Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Culturele evenementen

+7
DESSERON
Eversam
Polder
Handwerpen
De Swaen
Bissezeele
Admin
11 plaatsers

Pagina 2 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Re: Culturele evenementen

Bericht  Handwerpen di feb 10, 2009 10:06 pm

"Het Openluchtmuseum van Bokrijk werd op 12 april 1958 officieel geopend. Een honderdveertigtal authentieke gebouwen vormen de kern van de erfgoedcollectie. Naast deze gebouwen bestaat de collectie verder uit gereedschappen en alledaagse gebruiksvoorwerpen. In het totaal omvat dit 30 000 stukken kwetsbaar erfgoed en getuigen van het dagelijkse leven van de 17e eeuw tot 1950. Het Openluchtmuseum werkt naar een interactieve en dynamische ontsluiting van haar erfgoedcollectie. Zoals Sten Rentzhog formuleerde: "The challenge is how best to use the existing buildings: a question to which many besides Bokrijk seek answers. They know where they are going, but are still feeling their way when it comes to methods of getting there. Perhaps it is just therefore that Bokrijk is one of the most exiting open air museums in existence at the moment" (2007, 347)."

"Het Openluchtmuseum telt 140 authentieke historische gebouwen. De kleinere constructies zoals bakovens of rennen voor pluimvee worden hier niet meegerekend. Hoewel het oudste gebouw van 1507 dateert, bestaat de collectie hoofdzakelijk uit bouwwerken van de late 17e tot einde 19e eeuw. De nadruk ligt in het bijzonder op landbouwhoven en -schuren. Daarnaast zijn ook dagelijks belangrijke gebouwen voor het dorpsleven (smid, school, kerk, herberg en handwerkersgebouwen) in de collectie opgenomen.

Tijdens de vroege opbouw van het Openluchtmuseum (1953 - 1958) werd gericht gezocht naar gebouwen van historisch bouwtechnische waarde of gebouwen met typische stijlkenmerken voor een specifieke regio. De meeste gebouwen verkeerden toen reeds in een vergaande staat van verval. Met het oog op latere reconstructie, werden deze vervallen gebouwen afgebroken. Dit verplaatsen was een tijdrovend proces waarbij men elk object nummerde, intekende in een inventaris en bouwplan om vervolgens nauwgezet herop te bouwen. Alle gebouwen restaureerde men hierbij tot in hun meest oorspronkelijke kern.

Al komen de gebouwen uit verschillende streken in Vlaanderen, in het Openluchtmuseum zijn zij als representatieve dorpskernen samengebracht. Vlaamse dorpen veranderden niet fundamenteel tussen de late middeleeuwen en de Eerste Wereldoorlog. Het Openluchtmuseum brengt een doordacht beeld van het dorpsleven tijdens de nieuwe tijd en de vroegmoderne tijd. Door de gewijzigde erfgoedwetgeving in België en Vlaanderen mogen gebouwen van historische waarde enkel nog 'in situ' geconserveerd worden. Gebouwen uit hun oorspronkelijke context halen en elders opbouwen, kan niet meer. Dit betekent dat de gebouwencollectie van het Openluchtmuseum van Bokrijk niet meer aangroeit."

Van wikipedia

Handwerpen

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Antwerpen
Registration date : 04-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Uitzending van de ANVT op Radio Uylenspiegel zaterdag 14 februari om 10u

Bericht  Bissezeele do feb 12, 2009 3:59 pm

Culturele evenementen - Pagina 2 090212052204440053142083

"Uutzendinge op Radio Uulenspegel 91.8 FM zaeterdag 14.02.2009 10:00 - 11:00

Uutzendinge van de maend van d'ANVT : Wuk me doen, vlaemsche muuzyke, tweetaelige teksten, ...
"


Men luistert naar R.U. tot Veurne, Lo, Ieper (30 km rond Kassel).
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Re: Culturele evenementen

Bericht  Bissezeele ma maa 09, 2009 10:10 pm

Culturele evenementen - Pagina 2 081106123020440052710890

zondag 15 februari in DE MOEREN (naast Hondschote)
Salle St.-Jean Bosco
17.00u
Inlichtingen : 00 33 3 / 28 26 41 37


Culturele evenementen - Pagina 2 081208110034440052851763
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Festival "Muziek in het Museum" in april 2009

Bericht  Bissezeele za maa 21, 2009 1:47 pm

Met de steun van de intercommunalité Pays de Flandre :

Culturele evenementen - Pagina 2 090321024328440053348855

Op dit document vinden jullie het tweetalige F/NL programma sunny van het festival :

http://www.paysdesmoulinsdeflandre.com/imgdataecoipaysmdf/File/culture/festival%20doc%20definitif.pdf

Alles wordt vertaald, ook de namen van de gemeenten !
Het is een prachtig voorbeeld van de evolutie aan de gang dankzij de Pays de Flandre.

De papier versie van dit programma, presenteert ook alle musea die aan het festival deelnemen (ook F/NL) ! Dit document is beschikbaar in de toerisme diensten en de musea van de Franse Westhoek.


Persbericht :


Festival Musique au Musée


Du dimanche 29 mars au samedi 9 mai 2009
Dans les 21 musées de Flandre française
et 2 musées de Flandre belge


La troisième édition du Festival Musique au Musée, se déroulera du dimanche 29 mars au samedi 9 mai 2009 dans les musées des Pays de Flandre. On retrouvera durant ces six semaines le mariage insolite entre différentes formes de culture, du jazz à la chanson française en passant par la musique classique, la pop ou encore la musique traditionnelle. Dix-neuf concerts vont se succéder dans des endroits insolites comme l’atelier des Gigottos automates à Steenvoorde, la ferme aux orgues à Steenwerck ou encore dans les jardins du musée Jeanne Devos à Wormhout. Folk, Jazz, Chanson française, Blues, Classique ou Musique africaine, il y en aura pour tous les goûts. D’Arcanes à Trad’lalère en passant par Achil ou Rococo Rijsel Trio, tous les musées des Pays de Flandre donnent rendez-vous pour le 3ème festival Musique au Musée.


Renseignements : 03.28.65.76.79 ou www.paysdeflandre.fr
Récapitulatif du programme :

Dimanche 29 mars 2009
15h30 NEUF-BERQUIN DIXIELAND COMBO JAZZ (Jazz Dixie)

Vendredi 3 avril 2009
20h30 BAILLEUL MARC-ANTOINE PAYEN (Chanson française)

Samedi 4 avril 2009
20h30 STEENWERCK PARTAGE ET DIVERSITE, Cie Badia (Musique africaine)

Dimanche 5 avril 2009
15h00 GHYVELDE TRAD’LALÈRE (Musique traditionnelle)
16h00 GODEWAERSVELDE MELODIXIE JAZZ BAND (Jazz Dixie)

Vendredi 10 avril 2009
20h00 SAINT-JANS-CAPPEL JAZZ BAND de Lomme (Jazz)

Samedi 11 avril 2009
10h00 DRANOUTRE B-BOA Ateliers (à partir de 10h00) et bal folk (à 20h00)

Samedi 11 avril 2009
19h00 NOORDPEENE HARPSLIDERS (Blues, Boogie, Ragtime)
20h00 STEENVOORDE L’HISTOIRE A BERNARD (Chanson française)

Vendredi 17 avril 2009
20h00 NIEPPE QUATUOR MARSYAS (Musique classique)
20h30 CASSEL ARCANES (Pop Folk)

Samedi 18 avril 2009
20h00 HONDSCHOOTE ACHIL (Chanson française)
20h00 RUBROUCK DÖRVÖN BERKH (Chants diphoniques Mongols)

Dimanche 19 avril 2009
15h00 STEENWERCK MARCEL DEFIVES (Concert de pianos)

Samedi 25 avril 2009
15h30 WORMHOUT KARILLON (Musique traditionnelle flamande revisitée)

Samedi 25 avril 2009
20h00 RUBROUCK ROCOCO RIJSELTRIO (Musique traditionnelle flamande)

Dimanche 26 avril 2009
15h30 HAZEBROUCK W. SCHOTTE & S. REKIS (Chanson française)

Dimanche 3 mai 2009
16h00 POPERINGE KOTJESVOLK (Raconte la Guerre)

Samedi 9 mai 2009
20h30 BERGUES SUPERKLIPPERS (Guitares acoustiques)
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Re: Culturele evenementen

Bericht  Bissezeele za mei 09, 2009 8:23 am

Culturele evenementen - Pagina 2 090212052204440053142083

NU op Radio Uylenspiegel : de uitzending van de ANVT (elke tweede zaterdag van de maand 91.8 FM) tussen 10u en 12u.

Culturele evenementen - Pagina 2 Mini_081020062024440052639055

Men luistert naar R.U. 30 km rond Kassel...


Laatst aangepast door Bissezele op vr mei 15, 2009 1:06 pm; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : fouten)
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Re: Culturele evenementen

Bericht  Polder za mei 09, 2009 10:20 am

Ik heb de indruk dat die mensen van ANVT zodanig hun best doen om aan te tonen dat het Frans-Vlaams/West-Vlaams een evenwaardige taal is als het Nederlands dat ze dingen zeggen die niet juist zijn. Hoewel ik geen taalkundige ben, denk ik dat de stelling dat het Nederlands evenveel verschilt van het West-Vlaams als van het Duits onjuist is. Indien ik een Franssprekende ouder was uit de Franse Westhoek en ik moest de keuze maken of ik mijn kinderen Vlaams dan wel Nederlands liet leren, dan zou ik na dergelijke verklaringen vlug voor het Nederlands kiezen. Twee generaties lang hebben de fransvlamingen ervoor gekozen om hun kinderen Frans te laten leren omdat ze dachten dat hun kinderen daardoor meer kansen kregen om aan de bak te komen. Nu verwacht men dat diezelfde mensen gaan kiezen om hun kinderen een taal te laten leren die geen toekomst heeft. Ik heb de indruk dat de mensen van ANVT hun eigen ruiten ingooien door onjuiste informatie te verspreiden over het verschil tussen het Vlaams en het Nederlands. Ze zouden precies moeten de verwantschap tussen de twee talen benadrukken en het Vlaams hanteren als motivatie en toegangspoort tot het Nederlands en dan zou zowel de band met het verleden als met de toekomst gelegd worden.
Polder
Polder

Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Re: Culturele evenementen

Bericht  Eversam zo mei 10, 2009 9:04 am

Polder schreef :
Twee generaties lang hebben de fransvlamingen ervoor gekozen om hun kinderen Frans te laten leren omdat ze dachten dat hun kinderen daardoor meer kansen kregen om aan de bak te komen.
pale

Een iets ongelukkige reactie op een al even ongelukkige stellingname.
De Frans-Vlamingen hebben er "NOOIT" voor gekozen om hun kinderen à priori frans te laten leren. Hun indentiteit werd hen op een gegeven moment afgenomen en ALLE verwijzigingen naar het Vlaams of Nederlands waren volstrekt uit den boze en dienden absoluut geweerd te worden !! Men zou via zijn indentiteit en taal opstandige ideeën kunnen opwekken bij de andere regionalen, zoals Basken, Bretoenen, Elzassers enz... Men zou er zelfs kunnen voor ijveren om terug aansluiting te vinden bij de vroegere regio of het landsgedeelte waartoe men destijds behoorde.
Kun je je voorstellen hoe de geschiedenis er zou uitgezien hebben als die regio ervoor opteerden om opnieuw aansluiting te maken met bijv. Spaans Baskenland voor wat betreft de Frans-Basken ??
Neen, het Frans-vlaams moest en zou op termijn verdwijnen - Twisted Evil - en het liefst volledig gewist worden uit het collectieve geheugen. Mogelijks zou een kleine passage in een of andere geschiedenisboek getolereerd worden maar dat was het dan.

Polder schreef verder een uitstekend statement :

Ze zouden precies moeten de verwantschap tussen de twee talen benadrukken en het Vlaams hanteren als motivatie en toegangspoort tot het Nederlands en dan zou zowel de band met het verleden als met de toekomst gelegd worden. Laughing

Dit staat als een paal boven water,het is trouwens een even uitstekende beslissing van ANVT-voorzitter Jean-Paul Couché om uiteindelijk de opening naar de Vlaamse Westhoek voorop te stellen en een kans te geven. Er dient dringend te worden geijverd tot een gestructureerde samenwerking met de verenigingen van die regio. Ik kan er enkel maar aan toe voegen dat we alles in het werk zullen stellen om ANVT hierin met raad en daad bij te staan. Dergelijke stellingname kunnen de West-Vlamingen alléén maar toejuichen, enige afkeuring of misprijzing is zeker niet op zijn plaats. Kritiek mag en moet er zijn zolang ze maar opbouwend werkt en bijdraagt tot de beoogde doelstelling. cheers
[quote]
Eversam
Eversam

Aantal berichten : 233
Leeftijd : 74
Woonplaats : B - 8630 Veurne
Registration date : 28-02-09

http://www.dialectbachtendekupe.be/

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Re: Culturele evenementen

Bericht  Admin do mei 14, 2009 8:57 pm

Polder schreef:Ik heb de indruk dat die mensen van ANVT zodanig hun best doen om aan te tonen dat het Frans-Vlaams/West-Vlaams een evenwaardige taal is als het Nederlands dat ze dingen zeggen die niet juist zijn. Hoewel ik geen taalkundige ben, denk ik dat de stelling dat het Nederlands evenveel verschilt van het West-Vlaams als van het Duits onjuist is. Indien ik een Franssprekende ouder was uit de Franse Westhoek en ik moest de keuze maken of ik mijn kinderen Vlaams dan wel Nederlands liet leren, dan zou ik na dergelijke verklaringen vlug voor het Nederlands kiezen. Twee generaties lang hebben de fransvlamingen ervoor gekozen om hun kinderen Frans te laten leren omdat ze dachten dat hun kinderen daardoor meer kansen kregen om aan de bak te komen. Nu verwacht men dat diezelfde mensen gaan kiezen om hun kinderen een taal te laten leren die geen toekomst heeft. Ik heb de indruk dat de mensen van ANVT hun eigen ruiten ingooien door onjuiste informatie te verspreiden over het verschil tussen het Vlaams en het Nederlands. Ze zouden precies moeten de verwantschap tussen de twee talen benadrukken en het Vlaams hanteren als motivatie en toegangspoort tot het Nederlands en dan zou zowel de band met het verleden als met de toekomst gelegd worden.

1 - De resultaten van de ANVT komen van een wetenschappelijke studie. Je zegt zelf dat je geen taalkundige bent. Hoe kan je dus hun resultaten beoordelen?
2 - De bedoeling van de ANVT is om de mogelijkheid aan de mensen te geven om het Frans-Vlaams te leren en niet het onderwijs van het Nederlands te verhinderen.
3 - Als het Nederlands zo veel moeilijkheden in Frans-Vlaanderen heeft, is dat de fout van de taalunie die de ANVT lastig valt i.p.v. haar job te doen : het Nederlands promoten en zorgen dat het onderwezen van het Nederlands beter in het Franse onderwijs systeem geïntegreerd is.

Dat is niet de fout van de ANVT dat ze beter zijn dan de taalunie in marketing en communicatie.

4 - Zolang dat ik weet is Frankrijk een vrije land. Mensen mogen dus voor hunzelf en ook voor hun kinderen kiezen tussen het Frans-Vlaams en het Nederlands.

Admin
Admin

Aantal berichten : 404
Registration date : 03-02-08

https://fvlinhetnederlands.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Re: Culturele evenementen

Bericht  Bissezeele vr mei 15, 2009 1:29 pm

In beide organisaties zijn er mensen die een 'probleem' hebben met de andere taal...

Ze hebben zeker goede redenen...

Toch, als iedereen probeert gematigde berichten te schrijven zal het forum meer constructief zijn.
De toestand is ingewikkeld genoeg Neutral
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty France 3 in Malo-Duinkerke !

Bericht  Bissezeele vr mei 29, 2009 6:41 pm

Vrijdag 29 mei op France 3 : "Thalassa, le magazine de la mer" (20u30 - 22u).

Direct live vanuit het strand van Malo !
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty France 3 in Malo-Duinkerke !

Bericht  Bissezeele za mei 30, 2009 8:32 am

Er waren gisteren op France3 heel mooie reportages over de Opaalkust.

De ploeg van Thalassa was op het strand van Malo bad. Er was een zonsondergang op de zee en een prachtige licht op de gevels van de villa's...

De journalisten hebben verscheidene keren van "Flandre Maritime", "Littoral flamand" en "Dunes de Flandre" gepraat.

Er was natuurlijk de - verplichte - reportage over Bergues (Sint-Winoksbergen). Eigenlijk was het over het carnaval van Sint-Winoksbergen. De stem heeft gezegd : "Nous devons ce soir rétablir la vérité au sujet de Bergues"...en volgde een interview van twee jonge - vermomd - mannen : "On doit vous dire qu'ici à Bergues, on n'est pas des ch'tis; on est des FLAMANDS !!".

Er was een reportage over het project van 'terminal méthanier' in de Clipon (ten westen van Duinkerke) in het laatste natuurreservaat...

Ze hebben ook gepraat van de Frans-Vlaamse polders, "exactement comme aux Pays-Bas; ce sont les mêmes paysages"...

Een mooie avond op France3 gisteren.

NB : Enkele miljoen Fransen (en Belgen) kijken naar dit programma elke week...

http://www.thalassa.france3.fr/
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Re: Culturele evenementen

Bericht  Bissezeele za jun 06, 2009 9:43 am

Het nieuwe nummer van het tijdschrift van Yser Houck is net gedrukt. Er is eindelijk geen samenvattingen van artikels in het NL en in het Frans-Vlaams Sad
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Vlaemschen Rhetorykke avend naer Wormhout vrydag 'n 12sten van juuni

Bericht  Bissezeele wo jun 10, 2009 6:13 am

Culturele evenementen - Pagina 2 090212052204440053142083

Op de webstek van de ANVT gelezen :

"Om 't vuufde jaer, d'Akademie voor Nuuze Vlaemsche Taele het nog een keer mit de Mynysterie voor de Kuulture edaen. Om de 14de Weeke van de Fransche Taele en van de Taelen van Frankryk, de leerlingen van de vlaemsche lessen hen teksten en gedichten eschreeven mee de vlaemsche streeketaele maer oek in 't fransch. Ze gaen nulder geschryften kunnen leezen beinste de Rhetorykke avend naer Wormhout vrydag 'n 12sten van juuni op 19 eure in de Mediatheque van Wormhout. Gy zyt welekomen om de vlaemsche taele t' hooren an jun herte klappen !"


Bron : http://www.anvt.org/index.php?lang=vl
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty "Sommes nous ch'tis, sommes-nous Flamands ?"

Bericht  Bissezeele vr jul 03, 2009 7:47 pm

In de laatste 'netbrief' van de ANVT gelezen :

Zaterdag 4 juli 2009 om 14u30 :
Een tentoonstelling + een spannend debat in de bibliotheek van Sint-Winoksbergen .

La bibliothèque municipale de Bergues organise une exposition intitulée :
"Sommes nous ch'tis, sommes-nous Flamands ? du 4 juillet au 5 septembre 2009.

Inauguration de l'expo le samedi 4 juillet à 10h.
Débat à 14h30 avec M. Jean-Louis Marteel, auteur de la méthode d'apprentissage du flamand "'t Vlaamsch dan men ouders klappen" et M. Alain Dawson, auteur du "picard de poche" et du "ch'timi de poche".

Contenu de l'exposition :
Qu'est-ce que le flamand, qu'est-ce que le ch'ti, qu'est-ce que le picard ?
Langue, dialecte, patois.
La langue flamande.
La langue française.
La gastronomie flamande et picarde.
Folklore et traditions.
Architecture et habitat traditionnel.

Horaires d'ouverture :
Les lundis, mercredis, vendredis, samedis
de 10h à 12h et de 15h à 18h30.

39 rue Carnot
59380 Bergues
03 28 68 16 73
ville@bergues.fr


Het is HET debat van het jaar.
Wie komt ?


Laatst aangepast door Bissezele op wo jan 06, 2010 3:32 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Re: Culturele evenementen

Bericht  DESSERON vr jul 03, 2009 9:18 pm

Admin schreef:
Polder schreef:Ik heb de indruk dat die mensen van ANVT zodanig hun best doen om aan te tonen dat het Frans-Vlaams/West-Vlaams een evenwaardige taal is als het Nederlands dat ze dingen zeggen die niet juist zijn. Hoewel ik geen taalkundige ben, denk ik dat de stelling dat het Nederlands evenveel verschilt van het West-Vlaams als van het Duits onjuist is. Indien ik een Franssprekende ouder was uit de Franse Westhoek en ik moest de keuze maken of ik mijn kinderen Vlaams dan wel Nederlands liet leren, dan zou ik na dergelijke verklaringen vlug voor het Nederlands kiezen. Twee generaties lang hebben de fransvlamingen ervoor gekozen om hun kinderen Frans te laten leren omdat ze dachten dat hun kinderen daardoor meer kansen kregen om aan de bak te komen. Nu verwacht men dat diezelfde mensen gaan kiezen om hun kinderen een taal te laten leren die geen toekomst heeft. Ik heb de indruk dat de mensen van ANVT hun eigen ruiten ingooien door onjuiste informatie te verspreiden over het verschil tussen het Vlaams en het Nederlands. Ze zouden precies moeten de verwantschap tussen de twee talen benadrukken en het Vlaams hanteren als motivatie en toegangspoort tot het Nederlands en dan zou zowel de band met het verleden als met de toekomst gelegd worden.

1 - De resultaten van de ANVT komen van een wetenschappelijke studie. Je zegt zelf dat je geen taalkundige bent. Hoe kan je dus hun resultaten beoordelen?
2 - De bedoeling van de ANVT is om de mogelijkheid aan de mensen te geven om het Frans-Vlaams te leren en niet het onderwijs van het Nederlands te verhinderen.
3 - Als het Nederlands zo veel moeilijkheden in Frans-Vlaanderen heeft, is dat de fout van de taalunie die de ANVT lastig valt i.p.v. haar job te doen : het Nederlands promoten en zorgen dat het onderwezen van het Nederlands beter in het Franse onderwijs systeem geïntegreerd is.

Dat is niet de fout van de ANVT dat ze beter zijn dan de taalunie in marketing en communicatie.

4 - Zolang dat ik weet is Frankrijk een vrije land. Mensen mogen dus voor hunzelf en ook voor hun kinderen kiezen tussen het Frans-Vlaams en het Nederlands.


1. Ik ben wél taalkundige (licentiaat germaanse filologie Nederlands/Engels en kandidaat oosterse filologie en geschiedenis) en ik kan u verzekeren dat geen enkele Vlaamse of Nederlandse filoloog de Frans-Vlaamse dialecten als een taal gelijkwaardig aan Nederlands zal erkennen, zelfs niet als een taal "tout court" maar enkel en alleen als een groep dialecten die om historische redenen zijn afgesplitst van het west-vlaamse dialect, dat net als het Brabant, het Hollands enz. een Nederlands dialect is.

2. Dit belet niet dat ik de stijd van ANVT voor Frans-Vlaamse lessen respecteer en begrijp maar deze lessen moeten uiteindelijk overgaan in lessen algemeen Nederlands (zoniet is elke communicatie met 23 miljoen nederlandstaligen in België en Nederland onmogelijk en is het evenmin mogelijk om nederlandse boeken, tijdschriften en dergelijke te lezen, idem voor internet (Nederlands is de 7de belangrijkste taal in Wikipedia !!)

3.ANVT heeft er alle belang bij om zich te laten bijstaan door de Taalunie, anders speelt het in de kaart van de Franse culturele politiek, die nu schijnheilig alle talen en dialecten erkent, maar die erkenning houdt niet meer in dan het instand houden van een paar culturele verenigingen, de tweetaligheid in oorspronkelijk Vlaamse, Duitse, Bretoense, Baskische gebieden zal nooit worden toegestaan
4. Dat Frankrijk een vrij land is, is relatief. In elk land zijn er beperkingen. De vrije keuze tussen Frans-Vlaams en Nederlands kan enkel gebeuren indien de betrokkenen weten waarvoor ze kiezen : voor een beperkte opleiding in een plaatselijk dialect (waarmee men zelfs in grote delen van West-Vlaanderen niet terecht kan) of voor een opleiding die begint met (Frans-)vlaams dialect en geleidelijk overgaat in algemeen nederlandS;

Ik herhaal : elk West-Vlaams kind heeft als moedertaal het West-Vlaamse dialect in één van zijn tientallen varianten (oostends, iepers, roeselaars, brugs, kortrijks, enz.) maar alle kinderen worden vanaf de eerste schooldag uitsluitend in algemeen nederlands opgevoed, zonder dat dit problemen oplevert. Geen enkele west-vlaamse vereniging ijvert voor onderwijs in het dialect voor kinderen (wel voor vreemdelingen)
DESSERON
DESSERON

Aantal berichten : 156
Leeftijd : 66
Woonplaats : Brugge
Registration date : 21-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Re: Culturele evenementen

Bericht  Bissezeele zo jul 05, 2009 12:27 pm

DESSERON schreef:
De vrije keuze tussen Frans-Vlaams en Nederlands kan enkel gebeuren indien de betrokkenen weten waarvoor ze kiezen : voor een beperkte opleiding in een plaatselijk dialect (...) of voor een opleiding die begint met (Frans-)vlaams dialect en geleidelijk overgaat in algemeen Nederlands
.
Een zeer interessante redenering !
Maar u bent blijkbaar een grotere aanhanger van het onderwijs van het Frans-Vlaams dan ik... Wink En u neemt dus uwe dromen (of uwe nachtmerries) voor de werkelijkheid... Het onderwijs van het Frans-Vlaams zal nooit algemeen verbreid worden. Dit is en dit zal een klein initiatief blijven. In de honderden scholen waar het NL nog niet onderwezen is moet die taal absoluut voorgesteld (of verplicht) worden !!


DESSERON schreef:Ik herhaal : elk West-Vlaams kind heeft als moedertaal het West-Vlaamse dialect in één van zijn tientallen varianten (oostends, iepers, roeselaars, brugs, kortrijks, enz.)
Er is geen groot verschil tussen het 'Iepers' en het Vlaams van Belle of Steenvoorde, nee ?
Zegt men niet het 'Westhoeks' ?

Daar antwoorden AUB :
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/onderwijs-f6/het-nederlands-in-ons-onderwijs-systeem-t198.htm
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Tentoonstelling in de bibliotheek van Sint-Omaars : Protestantisme in Vlaanderen en Artesië

Bericht  Bissezeele za jul 25, 2009 9:30 am

Op de webstek van Pays du Nord :

du 16/07/2009 au 29/08/2009 : Le protestantisme en Flandre-Artois au XVIe


Exposition "Le protestantisme en Flandre-Artois au XVIe siècle :
Entre âme et conscience
" à Saint-Omer jusqu'au 29 août 2009

Il y a 500 ans naissait Calvin. A l'occasion de cet anniversaire, la bibliothèque de l'Agglomération de Saint-Omer présente une exposition qui relate l'histoire de la religion réformée au XVIe siècle en nos provinces de Flandre et d'Artois. Des documents d'archives, témoins de cette période troublée, nous livrent les aspects de ce long et meurtrier conflit politico-religieux. Des plans,de Saint-Omer et de la région nous situent dans l'époque. Et la présentation de la Bible (à quarante-deux lignes de Gutenberg) nous enseigne la base même du protestantisme : la lecture des Saintes Ecritures.

Cette exposition est présentée en la salle du patrimoine, grande et haute salle où les imprimés anciens et les manuscrits sont conservés sur les boiseries de l'ancienne bibliothèque de l'Abbaye Saint-Bertin.
Cette exposition est installée jusqu'au 29 août.

Informations :
Salle patrimoniale
Bibliothèque de l'Agglomération de Saint-Omer
40 rue Gambetta, 62500 Saint-Omer.
Mardi, mercredi, vendredi, samedi de 9 h à 12 h et de 13 h à 17 h.
Entrée gratuite.



Culturele evenementen - Pagina 2 090725112940440054131606
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Re: Culturele evenementen

Bericht  Bissezeele di aug 04, 2009 8:14 pm

Culturele evenementen - Pagina 2 Mini_081020062024440052639055



Uutzendinge op Radio Uulspeegel 91.8 FM zaeterdag 08.08.2009 10:00 - 12:00

Uutzendinge van de maend van d'ANVT : Wuk me doen, vlaemsche muuzyke, tweetaelige teksten...
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Zaterdag 5 en zondag 6 september : "Découvertes dans le pays de Cassel"

Bericht  Bissezeele vr sep 04, 2009 12:48 pm

Culturele evenementen - Pagina 2 090904023101440054382529


Suggesties op goed geluk in Bavinchove, Buisscheure, Kassel, Noordpene en Ochtezele :
Culturele evenementen - Pagina 2 090904022954440054382526


Culturele evenementen - Pagina 2 Mini_090904022954440054382526
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Festival International de la Bière Artisanale - FIBA - 26 & 27 september

Bericht  Bissezeele vr sep 25, 2009 2:16 pm

Een uitstekend (sic) idee drunken van de uitstekende burgemeester van Sinte-Maria-Kappel / Sainte-Marie-Cappel, een dorp naast Kassel. Het is al de 11de editie !

Culturele evenementen - Pagina 2 090925041507440054521081


Culturele evenementen - Pagina 2 090925041530440054521082

Webstek van de FIBA : http://www.lefiba.com/

Talrijke foto's van het festival op de blog van "Papydo" : http://papydo.canalblog.com/albums/290_fiba_a_sainte_marie_cappel/index.html
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty "Fête du Houblon" / "Hommel Feest" in Steenvoorde 3 & 4 oktober

Bericht  Bissezeele do okt 01, 2009 1:57 pm

Culturele evenementen - Pagina 2 091001035953440054558666

Samedi 03 octobre:

19h30: Repas-Spectacle à la salle Saint-Exupéry, avec:
- les Katebeiers,
- Alain Sombret, interprétant le répertoire de Joe Dassin,
- Come Back 80, avec les chanteurs et choristes du groupe Emile et Image,
- Raft,
- Rose Laurens,
- Partenaire Particulier

Tarifs : Repas et Spectacle: 25 €; Spectacle uniquement: 15 €

Réservations: en Mairie de Steenvoorde, de 14h à 18h
Renseignements: 03.28.49.77.77

Dimanche 04 octobre:

Brocante en centre-ville de 7h à 18h
Réservations: à l’Office de tourisme du Pays des Géants, place Norbert Ségard,
4€ les 4 mètres pour les Steenvoordois, 6€ pour les particuliers et 12€ pour les professionnels
Renseignements: 03.28.48.19.90

Animations en centre-ville, artistes de rue, théâtre, orchestres, peintres…
Salon des produits du terroir et de bières artisanales place Ségard de 10h à 18h
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty tentoonstelling in het stadsarchief

Bericht  Bissezeele zo okt 11, 2009 9:11 am

Op de webstek Dunkerquemaville.com :

Les Archives jettent un regard neuf sur la Reconstruction de Dunkerque.


Le 4 septembre 1949, place Jean-Bart, la foule se presse pour la pose de la première pierre de la Reconstruction. Un chantier d'une ampleur gigantesque dans une ville détruite qui prendra près de trois décennies. En ce week-end de journées du patrimoine, les Archives de Dunkerque jettent, le temps d'une exposition, un oeil neuf sur les différentes étapes de cette reconstruction souvent décriée.

PAR OLIVIER TARTART


Meer lezen : http://www.dunkerque.maville.com/actu/actudet_-Les-Archives-jettent-un-regard-neuf-sur-la-Reconstruction-de-Dunkerque_loc-1074286_actu.Htm
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Re: Culturele evenementen

Bericht  Bissezeele di okt 13, 2009 10:02 am

Op de webstek Dunkerquemaville.com :

Een nieuwe blik op de wederopbouw van Duinkerke

Op 4 September 1949, Jean Bart Plein, de menigte verzamelt zich voor het leggen van de eerste steen van de wederopbouw. Een bouw van enorme proporties in een verwoeste stad die bijna drie decennia zal duren. Het stadsarchief van Duinkerke, de tijd van een tentoonstelling, stelt een frisse kijk voor op de verschillende fasen van die - vaak bekritiseerde - wederopbouw.

Culturele evenementen - Pagina 2 091013121209440054630311
Boulevard Ste-Barbe, naar de grote markt, gedurende de wederopbouw

September 1945. Na de Tweede Wereldoorlog is Duinkerke een « no man's land ». Er waren 3 362 gebouwen voor de oorlog. 1524 werden verwoest, 805 zwaar beschadigd. Vanuit het station zien we de toren van de ‘Leughenaer’... Het komt er nu om zo snel mogelijk Duinkerke en de haven te herbouwen.

Hoewel de eerste steen werd gelegd Jean Bart Plein is het het blok Ste-Barbe dat het eerst werd gebouwd... met een architectuur heel verschillend van deze van de traditionele vooroorlogse stad, die niet zonder choqueren de Duinkerkenaars was. Ze waren bovendien niet gewend aan de collectieve huisvesting.

Meer lezen : http://www.dunkerque.maville.com/actu/actudet_-Les-Archives-jettent-un-regard-neuf-sur-la-Reconstruction-de-Dunkerque_loc-1074286_actu.Htm
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Re: Culturele evenementen

Bericht  Bissezeele za nov 14, 2009 4:55 pm

Op de blog "Ons Erfdeel / De Franse Nederlanden" :

Culturele evenementen - Pagina 2 091114055620440054859079

Vanavond, 13 november, wordt in het stadsmuseum van Belle/Bailleul de tenoonstelling "Benoit De Puydt, un donateur éclairé" geopend. De aanleiding voor deze expositie is de 150e verjaardag van het overlijden van de man die het museum in Belle oprichtte en naar wie het dan ook genoemd is: Benoit De Puydt. (...)

Meer lezen : http://dfnlpbfblog.onserfdeel.be/
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Tentoonstelling "EXPOSITION PECHEURS A ISLANDE, HISTOIRE DE NOS ANCETRES"

Bericht  Bissezeele ma nov 23, 2009 5:59 pm



GRAVELINES
du vendredi 06 novembre 2009 au vendredi 27 novembre 2009

La pêche de la morue a marqué l'histoire et la mémoire locales. Jusqu'au début du XXème siècle de nombreux habitants du litoral ont vécu au rythme de la "pêche à Islande" et des grandes campagnes de pêche. Aujourd'hui encore on célèbre la mémoire de ces pêcheurs : "les Islandais".

Le service des Archives de Gravelines propose de revenir à travers une exposition sur paneau, sur cette histoire depuis les origines de cette pêche jusqu'à la fin de la grande pêche, au retour du dernier voilier de Gravelines et de France : le Saint-Jéhan en 1938. L'exposition sera accompagnée de nombreux documents d'archives.

Rendez-vous à la Maison du Patrimoine - rue Léon Blum à Gravelines

Entrée libre du lundi au jeudi de 14h à 17h
les vendredi et samedi de 9h à 12h et de 14h à 18h

Renseignements : Service des Archives en mairie de Gravelines - 03 28 23 59 00

Bron : http://www.tourisme-gravelines.fr/fr/tourisme/agenda/ville/gravelines/exposition-pecheurs-a-islande-histoire-de-nos-ancetres.html
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Culturele evenementen - Pagina 2 Empty Re: Culturele evenementen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum