Boekhandels en boeken over Frans-Vlaanderen
+9
leuven
DESSERON
Polder
Eversam
De Swaen
Handwerpen
Stef
Admin
Bissezeele
13 plaatsers
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Cultureel nieuws en evenementen :: Cultureel nieuws en evenementen
Pagina 1 van 4
Pagina 1 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Boekhandels en boeken over Frans-Vlaanderen
Voor de Fransen is het mogelijk het boek "Frans-Vlaams" van Hugo Ryckeboer te bestellen op chapitre.com. Anders moet men in België of Nederland wonen. Maar het is 3 € duurder...
Om te bestellen : http://www.chapitre.com/CHAPITRE/fr/BOOK/ryckeboer-h/taal-in-stad-en-land-frans-vlaams-druk-1,2233746.aspx
Om te bestellen : http://www.chapitre.com/CHAPITRE/fr/BOOK/ryckeboer-h/taal-in-stad-en-land-frans-vlaams-druk-1,2233746.aspx
Bissezeele- Aantal berichten : 8819
Registration date : 24-02-08
Ik heb € 12,00 betaalt voor dat boek.
Wat ik erg vervelend vind in Frankrijk is dat men enkel met betaalkaarten kan vereffenen voor een bestelling.
Zelf heb ik er geen dus heb ik al een paar betere uitgaves op mijn buik mogen schrijven hierdoor
Wat ik erg vervelend vind in Frankrijk is dat men enkel met betaalkaarten kan vereffenen voor een bestelling.
Zelf heb ik er geen dus heb ik al een paar betere uitgaves op mijn buik mogen schrijven hierdoor
ik heb verheerlijkt vlaanderen terug gevonden met de oude gravures
http://www.mediaclub.be/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MCNL-MediaClubShop-Site/nl_BE/-/EUR/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch
Het zijn twee delen, elk 15 euro.
http://www.mediaclub.be/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MCNL-MediaClubShop-Site/nl_BE/-/EUR/ViewProductDetail-Start?ProductUUID=jZ6sEAkMTRkAAAEaADIC3KC4&CatalogCategoryID=_1KsEAkM_cUAAAEajq0C3J.T&JumpTo=OfferList
http://www.mediaclub.be/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MCNL-MediaClubShop-Site/nl_BE/-/EUR/ViewProductDetail-Start?ProductUUID=2iCsEAkMTRoAAAEaADIC3KC4&CatalogCategoryID=_1KsEAkM_cUAAAEajq0C3J.T&JumpTo=OfferList
en Brabantse vermakelijkheden voor hertogdom Brabant
http://www.mediaclub.be/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MCNL-MediaClubShop-Site/nl_BE/-/EUR/ViewProductDetail-Start?ProductUUID=h2KsEAkMTR4AAAEaADIC3KC4&CatalogCategoryID=_1KsEAkM_cUAAAEajq0C3J.T&JumpTo=OfferList
http://www.mediaclub.be/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MCNL-MediaClubShop-Site/nl_BE/-/EUR/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch
http://www.mediaclub.be/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MCNL-MediaClubShop-Site/nl_BE/-/EUR/ViewProductDetail-Start?ProductUUID=jZ6sEAkMTRkAAAEaADIC3KC4&CatalogCategoryID=_1KsEAkM_cUAAAEajq0C3J.T&JumpTo=OfferList
http://www.mediaclub.be/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MCNL-MediaClubShop-Site/nl_BE/-/EUR/ViewProductDetail-Start?ProductUUID=2iCsEAkMTRoAAAEaADIC3KC4&CatalogCategoryID=_1KsEAkM_cUAAAEajq0C3J.T&JumpTo=OfferList
http://www.mediaclub.be/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MCNL-MediaClubShop-Site/nl_BE/-/EUR/ViewProductDetail-Start?ProductUUID=h2KsEAkMTR4AAAEaADIC3KC4&CatalogCategoryID=_1KsEAkM_cUAAAEajq0C3J.T&JumpTo=OfferList
Handwerpen- Aantal berichten : 360
Registration date : 04-10-08
Lijkt me leuke en interessante werken. Zijn ze in het oud Nederlands geschreven of volledig herwerkt?Handwerpen schreef:ik heb verheerlijkt vlaanderen terug gevonden met de oude gravures
De Swaen- Aantal berichten : 83
Registration date : 06-07-08
Het is in het oud-nederlands daar men de originele druk zo dicht mogelijk wou benaderen. Ik zal anders enkele passages citeren voor Winoxberge
Eerst heb je de gravure van Winoxberge , met de gebouwen de versterking en de belangrijkste gebouwen worden aangeduidt op de kaart
Vervolgens begint de beschrijving der stad en kasselrye van Winoxberge
"Oorsprong van de naam deser stad"
" Na het gevoelen van Malebranche en Scriekius heeft Winoxberge haaren naam ontfangen van den burg, welke gemeenlijk groenenberg genaamt, en voormaals in de voorstad gelegen was doch zedert hondert en vijftig jaaren herwaards binnen den omtrek der stadsmuuren geslooten is. Op dezen burg heeft Boudewijn, bijgenaamd Schoonbaard, Graaf van Vlaandre, de Abdije der benedictyner monikken, welke eerst te Wormholt en vervolgens op St Maartensberg opgerecht was doch eindelijk naar deze stad overgebragt, geplaatst, en dezelve aan den heylighen Winokus, een man uit adelijken huize van Bretanje gesproten, en van een zeer heilig leven, toegewijd.
Die abdije is van rijke inkomsten voorzien, en bezit verscheide heerlijkheden, en de kloostervoogd van dezelve bekleed de tweede plaats onder de Abten van Vlaandre"
Vervolgens heb je het hoofdstuk
" haare gelegenheid en sterkte"
"Rampen der stad"
... In 1383 hadden zich de Engelschen ende vluchtelingen van Gendt in dezelve genestelt doch zij wierden door de Francoizen belegert, de Engelschen op de vlucht geslaagen en de stad ingenomen, geplundert en in de assche gelegt invoege dat niet meer dan drie godshuizen staan bleven. Van deze ramp spreekt Thomas Diaken in zijne jaarboeken. Dus scheen het dat de Francoizen de ondergang van den stad gezwooren en hunnen haat tegen dezelve met het zaad hunne nakomelingen overgezet hadden. Van dat jaar twelk zo droevig voor winoxberge was, spreekt Meyer insgelijks met zeer levendige uitdrukkingen onder de regering van Lodewijk van Male,..."
"Overigheid der stad" Vooral bestuurszaken in dit hoofdstuk aantal schepenen en de officies.
... het penningmeesterschap was, gelyk dat van Veurne, voormaals erffelijk in het geslacht van Hornes,vervolgens wierd het...
"Gilden van Schutters"
De Schuttersgilden van Winoxberge zijn drie in getal en bestaan uit de fatsoenlyke burgers der stad
"Vermaarde Mannen"
"Nering Der Burgers"
Over de handelsactiviteiten en de jaarmarkt. Ook wordt het huwelijk van Lodewijk van Male dat in Winoxberge plaats vond aangehaald
"Kerken en Kloosters"
Beschrijving van alle kloosters en orden en wanneer deze in winoxberge arriveerden
"Kasteleinen en burchgraven"
Dat begint ergens in 717
" Macht en gezag der overigheid van de stad en kasselrije van berge"
Met een soort wettekst met de voorrechten van de stad
Hier eindigt de beschrijving van de stad
Dan volgt de Kanselarij met gravure van de streek. Beschrijving van al de dorpen en heerlijkheden die tot de kanselarij behoren en eindigt met twee gravures
Het kasteel van Ekelsbeke en een zicht op de skyline van de heerlijkheid Hontschote
Eerst heb je de gravure van Winoxberge , met de gebouwen de versterking en de belangrijkste gebouwen worden aangeduidt op de kaart
Vervolgens begint de beschrijving der stad en kasselrye van Winoxberge
"Oorsprong van de naam deser stad"
" Na het gevoelen van Malebranche en Scriekius heeft Winoxberge haaren naam ontfangen van den burg, welke gemeenlijk groenenberg genaamt, en voormaals in de voorstad gelegen was doch zedert hondert en vijftig jaaren herwaards binnen den omtrek der stadsmuuren geslooten is. Op dezen burg heeft Boudewijn, bijgenaamd Schoonbaard, Graaf van Vlaandre, de Abdije der benedictyner monikken, welke eerst te Wormholt en vervolgens op St Maartensberg opgerecht was doch eindelijk naar deze stad overgebragt, geplaatst, en dezelve aan den heylighen Winokus, een man uit adelijken huize van Bretanje gesproten, en van een zeer heilig leven, toegewijd.
Die abdije is van rijke inkomsten voorzien, en bezit verscheide heerlijkheden, en de kloostervoogd van dezelve bekleed de tweede plaats onder de Abten van Vlaandre"
Vervolgens heb je het hoofdstuk
" haare gelegenheid en sterkte"
"Rampen der stad"
... In 1383 hadden zich de Engelschen ende vluchtelingen van Gendt in dezelve genestelt doch zij wierden door de Francoizen belegert, de Engelschen op de vlucht geslaagen en de stad ingenomen, geplundert en in de assche gelegt invoege dat niet meer dan drie godshuizen staan bleven. Van deze ramp spreekt Thomas Diaken in zijne jaarboeken. Dus scheen het dat de Francoizen de ondergang van den stad gezwooren en hunnen haat tegen dezelve met het zaad hunne nakomelingen overgezet hadden. Van dat jaar twelk zo droevig voor winoxberge was, spreekt Meyer insgelijks met zeer levendige uitdrukkingen onder de regering van Lodewijk van Male,..."
"Overigheid der stad" Vooral bestuurszaken in dit hoofdstuk aantal schepenen en de officies.
... het penningmeesterschap was, gelyk dat van Veurne, voormaals erffelijk in het geslacht van Hornes,vervolgens wierd het...
"Gilden van Schutters"
De Schuttersgilden van Winoxberge zijn drie in getal en bestaan uit de fatsoenlyke burgers der stad
"Vermaarde Mannen"
"Nering Der Burgers"
Over de handelsactiviteiten en de jaarmarkt. Ook wordt het huwelijk van Lodewijk van Male dat in Winoxberge plaats vond aangehaald
"Kerken en Kloosters"
Beschrijving van alle kloosters en orden en wanneer deze in winoxberge arriveerden
"Kasteleinen en burchgraven"
Dat begint ergens in 717
" Macht en gezag der overigheid van de stad en kasselrije van berge"
Met een soort wettekst met de voorrechten van de stad
Hier eindigt de beschrijving van de stad
Dan volgt de Kanselarij met gravure van de streek. Beschrijving van al de dorpen en heerlijkheden die tot de kanselarij behoren en eindigt met twee gravures
Het kasteel van Ekelsbeke en een zicht op de skyline van de heerlijkheid Hontschote
Verheelijkt vlaanderen deel één telt 267 pagina's tekst en 110 pagina's aan gravure
Verheerlijkt Vlaanderen deel twee telt 298 pagina's tekst en 111 pagina's aan gravure en daarbij nog de index van beide delen samen
Brabantse vermakelijkheden is ongeveer als deel één van dikte. Ze heeft vooral sterk gesnoeid in de beschrijving van de hertogen van Brabant. In tegenstelling tot verheerlijkt vlaanderen die alle graven beschrijft in deel 1. Alle graven heb ook allemaal een eigen gravure in deel 1
Verheerlijkt Vlaanderen deel twee telt 298 pagina's tekst en 111 pagina's aan gravure en daarbij nog de index van beide delen samen
Brabantse vermakelijkheden is ongeveer als deel één van dikte. Ze heeft vooral sterk gesnoeid in de beschrijving van de hertogen van Brabant. In tegenstelling tot verheerlijkt vlaanderen die alle graven beschrijft in deel 1. Alle graven heb ook allemaal een eigen gravure in deel 1
Het boek van de vereniging Retables de Flandre is verschenen 10 jaar geleden maar is nog te koop in de goede Frans-Vlaamse boekhandels. De kerken van de Franse Westhoek met retablels van de 17de en 18de eeuwen worden het meeste behandeld.
Hieronder het mooiste Beau Livre (sic) ooit verschenen over de Franse Westhoek (met talrijke foto's) eveneens tien jaar geleden met een thematische presentatie, zoals het vorige boek (kastelen, boerderijen...). Het boek vergelijkt het Blootland (Pitgam, Sint-Winoksbergen) en zijn verlenging over de schreve (de streek van Veurne). Troublant ! Dezelfde huizen en landschappen aan beiden kanten van de grens. We verstaan dat de 'Westhoek' een samenhangend gebied is met een kunstmatige grens; de 'schreve'.
Uitgeverij Images du Patrimoine (Ministère de la Culture !).
Uitgeverij Images du Patrimoine (Ministère de la Culture !).
't Zijn inderdaad prachtige werken !!
Kun je me een adres aanbevelen waar ik ze kan vinden, zonder dat men ze moet bestellen ?
Ik ga meestal bij Majuscule in Duinkerken aan de Place Jean Bart, maar daar dient men dergelijke werken te bestellen.
Gezien de omschrijving lijken ze me toch de moeite waard om aan de bibliotheek toe te voegen. Bedankt voor de tip !!
Ik wil eveneens jullie aandacht vestigen op een werk dat ik enige weken geleden bij de Virgin Store in Duinkerken vond voor héél weinig geld, amper 16,00 € Het boek heet "Images d' Archives - NORD" en bevat talrijke nostalgische oude prentbriefkaarten van nagenoeg 100 jaar geleden. Alle oude ambachten komen er in prachtige foto's ruimschoots aan bod. Het werd uitgegeven door Editions DE LODI en is van de hand van Adèle van Wimille.
De Virgin Store van Duinkerken vind je terug in het Pôle Marine aan de Handelskaai.
Kun je me een adres aanbevelen waar ik ze kan vinden, zonder dat men ze moet bestellen ?
Ik ga meestal bij Majuscule in Duinkerken aan de Place Jean Bart, maar daar dient men dergelijke werken te bestellen.
Gezien de omschrijving lijken ze me toch de moeite waard om aan de bibliotheek toe te voegen. Bedankt voor de tip !!
Ik wil eveneens jullie aandacht vestigen op een werk dat ik enige weken geleden bij de Virgin Store in Duinkerken vond voor héél weinig geld, amper 16,00 € Het boek heet "Images d' Archives - NORD" en bevat talrijke nostalgische oude prentbriefkaarten van nagenoeg 100 jaar geleden. Alle oude ambachten komen er in prachtige foto's ruimschoots aan bod. Het werd uitgegeven door Editions DE LODI en is van de hand van Adèle van Wimille.
De Virgin Store van Duinkerken vind je terug in het Pôle Marine aan de Handelskaai.
Je vindt misschien het boek van de 'Retables de Flandre' in de boekhandels :
_ Op de hoek van de Grote Markt te Sint-Winoksbergen
_ 'Au Marais du Livre' in Hazebroek kerk straat (tussen de Grote Markt en de Sint-Elooiskerk).
Ik had gekocht het boek 'Images du Patrimoine' in het boekhandel van Sint-Winoksbergen...tien jaar geleden...
_ Op de hoek van de Grote Markt te Sint-Winoksbergen
_ 'Au Marais du Livre' in Hazebroek kerk straat (tussen de Grote Markt en de Sint-Elooiskerk).
Ik had gekocht het boek 'Images du Patrimoine' in het boekhandel van Sint-Winoksbergen...tien jaar geleden...
De Franse Nederlanden
Het jaarboek "De Franse Nederlanden - Les Pays-Bas Français", opgericht door Jozef Deleu in 1976, wordt uitgegeven door de Vlaams-Nederlandse vereniging Ons Erfdeel vzw. Dit jaarboek is een tweetalige uitgave over Noord-Frankrijk en zijn betrekkingen met het Nederlandse taalgebied op sociaal, cultureel, artistiek, politiek en algemeen-maatschappelijk gebied. Er wordt aandacht besteed aan historische onderwerpen, maar ook de actualiteit wordt op de voet gevolgd. Wie op de hoogte wil blijven van de actuele evolutie in de grensoverschrijdende betrekkingen tussen Vlaanderen en Noord-Frankrijk zal in dit jaarboek zijn gading vinden. Wetenschappelijke bijdragen staan broederlijk naast meer journalistieke stukken.
Dit jaarboek draagt in niet geringe mate bij tot de beeldvorming over het vier miljoen inwoners tellende gebied in het noorden van Frankrijk.
De kostprijs van het boek bedraagt voor België 32,00 € - voor Frankrijk en Nederland 34,00 € en is te bestellen bij "Ons Erfdeel vzw." via volgende link.
http://www.onserfdeel.be/nl/uit_bestelbon.asp
Dit jaarboek draagt in niet geringe mate bij tot de beeldvorming over het vier miljoen inwoners tellende gebied in het noorden van Frankrijk.
De kostprijs van het boek bedraagt voor België 32,00 € - voor Frankrijk en Nederland 34,00 € en is te bestellen bij "Ons Erfdeel vzw." via volgende link.
http://www.onserfdeel.be/nl/uit_bestelbon.asp
Laatst aangepast door Eversam op wo apr 29, 2009 12:11 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Het is het inhoud van het jaarboek dat één jaar geleden is verscheen...
Het nieuwe jaarboek moet inderdaad binnenkort verschijnen
Het nieuwe jaarboek moet inderdaad binnenkort verschijnen
Het 34ste jaarboek De Franse Nederlanden / Les Pays-Bas Français 2009 is inderdaad verschenen.
Klik hier.
Klik hier.
Polder- Aantal berichten : 950
Registration date : 07-03-09
Net verschenen...
HET boek te bezitten ! Een prachtig boek over de Franse Westhoek + de Belgische Westhoek
Hieronder de omschrijving van de uitgeverij DAVIDSFONDS :
Auteur :
Yperman Jan, meer info
Prijs :
€ 22.50
Omschrijving :
Wandelen langs de hoppevelden in Poperinge, genieten van vergezichten in Cassel, fietsen door de ongerepte polders in ‘Bachten de Kupe’, de moerassen rond Saint-Omer verkennen of het oorlogsverleden van Ieper ontdekken. De Vlaamse en Franse Westhoek vormen samen een ongemeen boeiende streek met een prachtig landschap! Trek met dit boek op verkenning uit!
Het huidige Frans- en West-Vlaanderen hebben een gemeenschappelijk verleden. Ooit sprak men hier dezelfde taal en tot voor drie eeuwen liep de geschiedenis parallel. In deze grensstreek werden vele oorlogen uitgevochten, die telkens nieuwe grenzen maakten. De Westhoek ademt geschiedenis.
De Westhoek XL is de eerste cultuurhistorische gids over de Westhoek aan beide zijden van ‘de schreve’. Dompel je onder in de cultuur en het erfgoed van deze uitgesproken plattelandsstreek. Ontdek pittoreske stadjes en stille dorpen, waar wandelen en fietsen nog echt belevenissen zijn. Bezoek de leukste musea en culinaire adresjes van Ieper tot Veurne en van Bergues tot Aire-sur-la-Lys. De hele gids is bovendien doorspekt met opmerkelijke weetjes over oude tradities en markante figuren, schitterende foto’s en overzichtelijke kaartjes.
JAN YPERMAN is historicus en werkt al jaren in de culturele sector. Bij Davidsfonds / Leuven publiceerde hij eerder al de reisgids Rijsel.
Het huidige Frans- en West-Vlaanderen hebben een gemeenschappelijk verleden. Ooit sprak men hier dezelfde taal en tot voor drie eeuwen liep de geschiedenis parallel. In deze grensstreek werden vele oorlogen uitgevochten, die telkens nieuwe grenzen maakten. De Westhoek ademt geschiedenis.
De Westhoek XL is de eerste cultuurhistorische gids over de Westhoek aan beide zijden van ‘de schreve’. Dompel je onder in de cultuur en het erfgoed van deze uitgesproken plattelandsstreek. Ontdek pittoreske stadjes en stille dorpen, waar wandelen en fietsen nog echt belevenissen zijn. Bezoek de leukste musea en culinaire adresjes van Ieper tot Veurne en van Bergues tot Aire-sur-la-Lys. De hele gids is bovendien doorspekt met opmerkelijke weetjes over oude tradities en markante figuren, schitterende foto’s en overzichtelijke kaartjes.
JAN YPERMAN is historicus en werkt al jaren in de culturele sector. Bij Davidsfonds / Leuven publiceerde hij eerder al de reisgids Rijsel.
En spannend boek van...1914 :
Hebben jullie bemerkt de Vlaamse namen van sommige buurten van Sint-Omaars ?
7. Quartier du Grushouc
8. Quartier du Vinkebrouc
9. Le Colhof
Wat betekenen "Grushouc" en "Vinkebrouc" ?
...de nummers staan in rood op de kaart hieronder :
Wat betekenen "Levenstraet" en "Reperstraet" ?
Hebben jullie bemerkt de Vlaamse namen van sommige buurten van Sint-Omaars ?
7. Quartier du Grushouc
8. Quartier du Vinkebrouc
9. Le Colhof
Wat betekenen "Grushouc" en "Vinkebrouc" ?
...de nummers staan in rood op de kaart hieronder :
Wat betekenen "Levenstraet" en "Reperstraet" ?
Een boek over Rijsel...op de blog De Franse Nederlanden (sic) :
Jan Yperman, Rijsel. – Leuven : Davidsfonds, 2007. – 187 p. 16 €.
Volledig artikel : http://dfnlpbfblog.onserfdeel.be/?tag=/Rijsel
Jan Yperman, Rijsel. – Leuven : Davidsfonds, 2007. – 187 p. 16 €.
Wie graag kennis wil maken met Rijsel ging tot voor kort vruchteloos op zoek naar een Nederlandstalige gids. Vreemd voor een stad die zich ook sterk op Vlaanderen oriënteert. Dit boekje komt nu aan dit gemis tegemoet en doet dit op een bijzonder deskundige en aangename manier. Uiteraard is de auteur Jan Yperman uit Ieper een uitstekend kenner van Rijsel en de grensstreek. Maar wat hij vooral op de lezer overbrengt, is een grote liefde voor deze dichte buur, een liefde die zich vertaalt in een empathische taal en stijl.
Volledig artikel : http://dfnlpbfblog.onserfdeel.be/?tag=/Rijsel
"Dunkerque, ville flamande" in een boekje van la voix du nord uitgeverij !!!
"De zuidelijke Nederlanden"
In de Brugse Boekhandel, Dijver 2 te Brugge heb ik een nieuw boek zien liggen over Frans-Vlaanderen met als titel
De Zuidelijke Nederlanden. Het is een uitgave van de Marnixkring Lieven Gevaert, uitvoerig en zeer mooi geïllustreerd met interessante artikels, kaarten enz. Wel duur : als ik me niet vergis rond de 85 euro.
De Zuidelijke Nederlanden. Het is een uitgave van de Marnixkring Lieven Gevaert, uitvoerig en zeer mooi geïllustreerd met interessante artikels, kaarten enz. Wel duur : als ik me niet vergis rond de 85 euro.
DESSERON- Aantal berichten : 156
Leeftijd : 66
Registration date : 21-08-08
http://dezuidelijkenederlanden.org/marnixring.html
BOEK
Bissezeele schreef:
De prijs is dus "maar" 50 euro + 8 euro verzendingskosten, maar in de boekhandel dacht ik dat het 85 of meer was ???
Dit boekje is beschikbaar (7€) in alle krantenwinkels van Noord-Frankrijk (la voix du nord uitgeverij...).
"Dunkerque, un port, une ville, une plage" (2)
http://www.lepharedunkerquois.fr/actualite/Dunkerque/2010/03/31/tout-le-sel-de-la-cite-dunkerquoise-cond.shtml
DESSERON schreef:Bissezeele schreef:
De prijs is dus "maar" 50 euro + 8 euro verzendingskosten, maar in de boekhandel dacht ik dat het 85 of meer was ???
Nogmaals gekeken in de boekhandel : 84,80 euro , terwijl via internet bestellen 50 euro + 8 euro verzendingskosten, of zelf afhalen in Antwerpen (50 euro). Een te grote winstmarge. 50 euro is niks te veel voor zo'n mooi boek, maar bijna 85 is zonder meer duur.
"Maritiem Vlaanderen : de bron van het leven"
Een gloednieuw boek drietalig (Frans/Engels/Nederlands) over Maritiem Vlaanderen* !
* Duinkerke tot...Kassel
Dit boek is voortaan het officiële geschenk van de stad Leffrinkhoeke...ter plaats van een bord of een mug bij voorbeeld...
Dit boek is eerst een boek van foto's, met een bijzondere aandacht voor Duinkerke en de industrie (sic).
Vreemd; plaatsnamen worden vertaald in het NL (Grevelingen) en anderen niet (Bourbourg)...
Sommige vertalingen zijn ruw geschat ("het koor van de Arnèke")... Jammer.
* Duinkerke tot...Kassel
Dit boek is voortaan het officiële geschenk van de stad Leffrinkhoeke...ter plaats van een bord of een mug bij voorbeeld...
Dit boek is eerst een boek van foto's, met een bijzondere aandacht voor Duinkerke en de industrie (sic).
Vreemd; plaatsnamen worden vertaald in het NL (Grevelingen) en anderen niet (Bourbourg)...
Sommige vertalingen zijn ruw geschat ("het koor van de Arnèke")... Jammer.
"De Bergues Saint-Winoc à Bruges"
Ik heb dit nieuwe boek (net beschikbaar) vandaag gekocht bij Majuscule Sint-Omaars (22,90 €).
http://www.anatoliaeditions.eu/derParutions/anatoliaParutions9.htmlANATOLIA uitgeverij schreef:Dans ce voyage qu’il fit à la fin du XIXe siècle au cœur de la Flandre maritime, française et belge, le poète provençal Antony Valabrègue évoque avec sensibilité et intelligence la vie des pêcheurs à Gravelines, le souvenir de Froissart à Bourbourg, Dunkerque et le paysage mélancolique des «Moeres» – des «Marais», ou encore Bergues-Saint-Winoc, l’un des joyaux de cette Flandre frontalière du Westhoek.
On entre dans les estaminets de Cassel un jour de marché, où l’auteur se laisse surprendre par la vigueur de la langue du pays parlée par le peuple ; on suit notre homme dans ses cheminements ferroviaires, à travers les routes par malle-poste et par malle d’eau le long des watergangen – ces canaux qui sillonnent le nord de la Flandre… (...)
http://www.culture.gouv.fr/public/mistral/dapapub_fr?ACTION=CHERCHER&FIELD_98=MCREGION&VALUE_98=NORD%2B
Pagina 1 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» Boeken over het Milieu van Frans-Vlaanderen
» Kranten en boeken in het NL in onze boekhandels, krantwinkels en bibliotheken
» De gevolgen van de economische crisis in Frans-Vlaanderen
» Frans-Vlaanderen, een kern van het Graafschap Vlaanderen sinds zijn ontstaan
» Het grensoverschrijdende OV tussen Frans en West-Vlaanderen - Den draed
» Kranten en boeken in het NL in onze boekhandels, krantwinkels en bibliotheken
» De gevolgen van de economische crisis in Frans-Vlaanderen
» Frans-Vlaanderen, een kern van het Graafschap Vlaanderen sinds zijn ontstaan
» Het grensoverschrijdende OV tussen Frans en West-Vlaanderen - Den draed
Frans-Vlaanderen in het Nederlands - La Flandre française en Néerlandais :: Cultureel nieuws en evenementen :: Cultureel nieuws en evenementen
Pagina 1 van 4
Permissies van dit forum: