaad.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Vanavond was de film van Dany Boon op de Vlaamse TV

Bericht  ynnadje vr okt 08, 2010 10:24 pm

Behalve effectief het taalgebruik en het feit dat Sint-Winnoksbergen voorgesteld wordt als Ch'ti-land vond ik de film niet zo slecht. In het begin zegt hij al "moa ter zien der ook die Vlams klappn, moa dat is etwa helemalle anders". Ook toen ze het over de beiaard hadden en zeiden "vanop de beiaard konden ze de vijand zien komen, van uit welke richting dan ook". Duidelijk een verwijzing naar de vijandelijke Franse legers. Ik had bij het bekijken van die film vooral een gevoel van herkenning. Dit is Vlaanderen zoals ik het ook bij ons in belgisch Vlaanderen ken. Het verhaal had zich even goed in Veurne of Diksmuide of Oostende kunnen afspelen. Wat me ook opviel waren de talrijke Vlaamse vlaggen die in beeld kwamen (naast het café, op de markt aan het stadhuis, meegedragen door een fanfare, ...). Dus doodjammer dat Boon (ik denk dat dit echt wel een Vlaamse naam is) niet Vlaams en Vlaming gebruikt heeft i.p.v. het nietszeggende Ch'ti en département du nord.
Hem misschien een beetje onderrichten in taal en geschiedenis?

ynnadje

Aantal berichten : 38
Leeftijd : 58
Woonplaats : Oostende
Registration date : 26-09-10

http://www.oostendseverhalen.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty vrij 08-10-2010 om 21:00 op VRT Bienvenue chez les Ch’tis

Bericht  Gast za okt 09, 2010 12:10 am

Vandaag, vrijdag 08-10-2010, om 21:00 uur speelde men de roemruchte film Bienvenue chez les Ch’tis op de VRT.

Ik heb geweigerd om te kijken... en heb daar toch een beetje spijt van ;-)

mè Vlemske groetn

Rene

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  DESSERON za okt 09, 2010 6:30 pm

PaPyRene schreef:Vandaag, vrijdag 08-10-2010, om 21:00 uur speelde men de roemruchte film Bienvenue chez les Ch’tis op de VRT.

Ik heb geweigerd om te kijken... en heb daar toch een beetje spijt van ;-)

mè Vlemske groetn

Rene


Ik heb de film gezien, een komedie inderdaad (maar er mag al eens gelachen worden) en ondanks het ch'ti gedoe zei men toch dat er waren "des gens ici qui parlent le flamand" en twee personages hadden een Vlaamse naam (De Koninck en ??). Voor het overige waren er geen leeuwenvlaggen te zien. Het is misschien erg voor de Vlaamse identiteit van Winoksbergen maar het had nog erger gekund.
DESSERON
DESSERON

Aantal berichten : 156
Leeftijd : 65
Woonplaats : Brugge
Registration date : 21-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Bissezeele za okt 09, 2010 7:27 pm

@ Desseron,
Je hebt de film gezien met je "Belgische Vlaamse" ogen...

Denk maar een ogenblik aan de Fransen van Nantes, Montpellier of Orléans die de film van de regisseur van Armentières hebben gezien... Zonder te praten over alle kinderen van Frans-Vlaanderen die ch'tis zijn sinds 2008... Er zijn altijd misverstanden met de Belgische Vlamingen.* Het is interessant te analyseren. Behalve enkele uitzonderingen kunnen we niet rekenen op de de steun en het begrip van de Belgische Vlamingen want ze denken alleen binnen het Belgische kader...


ynnadje schreef:Dus doodjammer dat Boon (ik denk dat dit echt wel een Vlaamse naam is) niet Vlaams en Vlaming gebruikt heeft i.p.v. het nietszeggende Ch'ti en département du nord.
Hem misschien een beetje onderrichten in taal en geschiedenis?
Je zoekt te ver !! Dany Boon (Armentiers, 26 juni 1966), geboren als Daniel Hamidou (zijn vader is van Algerijnse afkomst) is een Franse acteur. Zijn artiestennaam heeft hij ontleend aan de Amerikaanse artiest Daniel Boone.


Laatst aangepast door Bissezeele op wo jan 02, 2013 8:01 pm; in totaal 2 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  ynnadje za okt 09, 2010 11:52 pm

DESSERON schreef:Voor het overige waren er geen leeuwenvlaggen te zien.
Dan heb je echt niet goed gekeken, de leeuwenvlaggen vielen mij wel degelijk op. Madame Non zou hier niet gelukkig mee zijn.

ynnadje

Aantal berichten : 38
Leeftijd : 58
Woonplaats : Oostende
Registration date : 26-09-10

http://www.oostendseverhalen.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Zoek in Zuid-Vlaanderen een Bart De Wever die jullie identiteit weer op de kaart zet!

Bericht  Gast zo okt 10, 2010 1:34 am

Ik wist dat 'Bienvenue chez les Ch’tis' een snertfilm was uit de kritieken die ik in 2009 (of was het 2008?) er over gelezen had.
Ik wist hoe deze film de identiteit van onze Zuid-Vlaamse (Fr) broeders veel schade toe brengt terwijl zij het al zo moeilijk hebben onder hun Franse overheersers.

Een Oost-Vlaamse touroperator zaakvoerder waarvoor ik werk, en met bestemmingen in gans Frankrijk, had de film gezien en dacht potverdorie dat men in Zuid-Vlaanderen Ch'ti spreekt!!!

Ik heb haar er wijselijk op gewezen dat men in Zuid-Vlaanderen (fr) Vlaams spreekt, tenminste de ouderen, en dat de jongeren er vandaag spijtig genoeg gewoon Frans spreken zoals alle Fransen ;-)

Dus, nogmaals Zuid-Vlamingen, profileer Zuid-Vlaanderen meer in Europa om op te vallen zodat jullie Zuid-Vlaamse jongeren weer fier worden op hun identiteit!
Neem een voorbeeld aan de Vlamingen in Belgie, anno 2010... doe het vandaag, profiteer van het kantelmoment nu.
Zoek in Zuid-Vlaanderen een Bart De Wever die jullie identiteit weer op de kaart zet!

Lang Leve de Vleure (Vlaams Europese Regio)!

Mè fiere Vlemske Liejewe groetn,

Rene

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  ynnadje zo okt 10, 2010 12:24 pm

PaPyRene schreef:Ik wist dat 'Bienvenue chez les Ch’tis' een snertfilm was uit de kritieken die ik in 2009 (of was het 2008?) er over gelezen had.
Ik wist hoe deze film de identiteit van onze Zuid-Vlaamse (Fr) broeders veel schade toe brengt terwijl zij het al zo moeilijk hebben onder hun Franse overheersers.

Ik had ook enkel de negatieve reacties gelezen, ik heb me tijdens het bekijken van de film herhaaldelijk geërgerd aan het Ch'tis gedoe. Ik begrijp ook de reactie. Je kan het vergelijken met hoe belgië internationaal steevast als Franstalig land beschouwd wordt terwijl slechts een minderheid Franstalig is, en dat ik als Vlaming helemaal niet vereenzelvigd wil worden met die Franse cultuur. Ik zet me even sterk af tegen die perceptie van belgië als Franstalig land als Zuid-Vlamingen tegen dat Ch'tis label. Ik moet binnen de EU dikwijls belgië vertegenwoordigen en steevast word ik bij de Franstaligen ingedeeld. Ik zet me hiertegen af door enkel nog Nederlandstalige visititekaartjes mee te nemen, het ministerie die ik vertegenwoordig laat ik ook altijd in het Nederlands vermelden, en ik richt me (net als mijn Luxemburgse collega) tot de vergadering in het Engels i.p.v. het Frans (werktalen zijn Engels en Frans).

Frans-Vlaanderen of Zuid-Vlaanderen is geen Ch'tis land. Maar ik voel toch dat er een heel positief beeld opgehangen wordt van de streek. Ik vind dat je maar echt kan oordelen over de film als hem gezien hebt. Zoals ik reeds gezegd heb vind ik dat deze heel herkenbaar de mentaliteit en volksaard van Vlaanderen langs beide kanten van de schreve typeert. Maar het woord Ch'tis had niet mogen vallen.


Laatst aangepast door ynnadje op di nov 16, 2010 10:39 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : spellingsfoutje)

ynnadje

Aantal berichten : 38
Leeftijd : 58
Woonplaats : Oostende
Registration date : 26-09-10

http://www.oostendseverhalen.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Les ch'tis onuitroeibaar?

Bericht  leuven di nov 16, 2010 10:01 am

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 1prog2010bd

Récital lyrico-ch'tilisant avec
Les sœurs Vandekaestecker
"leurs noms chantent la Flandre!!!" Smile
Afgelopen donderdag traden beide dames op in Wormhout.
(Uit de programmabrochure Pays Moulins de Flandre)

Leuven

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 2prog2010bd3
leuven
leuven

Aantal berichten : 210
Leeftijd : 85
Woonplaats : LEUVEN
Registration date : 28-04-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm - Pagina 9 Empty Re: Het Vlaams gevoel wordt bedreigd door de ch'ti storm

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 9 van 10 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum