Fietspaden in Frans-Vlaanderen
+3
benny
Bissezeele
Admin
7 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Mobiliteit en vervoer :: Mobiliteit en vervoer
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Fietspaden in Frans-Vlaanderen
In Frans-Vlaanderen, is de fiets een veel gebruikt vervoermiddel. Om van een optimale veiligheid te kunnen genieten, is het best dat de fietsers van de fietspaden gebruik maken. Wat denkt u van onze fietspaden netwerk? Is hij veilig genoeg? Is hij lang genoeg? Hebt u voorstellen? Moeten wij meer het voorbeeld van onze noordburen (Belgisch Vlaanderen en Nederland) volgen?
Re: Fietspaden in Frans-Vlaanderen
Onze fietspaden netwerk is zeker niet lang genoeg...
Ik heb alleen maar een paar vorbeelden in het platteland :
_ Tussen Sint-Winoksbergen en Duinkerque
_ Tussen Kaaster en Belle
En in de stad Duinkerke : het is een prachtige uitzondering !
Hebben jullie andere voorbeelden ?
Ik heb alleen maar een paar vorbeelden in het platteland :
_ Tussen Sint-Winoksbergen en Duinkerque
_ Tussen Kaaster en Belle
En in de stad Duinkerke : het is een prachtige uitzondering !
Hebben jullie andere voorbeelden ?
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Ik vind inderdaad dat er serieuse gebreken op het netwerk zijn.
Bij voorbeeld:
- Er is geen fietspad tussen sint Winoksbergen en Wormhout.
- De fietspad tussen Wormhout en de Kasselberg in niet kompleet.
- Er is geen volledige fietspad tussen Duinkerke en de Belgische Vlaanderen.
- De kwaliteit van de fietspad in Duinkerke zelf is zeer matig, het is zelf op somige sectie op de fietspad te rijden dan op de straat.
Bovendien, zijn er wenig deftige installaties in Duinkerke om je fiets vast te hangen en het is mogelijk om op een een richting straat tegen het verkeer te rijden.
Bij voorbeeld:
- Er is geen fietspad tussen sint Winoksbergen en Wormhout.
- De fietspad tussen Wormhout en de Kasselberg in niet kompleet.
- Er is geen volledige fietspad tussen Duinkerke en de Belgische Vlaanderen.
- De kwaliteit van de fietspad in Duinkerke zelf is zeer matig, het is zelf op somige sectie op de fietspad te rijden dan op de straat.
Bovendien, zijn er wenig deftige installaties in Duinkerke om je fiets vast te hangen en het is mogelijk om op een een richting straat tegen het verkeer te rijden.
Fietspaden
Het is alsof Frans-Vlaanderen van geen fietsers moet weten. Grensoverschrijdende fietsroutes: bekijk eens Zeeuws Vlaanderen en West (en Oost) Vlaanderen. Start hier een fietsnetwerk op zoals in Vlaanderen en je zult nogal wat volk over de vloer (grens) krijgen.
Duinkerke is hier de uitzondering op, maar meer bedoeld voor de dagellijkse verplaatsingen dan op toeristisch-recreatief vlak.
Niettemin is het een knappe realisatie.
Duinkerke is hier de uitzondering op, maar meer bedoeld voor de dagellijkse verplaatsingen dan op toeristisch-recreatief vlak.
Niettemin is het een knappe realisatie.
Op toeristisch-recreatief vlak is er de LF1 Noordzeeroute tussen Den Helder (NL) tot Boulogne...via de Franse Westhoek (Waten, Bollezele, Ekelsbeke, Wormhout...).
http://jderoi.free.fr/datas/descriptif/lf/f/page/lf1noordzeeroute.htm
http://jderoi.free.fr/datas/descriptif/lf/f/page/lf1noordzeeroute.htm
Ik denk dat hij het heeft over waarom er geen fietsverbinding is voor de kustgemeenten tussen De Panne en Duinkerke. Nochtans is het wel de kortste weg. Ook naar Veurne dat niet op LF1 ligt. Op lokaal vlak en op toeristisch vlak zou het wel een voordeel kunnen zijn.
Handwerpen- Aantal berichten : 360
Registration date : 04-10-08
Wie is verantwoordelijk voor fietspaden in de regio F-VL?
Bestaat er een officieel orgaan ?
Bestaat er een officieel orgaan ?
Nog meer interessant als we uitvouwen de kaart...
Laatst aangepast door Bissezele op ma okt 20, 2008 4:12 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Duinkerke centrum :
mooie en nuttige kaart zeg!
waar is die verkrijgbaar?
dit omdat ik een fietsroute voor mijn fietswebsite aan het uitdokteren ben Duinkerke-Grevelingen.
thema: "kapers en ijslandvaarders".
zie in rubriek geschiedenis van F-Vl mijn vraag naar informatie van de ijslandvaart in Grevelingen.
mvg
Benny
waar is die verkrijgbaar?
dit omdat ik een fietsroute voor mijn fietswebsite aan het uitdokteren ben Duinkerke-Grevelingen.
thema: "kapers en ijslandvaarders".
zie in rubriek geschiedenis van F-Vl mijn vraag naar informatie van de ijslandvaart in Grevelingen.
mvg
Benny
heb ondertussen ook een exemplaar weten te bemachtigen te Hondschoote.
Jammer dat er geen fietsroute werd aangelegd op de ex-spoorlijn van Abele naar Godewaersvelde , een ronduit prachtige omgeving
Van onze politici, moeten wij steeds meer onze auto in de garage achterlaten en de fiets nemen. Wat ze zeggen is op zich niet zo gek, maar als je fietst, wil je het natuurlijk op een veilige manier doen. En dat in Frans-Vlaanderen, is niet zo vanzelfsprekend.
U zal het zelfde verschil vinden tussen fietsen in Duinkerke en fietsen in Brugge of in Amsterdam dan tussen rijden in Amazone en rijden op een autosnelweg. Meestal, is er geen fietspad, als er een fietspad is, moet u afvragen, of het niet veiliger is om gewoon op de straat te fietsen. Stel dat u het fietspad hebt genomen, vaak op het einde van het fietspad, moet u raden, waar moet ik naar toe nu? Het is vaak zo dat als een stuk van het fietspad op de rechterkant van de weg ligt, dat zijn verlenging zich op de linkerkant bevindt, wat het natuurlijk ...
De rest van het artikel, vindt u op:
http://nl.dendraed.com/fietsen-in-frans-vlaanderen/
U zal het zelfde verschil vinden tussen fietsen in Duinkerke en fietsen in Brugge of in Amsterdam dan tussen rijden in Amazone en rijden op een autosnelweg. Meestal, is er geen fietspad, als er een fietspad is, moet u afvragen, of het niet veiliger is om gewoon op de straat te fietsen. Stel dat u het fietspad hebt genomen, vaak op het einde van het fietspad, moet u raden, waar moet ik naar toe nu? Het is vaak zo dat als een stuk van het fietspad op de rechterkant van de weg ligt, dat zijn verlenging zich op de linkerkant bevindt, wat het natuurlijk ...
De rest van het artikel, vindt u op:
http://nl.dendraed.com/fietsen-in-frans-vlaanderen/
Binnenkort een fietspunt aan het station Lille Flandres
Zoals in alle stations van Belgisch Vlaanderen...
Eindelijk...
Eric Quiquet is een gekozene Europe Ecologie...
Eindelijk...
Eric Quiquet is een gekozene Europe Ecologie...
Een...fietspad tussen Duinkerke en Adinkerke
Een fietspad...
...ter plaats van de tram ??!!
http://www.lavoixdunord.fr/Locales/Dunkerque/actualite/Secteur_Dunkerque/2010/06/01/article_la-piste-cyclable-jusqu-a-la-panne-atten.shtml...ter plaats van de tram ??!!
levensgevaarlijk? fietsen in Frans-Vlaanderen
Wat ik in dit topic lees, is een serieuze demper op onze plannen om te beginnen fietsen in Frans-Vlaanderen: blijkbaar levensgevaarlijk?
Mijn echtgenote en ik zijn zondag 09-01-2011 naar het Musée de Flandre geweest.
Het viel ons op dat er nergens fietspaden te zien zijn in Frans-Vlaanderen!
Vergelijk dat met fietsnet (de routeplanner voor de knooppunten) onder andere in Belgisch-Vlaanderen: we rijden met onze wagen met fietsrek naar een knooppunt, doen een mooie fietsrit, gaan ergens lekker eten, drinken onderweg een goei pint in een fiets-cafe, stappen hier en daar eens af om iets te bekijken in de natuur of het plaatselijk patrimonium en onze dag is heerlijk geweest, waarna we onze fietsen op ons rek zetten en blij gezind huiswaarts rijden
Zijn er al mogelijkheden om in het Frans-Vlaamse platteland gezond, veilig en plezierig te fietsen met fiets-cafeetjes onderweg en wat bezienswaardigheden?
Mijn echtgenote en ik zijn zondag 09-01-2011 naar het Musée de Flandre geweest.
Het viel ons op dat er nergens fietspaden te zien zijn in Frans-Vlaanderen!
Vergelijk dat met fietsnet (de routeplanner voor de knooppunten) onder andere in Belgisch-Vlaanderen: we rijden met onze wagen met fietsrek naar een knooppunt, doen een mooie fietsrit, gaan ergens lekker eten, drinken onderweg een goei pint in een fiets-cafe, stappen hier en daar eens af om iets te bekijken in de natuur of het plaatselijk patrimonium en onze dag is heerlijk geweest, waarna we onze fietsen op ons rek zetten en blij gezind huiswaarts rijden
Zijn er al mogelijkheden om in het Frans-Vlaamse platteland gezond, veilig en plezierig te fietsen met fiets-cafeetjes onderweg en wat bezienswaardigheden?
PaRePyne- Aantal berichten : 130
Registration date : 16-10-10
la voix du nord van Duinkerke schreef:6 mei 2014Inhuldiging van 300 meter 'groene weg' in Ghyveldehttp://www.lavoixdunord.fr/region/dunkerquois-la-voie-verte-poursuit-son-bonhomme-de-chemin-ia17b47592n2115777
Patrice Vergriete was aanwezig
Bizarre; men inhuldigt een stuk van 300 meter!! Er zijn weliswaar moeilijke onderhandelingen met de milieubeschermers in de duinen van Zuydcoote. Paradoxaal voor een...fietsroute. Ze loopt langs de spoorweg Duinkerke-Adinkerke, en dus door de duinen...
herlezing: Polderla voix du nord van Duinkerke schreef:dinsdag 20 mei 2014Bray-Dunes: ze reden tot aan de grens voor de
deblokkering van het groene weg fietsrouteprojectOngeveer driehonderd fietsers, voetgangers, skaters marcheerden zondagochtend vanaf Duinkerke, Leffrinkhoeke, Zuydcoote naar de grens, in Bray-Dunes op de RD60 [route départementale langs het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke], die zij als "gevaarlijk" omschrijven. Zij eisten de deblokkering van het ontwerp van dit deel van de groene weg fietsroute [zie vorig bericht], die uiteindelijk een schakel zal vormen van de Eurofietsroute nr 4 tussen Roscoff, Duinkerke, België en de rest van Europa.
http://www.lavoixdunord.fr/region/bray-dunes-ils-ont-roule-jusqu-a-la-frontiere-pour-le-ia17b47578n2150140
herlezing: Polderla voix du nord van Duinkerke schreef:9 juni 2014Tussen Bourbourg en Grevelingen,
een wandeling in de natuur...uniek in een havenDe haven van Duinkerke heeft de eerste eco-aangelegde corridor in Saint-Georges sur l'Aa geopend. Achter deze naam schuilt een route voor voetgangers en fietsers, die over 4 km Gravelines verbindt met Bourbourg, tussen de haven en het natuurgebied.
In het midden van het havengebied (we onderscheiden goed de kranen) is de onlangs ingehuldigde ecologische verbindingszone een unieke route in maritiem Vlaanderen: dit zijn 38 hectare natuurgebieden die gedurende drie jaar door de haven van Duinkerke werden aangelegd.
Naast een fiets- en voetgangersroute, bestaat deze corridor uit waterrijke gebieden die opnieuw gecreëerd werden (bv. waterpoelen), bomen en struiken (100 000 aanplantingen) en gezaaide weiden.
http://www.lavoixdunord.fr/region/entre-gravelines-et-bourbourg-une-balade-nature-inedite-ia17b47595n2196509
... en de andere kant van de overweg (naar het oosten, naast het station van Leffrinckoucke)... Oeps, de werken zijn nog niet begonnen...la voix du nord van Duinkerke schreef:31/08/2014De fietsroute van Rosendael tot Leffrinckoucke,
enkele kilometers van fietsparadijs...of bijna
De aanleg van de fietsroute is bijna beëindigd. Ze is nog niet officieel open, maar men kan gebruik maken van de groene weg - bijna - tot het einde. Men heeft op die groene weg gefietst. (...)
http://www.lavoixdunord.fr/region/la-veloroute-voie-verte-de-rosendael-a-leffrinckoucke-ia17b47588n2351379
le Phare dunkerquois schreef:november 2015
De kustfietsroute zal operationeel zijn tussen 2018 en 2020, na de werken tussen Leffrinckoucke en de grens (door de duinen). De Conseiller Régional Groen Paulo-Serge Lopes heeft het verzekerd aan Audrey Minette (le Phare dunkerquois).
Paulo-Serge praat ook over de aanleg van een fietsroute door het landelijke Frans-Vlaanderen: "la véloroute des Flandres"...ik was niet op de hoogte. Als iemand meer info heeft....
fietsenberging
"Er zijn veel fietsen vandaag!" zei mijn echtgenote, lerares in OLV van Sion in Sint-Omaars... Ze was niet ironisch: men vindt gewoonlijk 2 of 3 fietsen in de verkommerde fietsenberging van deze instelling (college & lycée) die 500 leerlingen telt (in het stadscentrum). Zeker één van de grootste culturele verschillen met Belgisch Vlaanderen...
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» De gevolgen van de economische crisis in Frans-Vlaanderen
» Frans-Vlaanderen, een kern van het Graafschap Vlaanderen sinds zijn ontstaan
» Het grensoverschrijdende OV tussen Frans en West-Vlaanderen - Den draed
» Zuid-Vlaanderen
» Het Nederlands en het Frans-Vlaams bij de ontwikkeling van het toerisme in Frans-Vlaanderen
» Frans-Vlaanderen, een kern van het Graafschap Vlaanderen sinds zijn ontstaan
» Het grensoverschrijdende OV tussen Frans en West-Vlaanderen - Den draed
» Zuid-Vlaanderen
» Het Nederlands en het Frans-Vlaams bij de ontwikkeling van het toerisme in Frans-Vlaanderen
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Mobiliteit en vervoer :: Mobiliteit en vervoer
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: