Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

+6
Sint Jan
cornelis
Bissezeele
guldensporen
brabander
piewantn
10 plaatsers

Pagina 1 van 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  piewantn do nov 28, 2013 10:42 pm

Dag allemaal.
Ik zoek naar opnames/video's op het internet waar ik het Frans-Vlaams kan horen.

Wie kan er mij helpen?

Alvast bedankt!

piewantn

Aantal berichten : 8
Registration date : 28-11-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Bissezeele vr nov 29, 2013 11:33 am

Een video van van Frédéric Devos... Ze spelen in Wormhout...




Met die linken kunt u ook het Vlaemsch horen:

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? 13112903050614196111776255
Bernard Dannoot uit Rexpoede

http://vimeo.com/user2505533/videos

http://grammaire.flamande.free.fr/
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  piewantn vr nov 29, 2013 2:31 pm

Bedankt maar deze ken ik al, zijn er nog andere?

piewantn

Aantal berichten : 8
Registration date : 28-11-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis vr nov 29, 2013 7:54 pm

Beste Piewantn, 

Ik heb nog opnames die ik de laatste maanden gemaakt heb, maar ik kan deze niet op dit 'forum' plaatsen omdat de bestanden te hoog zijn.  Ik probeer binnenkort nog opnames te maken, misschien dit weekend.  
Het gaat over privé-opnames in huiselijke kring en ik denk dat die niet zomaar mogen verspreid worden zonder toelating van de gefilmden.


Hierbij alvast een foto van de oude smid en zijn vrouw uit Buysscheure die nog goed 'Vlamsch klappen' (april 2013)

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Idkn
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  piewantn za nov 30, 2013 2:13 am

cornelis schreef:Beste Piewantn, 

Ik heb nog opnames die ik de laatste maanden gemaakt heb, maar ik kan deze niet op dit 'forum' plaatsen omdat de bestanden te hoog zijn.  Ik probeer binnenkort nog opnames te maken, misschien dit weekend.  
Het gaat over privé-opnames in huiselijke kring en ik denk dat die niet zomaar mogen verspreid worden zonder toelating van de gefilmden.


Hierbij alvast een foto van de oude smid en zijn vrouw uit Buysscheure die nog goed 'Vlamsch klappen' (april 2013)

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Idkn
Bedankt voor het bericht, het zou mij heel veel plezier doen om die opnames te horen. Laat me weten als u een oplossing gevonden heeft.

piewantn

Aantal berichten : 8
Registration date : 28-11-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di jan 21, 2014 8:14 am

Ook dat is Frans Vlaanderen in 2014 !
(januari 2014)
'Een Vlamsch sprekende boer in het diepe Frans Vlaamse platteland.'

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? M1e3


Laatst aangepast door cornelis op di apr 01, 2014 7:51 pm; in totaal 1 keer bewerkt
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Bissezeele di jan 21, 2014 11:21 am

Fantastisch! Waar is het ? Ergens in het kanton Wormhout?
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di jan 21, 2014 11:58 am

Het is inderdaad in het Kanton Wormhout.
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  piewantn wo feb 12, 2014 1:58 am

cornelis schreef:
Ook dat is Frans Vlaanderen in 2014 !
'Een Vlamsch sprekende boer in het diepe Frans Vlaamse platteland.'

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? M1e3

Moet ik ergens op klikken op de opname te kunnen horen of is het gewoon een foto?

piewantn

Aantal berichten : 8
Registration date : 28-11-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis do feb 13, 2014 10:16 am

Hierbij een foto van een Vlaemsch sprekende boer die het verhaal verteld van de 'ezelsdracht' van zijn dier.
(Opname januari 2014)


Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? 4iqj


Laatst aangepast door cornelis op do jan 29, 2015 8:46 pm; in totaal 2 keer bewerkt
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di apr 01, 2014 7:22 pm

Kuierend door Frans-Vlaanderen kwam ik op de eerste warme lentedag deze Vlamsch-sprekende familie tegen. (maart 2014)
De vader is afkomstig van Eringem, heeft gewerkt in Arneke bij 'matériaux XXème siècle' en is nu op rust te Rubroek.

Weet er iemand meer van het vroegere bedrijf 'matériaux XXème siècle' ?

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? 250l3lg
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Bissezeele di apr 01, 2014 8:00 pm

"Les matériaux du 20ème siècle" werden gesticht door Adrien Lauwerier, Casselstraat in Arneke. Ik heb Adrien gekend (overleden in 1991). Zijn winkel was het eerste supermarché de bricolage in de jaren 1960 en 1970, voor de bekende Leroy Merlin (ook gesticht in Noord-Frankrijk). Nog een beetje en de familie Lauwerier zou het equivalent van de familie Mulliez (Auchan & Leroy Merlin) geworden zijn. Le fisc français en a décidé autrement (...).
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di apr 01, 2014 9:06 pm

Volgens het verhaal van Paul B. is er op die plaats nu een grote 'Pharmacie'.
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Bissezeele do apr 03, 2014 7:18 pm

Ja, de apotheek Cavrois (burgemeester tot 1999), nu de apotheek Deblock.
De apotheek is inderdaad zeer groot. In 1993 was het de grootste apotheek die ik kende...
De schoonzus van de oud-burgemeester van Arneke, Marie-Pierre Cavrois, is de adjunct-burgemeester van Bourbourg, belast met cultuur sinds 2001. Ze was dus verantwoordelijk van het project Caro; 'het koor van licht'.
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis do apr 03, 2014 7:39 pm

Zie voor het Caro project :
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/t762-caro-de-sint-jan-de-doper-kerk-van-bourbourg?highlight=caro


Mijn bezoek aan de d'Oude Smisse bij de vroegere smid en zijn vrouw, die nog goed 'Vlamsch klappen' (maart 2013). 
Trots tonen ze de nog zelf gemaakte wegwijzers in metaal.
Weet je waar ?
 
Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? 20fb9e1
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Sint Jan za apr 05, 2014 12:20 pm

lire plus avant


Laatst aangepast door Sint Jan op za apr 05, 2014 3:46 pm; in totaal 1 keer bewerkt

Sint Jan

Aantal berichten : 54
Registration date : 04-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Sint Jan za apr 05, 2014 3:36 pm

cornelis schreef:Zie voor het Caro project :
https://fvlinhetnederlands.actieforum.com/t762-caro-de-sint-jan-de-doper-kerk-van-bourbourg?highlight=caro


Mijn bezoek aan de d'Oude Smisse bij de vroegere smid en zijn vrouw, die nog goed 'Vlamsch klappen' (maart 2013). 
Trots tonen ze de nog zelf gemaakte wegwijzers in metaal.
Weet je waar ?
 
Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? 20fb9e1

De Vlaamse smid Fiolet, van een grote familie van smeden, o.m. in Ekelsbeke, woont in Bissezele. Pastoor Fiolet van Ekelsbeke was de zoon van een smid die ook Vlaams sprak. De zoon van Fiolet van Bissezele is een bekende muzikant die ook dikwijls het orgel of harmonium bespeelde in de diensten in verschillende Frans-Vlaamse kerken. Hij spreekt ook Vlaams.

Sint Jan

Aantal berichten : 54
Registration date : 04-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis za apr 05, 2014 5:05 pm

Ja, het is de heer en Mevr.Fiolet.
Wat en waar is de Calvaire ?
en hoe noemt men in de volksmond het dorp Bissezele ?
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di apr 15, 2014 8:51 pm

Vanaf 1857 noemt men het dorp Bissezeele: 'Het overschot van de wereld'.
Waarom ?


Laatst aangepast door cornelis op wo apr 16, 2014 6:07 am; in totaal 1 keer bewerkt
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Bissezeele di apr 15, 2014 8:58 pm

de romaanse kerk van Bissezeele werd vernield in 1857...maar ik zie het verband niet met je vraag...  scratch 
Bissezeele
Bissezeele

Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di apr 15, 2014 9:11 pm

Ja, het heeft te maken met de vroegere kleine Romaanse kerk uit de 10de eeuw, de kerk werd gesloopt in 1857.
Omdat de bewoners zo arm waren, hebben zij nooit enige restauratiewerken aan hun kerk laten uitvoeren.
Sedertdien noemt men het dorp : 'Het overschot van de wereld'.
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  piewantn wo jun 18, 2014 5:14 pm

Als iemand nog opnames heeft mag die deze gerust doorsturen.
Alvast bedankt!

piewantn

Aantal berichten : 8
Registration date : 28-11-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis ma jun 23, 2014 4:50 pm

Ook dit is Frans-Vlaanderen in 2014 :
Deze foto is dit weekend gemaakt... Dit fantastisch 94-jarige vrouwtje woont nog alleen.  Ze put haar water nog met een vijzel, en heeft nog haar eigen 'kolhof'...
Ze vertelde ons, dat ze geïnteresseerd gebleven is in het Vlaams, omdat dit nu eenmaal haar moedertaal is.
Ze is geboren en getogen te Crochte uit Vlaamssprekende ouders.  Het was dan ook normaal, dat ze geen woord Frans kon, toen ze naar school ging.  Tijdens haar lagere school had ze ruim de gelegenheid om Frans te leren, want daar mocht ze haar moedertaal niet meer spreken, ze werd 'gepunierd'.
Later is ze bij de pastoor gaan werken, die ook Vlaams sprak... Voor de kerk kwam het toen erop aan om zo nauw mogelijk in contact te blijven met de gelovigen, en daardoor was men wel verplicht om voor een grote categorie mensen het Vlaams als spreektaal te gebruiken.
...

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? 315io0l  ...Toen de kerk na de 2de W.O. het Vlaams noodgedwongen moest laten vallen, bleek deze taal ten dode opgeschreven,...maar in bepaalde groepen bleef men nochtans ageren voor het voortbestaan van het Vlaams... en heeft men steun gekregen vanuit Vlaanderen.  
Ze gaat nog ieder jaar kijken naar het 'Volkstoneel voor Frans-Vlaanderen', (ik heb ze daar voor het eerst ontmoet!) en ze kan er niet over zwijgen wat dat toneel heeft gedaan voor de bewustmaking van de mensen in haar omgeving.
Door dit 'speeltje' hadden we begrepen dat er ook iets cultureels kan gedaan worden met onze moedertaal, 
en waren we niet meer beschaamd om Vlaams te spreken....


Laatst aangepast door cornelis op ma dec 15, 2014 9:21 pm; in totaal 1 keer bewerkt
cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty waauw

Bericht  brabander ma jul 14, 2014 7:08 pm

toffe anecdotes...spytig dat deze mensen al zo oud zyn!
die filmkes wil ik ook wel zien.
Een collega van my heeft een appartement in Koxyde ;-) en was in braydunes (is dat vlaemsch voor brede duin?) en toen de kastelijn hoorde dat ze vlaams spraken,sprak hij hen ook aan in het vlaams!mooi toch
gegroet

brabander

Aantal berichten : 7
Registration date : 14-07-14

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  cornelis di dec 09, 2014 8:48 pm

Het Vlaams in Frans-Vlaanderen na meer dan 300 jaar aanhechting bij Frankrijk :
Het gesproken woord, is een niet te verwaarlozen element uit een ver in de tijd wortelende traditie... een onderschat volkspatrimonium.


Achter de huisgevels kan je nog een "lietje Vlaemsch" horen, maar door de aanhoudende verfransingsdruk is het bij deze vrouw niet meer springlevend.


Een fragment uit een opname van 7/12/2014 (Deze mevrouw is heel erg doof)

cornelis
cornelis

Aantal berichten : 1583
Registration date : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams? Empty Re: Waar kan ik opnames vinden van het Frans-Vlaams?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum